Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
pepe1001
Berichten: 1151
Lid geworden op: 07 dec 2007, 22:10

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door pepe1001 »

geluidsbeeld? nou gewoon van boven tot onder voel je alles...haha
Het is wel een ultieme beleving de X..Zit nu in gesprek met een artiest die wil er twee..
Overigens past 1 gewoon dikke prima in de V70.
I'm full of Rythm and Blues, I got the Rythm from my dad and the bad woman gave me the Blues

pepe's personal's

Sales & Artist Relations @ Eich Amps / Caveman Audio
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2827
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Rieno schreef: 04 apr 2018, 16:55 Vrij uitgebreid zelfs:

Met 'soft attack' in de standen low, mid & high
Met 'hard attack' in de standen mid & high
en uit.
En zijn low 33% mid 66% en high 100% open? En wat is het verschil tussen soft en hard attack?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Rdatema schreef: 04 apr 2018, 15:58


Op hoeveel meter afstand valt dit geluidsbeeld stabiel samen.... :shock:
De interferentie/kamfiltering zal even groot zijn als het aantal bronnen, kortom van serieuze proporties :?: :!: :|
Ja, dit lijkt mij wel een cab waar je een eindje vanaf moet gaan staan voor een volledig geluidsbeeld.
In de "Fiat Punto"word het wat lastig. :)
Feeling the groove is everything.
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

pepe1001 schreef: 04 apr 2018, 17:23 geluidsbeeld? nou gewoon van boven tot onder voel je alles...haha
Het is wel een ultieme beleving de X..Zit nu in gesprek met een artiest die wil er twee..
Overigens past 1 gewoon dikke prima in de V70.
Daar zeg je wat... Ikke nieuwsgierig - vooral naar de interne opbouw - lees je dit:
a. The XLCab represents a completely new approach in bass instrument reproduction.
b. It leaves behind every other bass cabinet offering previously on the market.
c. Equipped with 2 x 15”, 2 x 12”, 4 x 10” and two NT1 high frequency drivers the XL Cab is designed to accurately reproduce the entire tonal spectrum with unparalleled superiority.
d. Even at lower volumes this cabinet lets you feel what you play due to its moving tremendous amounts of air.
bron: https://www.eich-amps.com/cms/content/xlcab#

a. Eh... dacht dat de TecAmp Bad Cap er iets eerder was... ongeveer identiek :wink: hoe zou dat nou kunnen....
tec amp bad cab.jpg
tec amp bad cab.jpg (51.8 KiB) 1094 keer bekeken
De specs zijn gelijk, alleen heeft Eich de tweeters 45graden gedraaid t.o.v. van de TecAmp.
b. It leaves behind every other bass cabinet offering previously on the market.
b. :mrgreen:
ampeg.jpg
ampeg.jpg (45.27 KiB) 1089 keer bekeken
Wat dachten ze van die giga kasten van Ampeg, of de Bad Cap? Nou zullen ze die laatste vast goed kennen, laat ik dan die XL even onder de loep nemen (en even vergelijken met iets dat dichter bij huis is :wink: )....
105dB gevoelig, ergo 99 dB per 15" * en max 1200W per 15"... als die arme 15" die 12,5mm conusuitslag (1200W) al binnen Xmax kunnen gaat bijvoorbeeld de Acoustic Alignment B-129 van Arjan daar (met de huidige 3,2kW woofer & 13,5mm Xmax) nog met 2dB overheen, en dan kan die woofer nog wel 2x zo ver uitslaan. Dit in een kastje kleiner dan 4x10. Maar eerlijk is eerlijk, die Eich is ruim 6dB gevoeliger dus je hebt maar 1/4 van het versterkervermogen nodig - en is daarmee een stuk praktischer/realistischer.

* niet helemaal correct maar ben benieuwd wie dat door heeft ;-)

En je kunt natuurlijk ook nog een 4x15" in je stack zetten...
Of een Fearful 1515/66 of Fearless F215, maar die is een stuk kleiner dan de Eich. Toch heeft de hele Fearfull Range de krenten uit de pap qua woofers, dus die 2x15 is ook wel het max maakbare. Mis je wel de 2x12 en 4x10, maar die voegen alleen maar mid toe, alles wat er niet hetzelfde laag weergeeft maakt het laag relatief zachter.
https://www.barryaudiodesign.com/fearful-15-systems.html

c. Equipped with 2 x 15”, 2 x 12”, 4 x 10” and two NT1 high frequency drivers the XL Cab is designed to accurately reproduce the entire tonal spectrum with unparalleled superiority.
c. definieer superiority... beetje Amerikaans model; there is no substitute for cubic inches... & more = more :mrgreen: Oké, als je de ruimte hebt gaat die vlieger vaak wel op...
d. Even at lower volumes this cabinet lets you feel what you play due to its moving tremendous amounts of air.
d. Wow, dus geluidsdruk kan laag blijven ondanks een enorme luchtverplaatsing... :lol:
Beetje gek: een cab met veel oppervlakte hoeft weinig lucht te verplaatsen, dat maakt hem akoestisch in het voordeel t.o.v. een half zo grote kast (bijvoorbeeld) die 2x zo ver de woofers laat uitslaan - wervelingen zijn verliezen. Maar deze cab kan veel luchtverplaatsen zonder veel geluid te maken :facepalm:
Ik mag toch hopen dat ze niet doelen op gewapper onder de poortafstemming... :D

Ik geloof direct dat zo'n cab lekker kan klinken, maar waarom zoveel websites door marketingpraatjes worden gevuld... Goede wijn behoeft geen krans...

Waar ik benieuwd naar ben? Zitten die 10" units in een separate behuizing? Hoe zit dat kleintje rechtsonder bijvoorbeeld. En die 12", spelen die gesloten of ook open? En dan wel of niet in 1 geheel met de 15" units?
Laatst gewijzigd door Rdatema op 04 apr 2018, 21:04, 5 keer totaal gewijzigd.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rieno »

Die XL en de Bad Cab zijn van dezelfde ontwerper, na een (al dan niet noodgedwongen) naamsverandering ;)

Volgens mij is zoiets vooral voor het idee en het imago leuk en is het al lang niet meer praktisch.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

I know...
Rdatema schreef: 04 apr 2018, 20:22a. Eh... dacht dat de TecAmp Bad Cap er iets eerder was... ongeveer identiek :wink: hoe zou dat nou kunnen....

...maar dan kun je die tekst dus helemaal niet zo op je site zetten... Tenzij die tweeter rotatie zo veel verschil maakt dat het de TecAmp echt compleet het bos in speelt... :lol:

Maar puntje d is echt waar de marketing enthousiasteling de plank mis slaat.... Een grote cab verplaatst zelfs relatief weinig lucht, door de grote oppervlakte is de stralingsweerstand gunstiger.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
pepe1001
Berichten: 1151
Lid geworden op: 07 dec 2007, 22:10

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door pepe1001 »

Rieno schreef: 04 apr 2018, 20:46 Die XL en de Bad Cab zijn van dezelfde ontwerper, na een (al dan niet noodgedwongen) naamsverandering ;)

Volgens mij is zoiets vooral voor het idee en het imago leuk en is het al lang niet meer praktisch.
Ik lees wijn, naamsverandering, gedwongen (neehee..en nee niet weer die discussie.., praktisch jazekers, kastje is maar 74 cm x 157 cm x 41 cm..
Net iets groter dan een 8x10.

Fiat panda, welk model? ik denk een ja!
I'm full of Rythm and Blues, I got the Rythm from my dad and the bad woman gave me the Blues

pepe's personal's

Sales & Artist Relations @ Eich Amps / Caveman Audio
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2827
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Allemaal wel leuk die lange verhalen met analyses Rdatema, maar het komt op mij over alsof je andere fabrikanten van cabinetten de grond in boort, zodat jouw aa cabinetjes mooier voor de dag komen. Dit komt op mij heel arrogant over.

Het feit is dat ík dit een ontzettend stoer cabinet vind. De overkill van 8 speakers in verschillende afmetingen maakt het voor mij interessant. Ik heb door eigen ervaringen een beeld hoe elke afmeting speaker klinkt en kan daardoor redelijk een beeld vormen hoe deze gaat klinken, voordat ik deze ga testen.

De grote ‘mysterie’ die je probeert te kweken rond jouw cabinetjes door niks van speakerdiameters op je site te vermelden, zorgen voor -in mijn ogen- dat er een groot ‘tellsell’ gehalte om je producten hangt. Ik zeg niet dat ik de hype die je probeert te creeëren niet geloof, daar zal ik ze toch echt eerst voor moeten testen. Zijn er toevallig dealers in de buurt van noord Limburg?

Ik vermoed niet dat ik snel nog zal overstappen van cabinetten, want ik ben nog altijd zeer tevreden over mijn Vanderkley stackje. Maar ik ben wel zeer benieuwd naar een Eich xlcab/Tecamp badcab en misschien na een uitvoerige testronde een aa cabje. GAS kruipt wel eens waar het niet gaan kan....
68DC32B7-9ABD-4538-AAAC-E98BC8DEFC88.jpeg
68DC32B7-9ABD-4538-AAAC-E98BC8DEFC88.jpeg (1.81 MiB) 1041 keer bekeken
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door MR. LEE »

Bij de meeste koks mag je best wel even in de keuken kijken , maar over de exacte recepten en ingredienten , daar rept 'ie met wat minder specifieke woorden over.
Dat kun je 'm moeilijk kwalijk nemen !
Tot op vandaag kan ik me ook nog kwaad maken over het feit , dat iemand er ooit 'ns met een uitvinding/schakelingetje van mijn hand vandoor is gegaan , en dit toen heeft gepubliceerd in z'n eigen maandblad alsof ie het allemaal zelf had bedacht met de vermelding , dat je 't allemaal wel bij hem in z'n werkplaats voor een ( flink ! ) bedrag kon laten maken/modificeren.
Het heeft zich destijds wel allemaal in een wat andere aanverwante discipline voltrokken , maar :
Ik ben er sindsdien wel wat voorzichtiger door geworden ,...en ik kan gewoon begrijpen dat een professional :!: dat al helemaal is.


Het stelen van professionele ontwerpen is tegenwoordig niet eens meer te voorkomen.
Heel China draait er op. ( en daarom snap ik cowboy Trump ook )
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 05 apr 2018, 08:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Sjtevel 1984 schreef: 05 apr 2018, 02:13 Allemaal wel leuk die lange verhalen met analyses Rdatema, maar het komt op mij over alsof je andere fabrikanten van cabinetten de grond in boort, zodat jouw aa cabinetjes mooier voor de dag komen. Dit komt op mij heel arrogant over.
Dit vind ik dan weer jammer. Ik boor Eich toch niet de grond in, alleen de onzin die er staat. En niet maar gewoon met modder gooien, maar met enige toelichting. Het kan toch niet zo zijn dat als je commercieel actief bent je daarover niets (zinnigs) mag zeggen? En ik ben ook niet negatief over het product. Ik ben benieuwd, naar de technische opbouw. En of/waar zoiets nog een sweetspot heeft (niet onbegrijpelijk aangezien bronnen niet enkel optellen maar ook interfereren).

De vergelijking maak ik dan met andere bekende merken, maar ook met Fearfull. Met producten die ik heel sterk noem. En als ik technisch ga vergelijken, dan neem ik als voorbeeld het cabinetje dat we hier in dit topic even eerder volledig met driverspecificaties uit de doeken heb gedaan. Een zeer brute 18" woofer in een 3-weg. Met tal van specs. Wat is daar nu vaag aan? Ik heb het niet over andere AA producten.

De reden dat we niets vermelden is flink terug te lezen hier in dit topic. Je hoort toch niet wat er in zit, want voordat het karakter hoorbaar is, is de driver al gefilterd. En even ter vergelijk, mijn buurman is kozijnenleverancier. Hij twijfelt altijd wat hij op de offerte moet zetten, omdat de concurrentie het altijd mooier maakt dan de werkelijkheid. Ben je realistisch dan val je af op basis van de cijfertjes. Persoonlijk vind ik bullshit op sites van merken die bascabinetten maken misleidend en het houd ook de boel in stand. Mr.Lee schreef daarover laatst ook al, wonder specs bij units die vroeger heel andere specs hadden, net zoiets.

Dus... hoe ik op je over kom kan ik wellicht wel sturen, maar arrogant is wat anders dan dingen met een korreltje zout nemen.

Of denk je dat je echt jezelf goed hoort bij lage volumes op een XL cab, omdat je heel veel luchtverplaatsing hebt bij lage volumes? Complete nonsense! Het is vanwege andere factoren welke ik beschreef, zoal stralingsweerstand, lage wervel verliezen, cylindervormige afstraling heb ik bijv. niet eens genoemd - mijn teksten zijn toch al te lang ;-)
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door arjan »

Ik begrijp ook niet alle specs en grafieken waarmee ik om de oren geslagen word af en toe, de man heeft gewoon veel verstand van de materie en prikt daardoor makkelijk door de marketingbullshit van andere bedrijven. Niks arrogants aan, vind ik wel vermakelijk eigenlijk.
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Muziekschuur »

Ik hoop dat veel bezitters van oude cabinetten de nieuwe drivers proberen. Ze hebben toch veel weg van die ouwe speakers die in de jaren '50 klonken. En bieden veel.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Ik vind het juist wel "stoer" dat er bedrijven /mensen zijn die eerlijk aangeven wat de zin en onzin van sommige "specs"zijn.
In een tijd waar er veel zaken mooier worden voorgesteld (denk ook aan bmw of computer boxjes van 1000enden watts) is het wel fijn dat mensen met kennis van zaken
hier wat verheldering in kunnen verschaffen.
De theory is soms zware kost en niet voor iedereen even begrijpelijk maar geeft wel een inkijkje waar je allemaal mee te maken hebt om een goed produkt in de markt te zetten.
Ik vind het persoonlijk niet arrogant om ook je eigen produkt te promoten,mits dit wel transparant en eerlijk gedaan word.
En wees eerlijk; Een beetje gezond verstand en scepsis tegenover elke fabrikant is altijd goed om een juiste aanschaf te doen. :D
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2177
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Hulde aan Rdatema voor het in twijfel trekken van specs bij grote merken. Dat geeft tenminste een beetje tipje van de sluier tov de werkelijkheid.

Heb ik nog en vraagje, ja ik blijf me toch nog steeds dingen afvragen.
Bij gestapelde speakers en/of cabinetten, bv 4x10, 6x10, 8x10, 2x12, 4x12 enz. Wanneer deze gewoon recht op de vloer staan dan is de afstand van conus tot oor verschillend. Kennelijk geeft dat niet zoveel problemen qua interferentie enz. En bij combo's en cabs die gekanteld kunnen worden volgens mij ook niet, correct me if i'm wrong. Maar wanneer je een speaker in de kast zou kantelen, wat ik al eerder in dit topic heb voorgesteld, zei je dat dit wellicht tot problemen zou kunnen leiden. Waarin zit dit verschil dan? Is dat omdat je de speaker dan meer gericht op het oor hebt waardoor dit soort problemen kunnen komen?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Goose schreef: 05 apr 2018, 11:14 . Dat geeft tenminste een beetje tipje van de sluier tov de werkelijkheid.
???????? :?
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie