Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

AmericanIdiot schreef: 10 apr 2018, 19:27 Nog een variant...wel een PA, eigen geluidsman en misschien wel een bescheiden volume. Ik heb de ervaring met een rockband met 2 fulltube 412 gitaristen en een stevige drummer. Dan nog oordoppen in en als ik dan nog flink hoor- en voelbaar laag vanaf het podium ga staan beuken kan geen enkele geluidsman daar nog iets mee aanvangen. Ik zie het ook te vaak bij andere bands...

Dan werkt een kast op een verhoging prima en laat ik die lekker in mijn rug beuken. Sindsdien nooit meer de vraag van de geluidsman gehad of de bas zachter kan.

Het hangt ook van zoveel dingen af...
Dat geloof ik direct. En met dat in het achterhoofd kom je voor het ultieme cabinet heel anders uit dan wanneer je lekker herrie mag maken. Hoe dan ook, er wordt flinke input geleverd in dit topic en dat maakt het erg leuk. Ook in de dingen waarin de meningen en ervaringen verschillen. En als er geen restricties zijn, komen we nog steeds op andere voorkeuren uit. Mooi om dat bij elkaar in 1 topic terug te lezen.
my 2 cts.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Rdatema schreef: 10 apr 2018, 21:58 2 cts.
Mooie prijs voor een cabinet :jaaaaa:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Hm, nu je het zegt: een topic "ultieme prijs voor cabinet" was wellicht wat korter geweest, hahaha.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Lee Sklar (BB=bassist met baard,oa Phil collins) heeft altijd mooie verhalen; Hij vertelde dat hij in de jaren 80/90 een tussendoor "demolition"bandje met vrienden had.
Hij kwam samen met de truck aan en ging even koffie drinken waarna hij later in de zaal even ging kijken en de bouwploeg die daar was verwonderd zag kijken hoe ze
in "hemelsnaam "dat PA moesten neer zetten.
Waarop "Lee" zei; Ja,maar jongens dit is mijn bas installatie de PA komt zometeen. :lol:
In een van zijn laatste interviews zegt hij dan weer dat hij met de tegenwoordige PA installaties toch zelf zo zacht mogelijk staat afgesteld om "anderen" en de
geluidsmensen niet in de weg te zitten. Mooie man met wijze woorden. :wink:
Feeling the groove is everything.
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Michiellll »

Afbeelding
You shall not pass! :P

Next stop: euphonic
https://eaamps.com/ea-family-orig/lee-sklar/
https://eaamps.com/products/wizzy-12/
Zijn blijkkbaar fan van whizzer cones... verder is mij nog niets opgevallen, ben ook niet bekend met het merk.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Michiellll schreef: 14 apr 2018, 01:39 Next stop: euphonic
https://eaamps.com/ea-family-orig/lee-sklar/
https://eaamps.com/products/wizzy-12/
Zijn blijkkbaar fan van whizzer cones... verder is mij nog niets opgevallen, ben ook niet bekend met het merk.
Deze was ik tegengekomen en vind ik qua site inspirerend, omdat ze soort van technical papers schrijven en publiceren. Dus een soort algemene uitleg over een door hun toegepaste techniek. Ik vind op de wonderspecs na het een mooi verhaal, lijkt me mooi spul. Een forumlid had er ook al een 2x10 van (stuk gespeeld) zag ik.

Die Wizzy 12 heeft als ik zou moeten gokken er een soort Ciare PH320 fullrange unit inzitten, met 100dB/1Watt. In een kast kom je bij 1khz dan rond de 103 dB uit. Een bereik vanaf 45 hz is, hoe zal ik het zeggen, snel uit beeld met 1,3mm Xmax. Maar ja, anders kun je natuurlijk niet in zo'n klein kastje 103 dB gevoeligheid halen. De 200W maakt dat 103dB (en elke 3dB is het vermogen x2) resulteert in net geen 127 dB. Maar of je het dan nog over laagweergave hebt... (een 18" conus maakt voor die geluidsdruk al uitslagen van meer dan 2cm peak-peak). Wel een ontzettend leuk gevonden driver qua afstemparameters en gevoeligheid/compactheid/bereik.

Over EA en Acme bass was ik aanvankelijk erg enthousiast maar als je gaat onderzoeken wat er nou daadwerkelijk allemaal staat mag je hopen dat de producten wel gewoon kloppen. Edit: wat ik bedoel, mooie visie, ietwat 'te' mooie cijfers of uitleg af en toe, maar als ze maken wat ze zeggen dan zijn het wel bijzonder mooie aanvullingen op de bascab markt.

https://eaamps.com/spl-and-kevlar/
Dit is een duidelijk verhaal, gevoeligheid scheelt enorm veel. Maar gevoeligheid bestaat amper, een hooggevoelige driver is in het laag gewoon ongevoelig, of heeft een mega kast nodig om laag te kunnen gaan. En dan nog hangt geluidsdruk af van luchtverplaatsing, dus een 12" met grote lineaire slag gaat bij een diepe frequentie langer onvervormd door dan een hooggevoelige woofer met korte lineaire slag. Gevoeligheid zegt dus vooral iets over benodigd vermogen en als je een compacte kast wil gaat dat dus niet laag (of niet heel hard zonder vervorming).
Echt mooi verhaal in deze link, net weer gelezen en ik knik JA, dit is ongeveer waar het allemaal over gaat bij passieve cabs.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door nangyala »

Forumlid Rodi en ik hebben zaterdag de mogelijkheid gehad om de B-112 van Acoustic Alignment te testen. Ik heb daarvoor een review geschreven, als je daarin geïnteresseerd bent kun je dat hier vinden:
viewtopic.php?f=19&p=1548078#p1548078
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Inmiddels staan er sinds vandaag/vanavond wat aanvullingen, welke wellicht interessant zijn omdat in dit topic ook een discussie gevoerd is over de te verwachten klank van een bepaald type woofer.
(...) Dit demonstreer ik door de open B-snaar aan te slaan met mijn versterker open op 1 uur.
Het gevolg is hoorbaar en voelbaar...en zichtbaar aan de grijns van de drummer. "Wat is dat lekker man! Ik kan je basgeluid ook voelen!" :shock:

De rest van de avond heb ik dus met dat geluid gespeeld, er mist wat hoog, maar het laag klinkt echt ultralekker, dit is de eerste bandrepetitie ooit waar ik mezelf behalve gehoord, ook gevoeld heb. En niet door harder te spelen en de rest van de band doof te spelen. Er zit gewoon zoveel diepgang in dit boxje dat het net lijkt alsof je op een dikke PA staat te spelen die goed afgeregeld is, alleen dan in pocketformaat en moet je hiermee geen voetbalstadion proberen te vullen(qua laag dan :wink: )
Een defect aan het hoog of de aansluitingen hebben we op deze manier nog niet eerder meegemaakt.
Temeer een reden om door te gaan met de filterloze fullrange 15" hoornreflex ;-)
#waternietopzitkanooknietstuk
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Haico

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Haico »

Rdatema schreef: 14 apr 2018, 20:42 Over EA en Acme bass was ik aanvankelijk erg enthousiast maar als je gaat onderzoeken wat er nou daadwerkelijk allemaal staat mag je hopen dat de producten wel gewoon kloppen. Edit: wat ik bedoel, mooie visie, ietwat 'te' mooie cijfers of uitleg af en toe, maar als ze maken wat ze zeggen dan zijn het wel bijzonder mooie aanvullingen op de bascab markt.
Tsja. Ik begrijp je analyse. Het is dan ook een lastige markt, hè.

De natuurkundige wetten zijn voor elke speakerfabriant en elke cabinetfabrikant hetzelfde. De wet van Hoffman luidt: "1) Small size, 2) efficiency 3) bass extension. Pick two.". Natuurlijk lukt het R&D teams om op componentniveau hier-en-daar een dB'tje efficiency te pakken. En er valt ook winst te behalen door op productniveau te optimaliseren voor een bepaalde toepassing. Maar, sec gezien, blijft het altijd een compromis tussen die 3 genoemde parameters.

Op het eind van het verhaal heb je na 10.000 engineeringsuren (zeg, een team van 6 man in 1 jaar) gewoon wéér een woofer in een zwart houten kastje. Dan het is het aan marketingafdeling om aan te tonen dat jouw woofer-in-kastje beter is dan het woofer-in-kastje van je concurrent. Ga er maar aan staan. :)

Welke strategie pas je toe om je product te differentiëren? De ene fabrikant kiest voor een specifieke sound signature. De ander voegt unieke design features toe. Weer een ander probeert weg te blijven van uniekheid en voedt de onderkant met de markt met budgetoplossingen. Anderen pushen d.m.v. support van bekende artiesten... Etc.

Maar goed. EA en Acme hebben niet een dealernetwerk wat zo groot is als bijvoorbeeld Ampeg of een Mark Bass. Dus ze zijn voor een groot gedeelte afhankelijk van online "verkoop" (in het breedste zin van het woord). Hoe verkoop je iets op afstand wat je eigenlijk zou moeten testen/horen/voelen? Logisch dat ze het dan over een theoretische kant gooien, in de hoop dat een deel van de doelgroep hier gevoelig voor is. Ook logisch dat de cijfers dan nèt even beter blijken te zijn dan de concurrentie. :D

Wat ik hier nou eigenlijk mee wil zeggen? Ik heb geen idee. Haha! Voor een kleinere speler is goodwill, een duidelijke visie en een uitgesproken designfilosofie de basis om te kunnen participeren in de reeds verzadigde woofers-in-zwarte-kastjes-markt. Lijkt mij...



ps. Het zou wel eens verfrissend zijn als er eens een bedrijf zou zijn die de marketing-bullshit oversloeg.

"Hey... wij doen hetzelfde als wat al die anderen ook doen. Maar wij zijn echt ontzettend aardig en sympathiek enzo. Bijvoorbeeld, de poes van onze receptioniste had laatste een nestje. We hebben met zijn allen de foto's bekeken. Het was zo snoezig! We gaan onze nieuwe producten noemen naar de kittens.
Nou anyway... Koop onze producten!" :)
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Leuk geschreven Haico, en voor Acoustic Alignment geldt "limited size, unlimited sound", gevoeligheid achten we ondergeschikt in de tijd van bijna 200 Watt per kilo klasse D amps.

Maar vergeet ook niet wat filtering kan doen. En die fysieke wetten werden gerelateerd aan wooferdiameter. En daar is gewoon onvoldoende nuance in, mede doordat fabrikanten maken wat een groep bassisten zoekt. Er zijn uitzonderingen, en daarvoor zijn best goede argumenten.

Onze site werkt met een doelstelling voor het product. Geen cijfertjes over wonderspecs, dus dat deel van de marketing bullshit hebben we getracht over te slaan ;-)
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Haico

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Haico »

Rdatema schreef: 19 apr 2018, 13:47 Leuk geschreven Haico, en voor Acoustic Alignment geldt "limited size, unlimited sound", gevoeligheid achten we ondergeschikt in de tijd van bijna 200 Watt per kilo klasse D amps.

Maar vergeet ook niet wat filtering kan doen. En die fysieke wetten werden gerelateerd aan wooferdiameter. En daar is gewoon onvoldoende nuance in, mede doordat fabrikanten maken wat een groep bassisten zoekt. Er zijn uitzonderingen, en daarvoor zijn best goede argumenten.

Onze site werkt met een doelstelling voor het product. Geen cijfertjes over wonderspecs, dus dat deel van de marketing bullshit hebben we getracht over te slaan ;-)
Gevoeligheid is inderdaad van minder belang sinds de standaard van 150-200 watt klasse AB naar 600 watt klasse D is gegaan.

Die slogan geeft duidelijk aan dat er geoptimaliseerd wordt voor een specifieke toepassing.

Top!
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

20180426_210550.jpg
20180426_210550.jpg (1.38 MiB) 3584 keer bekeken
Rdatema schreef: 20 mar 2018, 14:13 Het heeft een resultaat opgeleverd wat we op korte termijn willen bouwen om te testen. Dit ontwerpidee is puur om te kijken wanneer nostalgie en waanzin in elkaar overgaan en dus om te kijken of 8x10 achtige modellen nog echt iets toevoegen.
Het gaat om een hoornreflex (basreflexpoort eindigt groter dan conusoppervlak) fridge model, modulair, met hoge gevoeligheid en een laag gewicht (ca 18kg per kast is target, met Neo drivers is onder 15kg denkbaar).

Driver: 1x 15"
Ohmage: 8 Ohm (uiteraard ook als 4 Ohm te bouwen)
Gevoeligheid: 102 dB
Afmetingen: 53x53x40 cm
Gewicht: ca. 18 kg, afhankelijk van woofer, rooster en soort plaatmateriaal
Belastbaar: 500W/1000W
SPL met 250W/8 ohm: 124 dB (@ 100Hz)
SPL met 500W/8 ohm: 127 dB (@ 100Hz)

Fridge 2x 15"
4 Ohm, 108dB/2,83V gevoelig 1000/2000W belastbaar
SPL met 250W: 127 dB @ 100Hz
SPL met 500W: 130 dB @ 100Hz
E-Fridge d.png
Afgelopen woensdag hebben we (Wouter & Roelof) de eerste 1x 15" hoornreflex gebouwd. Kijken of het de moeite waard is om te gaan uitwerken voor Vlaardingen.
De eerste meting viel tegen :mrgreen:: 18 kg incl driver (maar met neo versie 15,5 kg) en dit was alleen kast + woofer.
Qua gevoeligheid en klank is het eerste model zeer leuk. To be continued...

AA 15inch hoornreflex 1.gif
AA 15inch hoornreflex 1.gif (110.03 KiB) 3553 keer bekeken
Zo, even een impedantiemeting gedaan (links boven). De afstemming lijkt te laag, 47 Hz (target was ca 54 Hz). Dat is niet de bedoeling omdat we daarmee gevoeligheid voor diepgang verruilen, al is 48Hz wel een heel fijne afstemming om de lage B er goed uit te laten rollen.
We hebben hem 'vol gas' getest, zowel de kast als het huis heeft baat bij 'bracing' ;-) Het gewicht neemt hierdoor nog verder toe, maar het is gewoon nodig. In softwarepakket Ajhorn heb ik wat demping toegevoegd tot de impedantiepieken overeenkomen met de meting. Dit betekent ook meteen dat ik de verliezen in kaart heb, dit is namelijk demping/verlies die niet door dempingsmateriaal verkregen is maar je kunt nooit zo goed meten in het laag als de simulatiesoftware kan voorspellen. We hebben nu dus redelijk in kaart hoe de kast zich gedraagt in het laag.

Voor de afdeling wonderspecs:
Bij 'halfspace' gebruik (op een vloer) hebben we globaal 102dB geluidsdruk met 1 Watt (8 ohm) tussen 100 en 200 Hz.
De -6 dB frequentie ligt dan op 96 dB en dat is bij ongeveer 60 Hz. Die frequentie kan op ca 124 dB worden weergegeven en daar waar de meeste energie zit kun je tot 130dB gaan. Bij de geplande stack 2x15" hebben we het dan (bij 2kW vermogen) over 130dB @60Hz en theoretisch 136dB SPL max. D.w.z. zo theoretisch als we bij andere bascab merken op de site kunnen lezen (Barefaced 8x10: '137dB = jet aircraft loud' alleen de 'useable frequency range vanaf 25Hz halen wij - en zij- niet :mrgreen: )
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat gewicht/massa voor effect heeft op je geluid.
In de tijd dat alles maar lichter en lichter moet vraag ik mij af of het geluid niet in het geding komt. Wat zou er gebeuren als je 2 kasten maakt die van binnen helemaal hetzelfde zijn. Volume, speakers, poorten enz enz. Maar de ene van lichter cq dunner materiaal en de andere. Met dikker massiever materiaal. Heeft de zware dan bv meer massa en daardoor ook een betere contact resonantie. Heeft de zware een strakker laag door massa stijfheid en een andere resonantie? Enz enz. Zou een mooie proef misschien zijn om 2 kasten te maken en het te vergelijken? Voor mij zelf hoeft het niet zo licht allemaal.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Binnenkort vindt er zeer waarschijnlijk een kastvergelijking plaats t.b.v. een custom AA ontwerp.
In de studententijd van Wouter zijn er door hem TL's gebouwd in dunner en dikker plaatmateriaal. Het meest opvallende is niet direct het laag, maar dat het geluid veel minder aan de box 'plakt' bij de meer stijve behuizing.

Philips heeft in een grijs verleden aluminium speakers gemaakt, onder het mom van hoe lichter de speaker, hoe kleiner de ellende met laagresonanties. De kast was ongevoelig voor resonanties. Bij hifi zijn er ook diverse technieken populair. De ene school (kruis)verstevigd een kast en gebruikt sterke wanden, aan de andere kant van het spectrum zit bijna een instrumentbouw achtige aanpak met buigslappe wanden en zware (bitumen-achtige) wanddemping. Er is ook nog een verschil in demping (luchtsnelheid etc.) en bedempen (kastwandvibratie onder controle krijgen).

Wat we met AA ook gedaan hebben is guldensnede verhoudingen kasten maken, omdat die een soort optimale kastkleuring schijnen te hebben.
Bij de E-118 hebben we gemerkt dat meettechnisch optimale demping klankmatig niet de voorkeur had.

Je begrijpt... er zijn vele wegen die naar Rome leiden, het is net welk resultaat je zoekt. Een stijve kast krijg je door voldoende sterke wanddikte (per verdubbeling van dikte plaatmateriaal neemt de sterkte x3 toe zo uit m'n hoofd) en voldoende (strategische) versteviging/bracing.

Het dempen van ongewenste holle ruimte reflecties (kan door papieren membraan eenvoudig naar buiten, ook door de basreflexpoort), en de backwave (weerkaatsing via achterwand terug door de conus) is ook nog een stap in de goede richting naar een goede luidsprekerbehuizing.

Hoe zwaarder een kast hoe eerder een kast gaat resoneren op bassignalen en hogere resonanties zijn eenvoudiger te dempen.
Kortom: stijve kast, hoge resonanties, weinig verliezen, strakker laag, grootsere sound.


De komende week hiermee maar beginnen, 15" hoornreflex kast 2 met bracing:
AA 15inch hoornreflex 2.jpg
AA 15inch hoornreflex 2.jpg (103.66 KiB) 3475 keer bekeken
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Ergens snap ik je uitleg niet.
-Een stijvere kast resoneerde meer in het hoog en dat is makkelijker te dempen.
-Een zwaardere kast gaat eerder resoneren op bas.
-Een verdubbeling van wand dikte geeft een 3x stijvere wand.
-Maar, en nu komt mijn verwarring, als een dikkere wand stijver wordt dan gaat hij toch eerder in het hoog resoneren? Terwijl hij wel dikker wordt en dus ook zwaarder. En dan zou hij dus eerder resoneren in het laag....
Snap je mijn verwarring?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie