Marshall 7215 upgraden.

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door MR. LEE »

kan ook...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door Muziekschuur »

De kasten uit deze serie vind ik bijzonder goed. En zou er dan ook persoonlijk niks aan veranderen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door StingRay85 »

Misschien JBL E140's in gooien om het geheel nog eens 10 kg zwaarder te maken
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door Muziekschuur »

Koop ongesponnen wol. Bevestig het tegen de achterplaat zo dat het op spijkers ‘de lucht’ vertraagt. Je resonantie van de kast zal zich opheffen door de vertraging.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door MR. LEE »

Nooit met ongesponnen wol aan de gang gaan ,....het meurt als de hel en het trekt insecten aan. :(
Gewoon B.A.F. nemen !
Dit is o.a. te koop in hobby-winkels ( als kussen-vulling ) , bij meubelmakers , auto-interieur bekleders , etc ...

N.B: Action , Blokker , supermarkten en bouwmarkten verkopen geen B.A.F. wasemkap-filters meer ( die waren dan echter wel dun , maar een aantal lagen op elkaar werkte natuurlijk net zo best. )

Wasemkap-filters worden tegenwoordig van een ander ( recycling ) materiaal vervaardigd , en dat is helaas ongeschikt voor demping. :!:
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door Rdatema »

BAF kun je ook gewoon kopen bij luidspreker zelfbouwzaken, zoals rumoh, speaker&co, speakerland, loudmagnet etc.
Voor een basreflex systeem is goede foam beter geschikt, geen bouwmarkt noppenschuim maar echt voor luidsprekers bedoeld spul. Bij de akoestiekwinkel verkopen ze flamex, dat is een geheime tip :jaaaaa: :worship: 25mm dik is zeer effectief, max 50% wandbekleding beviel/bevalt erg goed.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door Goose »

50% bekleden van alleen de achterwand of van de gehele interne oppervlak?
Weet iemand een goede betaalbare vervanger voorr een 15" speaker? Bij het klussen er achtergekomen dat de bovenste 15" een lichte scheur begint te vertonen.
En naar ik inmiddels begrepen heb is de juiste vervanger afhankelijk van het volume van je kast?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door MR. LEE »

Het is ook weer geen kern-fysica hoor :D

Neem deze 15" speakers maar , ... betere all-round luidsprekers voor basgitaar in die prijs-klasse bestaan niet :

OBERTON 15 L 400 :cheer:

https://oberton.nl/winkel/15-inch-speakers/15-l-400/

...dan heb je wat moois voor weinig !

( Die 2 ouwe versleten dingen die er nou in zitten gooi je gewoon in de vullesbak )


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Antw 2 : Alleen de achterwand bekleden volstaat .
Het rendement is iets wat we willen behouden ,.....en het betreft hier ook geen HiFi toepassing.
Een klein beetje kleuring in het geluid is helemaal niet erg.
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 05 aug 2018, 23:46, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door Goose »

Oh jee.....
Maar ik vermoed dat ik dan zekere mensen hier op het forum tegen de haren in ga. Want het is voor hen al een doodzonde om een 600 watt kast bij een 500 watt amp te hebben. Laat staan als ik er een 1600 watt beest van maak......
Kelere zeg he! 800 watt per stuk!
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door MR. LEE »

Nee zo daas werkt dat niet ,....die speakers zijn niet 800 Watt RMS per stuk.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit is gewoon echt een super aankoop . ( ik heb overigens GEEN aandelen in die Haarlemse zaak :D )

:wink:
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 05 aug 2018, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door Goose »

• 102.5 db 1W / 1m average sensitivity
• 64 mm high temperature aluminium voice coil
• 800 W AES program power
• Powerful, ferrite 180 mm magnet structure
• Silicone spider

Staat toch echt 800 watt. Of zie iets over het hoofd dan?
Ik zelf heb er geen problemen mee. Heb zelf liever meer watt op de speaker dan op de amp. Er wel vanuit gaande dat de amp meer dan genoeg watts heeft zodat je hem niet helemaal open hoeft te zetten.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door MR. LEE »

Denk dan eens effe nuchter na :
Zou een speaker-spoeltje van koperdraad of aluminium(legering)draad dezelfde HITTE kunnen leveren als een elektrische straalkachel op halve kracht ?
...Antw : Nee ! :D
( Een luidspreker heeft maar een rendement van 2% of zo , dus dat kleine beetje verwaarloos ik maar effe .)

Als je met een versterker speelt die al 500 Watt RMS kan leveren heb je echt wel zulke speakers nodig hoor.
De spullen blijven ook nog eens op die manier erg lang heel. :wink:
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door AmericanIdiot »

Wat is nu echt de reden dat je die kast wilt upgraden?

Als je vind dat die kast een hoop onbruikbare herrie produceert kan ik dat beamen. Op het podium hoor je zelf vrijwel niks en achter in de zaal trillen de glazen van de bar. Dat ga je met andere speakers niet oplossen. Als dit de reden is verkoop 'm dan in originele staat en koop iets dat voor jou beter werkt.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door MR. LEE »

Hij is volgens mij gewoon die kast aan het opknappen Muziekschuur .
Ik kan 'm best begrijpen ,....2 X 15" vind ik zelf ook het mooiste klinken.
Deze Obertons gaan bovendien een leuk stukkie in het hoog door ( voor 15" speakers ) , dus de verstaanbaarheid valt echt nog wel mee hoor.

De hele aktie is bovendien met een 250 euries helemaal beslecht , dus het hele hobby/werkbaarheid gehalte is qua investering nog steeds zeer leuk te noemen.

:wink:
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 05 aug 2018, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door Goose »

Het is een prima kast. Maar zoals ook wel eens met bassen wordt gedaan is een upgrade soms wel mogelijk. En het wel vreemd dat een upgrade (pickups, brug, stemmech, electronica) wel als "gewoon" wordt gezien en er niet gezegt wordt dat je dan beter een andere bas kan kopen. Dus waarom ook niet voor een speakercab? Het viel mij op dat er in de kast geen demping zat en dat de achterwand maar op 1 plek verstevigd werd. Dus daar valt wel wat in te halen.

MrLee, ja dat begrijp ik. Maar des ondanks als je het vergelijkt met andere speakers dan hebben die ook dat soort hoge watts staan. En laten we er vanuit gaan dat ze allemaal vanuit het zelfde eikpunt gemeten worden.
Dan heeft deze van 800 watt met 2% rendement een 16 watt?
Maar dan heeft een andere van 300 watt een 6 watt. Uiteindelijk zegt het nog steeds iets over hoe hard het kan gaan.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie