Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door dr. Bassvibes »

padawatje schreef: 29 aug 2018, 12:30
Metanoia schreef: 29 aug 2018, 11:40

Nee, zeker niet. We zijn beginners en staan in een zaaltje.
Als de zaal maar groot genoeg is, kan het ook voor een beginnend bandje nodig zijn om de de drums te versterken :wink:

Ok, als het een relatief klein zaaltje is heb je dus gewoon een versterker nodig die luid genoeg gaat om boven de drums uit te komen. Afhankelijk van het genre muziek dat jullie spelen, is vaak dan al een versterker van 150 à 200 watt, met 2 10" speakers of één 15" speaker voldoende.

Dan heb je drie opties :

Één : huren.
Ik vind hier een bedrijf in de buurt van Schiphol dat backlines verhuurt : https://backlinerentalnederland.nl/produ ... rsterkers/
De Ashdown EVO combo die op hun site staat kost je 35€ (excl. BTW voor één dag). Dat is vaak voor een klein optreden al voldoende.
Voor meer volume kan je beter een aparte head van 300 Watt of meer huren en daar dan een 4x10" cabinet bij. Opgelet, sommige versterkers leveren pas hun volledige vermogen als je er twee cabinets op aansluiten (iets met Ohms en impedantie en zo, zie daarvoor de Vesrterker FAQ : viewtopic.php?f=5&t=17537)

Twee : kopen.
Voor twee keer de huurprijs kan je al een combo of een set van head+cabinet tweedehands kopen. Kijk eens op Marktplaats naar sets van Hartke of Peavey. (zoiets bv. https://link.marktplaats.nl/m1316222349)
Die gaan hard, zijn oerdegelijk en hoeven niet veel te kosten. En investering waar je nog veel plezier aan gaat beleven. zo heb je altijd en overal je eigen versterking, als je onverwacht toch meer gaat optreden of eens wil gaan jammen met andere muzikanten.

Drie: spelen over de PA/zanginstallatie.
Als er een voldoende zware installatie in de zaal is om de zang en overige instrumenten te versterken, kan je die ook gebruiken om je bas te versterken.
Dan heb je minstens een DI (direct input) nodig en/of bijvoorbeeld een multi-effect pedaal dat als voorversterker kan dienen; Bovendien moet je er dan ook voor zorgen dat je zelf en je bandleden je eigen geluid door de monitors te horen krijgt. Asl er een geluidstechnieker aanwezig is, heeft die daar meestal wel het nodige materiaal voor.
Maar reken er niet op.

Vier : andere opties ...
Als je een keyboardspeler in je band hebt zou je indien nodig ook je bas bij in zijn/haar versterker kunnen prikken. Dat heb ik in een noodgeval ook al wel eens één keer gedaan ...
(Niet de gitaarversterker ! Die speakers zijn niet bestand tegen de lage tonen van een bas !)
Je kan proberen ergens een versterker te lenen. Misschien woont er wel een sypmathiek lid van dit forum bij je in de buurt die je zijn/haar materiaal wil uitlenen.
Of misschien kan je wel de versterker uit je oefenruimte gebruiken, als je het eens lief vraagt aan de eigenaar daarvan :D

Veel plezier met je eerste optreden en laat zeker weten hoe het gegaan is !
Ik denk niet dat hier nog heel veel aan toegevoegd kan worden. Behalve dat als er meerdere bandjes staan die avond je misschien van te voren contact kunt leggen met de vraag of je spullen kunt lenen? Scheelt ook in de ombouw tijd. :)
Metanoia
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 mar 2018, 16:29

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door Metanoia »

padawatje schreef: 29 aug 2018, 12:30

Dan heb je drie opties :

Één : huren.
Ik vind hier een bedrijf in de buurt van Schiphol dat backlines verhuurt : https://backlinerentalnederland.nl/produ ... rsterkers/
De Ashdown EVO combo die op hun site staat kost je 35€ (excl. BTW voor één dag). Dat is vaak voor een klein optreden al voldoende.
Voor meer volume kan je beter een aparte head van 300 Watt of meer huren en daar dan een 4x10" cabinet bij. Opgelet, sommige versterkers leveren pas hun volledige vermogen als je er twee cabinets op aansluiten (iets met Ohms en impedantie en zo, zie daarvoor de Vesrterker FAQ : viewtopic.php?f=5&t=17537)

Twee : kopen.
Voor twee keer de huurprijs kan je al een combo of een set van head+cabinet tweedehands kopen. Kijk eens op Marktplaats naar sets van Hartke of Peavey. (zoiets bv. https://link.marktplaats.nl/m1316222349)
Die gaan hard, zijn oerdegelijk en hoeven niet veel te kosten. En investering waar je nog veel plezier aan gaat beleven. zo heb je altijd en overal je eigen versterking, als je onverwacht toch meer gaat optreden of eens wil gaan jammen met andere muzikanten.

Drie: spelen over de PA/zanginstallatie.
Als er een voldoende zware installatie in de zaal is om de zang en overige instrumenten te versterken, kan je die ook gebruiken om je bas te versterken.
Dan heb je minstens een DI (direct input) nodig en/of bijvoorbeeld een multi-effect pedaal dat als voorversterker kan dienen; Bovendien moet je er dan ook voor zorgen dat je zelf en je bandleden je eigen geluid door de monitors te horen krijgt. Asl er een geluidstechnieker aanwezig is, heeft die daar meestal wel het nodige materiaal voor.
Maar reken er niet op.

Vier : andere opties ...
Als je een keyboardspeler in je band hebt zou je indien nodig ook je bas bij in zijn/haar versterker kunnen prikken. Dat heb ik in een noodgeval ook al wel eens één keer gedaan ...
(Niet de gitaarversterker ! Die speakers zijn niet bestand tegen de lage tonen van een bas !)
Je kan proberen ergens een versterker te lenen. Misschien woont er wel een sypmathiek lid van dit forum bij je in de buurt die je zijn/haar materiaal wil uitlenen.
Of misschien kan je wel de versterker uit je oefenruimte gebruiken, als je het eens lief vraagt aan de eigenaar daarvan :D

Veel plezier met je eerste optreden en laat zeker weten hoe het gegaan is !
Wow wat een geweldige tips!

Heel hartelijk dank, Padawatje, the force is strong in you, zo te zien 8)

Ik ga met een scheef oog marktplaats in de gaten houden en kan in ieder geval huren. Het optreden staat inmiddels op losse schroeven dus ik moet het nog maar even afwachten...
Metanoia
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 mar 2018, 16:29

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door Metanoia »

JohnBoy schreef: 29 aug 2018, 11:48 Tip: Neem het geluid op, bijvoorbeeld door zoiets als dit ergens in de zaal te planten: https://www.thomann.de/nl/zoom_h1n.htm

Dan weet je achteraf gelijk of je de juiste versterking hebt gekozen :wink:

Afbeelding
Hoi JohnBoy, goede tip, zal ik proberen. Moet ik natuurlijk wel een mooi plekje vinden waar niemand 'em meeneemt en er geen andere geluiden te dichtbij zijn.

Maar we hebben sinds kort zo'n ding met de band en we hebben ook al wat opnames gemaakt bij het oefenen. Wel pijnlijk hoeveel je dan nog blijkt te moeten leren :lol:
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door JohnBoy »

Metanoia schreef: 11 sep 2018, 12:41 Maar we hebben sinds kort zo'n ding met de band en we hebben ook al wat opnames gemaakt bij het oefenen. Wel pijnlijk hoeveel je dan nog blijkt te moeten leren :lol:
Goedkoper en leerzamer dan een leraar of bandcoach... En objectiever dan de gitarist :wink:
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7181
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door HNZ »

Metanoia schreef: 11 sep 2018, 12:35
padawatje schreef: 29 aug 2018, 12:30

Dan heb je drie opties :

Één : huren.
Ik vind hier een bedrijf in de buurt van Schiphol dat backlines verhuurt : https://backlinerentalnederland.nl/produ ... rsterkers/
De Ashdown EVO combo die op hun site staat kost je 35€ (excl. BTW voor één dag). Dat is vaak voor een klein optreden al voldoende.
Voor meer volume kan je beter een aparte head van 300 Watt of meer huren en daar dan een 4x10" cabinet bij. Opgelet, sommige versterkers leveren pas hun volledige vermogen als je er twee cabinets op aansluiten (iets met Ohms en impedantie en zo, zie daarvoor de Vesrterker FAQ : viewtopic.php?f=5&t=17537)

Twee : kopen.
Voor twee keer de huurprijs kan je al een combo of een set van head+cabinet tweedehands kopen. Kijk eens op Marktplaats naar sets van Hartke of Peavey. (zoiets bv. https://link.marktplaats.nl/m1316222349)
Die gaan hard, zijn oerdegelijk en hoeven niet veel te kosten. En investering waar je nog veel plezier aan gaat beleven. zo heb je altijd en overal je eigen versterking, als je onverwacht toch meer gaat optreden of eens wil gaan jammen met andere muzikanten.

Drie: spelen over de PA/zanginstallatie.
Als er een voldoende zware installatie in de zaal is om de zang en overige instrumenten te versterken, kan je die ook gebruiken om je bas te versterken.
Dan heb je minstens een DI (direct input) nodig en/of bijvoorbeeld een multi-effect pedaal dat als voorversterker kan dienen; Bovendien moet je er dan ook voor zorgen dat je zelf en je bandleden je eigen geluid door de monitors te horen krijgt. Asl er een geluidstechnieker aanwezig is, heeft die daar meestal wel het nodige materiaal voor.
Maar reken er niet op.

Vier : andere opties ...
Als je een keyboardspeler in je band hebt zou je indien nodig ook je bas bij in zijn/haar versterker kunnen prikken. Dat heb ik in een noodgeval ook al wel eens één keer gedaan ...
(Niet de gitaarversterker ! Die speakers zijn niet bestand tegen de lage tonen van een bas !)
Je kan proberen ergens een versterker te lenen. Misschien woont er wel een sypmathiek lid van dit forum bij je in de buurt die je zijn/haar materiaal wil uitlenen.
Of misschien kan je wel de versterker uit je oefenruimte gebruiken, als je het eens lief vraagt aan de eigenaar daarvan :D

Veel plezier met je eerste optreden en laat zeker weten hoe het gegaan is !
Wow wat een geweldige tips!

Heel hartelijk dank, Padawatje, the force is strong in you, zo te zien 8)

Ik ga met een scheef oog marktplaats in de gaten houden en kan in ieder geval huren. Het optreden staat inmiddels op losse schroeven dus ik moet het nog maar even afwachten...
JUIST!

Padawatje says it all!

TOP, Jeroen! Da's de ware forumgeest:
Beginnende broeders en zusters helpen met je ervaring en kennis.
:worship:
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door basloze fret »

JohnBoy schreef: 11 sep 2018, 12:52
Metanoia schreef: 11 sep 2018, 12:41 Maar we hebben sinds kort zo'n ding met de band en we hebben ook al wat opnames gemaakt bij het oefenen. Wel pijnlijk hoeveel je dan nog blijkt te moeten leren :lol:
Goedkoper en leerzamer dan een leraar of bandcoach... En objectiever dan de gitarist :wink:
Je kunt een opname apparaatje toch niet vergelijken met een leraar? Het zijn totaal andere dingen die je daarvan leert.

Aan de OP: ik zou gewoon een goede 2ehands combo kopen. Hoeft echt niet zo duur te zijn. Waarschijnlijk ga je nog wel vaker optreden. Je moet ergens beginnen en gaande weg leer je vanzelf wat je eigenlijk nodig hebt. Maar dan heb je in ieder geval iets waar je mee vooruit kan.
Laatst gewijzigd door basloze fret op 04 okt 2018, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door JohnBoy »

basloze fret schreef: 04 okt 2018, 14:33 Je kunt een opname apparaatje toch niet vetgelijken met een leraar? Het zijn totaal andere dingen die je daarvan leert.
Niet alles wat melk geeft is een koe. Je leert van zowel de leraar als van de opname. Deels verschillende dingen weliswaar (koemelk is geen geitenmelk, beiden zijn echter wel degelijk melk).
Ik suggereer dat je meer leert van opnemen, echter dat is wel op basis van de aanname dat je in staat bent zelfstandig (dus zonder leraar) te leren door naar de opnamen te luisteren. Dat is niet iedereen gegeven natuurlijk. En als ik zeg meer dan bedoel ik de kwantiteit van leren (immers je kunt onbeperkt opnemen en terugluisteren) maar ook beter leren (als je niet opneemt moet je afgaan op de mening van je leraar, die niet alleen subjectief is, maar ook nog eens een lading ruis bevat omdat je elkaar altijd maar deels kunt begrijpen).

Overigens raden veel (zo niet de meeste) leraren aan om je muziek op te nemen en terug te luisteren.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door basloze fret »

Ik zeg niet dat je van een opname niks kan leren (integendeel) maar ik vind zelf je vergelijking tussen een leraar en een opname apparaat vreemd en onnodig, ondanks je argumentatie. Maar goed, daar gaat het topic niet over. Het ging over versterkers.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door JohnBoy »

Zucht. Ja joh, je hebt gelijk hoor.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7181
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door HNZ »

:lol:
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door arjan »

Maar hoe is de gig gegaan?

Ik ben trouwens altijd bereid om voor beginnende broeders en zusters wat spullen uit te lenen om op gang te komen. Beetje netwerken kan dus ook geen kwaad!
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door MR. LEE »

ik stond gisteravond voor een auditie in een oefenruimte te bommen over een Behringer bas-combo'tje met een 12 inch speakertje ( met een aluminium conus )
Dat ding behoort tot de aanwezige gear aldaar.

Ik vond het dingetje bijzonder goed klinken , en ik denk dat 'ie nieuw een "keutel" kost :lol:
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door arjan »

Sommige dingen moet je gewoon niet willen... 🤣
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7181
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door HNZ »

Ja? Ik heb een goede (gekleurde?) herinnering aan Behringer’s kleinste combootje BA108 dat ooit mijn eerste oefenversterkertje was.
Zal in mijn beleving van nu niet kloppen denk ik...
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door MR. LEE »

Ik ben helemaal niet zo anti-Behringer als de meesten hier.
Die spullen kosten weinig en voor die paar rot-centen kun je moeilijk gaan zeiken.

Een hoop spulletjes zitten dan helaas niet zo atoombomvrij in elkaar als de dure merken ( maar dat kan dan ook niet voor dat geld )

( inmiddels laten een hoop merken van naam hun spullen in China in elkaar timmeren , waarbij het woord "degelijkheid" bij het lezen van die merknaam alleen nog "dagdromen" kan doen opwekken met beelden uit de ouwe draaidoos van weleer ) :lol:

Ik neem voor een volgende keer ( i.g.v. zelfde locatie ) GEEN eigen versterker/cabinet mee.
Dat gekke dingetje klonk gewoon perfect ! :wink:
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 17 nov 2018, 10:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie