Marshall 7215 upgraden.

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door MR. LEE »

Je begrijpt me verkeert.
ALLE luidsprekers van welk merk ook , worden in de foldertjes opgeleukt met fantastische belastbaarheids-cijfers.
( Dat is gewoon de tendens )
Hetzelfde Eminence budget-speakertje die in de jaren '80 nog voor 100 Watt ( basgitaar-toepassing ) verkocht werd, wordt nu schaamteloos verkocht met sprookjes-getallen van 400W.

Deel dus voor het gemak al die mooie opgegeven "wattages" alvast maar 'ns door 2,....want van die belastbaarheid blijft bij 50Hz sowieso toch al weinig meer overeind.
( Vroeger vermeldde ze dat ook nog wel eens bij bijv 100Hz , maar die cijfertjes stimuleren de verkoop niet.)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als je een avond flink luid hebt staan spelen , dan zou je eens moeten voelen hoe heet je luidsprekertjes zijn geworden.
Dat bedoel ik met het rendement .
De allermeeste energie uit je versterker wordt in die luidsprekers namelijk omgezet in ordinaire warmte.
Slechts een 2% komt er in omgezette geluids-energie uit.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door AmericanIdiot »

MR. LEE schreef: 05 aug 2018, 10:31 Ik kan 'm best begrijpen ,....2 X 15" vind ik zelf ook het mooiste klinken.
Snap ik maar zo'n kast kun je lekker opendraaien op een open air of hele grote zaal. Voor in de gemiddelde kroeg / zaaltje werkt het gewoon niet. Wij bassisten willen graag die wapperende broekspijpen en dat lukt zeker met die kast. Achterin de kroeg / zaal hoor je enkel nog een dreunende basgitaar dus wellicht moeten we eens van ons ego af en begrijpen dat dit niet werkt. Boze geluidsmannen (en terecht) daargelaten...
Goose schreef: 05 aug 2018, 10:44 Het is een prima kast. Maar zoals ook wel eens met bassen wordt gedaan is een upgrade soms wel mogelijk. En het wel vreemd dat een upgrade (pickups, brug, stemmech, electronica) wel als "gewoon" wordt gezien en er niet gezegt wordt dat je dan beter een andere bas kan kopen. Dus waarom ook niet voor een speakercab? 300 watt een 6 watt. Uiteindelijk zegt het nog steeds iets over hoe hard het kan gaan.
Daarom vraag ik ook naar de reden...als die kast prima is waarom dan veranderen / verbeteren? Voor een basgitaar ligt dat anders, tenzij je probeert een stuk brandhout goed te krijgen met orange drops en magische bruggen. Ik zou zelf geen geld in die kast steken en voor iets anders gaan maargoed, dat is mijn mening.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door Goose »

Het kan geen kwaad om het te doen. Hij kan er alleen maar wat beter op worden, lijkt mij. Dus waarom niet. Het is een kleine moeite om het te doen. En ik zoek ook geen grote verschillen erin. Want dan zou ik idd een andere kast gaan zoeken.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door MR. LEE »

Goose schreef: 04 aug 2018, 10:12 50% bekleden van alleen de achterwand of van de gehele interne oppervlak?
Weet iemand een goede betaalbare vervanger voorr een 15" speaker? Bij het klussen er achtergekomen dat de bovenste 15" een lichte scheur begint te vertonen.
En naar ik inmiddels begrepen heb is de juiste vervanger afhankelijk van het volume van je kast?
Hier schrijft Goose dat de bovenste originele speaker al met met 1 been in het graf staat.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door StingRay85 »

Tja speakers, gaat niet enkel over watts maar ook over efficiëntie. En hoe wil je upgraden. Betere speakers? Welke sound ben je dan naar op zoek? Gezien het grote volume, stevige kast en tuning op 40 Hz is het een zeer leuke kast om laag mee te gaan en toch gedefinieerd mits de juiste speakers. Ook belangrijk is met welke versterker je de kast gebruikt. Old school 100-200W transistors, 100W lampen genre bassman, class D van 500+ watt, SVT 300W, beïnvloedt sowieso de keuze voor speakers. Elke kast met voldoende volume en tuning op 40 Hz gaat erop vooruit met EV 15Bs of JBL K/E140s, maar dan moet je niet te gek doen met de versterker.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door StingRay85 »

https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en- ... ousPage=lr

Voor 100€ kan je de twee 15" speakers kopen van deze persoon. Heb nog even getwijfeld maar heb uiteindelijk toch JBLs gevonden. Anders had ik ze in mijn 215 kast gestoken. Een spotprijs voor een geweldige upgrade van de 7215 lijkt me.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door Goose »

In principe was het eigenlijk niet de bedoeling om de speaker(s) te vervangen. Dit is me alleen tijdens de werkzaamheden aan het licht gekomen.
Die EV's zijn alleen wel maar een 150 watt per stuk. En aangezien ik liever met mijn speakers boven het aantal watts van de amp wil zitten gaat hem dit dus niet worden.
Ik speel nu zelf over een onbekende voor de meeste mensen, Randall RB500. Buizen preamp en een 500 watt mosfet eindbak.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door StingRay85 »

Ja maar het is goed mogelijk dat die speakers op 2x 100W luider gaan dan de huidige op 2x 250W. Dat is dus de afweging, en vandaar de vraag welke amp je gebruikt. Je kast significant beter maken lukt enkel met andere speakers denk ik. JBL E140s zijn gerate op 400W continuous. Ik heb een set in een Acoustic 406 215 kast die ook op 40 Hz is getuned, holy s
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door MR. LEE »

Upgraden / Opknappen en Hobby :

- Maak er geen puinzooi van. ( Het hoeft echt niet op 1 zaterdag-middagje perse' af te wezen )
- Zorg er voor dat het walletje bij het schuurtje blijft.
- Werk alles zo netjes mogelijk af : ( Wie wil er nou horen : " Heb je dat ding zelf gemaakt ( vertimmerd ) ? "

Kijk eerst eens of de te vervangen delen NIEUW binnen je budget te verkrijgen zijn. :|
Ouwe 2e-hands speakers , aangeboden op MP hebben niet zelden hun boodschap al gedaan .
Speakers slijten ! :| ,
Bekijk maar eens goed een ouwe speaker , die er zo op het eerste gezicht nog "heel" uitziet :
Als de spider ( centreer-membraan ) een beetje naar binnen ( of naar buiten ) staat , meestal i.c.m. met de conus ophanging , dan is die speaker gewoon "vulles" geworden.
( Bij een zacht geworden conus , is 'ie natuurlijk ook rijp voor 't grof-vuil .)

Geloof me,...dit komt helaas heel vaak voor ! :| ( en zonde van 't werk en de centjes . )
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door StingRay85 »

Koop gewoon geen oude speakers die vroeger (nieuw) ook niet goed waren. Als je high end speakers zoals JBL, Altec, EVM voor een prijsje kan vinden, dan is het een berekend risico want na reconen heb je een speaker die best wat waard is, je zal er geen verlies op maken. Het is maar wat je leuk vindt. Net zoals met "verbouwingen" van cabinets. Zolang je er geen honderden euros tegenaan gooit blijft het een leuke hobby
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door MR. LEE »

DominicMaertens schreef: 07 aug 2018, 15:43 Koop gewoon geen oude speakers die vroeger (nieuw) ook niet goed waren. Als je high end speakers zoals JBL, Altec, EVM voor een prijsje kan vinden, dan is het een berekend risico want na reconen heb je een speaker die best wat waard is, je zal er geen verlies op maken. Het is maar wat je leuk vindt. Net zoals met "verbouwingen" van cabinets. Zolang je er geen honderden euros tegenaan gooit blijft het een leuke hobby
Reconen ? :nono: ,....dat station ben ik allang gepasseerd.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door StingRay85 »

Dan heb je gewoon nooit de juiste speakers gehad.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door MR. LEE »

DominicMaertens schreef: 08 aug 2018, 07:09 Dan heb je gewoon nooit de juiste speakers gehad.
Ik loop al een poossie mee hoor . :wink:
De letzte speakers die ik heb laten reconen waren JBL's uit een Twin Reverb ( die Fender uitvoering kom je overigens niet vaak tegen )

De originele conussen en spiders waren niet meer verkrijgbaar .
De speaker-parameters waren daarna dus gewoon naar de bliksem.( en me centen , werk en tijd ook )

Voor geringe vermogens ( juke box restauratie ) is 't nog wel oke ,....maar voor (bas)gitaar-geweld is 't me te vaak kut geweest.
Ik had er een goed adres voor , maar de man leeft al een aantal jaren niet meer.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door StingRay85 »

De D serie bedoel je dan, dat is inderdaad een ander verhaal. Voor de K (alnico) en E140 zijn ze wel nog beschikbaar.
Plaats reactie