Marshall 7215 upgraden.

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Marshall 7215 upgraden.

Bericht door Goose »

Ik heb sinds een tijdje een 7215. Nu ben ik benieuwd wat er mogelijk is om deze kast nog iets beter te maken.
Zoals hij nu is, is het 1 grote ruimte van 100x70x50 (HxBxD). Qua versteviging is er alleen een soort van open raamwerk halverwege de kast. Er zit geen demping in. En er zitten nu 4 reflexpoorten in, zonder buis dus alleen een opening in de voorkant.
Ik heb het al met Sjors/MrLee over gehad dat een kruisverbinding op de achterwand wel positief kan uitwerken. Dus 2 "X" latten op de achterwand boven en onder de al bestaande middenstuk. Qua demping wil ik er ook wat in aanbrengen. Op advies van Sjors niet achter de reflexpoorten. En dan vraag ik mij nog af of het nu en/of zin heeft om iets aan de poorten te gaan doen? In het verleden ben ik er wel achter gekomen dat die toch vooral veel laag toevoegen maar ook het geluid wat sompiger maken.
Met 2 "15"" speakers is een toevoeging van nog meer laag niet al te veel nodig. Ik begrijp ook dat die poorten op een bepaalde manier getuned zijn op een bepaalde freq.
Als ik die poorten afdicht, verleng of iets anders wat heeft wat dan tot gevolg.
Bv als ik de poorten verleng, gaat de freq van de kast dan omhoog of omlaag?
En heeft het nu/zin om de kast in het midden af te dichten? Het raamwerk met een plaat dicht te maken? Zodat het 2 ruimtes worden ipv 1 grote.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door StingRay85 »

Ik zou er niets aan doen en deze gewoon aan mij verkopen. Zou mooi staan naast mijn 7412 kast.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door Goose »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door StingRay85 »

Netjes. Wat staat er nog op de speakers? Ik vraag me af welke fabrikant deze voor Marshall gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door Goose »

Afbeelding

En op de zijkant van de magneet staat nog:
ZS745-151044
8 ohm 67-93510111 G1
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Laus
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 mei 2005, 20:19

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door Laus »

wat een knoeperts zijn die kasten ook zeg...heb de 4x12 een aantal jaar gehad. Brute 75 niet te tillen kilo's. Kan het zo zijn dat je nogal wat druk verliest als je die baspoorten dichtmaakt? Dat was destijds wel mijn ervaring. Daardoor wel ietsje strakkere mids.
Jericho Alpha Black
Dean Edge Q6
QSC GX-5 poweramp + Two Notes LeBass
SWR Goliath III/Son of Bertha
Line 6 Studio Lowdown 110
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door MR. LEE »

Voor zover ik het maar eventjes heb bekeken , geloof ik NIET dat die 4 poorten echt zijn berekend.

De binnenmaten heb je hier al doorgegeven

Kun je ook de diameter van zo'n poort hier even doorgeven ?
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door Goose »

Volgens mij 8 cm. En dus 4 keer.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door Goose »

Toch nog even gekeken. 10 cm per poort.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door MR. LEE »

Oh , ....volgens m'n nomogram klopt 't dan toch wel aardig hoor. :oops:
Die kast is zelfs ( als ik me niet heb vergist ) nog behoorlijk laag afgesteld ,....zo'n beetje op 40Hz

( voor de na-controle , en het daadwerkelijk bekijken :!: of dat in de praktijk ook overeenkomt , hanteer ik zelf daarna nog een ander systeem met een eenvoudige meet-opstelling )

Voor demping zou ik ( zo effe op gevoel af ) een B.A.F. dekentje van hooguit 3 cm dikte alleen op het achterpaneel tacken , maar wel zodanig dat het nergens tussen de paneel-schroef-bevestiging komt te zitten.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door Goose »

Het BAF dekentje dus alleen over de achterwand heen en niet tussen de achterwand en het midden gedeelte/balk.
Het verstevigen van de achterwand kan ik neem ik maar aan het beste kruislings doen?
En het BAF dekentje mag wel of niet op de achterwand ter hoogte van de reflexpoorten?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door MR. LEE »

Twee kruizen hoeft niet perse' ,....twee diagonaal balkjes volstaan ook wel.
Je kunt ook je eigen fantasie er wel op los laten , ....doelstelling is , dat die achterwand wat steviger wordt.
Alle energie die in de trilling van de kast gaat zitten geldt eigenlijk als rendement-verlies en veroorzaakt geluids-kleuring.
( wat je namelijk niet wilt , is letterlijk een toegevoegd "holle-kist-geluid". )
Een beetje "kleuring" is niet zo heel erg ,...het is per slot van rekening geen HiFi-box.

Hoe dan ook , het blijft altijd een kwestie van concessies ,....je kunt 'm natuurlijk ook "atoombom-vrij" maken , maar dan is 'ie op een gegeven ogenblik helemaal niet meer te verslepen. :D

Alle panelen dienen ZEER goed vast aan elkaar te zitten ,....een los paneel kan zelfs zo een erge vervorming opleveren , dat je in eerste instantie denkt aan een opgeblazen eindtrap van je versterker ( ik overdrijf NIET :!: )
( Indien nodig , haal bij de ACTION een paar blisters met stoelhoeken om dit te repareren , ...en kijk niet op een extra stoelhoekkie )

Het BAF-dekentje verdeel je over twee stukken op het achterpaneel ,....zo over de diagonaal balkjes heen,....hier en daar een nietje ge-tacked , zodat het min-of-meer een beetje luchtig gemonteerd zit.

Die poorten hebben er in dit geval helemaal geen last van.

Die BAF-deken haal je bijv. bij de meubelmaker of bij de auto-interieur-stoffeerder.( die hebben ze daar op de rol )

Succes ! :thumbsup:
Haico

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door Haico »

...of multy wasemkapfilter van dezelfde Action. :)

Goeie suggesties allemaal. Wellicht valt er ook nog een klein beetje winst te behalen met bracing van de baffle?
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door Goose »

Als ik dan voor de enkele diagonaal balkjes ga per deel, kan ik deze dan beter verbinden met de delen van de kast en dan de achterwand eraan vast schroeven? Of kan ik ze ook direct op de achterwand schroeven met een 1 mm speling aan de buitenkant zodat ze de kastdelen niet raken zodat je niets kan gaan knarsen/schuren/kraken?
Wat betreft de baffle, ik zie niet echt veel ruimte om daarin nog iets te verstevigen. De 15" speakers nemen van zichzelf al behoorlijk wat ruimte in. En voor de rest nemen de reflexpoorten ook behoorlijk wat ruimte in. Dan hou ik alleen nog wat ruimte direct aan weerskanten van de speakers wat over.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Marshall 7215 upgraden.

Bericht door Goose »

Ik zit net nog wat te kijken naar het bovenste deel van de achterwand. Om daar een diagonaal te plaatsen wordt een beetje lastig. Net uit het midden heb ik daar namelijk de metalen plaat zitten waarin de speakon connector in zit. Helemaal vlak loopt deze plaat niet. Misschien dat ik daar dan beter een H profiel in kan zetten.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie