Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Metanoia
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 mar 2018, 16:29

Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door Metanoia »

Hoi Basgitaarforum,

Ik ben beginnend bassist en heb met ons bandje in oktober het eerste optreden. Ik kan op dit moment zelf geen versterker betalen. Ik oefen thuis met koptelefoon en zo'n Vox ding. De verwachting is niet dat we heel veel gaan optreden binnenkort, dus ik dacht een versterker te huren.

Heeft iemand tips waar ik op moet letten? Of een aanbeveling voor een goede verhuurder in de omgeving van Amersfoort of Amsterdam?

Dank alvast!
Gebruikersavatar
frieteboer
Berichten: 588
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door frieteboer »

Dit is in de eerste plaats al afhankelijk of je gebruik maakt van een PA en alles uitversterkt of gebruikt maakt van een zang installatie waarbij de podium versterking ook het zaal geluid moet leveren? Je verhaal lezende ga ik uit van het laatste en ga er dan vanuit dat het een café of klein zaaltje betreft? Voor bas zou ik dan kiezen voor een versterker of combo met minimaal 300W (solid state) maar liever nog een 500W en qua speakeroppervlak een 410, 212 of een 115. Hou er bij een 115 rekening mee dat het bas geluid achter in de zaal veel dikker kan klinken dan op het podium! Als je echt een hele goede hebt zou een 112 of 210 ook kunnen voldoen, maar als je de keuze hebt zou ik kiezen voor meer speakeroppervlak. GL!

| Human Base basses | EBS amplification |
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door JohnBoy »

Metanoia schreef: 27 aug 2018, 13:27 Ik oefen thuis met koptelefoon en zo'n Vox ding.
Hoe oefen je met de band? (vanwege de vraag: Ben je gewend aan het geluid van een versterker?)
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Lonnystingray
Berichten: 2868
Lid geworden op: 18 nov 2006, 18:21

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door Lonnystingray »

Ken je niemand van wie je een versterker kan lenen? of ocntact opnemen met de band voor of na jullie (als er meerdere bands spelen)

Zeker als het om een optreden in een cafeetje gaat, hoeft het niet teveel vermogen te hebben. 500 watt is (naar mijn bescheiden mening) veel te veel voor een cafe.

En mocht er een (fatsoenlijke) PA staan, dan kun je inderdaad direct op de mengtafel aansluiten.
Ik krab waar het jeukt..

Maarten: Wat een ontzettende Stoere-Mannen Bas!

ikke!
Metanoia
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 mar 2018, 16:29

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door Metanoia »

JohnBoy schreef: 27 aug 2018, 14:04
Metanoia schreef: 27 aug 2018, 13:27 Ik oefen thuis met koptelefoon en zo'n Vox ding.
Hoe oefen je met de band? (vanwege de vraag: Ben je gewend aan het geluid van een versterker?)
Als we oefenen dan huren we een ruimte met drums en gitaarversterkers, dus dan gebruik ik die altijd. Ik ben op zich dus wel een beetje gewend aan het geluid van de versterkers.
Metanoia
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 mar 2018, 16:29

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door Metanoia »

Lonnystingray schreef: 27 aug 2018, 14:16 (...)

En mocht er een (fatsoenlijke) PA staan, dan kun je inderdaad direct op de mengtafel aansluiten.
Dank voor je reactie. Hoe zou dat werken dan? Ik ben echt een newbie op het gebied van PA. :oops: Kan ik met een mono instrument kabel uit mijn bas direct het mengpaneel in, of heb ik dan een ander plugje nodig?
Metanoia
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 mar 2018, 16:29

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door Metanoia »

frieteboer schreef: 27 aug 2018, 13:55 Dit is in de eerste plaats al afhankelijk of je gebruik maakt van een PA en alles uitversterkt of gebruikt maakt van een zang installatie waarbij de podium versterking ook het zaal geluid moet leveren? Je verhaal lezende ga ik uit van het laatste en ga er dan vanuit dat het een café of klein zaaltje betreft? Voor bas zou ik dan kiezen voor een versterker of combo met minimaal 300W (solid state) maar liever nog een 500W en qua speakeroppervlak een 410, 212 of een 115. Hou er bij een 115 rekening mee dat het bas geluid achter in de zaal veel dikker kan klinken dan op het podium! Als je echt een hele goede hebt zou een 112 of 210 ook kunnen voldoen, maar als je de keuze hebt zou ik kiezen voor meer speakeroppervlak. GL!
Hartelijk dank voor je reactie. Ik weet nog niet precies wat er is aan PA. Er is een DJ, dus ik zal het navragen. Het is inderdaad een klein zaaltje. Met de specs die jij hebt opgegeven weet ik in ieder geval wat ik moet huren. Speakeroppervlak moest ik even opzoeken, maar snap ik nu. Dank!
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door JohnBoy »

Metanoia schreef: 28 aug 2018, 11:11
Als we oefenen dan huren we een ruimte met drums en gitaarversterkers, dus dan gebruik ik die altijd. Ik ben op zich dus wel een beetje gewend aan het geluid van de versterkers.
Dan zou ik met iets vergelijkbaars het eerste optreden ingaan als ik jou was :wink:
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15091
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door padawatje »

Gaan de drums versterkt worden ?
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door aap »

Als je niemand kent waarbij je kan lenen kun je eventueel bij Bax huren geen idee hoe duur dat is.

En anders zou ik eens kijken naar een goedkope combo. Peavey TNT bijvoorbeeld of GK, oerdegelijk en tweedehands voor prima prijzen te krijgen.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door BassKees »

Ik heb geen tips maar ik wens je heel erg veel plezier, optreden is geweldig!
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door MaartenV »

Als er geen spullen op de locatie staan, huren we met mijn inval-band spullen bij onze oefenlocatie. Kost de wereld niet, ziet er niet chique uit, maar werkt als een dolle.
Het is makkelijker als je denkt.
Metanoia
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 mar 2018, 16:29

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door Metanoia »

padawatje schreef: 28 aug 2018, 11:23 Gaan de drums versterkt worden ?
Nee, zeker niet. We zijn beginners en staan in een zaaltje.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door JohnBoy »

Tip: Neem het geluid op, bijvoorbeeld door zoiets als dit ergens in de zaal te planten: https://www.thomann.de/nl/zoom_h1n.htm

Dan weet je achteraf gelijk of je de juiste versterking hebt gekozen :wink:

Afbeelding
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Basversterker huren voor eerste gig, tips?

Bericht door Strabel »

JohnBoy schreef: 29 aug 2018, 11:48 Tip: Neem het geluid op, bijvoorbeeld door zoiets als dit ergens in de zaal te planten: https://www.thomann.de/nl/zoom_h1n.htm

Dan weet je achteraf gelijk of je de juiste versterking hebt gekozen :wink:
Sorry ,maar dat is onzin en kost ook nog een paar centen.
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie