Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Welk cabinet moet (weer) gebouwd worden?
Getriggerd door enkele andere topics kwam deze vraag boven...

Wij van Acoustic Alignment (Roelof & Wouter) zijn enkele jaren specifiek bezig met de ontwikkeling van bascabinetten. In plaats van een eigen lijn te kiezen willen we nu graag ontzettend nieuwsgierig zijn…
Niet commercieel, maar meer als lid, wil ik een beroep op BGF doen en een topic wijden aan de zoektocht naar wat je persoonlijk nu goede eigenschappen vindt aan een bascabinet.

Door de jaren heen hebben we gemerkt dat er zeer uiteenlopende wensen zijn voor het predicaat ‘ultieme cabinet’. Wat zijn eigenschappen die jij zoekt in een cabinet, met welke producten heb je zeer goede ervaring. En welk product zou je graag ontwikkeld zien worden, of van welke 2 fantastische cabinetten zou je graag een samensmelting zien met het beste van beide. Voor 4-snaar,5-snaar, contrabas, fretloos, you name it.
Er is geen concreet doel qua cabinet voor ogen. We vinden het waardevol om een topic te hebben waar alle goede eigenschappen naar voren komen. Er is geen goed of fout, hooguit gaat beleving en technische verklaring soms niet geheel samen. Wellicht komen we achter tuningsmogelijkheden of kunnen we elkaar bevragen met datgene wat je wel had willen vragen maar niet wetende aan wie.

Het is denkbaar dat er een open source ontwerp uitgewerkt (en getest) kan worden, of dat we met Acoustic Alignment middelen een BGF editie cabinet maken in de ‘custom’ categorie. Wij hebben geleerd dat we verder gekomen zijn door klantwensen door te voeren in een gekocht product. Een aantal dingen heeft ons echt verder gebracht.

Dit topic is door bassisten – voor bassisten, dus heeft geen commerciële insteek. Bedenk wel dat voor de toekomstige Acoustic Alignment producten rekening gehouden wordt met de schat aan ervaring en informatie die op dit forum gedeeld wordt.
Als laatste een vraagje aan de moderators, is dit alles zo oké verwoordt?!
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door StingRay85 »

Acoustic 301 is voor mij de mooiste, maar die komen nooit terug. Die stonden bekend om de bas ver in het publiek te projecteren, en ze tegen de muur plat te slagen. Blijkbaar wil iedereen tegenwoordig een 2x10, 1x12 of 2x12.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door MR. LEE »

Het ultieme cabinet ?

Hier kom toch je nooit uit zeg..... :D
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rieno »

Voor mij zijn het eigenlijk maar 2 (soms contrastrerende) eisen, waarop ik ook m'n versterker kies:
  • Zoveel mogelijk het geluid van mijn bas ongekleurd laten horen
  • Zo licht mogelijk
Op dit moment gebruik ik een SWR GoLight 4x10 onder een Genz Benz Shuttle 9.0 en dat werkt prima. Het mooiste/beste geluid dat ik gehad heb kwam qua speakerkast uit een Bag End Q10-BX, de ondiepe versie. Maar dat ding weegt dan weer een ton.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Ik denk meer aan een "module"vorm net als die nl startup met die module telefoon..
Wat altijd terugkomt tegenwoordig is "GEWICHT",het moet niet te zwaar zijn,MAAR, we willen wel voldoende power.
Dus kom ik uit op het combineren van meerdere cabs ,met eventueel aanpasbare eigenschappen kwa geluid/vermogen.(je zet neer wat je nodig hebt)
Ik zie ook wel wat in de trend om hem meer als monitor (schuine kant) vormgeving te gebruiken.
Ondanks de uitspraak van "het geluid gaat onder mij door"van Rdatema dat dit theoretisch niet correct is,kwam dit toch
in een live situatie regelmatig voor als ik als geluidsman weer eens moest aangeven dat het toch wat zachter moest .
Ja,maar dan hoor ik mijzelf niet goed want "het geluid gaat onder mij door".
Zeker op kleine podia was het iets meer richten/kantelen al voldoende om dat grotendeels op te lossen.
In ear word ook steeds vaker gebruikt ,dus de toekomst van een cab????????
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rob66 »

De toekomst van de cab, ik zie het somber in. Sinds een 3/4 jaar "zit" ik nu aan de in-ear en man, dat had ik jaren eerder moeten doen. Ik kan mijn enthousiasme dan ook niet onder stoelen en banken houden. Alleen maar voordelen: zeer laag gewicht, je geluid is zoals tijdens de oefensessies, geen te harde medemuzikanten, podium geluid is er niet of nauwelijks, sneller opgebouwd, geluidsvrouw tevreden, de uitbater tevreden etc. Zijn er nadelen; ja, geen duw in je rug. O ja, geen GAS meer. Dus om op de vraag terug te komen welk ultime cabinet of wat moet komen? Ik heb werklijk geen idee. Moet ik wel eerlijk bekennen dat ik nu in een nieuw project zit met allemaal oudgedienden die met al dat "moderns" toch wel moeite lijken te hebben en dat ik weer mijn Markbass amp en Ampeg SVT210's erbij pak. Maar zo langzamerhand gaan ze zich er wel voor openstellen en zullen ook zij kunnen genieten van de voordelen van oortjes. Sorry dat ik geen positieve bijdrage heb kunnen leveren in dit item.
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door A-lex »

het ultieme cabinet?:
kost niets,
past in je broekzak(plooibaar?),
heeft 2400watt vermogen met keuze 2,4,8 en 16ohm (met jacks en speakon, geen switchen om te schakelen tussen ohmages)
heeft een switch om al dan niet je geluid te kleuren,
kan je uitrekken tot nog 20cm hoger dan een SVT810 CAB zodat je rug goed gemasseerd word en je toch je geluid ook op oorhoogte hebt.
zo eh even alle utopische parameters ;)
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Unlord »

Het ultieme cabinet...tsja. Dat is afhankelijk van het doel waarvoor je hem gebruikt. Ik denk dat er meerdere doelen zijn en derhalve ook meerdere ultieme, ideale en droomachtige cabinets. Plus dat je er een ultieme amp bij zou willen hebben natuurlijk, want met een brakke Ashdown op je ultieme cab sla je ook de plank mis.

Anyway, hier is waar ik aan denk.

Als bassist heb ik in zowel coverbands gespeeld als bands met eigen werk. Van rock/pop zut tot aan grafmetal. Met de coverbands stond ik in cafe's, op jongerenpodia, in muziekcentra, in huiskamers en studentenhuizen en op podiumvrachtwagens. Met die eigen werk bands idem eigenlijk. Enige dat anders was, was dat ik met coverbands vaak méér optredens deed. Dat is dus het live-gebeuren.

Dan is er nog het studiogebeuren. In één woord: daar heb ik geen cab voor nodig. Okee, meer dan 1 woord, maar de strekking is helder. Bij mij gaat alles via D.I. of amp simulatie. Hoezee. Ik realiseer me echter dat sommigen persé hun cab willen meesjouwen en die willen miken.

En de derde categorie is ook niet te onderschatten: de oefenruimte. Die krengen variëren van kleine, muffe stinkgrotten tot aan royale koelcellen met eigen bergruimte.

Tot slot is er de vierde en laatste categorie (wat mij betreft) en dat is je eigen huis. Je slaapkamer, woonkamer of muziekgrot, er is wel een plekkie in je huis waar je je partijen oefent of je nieuwe nummers verzint

En voor alle categorieën geldt dat er andere eisen worden gesteld. Laten we die eens langslopen. En let op: dit zijn MIJN eisen.

Voor het live gebeuren wil ik een generieke cab die ik zowel in cafe's als op grotere podia kan inzetten. Dan denk ik aan compact en lichtgewicht voor het transport dat ik toch zelf moet doen ik een niet al te grote auto. Er moet veel power in zitten, ofwel de geluidsdruk moet redelijk hoog kunnen. Genoeg om jezelf te horen op een middelgroot podium waar ook een drummer staat te hengsten. En dan is er de spreiding (dispersion). Die moet breed zijn. Niks zo vervelend als jezelf goed kunnen horen en dan 10cm opzij stappen en je eigen geluid totaal kwijt zijn. Ik wil de bas 3 meter naar links of rechts nog gewoon goed kunnen horen. Voor de echte podiumstuiteraard hebben we in-ear bedacht.

Het cabje moet ook op lager volume goed blijven klinken. Strak met voldoende helder laag bedoel ik dan. Voor de meeste podia waar je een PA tot je beschikking hebt kun je wegkomen met een cab die vooral aandacht geeft aan de middentonen, maar zonder PA wil ik ook laag kunnen stuwen. En als het laag teveel wordt, dan heb ik een filter op mijn amp zitten om het er weer uit te halen.

Over spreiding hebben we het gehad...maar van links naar rechts. IK zie ook graag spreiding naar boven. Niks zo lullig om alleen je broek te voelen wapperen maar jezelf niet te horen. De cab die lange tijd op mijn lijstje heeft gestaan, maar het nooit gehaald heeft is de onderstaande. Dat vind ik een interessant concept.

Afbeelding

Ik heb op kleine podia vaak genoeg aan een 1x12" cabje op een tafel of stoel. Dat geeft genoeg laag en ook genoeg volume in kleine setting. Op de grond is het echter knudde, want je hoort jezelf niet. Andere uiterste is de Aguilar GS412 koelkast die ik ooit had. Ge-wel-dig ding. Warm, rond, hard, laag én altijd goed geluid. Helaas te log en te zwaar voor het kleinere werk. Altijd zeulen. Nee dus. Momenteel heb ik een Bareface Big Twin II die aan al mijn wensen voldoet voor live spelen.

Dan is er de oefenruimte. ijn ervaring: al-tijd gekut met het geluid. Vooral als er weinig tapijt en gordijnen te vinden zijn. Of je hoort jezelf niet, óf de anderen horen jou niet. Voor de meeste doorsnee kutbandjes maakt dat geen flikker uit, want je staat er dan toch voor jezelf. Maar een beetje muzikant ergert er zich kapot aan. Dus ook hier geldt: spreiding doet wonderen. Klein, compact kastje is genoeg. Ook met grove metal. Compact omdat ie ergens moet kunnen staan, ook al heb je twee geilaristen in je band met dubbele Marshall stacks en een drummert met een set waar Mike Portnoy jaloers op zou zijn.

Tot slot thuis. Ik wil dan vooral mezelf goed kunnen horen als ik op een stoel of kruk bas zit te spelen. Dus bij voorkeur een conus die omhoog gericht is. Zo'n kantel cabje is ideaal. Hoef je ook geen kantelproteses aan te schaffen. Wel graag met anti-slip toplaag zodat je versterker er niet af dondert. Want die MOET erop.

Persoonlijk denk ik dat wanneer mijn Barefaced cabinet gevormd zou zijn als de Hartke op de foto, ik ultiem gelukkig zou zijn voor live en oefenruimte. Doe mij een Barefaced Midget met kantelfunctie voor thuis. Alhoewel ik voor thuis eigenlijk liever op mijn Roland XL combo speel omdat daar al een versterker in zit met aux en wat effecten.

Nog 1 laatste idee, vooral om het idee van "dispersion" nog wat verder te innoveren. Bose kwam ooit eens uit met van die geluidspalen voor muzikanten. De L1. Zie foto. Als dat de spreiding ten goede komt, ben ik fan.

Afbeelding

Je zou natuurlijk óók een cab kunnen maken die rond loopt. Dus waar de speakers naar alle kanten gaan. Een beetje zoals het stekkerblok hieronder op de foto. Helemaal gaaf.

Afbeelding

Tot zover mijn gedachtenspasmen.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Die Hartke is wel iets waar ik voor zou kunnen gaan,mits je hem gewoon in 2en kan delen . :?
thuis speel ik vaak via mijn "Roland quad capture" met de koptelefoon ,ook prima te doen.
Feeling the groove is everything.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Wow, bedankt iedereen. Echt leuk om te lezen. En uiteraard om even in te duiken. Er ontstaat trouwens al een duidelijke lijn, denk dat bijv. weinig personen iets tegen de tekst van Unlord hebben. A-lex spant de kroon ;-)
DominicMaertens schreef: 15 mar 2018, 07:53 Acoustic 301 is voor mij de mooiste, maar die komen nooit terug. Die stonden bekend om de bas ver in het publiek te projecteren, en ze tegen de muur plat te slagen. Blijkbaar wil iedereen tegenwoordig een 2x10, 1x12 of 2x12.
Oké, even wat reseach gedaan. Is een 18" kast met front-loaded hoorn constructie, met forse compressiekamer en ca 5000cm^2 mondopening.... Impressive. Even gesimuleerd. Tussen 80-100Hz een gigantische gevoeligheid, bijna 10dB hoger dan in een conventionele kast.
acoustic 361 sim 2.png
acoustic 361 sim 2.png (31.82 KiB) 8503 keer bekeken
Doordat de grote mond-opening heel weinig verliezen heeft is de akoestische koppeling van de box aan de omgeving heel gunstig. Maar de ruim 300 liter grote kast zou wel een kleine variantie kunnen krijgen met moderne 18" drivers. We hebben diverse 18" drivers gebruikt en mits goed toegepast is dat zo goed dat dit niet zal uitsterven. Helemaal niet omdat er ook super lichte 18" drivers zijn, die ruim minder dan 100 liter nodig hebben.

Even een check, zoekend op het web leert dat er ook boze geluiden zijn:
Je moet er ver vanaf staan voor de goede blend van 'tone' en het is verderop in de zaal goed... Eigenlijk neem je de FOH over, maar een technicus zal daar misschien niet direct blij van worden?! :roll:
Hoe heb je dit zelf ervaren?
MR. LEE schreef: 15 mar 2018, 10:07 Het ultieme cabinet ?

Hier kom toch je nooit uit zeg..... :D
Liever niet, zijn we snel klaar met z'n allen :dance:
Rieno schreef: 15 mar 2018, 10:19 Voor mij zijn het eigenlijk maar 2 (soms contrastrerende) eisen, waarop ik ook m'n versterker kies:
  • Zoveel mogelijk het geluid van mijn bas ongekleurd laten horen
  • Zo licht mogelijk
Op dit moment gebruik ik een SWR GoLight 4x10 onder een Genz Benz Shuttle 9.0 en dat werkt prima. Het mooiste/beste geluid dat ik gehad heb kwam qua speakerkast uit een Bag End Q10-BX, de ondiepe versie. Maar dat ding weegt dan weer een ton.

Check, ongekleurd en compact waren wij al fan van. Helaas pas later op het gewicht gaan letten. Die GoLight zit als ik het goed heb op 25,4 kg?! Dat is -zeker met wielen- nog goed te doen ja.

Bag End Q10-BX... ontworpen als diepere kast voor 'echte' diepgang. En 3x 10 waarschijnlijk, en separaat een nette 10" coax. Dat geeft waarschijnlijk studio-achtig goed je instrument weer, met een bak laag waar je tegenaan kunt leunen. Ja, dat deze een heerlijke sound gaf is best voor te stellen.

Denk dat het best wat overeenkomsten zou kunnen hebben met Barefaced trouwens (en Acoustic Alignment) want die gaan ook voor een groot bereik, diepgang en goede horizontale spreiding.
Strabel schreef: 15 mar 2018, 11:05 Ik denk meer aan een "module"vorm net als die nl startup met die module telefoon..
Wat altijd terugkomt tegenwoordig is "GEWICHT",het moet niet te zwaar zijn,MAAR, we willen wel voldoende power.
Dus kom ik uit op het combineren van meerdere cabs ,met eventueel aanpasbare eigenschappen kwa geluid/vermogen.(je zet neer wat je nodig hebt)
Ik zie ook wel wat in de trend om hem meer als monitor (schuine kant) vormgeving te gebruiken.
Ondanks de uitspraak van "het geluid gaat onder mij door"van Rdatema dat dit theoretisch niet correct is,kwam dit toch
in een live situatie regelmatig voor als ik als geluidsman weer eens moest aangeven dat het toch wat zachter moest .
Ja,maar dan hoor ik mijzelf niet goed want "het geluid gaat onder mij door".
Zeker op kleine podia was het iets meer richten/kantelen al voldoende om dat grotendeels op te lossen.
In ear word ook steeds vaker gebruikt ,dus de toekomst van een cab????????
Bedoel je een koppelbaar cabinet? Zoals je met vlindersloten kan doen? Dan kun je inderdaad 2x10 als basispakken, en die modulair uitbreiden. Helaas is qua productie een 210 niet zo gek veel goedkoper als een 410, dus je komt wel duurder uit - maar het heeft voordelen.

Het onder je doorspelen komt doordat drivers verticaal nogal kunnen bundelen. Wanneer je 'in' de driver kijkt loopt deze al snel tot 3kHz door, met een fors hoge gevoeligheid in het hoge middengebied. Daardoor kan een goed gerichte bascab beter hoorbaar zijn. zou je een mic op oorhoogte zetten en een bascabinet een tilt geven dan zie je alleen maar een afname in het (gemeten) laag. Je hoort je bas beter doordat de harmonische structuur beter doorkomt. Een oplossing is o.a. op oorhoogte zetten (ten koste van bas/diepgang), richten, gekantelde baffle, of... drivers toepassen die niet bundelen in het bereik waarin ze moeten spelen. Nadeel daarvan is ons inmiddels ook bekend, er is meer podium geluid ipv minder - maar wel gelijkmatiger.

Trouwens, als iemand bang is dat het geluid onder hem door gaat zou ik diegene adviseren om in een rioolbuis te gaan spelen. Het geluid gaat namelijk ook om hem heen naar achteren - om maar eens wat te noemen... Een bevriende bassist gaat regelmatig op de grond zitten om te genieten van het extra laag van z'n B-112 cabinet - hahaha. Groot gelijk
Rob66 schreef: 15 mar 2018, 11:37 De toekomst van de cab, ik zie het somber in. Sinds een 3/4 jaar "zit" ik nu aan de in-ear en man, dat had ik jaren eerder moeten doen. Ik kan mijn enthousiasme dan ook niet onder stoelen en banken houden. Alleen maar voordelen: zeer laag gewicht, je geluid is zoals tijdens de oefensessies, geen te harde medemuzikanten, podium geluid is er niet of nauwelijks, sneller opgebouwd, geluidsvrouw tevreden, de uitbater tevreden etc. Zijn er nadelen; ja, geen duw in je rug. O ja, geen GAS meer. Dus om op de vraag terug te komen welk ultime cabinet of wat moet komen? Ik heb werklijk geen idee. Moet ik wel eerlijk bekennen dat ik nu in een nieuw project zit met allemaal oudgedienden die met al dat "moderns" toch wel moeite lijken te hebben en dat ik weer mijn Markbass amp en Ampeg SVT210's erbij pak. Maar zo langzamerhand gaan ze zich er wel voor openstellen en zullen ook zij kunnen genieten van de voordelen van oortjes. Sorry dat ik geen positieve bijdrage heb kunnen leveren in dit item.
Zeer relevant toch?! Maar ook bassisten die over een Kemper spelen willen toch wel een cabinet met ongekleurd laag. Wat nou als het wel in vrijwel elke ruimte constant en goed klinkt, diep en strak. En dat dit dan ook nog portable is... Kijk, snoeiharde metal vraagt om een andere kast dan een rustig bandje, dat valt niet echt in één kast te vangen. Voor het ene kom je te kort, of voor het andere heb je nodeloos veel headroom (en te lompe kast).
En je bijdrage is wel positief, de ontwikkeling komt toch voort uit de voordelen die in-ear brengt? Dat maakt dat er ruimte is voor verbetering. Niet iedereen zit te wachten op een EAR-box van Phill Jones Bass wellicht, maar als In EAR veel voordelen brengt stimuleert dat muzikaliteit & de huidige markt van bascabinetten (achter blijven met elektrische auto's is nu ook geen optie meer voor serieuze fabrikanten, bijvoorbeeld (niet op schieten
A-lex schreef: 15 mar 2018, 12:52 het ultieme cabinet?:
kost niets,
past in je broekzak(plooibaar?),
heeft 2400watt vermogen met keuze 2,4,8 en 16ohm (met jacks en speakon, geen switchen om te schakelen tussen ohmages)
heeft een switch om al dan niet je geluid te kleuren,
kan je uitrekken tot nog 20cm hoger dan een SVT810 CAB zodat je rug goed gemasseerd word en je toch je geluid ook op oorhoogte hebt.
zo eh even alle utopische parameters ;)
Een telescopische combo variant met Trace Elf ampje, 48x3" (modulair) en trekt ook direct mooie dames aan uit de zaal?
Het cabinet wat je beschrijft is maakbaar, weegt ongeveer een ton - want dat is de enige parameter waaraan je geen eisen hebt gesteld ;-)
Zonder gekheid, wat bedoel je met 'geen switchen om te schakelen'?
Voor jack & speaker is tegenwoordig vrij standaard de donkergroene combi input Jack/Speakon toch? 2-4-8-16 Ohm, daarvan kun je er sowieso 2 krijgen :mrgreen: Alle 4 wordt wat lastig. Tenzij je de driverkeuze wilt beperken tot dubbelspoels varianten, dan kan een woofer van zichzelf 2, 4 en 8 ohm zijn. Dan is er veel mogelijk. OEM is dat natuurlijk wel te bestellen, maar MOQ ligt al snel op enkele honderden. Het kan, als het een meerwaarde heeft is het zeker maakbaar. De elektrische parameters kunnen hiermee ook gestuurd worden, dus best grappig. Al zal een fabrikant die dit soort dingen wil eerder voor een combo gaan, is dit allemaal niet van toepassing meer.
Laatst gewijzigd door Rdatema op 15 mar 2018, 23:04, 5 keer totaal gewijzigd.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Ik heb ooit is de Ampeg 610 min of meer blind gekocht met het idee dat hij het zelfde zou klinken als de 810. Helaas niet dus. De heerlijke directheid van de 810 komt volgens mij doordat hij opgebouwd is als 4 gestapelde 210's. En dat is de 610 dus helemaal niet, die is een 410 met een 210 met reflex poorten. Eigenlijk wordt hij daardoor alleen maar sompig ipv die lekkere directheid. Eigenlijk zou ik dus een 610 willen zien die opgebouwd is als 3 gestapelde 210's. Daardoor is hij gelijk wat lichter en wat beter achterin de auto te leggen.

Een ander mooi idee was de redbox van SWR. Mooie afdekplaat voor vervoer die tevens diende om de combo achterover te richten. Zou mooi zijn om zo iets voor bv een 212 te hebben.

En ik ben ook benieuwd of mijn idee van "line-array" speaker zou werken en geen problemen zou geven met het mid.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Unlord schreef: 15 mar 2018, 20:11 Het ultieme cabinet...tsja. Dat is afhankelijk van het doel waarvoor je hem gebruikt. Ik denk dat er meerdere doelen zijn en derhalve ook meerdere ultieme, ideale en droomachtige cabinets. (...)

Anyway, hier is waar ik aan denk.
Samengevat in mijn woorden:

Live: Robuust, groot dynamisch bereik, niet te zwaar ivm transport, goede horizontale en vertikale spreiding.
Studio: In Ear, In Ear, In Ear
Oefenen: Stabiele (goede) geluidskwaliteit in slechte (oefen)ruimtes, huiskamer, woonkamer. Ook op lager volume goed geluid. Compact, 12” luid genoeg, weinig grondoppervlak.
+
Interesse in concept verhoogde en gekantelde midhoog gedeelte van bascabinet. Op opwaards gericht voor oefenen op kruk, gehele bandbreedte en timbre van basgitaar (homogeen) weergeven. Kantelbaar (kickback o.i.d.) is praktische oplossing. Versterker moet bovenop kunnen blijven staan.
+
Top zou zijn, eigenschappen van Barefaced Big Twin in verpakking Hartke Pro 2200. Al is voor thuisoefenen een combo toch wel het meest prettig/praktisch.
+
En zou een line-array of lijnbron een idee zijn...[/quote]

Thanks, zeer uitgebreid en mooie visie. Mooi spul ook, waarmee jij (hebt ge)werkt.

Om met het laatste te beginnen....
De lijnbron die Bose heeft ontwikkeld is een systeem waarbij je het podium geluid als FOH gebruikt. Daarbij kunnen muzikanten zelf mixen, hun monitor staat bij voorkeur zo dat vanaf het podium een gebalanceerde bandsound ontstaat. De basmodules geven echter het laag weer, het is dus niet moeilijk voor te stellen dat qua afstraling het laag niet heel veel anders is dan een 12" cabje op de grond, gericht op je oren.

Een line-array is wat anders, een lijnbron heeft horizontaal een grote openingshoek en vertikaal heel beperkt. Hoe hoger de lijnbron, hoe lager de frequentie waar vanaf de lijn bron 'werkt': per verdubbeling van de afstand neemt de geluidsdruk maar 3dB af, ipv 6dB zoals een bolvormige afstaling doet. Wat technicus en bassist wellicht liever hebben is een vierkante meter waarop je basgeluid te horen is in een staande kolom, en daarbuiten alleen wat via monitoren of FOH uitgestuurd wordt.

Is dit mogelijk? Ja, het wordt zelfs al toegepast.
In auto's kun je per passagier een speaker boven je hoofd hebben. Ben je buiten de bundel dan hoor je niets. Dit werkt echter vanaf 125 hz en het is vrij kostbaar. Ultrasonic Sound Transducers worden tegenwoordig via Aliepress aangeboden en in musea is het handig dat je alleen bij een kunstwerk iets hoort over dat kunstwerk. De toepassingen zullen wellicht in de nabije toekomst vlot uitbreiden, maar voor bascabs is het nog niet getest denk ik.
Wetenschappers in de VS hebben een ultrasound kanon gemaakt, een geluidsstraal zoals licht in de vorm van een laserstraal of verstraler: https://www.explainthatstuff.com/directi ... akers.html

Is het dan wel of niet handig??? Ja, bij een 8x10 heb je in feite een lijnbron. Dit soort luidsprekers heeft namelijk de vertikale bundeling (openingshoek) van een luidspreker met een diameter gelijk aan de maximale afstand van onderste tot bovenste conus (iets van 1 meter). Je hebt de boel meteen een heel eind op oorhoogte, en waarschijnlijk voegt de voelbaarheid ook definitie toe. Bedenk je dat 8 units die 2 mm uitslag maken minder (wervel)verliezen hebben dan een 2x10 die 8mm uitslaat (en dan nog steeds minder laag weergeeft). Het 'stralend' oppervlak telt hier net zo als bij een verwarming, een 4x zo groot oppervlak hoeft amper moeite te doen en geeft bij dezelfde kamer temperatuur een meer constante energie af.

Wellicht is iets modulair aanstuurbaars denkbaar: een topje die onderin aangevuld wordt. Die aanvulling kun je thuislaten, maar hij kan ook solo in akoestisch complexere ruimtes. Wanneer de koppeling gemaakt wordt met een onderkast gaat het geheel functioneren op het niveau Bag-End Meets Barefaced via Aguilar GS412. Dit is best maakbaar, zeker wanneer je gaat voor een 8" coax van hoge kwaliteit, die solo ook kan meekomen. Wellicht een compacte 10", als 1x8" te veel beperkingen heeft. De gevoeligheid moet dan aansluiten op het laaggeweld, die wanneer het als systeem draait moet zorgen voor een homogeen ongekleurd en diepgaand geluid. Dit alles nog een beetje tilbaar houden....
Strabel schreef: 15 mar 2018, 20:34 Die Hartke is wel iets waar ik voor zou kunnen gaan,mits je hem gewoon in 2en kan delen . :?
thuis speel ik vaak via mijn "Roland quad capture" met de koptelefoon ,ook prima te doen.
Bedoel je 'losse kasten'?
Goose schreef: 15 mar 2018, 22:31 Ik heb ooit is de Ampeg 610 min of meer blind gekocht met het idee dat hij het zelfde zou klinken als de 810. Helaas niet dus. De heerlijke directheid van de 810 komt volgens mij doordat hij opgebouwd is als 4 gestapelde 210's. En dat is de 610 dus helemaal niet, die is een 410 met een 210 met reflex poorten. Eigenlijk wordt hij daardoor alleen maar sompig ipv die lekkere directheid. Eigenlijk zou ik dus een 610 willen zien die opgebouwd is als 3 gestapelde 210's. Daardoor is hij gelijk wat lichter en wat beter achterin de auto te leggen.

Een ander mooi idee was de redbox van SWR. Mooie afdekplaat voor vervoer die tevens diende om de combo achterover te richten. Zou mooi zijn om zo iets voor bv een 212 te hebben.

En ik ben ook benieuwd of mijn idee van "line-array" speaker zou werken en geen problemen zou geven met het mid.
Kudos voor je blind vertrouwen :mrgreen:
Heb in bovenstaande al redelijk wat info gegeven over de theoretische kant. Het is een kwestie van uitproberen wellicht, maar een lijnbron draagt eigenlijk ver, voor basgitaar niet homogeen, en dat is vragen om problemen met de FOH en zaal mix als je het mij vraagt. Basgitaar moet bij voorkeur op het podium evenwichtig en goed klinken, zonder verder ergens te storen.

Voor het vastzetten van een head of 2 boxen zouden vlindersluitingen gebruikt kunnen worden. Er zijn heel nette opties, zoals bijvoorbeeld voor grote PA subwoofers & wielplaten. We gebruiken bij Acoustic Alignment sinds kort deze (linksonder) omdat ze zonder vlinder (met steeksleutel) voor ons nog een belangrijke toepassing hebben (daarover later meer op de site, eerst de klant die met een verzoek kwam de primeur geven).
butterfly.png
butterfly.png (934.93 KiB) 8476 keer bekeken
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Ik denk dat de meesten van ons wel eens in een cafe/bar spelen waar je niet op een volwaardig PA maar met een zanginstallatie speelt.
Hier is je eigen cab dan wel belangrijk , maar je hebt dan nog steeds de afweging te maken (met betrekking tot de grootte van
de zaal/podium) hoeveel je nodig denkt te hebben.
Dan is een modulair systeem wel zo makkelijk,je moet het natuurlijk wel altijd volledig meenemen maar wat je niet nodig hebt laat je in de bus/auto.
Die Hartke ,als voorbeeld, inderdaad in 2en delen.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Ultrasonic Sound Transducers .
Stom toeval dat ik daar net op het internet ook naar zat te kijken.(jammer alleen dat dit met name in de militaire hoek/ontwikkeling ook zit)
Ik had een paar maanden geleden al eens een grappig filmpje gezien in een amerikaanse bibliotheek waar ze iemand "aanstraalden" die de enige was die
wat kon horen,was een "spooky" beleving voor die man.
Ik begreep inderdaad ook dat het voor de lage freq.. niet zo goed werkt.
Heb ook ooit iets gelezen over een "ionen,pos of neg geladen deeltjes" systeem ,alleen werd in de testruimte zelf ook iedereen opgeladen (statische energie)
dus moest iedereen bij het verlaten van de ruimte even "ontladen "worden.(gaat hem niet worden)
Wel actueel: De Russen hebben ook ooit een "pistool"ontwikkelt waarbij ze mensen konden "opladen",waarna bij aanraaking met "aarde"de schok zo groot was dat
het hart het begaf,dus bovenstaand (ionen)geluidssysteem lijkt mij wel wat risicovol. :lol:
Feeling the groove is everything.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door StingRay85 »

Rdatema schreef: 15 mar 2018, 22:16 Wow, bedankt iedereen. Echt leuk om te lezen. En uiteraard om even in te duiken. Er ontstaat trouwens al een duidelijke lijn, denk dat bijv. weinig personen iets tegen de tekst van Unlord hebben. A-lex spant de kroon ;-)
DominicMaertens schreef: 15 mar 2018, 07:53 Acoustic 301 is voor mij de mooiste, maar die komen nooit terug. Die stonden bekend om de bas ver in het publiek te projecteren, en ze tegen de muur plat te slagen. Blijkbaar wil iedereen tegenwoordig een 2x10, 1x12 of 2x12.
Oké, even wat reseach gedaan. Is een 18" kast met front-loaded hoorn constructie, met forse compressiekamer en ca 5000cm^2 mondopening.... Impressive. Even gesimuleerd. Tussen 80-100Hz een gigantische gevoeligheid, bijna 10dB hoger dan in een conventionele kast.

acoustic 361 sim 2.png
Doordat de grote mond-opening heel weinig verliezen heeft is de akoestische koppeling van de box aan de omgeving heel gunstig. Maar de ruim 300 liter grote kast zou wel een kleine variantie kunnen krijgen met moderne 18" drivers. We hebben diverse 18" drivers gebruikt en mits goed toegepast is dat zo goed dat dit niet zal uitsterven. Helemaal niet omdat er ook super lichte 18" drivers zijn, die ruim minder dan 100 liter nodig hebben.

Even een check, zoekend op het web leert dat er ook boze geluiden zijn:
Je moet er ver vanaf staan voor de goede blend van 'tone' en het is verderop in de zaal goed... Eigenlijk neem je de FOH over, maar een technicus zal daar misschien niet direct blij van worden?! :roll:
Hoe heb je dit zelf ervaren?
MR. LEE schreef: 15 mar 2018, 10:07 Het ultieme cabinet ?

Hier kom toch je nooit uit zeg..... :D
Liever niet, zijn we snel klaar met z'n allen :dance:
Rieno schreef: 15 mar 2018, 10:19 Voor mij zijn het eigenlijk maar 2 (soms contrastrerende) eisen, waarop ik ook m'n versterker kies:
  • Zoveel mogelijk het geluid van mijn bas ongekleurd laten horen
  • Zo licht mogelijk
Op dit moment gebruik ik een SWR GoLight 4x10 onder een Genz Benz Shuttle 9.0 en dat werkt prima. Het mooiste/beste geluid dat ik gehad heb kwam qua speakerkast uit een Bag End Q10-BX, de ondiepe versie. Maar dat ding weegt dan weer een ton.

Check, ongekleurd en compact waren wij al fan van. Helaas pas later op het gewicht gaan letten. Die GoLight zit als ik het goed heb op 25,4 kg?! Dat is -zeker met wielen- nog goed te doen ja.

Bag End Q10-BX... ontworpen als diepere kast voor 'echte' diepgang. En 3x 10 waarschijnlijk, en separaat een nette 10" coax. Dat geeft waarschijnlijk studio-achtig goed je instrument weer, met een bak laag waar je tegenaan kunt leunen. Ja, dat deze een heerlijke sound gaf is best voor te stellen.

Denk dat het best wat overeenkomsten zou kunnen hebben met Barefaced trouwens (en Acoustic Alignment) want die gaan ook voor een groot bereik, diepgang en goede horizontale spreiding.
Strabel schreef: 15 mar 2018, 11:05 Ik denk meer aan een "module"vorm net als die nl startup met die module telefoon..
Wat altijd terugkomt tegenwoordig is "GEWICHT",het moet niet te zwaar zijn,MAAR, we willen wel voldoende power.
Dus kom ik uit op het combineren van meerdere cabs ,met eventueel aanpasbare eigenschappen kwa geluid/vermogen.(je zet neer wat je nodig hebt)
Ik zie ook wel wat in de trend om hem meer als monitor (schuine kant) vormgeving te gebruiken.
Ondanks de uitspraak van "het geluid gaat onder mij door"van Rdatema dat dit theoretisch niet correct is,kwam dit toch
in een live situatie regelmatig voor als ik als geluidsman weer eens moest aangeven dat het toch wat zachter moest .
Ja,maar dan hoor ik mijzelf niet goed want "het geluid gaat onder mij door".
Zeker op kleine podia was het iets meer richten/kantelen al voldoende om dat grotendeels op te lossen.
In ear word ook steeds vaker gebruikt ,dus de toekomst van een cab????????
Bedoel je een koppelbaar cabinet? Zoals je met vlindersloten kan doen? Dan kun je inderdaad 2x10 als basispakken, en die modulair uitbreiden. Helaas is qua productie een 210 niet zo gek veel goedkoper als een 410, dus je komt wel duurder uit - maar het heeft voordelen.

Het onder je doorspelen komt doordat drivers verticaal nogal kunnen bundelen. Wanneer je 'in' de driver kijkt loopt deze al snel tot 3kHz door, met een fors hoge gevoeligheid in het hoge middengebied. Daardoor kan een goed gerichte bascab beter hoorbaar zijn. zou je een mic op oorhoogte zetten en een bascabinet een tilt geven dan zie je alleen maar een afname in het (gemeten) laag. Je hoort je bas beter doordat de harmonische structuur beter doorkomt. Een oplossing is o.a. op oorhoogte zetten (ten koste van bas/diepgang), richten, gekantelde baffle, of... drivers toepassen die niet bundelen in het bereik waarin ze moeten spelen. Nadeel daarvan is ons inmiddels ook bekend, er is meer podium geluid ipv minder - maar wel gelijkmatiger.

Trouwens, als iemand bang is dat het geluid onder hem door gaat zou ik diegene adviseren om in een rioolbuis te gaan spelen. Het geluid gaat namelijk ook om hem heen naar achteren - om maar eens wat te noemen... Een bevriende bassist gaat regelmatig op de grond zitten om te genieten van het extra laag van z'n B-112 cabinet - hahaha. Groot gelijk
Rob66 schreef: 15 mar 2018, 11:37 De toekomst van de cab, ik zie het somber in. Sinds een 3/4 jaar "zit" ik nu aan de in-ear en man, dat had ik jaren eerder moeten doen. Ik kan mijn enthousiasme dan ook niet onder stoelen en banken houden. Alleen maar voordelen: zeer laag gewicht, je geluid is zoals tijdens de oefensessies, geen te harde medemuzikanten, podium geluid is er niet of nauwelijks, sneller opgebouwd, geluidsvrouw tevreden, de uitbater tevreden etc. Zijn er nadelen; ja, geen duw in je rug. O ja, geen GAS meer. Dus om op de vraag terug te komen welk ultime cabinet of wat moet komen? Ik heb werklijk geen idee. Moet ik wel eerlijk bekennen dat ik nu in een nieuw project zit met allemaal oudgedienden die met al dat "moderns" toch wel moeite lijken te hebben en dat ik weer mijn Markbass amp en Ampeg SVT210's erbij pak. Maar zo langzamerhand gaan ze zich er wel voor openstellen en zullen ook zij kunnen genieten van de voordelen van oortjes. Sorry dat ik geen positieve bijdrage heb kunnen leveren in dit item.
Zeer relevant toch?! Maar ook bassisten die over een Kemper spelen willen toch wel een cabinet met ongekleurd laag. Wat nou als het wel in vrijwel elke ruimte constant en goed klinkt, diep en strak. En dat dit dan ook nog portable is... Kijk, snoeiharde metal vraagt om een andere kast dan een rustig bandje, dat valt niet echt in één kast te vangen. Voor het ene kom je te kort, of voor het andere heb je nodeloos veel headroom (en te lompe kast).
En je bijdrage is wel positief, de ontwikkeling komt toch voort uit de voordelen die in-ear brengt? Dat maakt dat er ruimte is voor verbetering. Niet iedereen zit te wachten op een EAR-box van Phill Jones Bass wellicht, maar als In EAR veel voordelen brengt stimuleert dat muzikaliteit & de huidige markt van bascabinetten (achter blijven met elektrische auto's is nu ook geen optie meer voor serieuze fabrikanten, bijvoorbeeld (niet op schieten
A-lex schreef: 15 mar 2018, 12:52 het ultieme cabinet?:
kost niets,
past in je broekzak(plooibaar?),
heeft 2400watt vermogen met keuze 2,4,8 en 16ohm (met jacks en speakon, geen switchen om te schakelen tussen ohmages)
heeft een switch om al dan niet je geluid te kleuren,
kan je uitrekken tot nog 20cm hoger dan een SVT810 CAB zodat je rug goed gemasseerd word en je toch je geluid ook op oorhoogte hebt.
zo eh even alle utopische parameters ;)
Een telescopische combo variant met Trace Elf ampje, 48x3" (modulair) en trekt ook direct mooie dames aan uit de zaal?
Het cabinet wat je beschrijft is maakbaar, weegt ongeveer een ton - want dat is de enige parameter waaraan je geen eisen hebt gesteld ;-)
Zonder gekheid, wat bedoel je met 'geen switchen om te schakelen'?
Voor jack & speaker is tegenwoordig vrij standaard de donkergroene combi input Jack/Speakon toch? 2-4-8-16 Ohm, daarvan kun je er sowieso 2 krijgen :mrgreen: Alle 4 wordt wat lastig. Tenzij je de driverkeuze wilt beperken tot dubbelspoels varianten, dan kan een woofer van zichzelf 2, 4 en 8 ohm zijn. Dan is er veel mogelijk. OEM is dat natuurlijk wel te bestellen, maar MOQ ligt al snel op enkele honderden. Het kan, als het een meerwaarde heeft is het zeker maakbaar. De elektrische parameters kunnen hiermee ook gestuurd worden, dus best grappig. Al zal een fabrikant die dit soort dingen wil eerder voor een combo gaan, is dit allemaal niet van toepassing meer.
Heb je ook een 201 in de bibliotheek staan? Ik bedoelde trouwens een 301 (371) ipv 361 ;-)
Plaats reactie