Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Als een B129 vergelijkbaar is met een 8x10, waar is de B128 dan te vergelijken? Het gaat me niet om het formaat, maar wat er uit komt (zegt mijn vrouw ook altijd :facepalm: ).
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Goose schreef: 07 apr 2018, 14:11 Is het niet een idee om bv een mogelijkheid te hebben om te schakelen in je speakerfiltering?
Om af te stellen op waar je de speaker voor gaat gebruiken. Als je met PA speelt, wat sub laag eruit. En als je zonder PA speelt wel met sub laag. En dan misschien gelijk iets kan regelen in het midden gebied? We kennen eigenlijk we de mogelijkheid om de tweeter meer of minder of zelfs uit te zetten. Maar in het laag niet. Terwijl je wel vaak als bassist te horen krijgt dat je te hard staat, terwijl je jezelf nog maar net hoort. Kan zou het een oplossing kunnen zijn om dat laag wat te remmen terwijl je je andere freq's kan gebruiken om jezelf hoorbaar te krijgen.
Kan je dit niet regelen op de eq van je versterker? Dit lijkt mij behoorlijk omslachtig. Dan heb je een eq op de cab, amp, preamp, pedaaltje en misschien ook nog op je actieve bas. Lijkt me dat je dan knopjes blijft draaien....
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Ja, dat is prima mogelijk. Voor ons zelfs altijd datgene waarmee we het langste bezig zijn. We filteren vanaf ca 300 Hz de bas 'vlak', en daarmee hebben we de FRFR opzet eigenlijk vrij letterlijk genomen. Wanneer je een neutrale luidspreker in een kast inbouwt gebeurt hetzelfde als wanneer jij je handen aan je mond zet, de klankwand versterkt het middengebied - niet het laag. Doordat veel bascabinetten geen filtering daarvoor hebben in het laag - hooguit een crossover in het overgangsgebied - zijn die systemen wat 'losser' in het middengebied, maar laten daarmee ook diepgang los. Het is vooral druk, je hoeft er geen echt laag van te verwachten zoals van een potente home hifi speaker of home cinema sub.

Bij de B-129 hebben we onlangs een bult bij 800 hz geneutraliseert en het mid gecorrigeerd. Leek ineens een compleet andere speaker, het extra filterwerk dus wel waard. Maar die vlieger gaat niet altijd op, alles wat je filtert geeft ook een verlies aan levendigheid. Het kan koud en analytisch worden.

Bij de E-118 beviel de ongefilterde woofer zo goed dat we ogenschijnlijk slechst de tweeter hebben aangekoppeld (zoals conventioneel), dus tweeterloos en met tweeter is alleen een kwestie van verfijning (en betere/minder gefocuste afstraling) want de tweeter hebben we hetzelfde karakter gegeven als de woofer ongefilterd had. We hebben de woofer wel gefilterd om cone breakup kwijt te raken, en een resonantiecorrectie op 3kHz.
Eerste opzet was ongeveer dit: blauw is ongefilterde woofer, rood gefilterd, en zwart is de totaalrespons met (gefilterde) woofer & tweeter:
E-118 filtering.png
E-118 filtering.png (23.16 KiB) 2720 keer bekeken
Bij B-112 is er veel ingrijpender (en veel eerder al naar de tweeter gefilterd - geen eigen karakter):
B-112 filtering.png
B-112 filtering.png (50.28 KiB) 2721 keer bekeken
Je ziet onderin de ongefilterde woofer en tweeter
Laatst gewijzigd door Rdatema op 07 apr 2018, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Op je versterker heb over het algemeen bas, mid en hoog. Als je dan je bas eruit gaat draaien pak je gelijk het hele bas gebied ipv alleen het sub laag. Als je je cab daarin kan filteren zodat je op het podium alleen het werkbaar en hoorbaar laag krijgt ipv alle bas en dus ook het sub laag dan kan dat een hoop schelen.
In andere gevallen kan het juist weer wel handig zijn als er geen PA voorhanden is.
Er is ook wel een effectpedaal wat al het sublaag weg filtert zo dat je daarin geen versterker vermogen kwijt raakt. Maar misschien is het in een cab wel handig. Net als met de regelbare tweeter.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Goose schreef: 07 apr 2018, 14:11 Is het niet een idee om bv een mogelijkheid te hebben om te schakelen in je speakerfiltering?(...) Kan zou het een oplossing kunnen zijn om dat laag wat te remmen terwijl je je andere freq's kan gebruiken om jezelf hoorbaar te krijgen.
Ja, als je die handrem die wij erop gooien vanaf 300Hz eruit mikt kun je inderdaad de klankbalans van je laag bijregelen, maar met een EQ kan dat ook nog vaak wel redelijk goed. Ik snap je idee hoor, maar laag dat verderop hoorbaar of storend is, maakt dat je dit wilt. En daarover krijgen we nou juist geen klachten. Technici zijn doorgaans blij met strak laag, een 4x10 heeft soms alleen een bult punch. Dan wordt daar omheen mixen wel wat lastig. Maar ik waag me niet aan generaliseren hoor ;-) We kregen gister feedback dat het laag to much was voor contrabas bij de B-112, E-118 beviel beter. Voor diegene is feitelijk een confessioneel cabinetje logischer. Alleen dan met het lage gewicht. Daarvoor is eigenlijk genoeg te vinden. AA is voor klein, zonder inleveren "limited size, unlimited sound". De meeste conventionele merken hebben trouwens deze handrem niet, ja, Acme Bass wellicht maar die kan ik ook niet conventioneel noemen qua aanpak ;-)

Dit is een 18/6/1" B-129 onder een 12" VDK, en beschouw hem maar gerust als een 8x10 alleen dan van 25kg
B-129 & VDK 12MNT.jpg
B-129 & VDK 12MNT.jpg (229.19 KiB) 2715 keer bekeken
Sorry voor het achterlijk grote formaat van de foto...
Sjtevel 1984 schreef: 07 apr 2018, 15:04 Als een B129 vergelijkbaar is met een 8x10, waar is de B128 dan te vergelijken? Het gaat me niet om het formaat, maar wat er uit komt (zegt mijn vrouw ook altijd :facepalm: ).
Zie de B-129 als 3-weg variant van de B-128, welke een onderkast is voor aanvulling van de B-118 (liggend gepositioneerd). De B-118 is standalone ontwikkeld. Je behoudt z'n klankkwaliteit als je daaronder een B-128 plaatst. De B-129 is een fors stukje duurder om te bouwen om uiteenlopende redenen, en de B-129 heeft niet helemaal de verfijning van de stack B-128/B-118. Ik zeg 8x10 omdat 4x10 de lading niet dekt. Je kunt hem ook rustig naast 2x 15 of 4x12 zetten denk ik (nooit gedaan, alles heeft zo z'n voordelen en klein betekent vermogen in pompen = suboptimaal maar scheelt gesjouw). Technisch is het vergelijkbaar met de potentie van 3x 15" in een kast van 1x 15", maar dan ook met meer diepgang. De steengoede Fearfull 12" kun je er 3 van pakken, wordt je kast nog 2x zo groot:
B-129 vergelijk.png
B-129 vergelijk.png (31.79 KiB) 2700 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rdatema op 14 apr 2018, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Hoe moet ik die B129 zien qua indeling dan?
Ik zie voorin de opening voor de 18". Maar waar komen dan de 6" en 1"?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Was ook mijn eerste vraag ... nu een coax constructie met asym. tweeter. Evt nog met Beyma 6MCF200Nd als 2-weg te maken.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Rdatema schreef: 07 apr 2018, 15:51Voor diegene is feitelijk een confessioneel cabinetje logischer.
Michielll wees me op een onbedoelde woordgrap, een confessioneel cabinetje is doop- en spatwaterdicht, handig voor house of worship. Ik bedoelde conventioneel :mrgreen:

Het idee van Goose is zo gek nog niet, wie herkent het nou niet: 4x10 van de grond omhoog en je raakt een fors deel laag kwijt. Wat nou als je met een switch daarvoor een correctienetwerk inschakelt, zodat je de toonregeling gewoon as usual kunt blijven gebruiken.... best een idee om nader te onderzoeken!
Laatst gewijzigd door Rdatema op 08 apr 2018, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door AmericanIdiot »

In veel situaties is het juist fijn als je dat dreunende laag kwijt bent. Ik denk dat je een duidelijk onderscheid moet maken of je met of zonder PA speelt.

Toen ik nog met een 15" kast onder mijn 410 speelde sloot ik die vaak niet aan en deed hij enkel dienst als voetstuk. Geluidsman ook weer blij :wink:
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Ik sluit mij aan bij USAgekkie. Ik heb vaker last van te veel laag, en bedoel ik wel sub laag.
Als je verlies hebt van bas wanneer je je cab op een verhoging plaatst dan heeft meer laag toevoegen ook niet veel zin.
Het laag verdwijnt door ontkoppeling van de vloer en het niet reflecteren van het laag. Tenminste die ervaring heb ik zelf. Als je er dan meer bas in gaat gooien worden ze helemaal gek in de zaal. Want daar komt het laag wel altijd aan. Alleen het laag op het podium verdwijnt, niet die in de zaal.
Het extra laag zou wat mij betreft meer nut hebben als er geen PA zou zijn en je als bassist voor je eigen zaalgeluid moet zorgen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door AmericanIdiot »

Op een groot podium met dito zaal of open-air is het minder relevant, daar kun je flink wat herrie maken. In de kleinere zalen wordt teveel laag van het podium een probleem.

Geldt ook voor overluide gitaristen maar dat terzijde. :lol:
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rodi »

Misschien is het een oplossing om het mogelijk te maken om de baspoort af te kunnen sluiten. Dan raak je sublaag kwijt. Wordt bij hifispeakers om gedaan om de boel af te stemmen op de kamer.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

AmericanIdiot schreef: 08 apr 2018, 09:24 In veel situaties is het juist fijn als je dat dreunende laag kwijt bent. Ik denk dat je een duidelijk onderscheid moet maken of je met of zonder PA speelt.

Toen ik nog met een 15" kast onder mijn 410 speelde sloot ik die vaak niet aan en deed hij enkel dienst als voetstuk. Geluidsman ook weer blij :wink:
Precies, spijker op z'n kop. Bijna geen bascabinet komt laag - zeg onder de 50Hz, ze kunnen vanaf 80 Hz wel enorm lekker dreunen. Dus alles wat hierboven beschreven is, is een logische ervaring. Behalve dat je last van sublaag (20-60Hz) hebt. Juist van laag boven de 60 Hz krijg je last. Uiteraard is een extra laagbron (ook voor sublaag) minder stuurbaar voor de techniek, maar hoe meer bronnen hoe stabieler het laag in de zaal is. Bronnen onderling kunnen helaas dan wel interfereren dus met wat pech heb je dan ook last van sublaag - of juist niet.

Wanneer je een goede subwoofer wilt aankoppelen aan een paar hifi speakers die dreunen rond 80 Hz dan hoor je of de subwoofer amper (aankoppelen aan ref. spl), of de gehele bas staat te luid (wanneer je aankoppelt aan de dreun).
Een technicus die vanaf het podium een bult 80Hz plus krijgt kan daar vrijwel niets meer mee. Daarom moet alles zachter. En een bassist wil zichzelf goed horen, daarvoor kan een volledig (voelbaar) spectrum werken, maar soms is een beetje minder laag wel zo rustig. De meeste cabs worden ook niet bepaald strakker in het (sub)laag, dus ik begrijp de ervaringen. Maar die ideeen over waar dat laag dan allemaal heen gaat, dat is allemaal subjectief en afhankelijk van je spullen, opstelling, akoestiek en een beetje ervaren technicus kan ook schelen.
Toch allemaal maar aan de In Ear?
Michiellll schreef: 07 apr 2018, 14:59 Dat is niet echt een vergelijkbare situatie. Normaalgesproken hebben ze bij het front last van je bascab, doordat je loopt te compenseren in het mid-laag vanwege gebrek aan bereik/diepgang. Toonregeling op je amp is toch voldoende om laag weg te draaien mocht je ooit een reden vinden om dat te doen?

Mijn ervaring met de AA kastjes is dat je met laag volume ook wegkomt doordat je wel laag hebt in je geluid, niet dat er een reden is om dat te doen. :mrgreen:
:stupid: :mrgreen: bassist & technicus
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door arjan »

Het is juist heerlijk om op het podium ook eens een lekkere bult laag te voelen. Met andere stacks had ik altijd dat mijn laag verdween zo gouw de band ging spelen. Nu geen last meer van🤘🏽
Onze vaste geluidsman vindt het juist wel heel tof en kan er goed mee omgaan. Tot nog toe geen klachten gehad 🤙🏼
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door AmericanIdiot »

Nog een variant...wel een PA, eigen geluidsman en misschien wel een bescheiden volume. Ik heb de ervaring met een rockband met 2 fulltube 412 gitaristen en een stevige drummer. Dan nog oordoppen in en als ik dan nog flink hoor- en voelbaar laag vanaf het podium ga staan beuken kan geen enkele geluidsman daar nog iets mee aanvangen. Ik zie het ook te vaak bij andere bands...

Dan werkt een kast op een verhoging prima en laat ik die lekker in mijn rug beuken. Sindsdien nooit meer de vraag van de geluidsman gehad of de bas zachter kan.

Het hangt ook van zoveel dingen af...
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie