Volume spaghetti

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
mandark
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jun 2018, 11:43

Volume spaghetti

Bericht door mandark »

In de worst case scenario (thuis) heb ik maar liefst 7 mogelijkheden om het volume te regelen:

1. Bass Guitar: Chowny (Volume) ->
2. Headamp: Little Mark 250 (Gain) ->
3. Headamp: Little Mark 250 (Line Out) ->
4. Mixer: SoundCraft Notepad-12FX (Gain) ->
5. Mixer: SoundCraft Notepad-12FX (Level) ->
6. Mixer: SoundCraft Notepad-12FX (Master) ->
7. Speakers: Adam A5X (Volume)

Nou ben ik een beginner en maakt het allemaal niet zoveel uit, maar ik vraag me toch af of er enige logica is te hanteren in het instellen van de volume's en gains.

Ik denk zoiets? :

1. Helemaal open voor instellen eind volume
2. Zo ver open tot het 'cliping' lampje gaat branden en dan ietsje terug
3. Line Out helemaal open
4. Zo ver open tot het 'cliping' PK lampje gaat branden en dan ietsje terug
5. Level op 0 Db, en eventueel aangepast in de mix met de andere ingangen
6. Hier uiteindelijke volume mee bepalen (maar eerst de basgitaar volume knop wat terug, zodat je wat speelruimte hebt vanaf je gitaar)
7. Standaard op 0Db
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Volume spaghetti

Bericht door Strabel »

De " gain's" (ingang versterking) zijn het belangrijkste voor je signaalketen,als je bij je luidste signaal onder de clip-limiet blijft is je signaal nog steeds goed,
tenzij je vervorming wilt ,dan kan je de gain daar ook voor gebruiken.
Opnames,het beste als je dat zo luid mogelijk (zonder clipping) afsteld,maar wat precies de Db instellingen zijn hangt van je apparatuur af.
En,je oren,altijd goed blijven luisteren of je signaal goed klinkt.
Beetje experimenteren met de " gain's" kan geen kwaad,soms geeft op het" randje" zitten goede resultaten,maar ja soms ook niet,dus een beetje uitproberen.
Feeling the groove is everything.
Haico

Re: Volume spaghetti

Bericht door Haico »

Gain staging.

Je wil geen gain stage helemaal dicht hebben, maar ook niet helemaal open.

1. Helemaal open voor instellen eind volume - Yep
2. Preamp kan anders klinken naar gelang de hoeveelheid gain. Voor meer textuur moet je "tegen het lampje" aan zitten. Clean = minder gain.
3. Line Out helemaal open - Afhankelijk van het bereik van gain knop mixer (4) en de hoeveelheid gain je hebt ingesteld bij 2. Ik zou het op 12 uur zetten om mee te beginnen.
4. Zo ver open tot het 'cliping' PK lampje gaat branden en dan ietsje terug - ik zou op max 75% gaan zitten van het lampje. Iets verder terug dan een beetje
5. Level op 0dB, en eventueel aangepast in de mix met de andere ingangen - Ja. Op 0 zetten. Gain van de mixer zo kiezen zodat deze op 0 kan blijven staan.
6. Hier uiteindelijke volume mee bepalen - Zou ik ook doen. Als het al ramshard is bij minimale verschuiving, dan zou ik bijstellen bij gain stage 3 of 4.
7. Standaard op 0dB - Jep

Als je op 24-bit opneemt (wat de huidige standaard is) dan hoef je lang niet zo hard op te nemen als bij 16-bit. Kan je makkelijk op 60-75% van je bereik zitten zonder verlies van geluidskwaliteit.
mandark
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jun 2018, 11:43

Re: Volume spaghetti

Bericht door mandark »

Strabel en Haico dank voor jullie reactie en uitleg!
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Volume spaghetti

Bericht door phoerd »

Bij 4 zou ik de pfl gebruiken om de gain in te stellen en die vervolgens op ongeveer -6 dB instellen om mee te beginnen.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Volume spaghetti

Bericht door Strabel »

@mandark. Graag gedaan.
Eigenlijk heb je niet specifiek aangegeven of het voor opnames bedoelt was,dus is die master bij een "live"gebruik natuurlijk alleen bedoelt om je uiteindelijke
volume in te stellen en ook weer rekening houdend met je "eind"versterker dat die niet in de clip gaat of dat je speakers geen "rare" geluiden gaan produceren.
(dus geluiden uit de speakers die niet zo bedoelt zijn.vervorming)
Bij opnames ook goed opletten dat je driver en opname software goed op elkaar staan afgesteld.(dus bvb 16 bit of 24 bit)
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie