versterker bouwen die aansluit bij Boss ME-50B

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
HenkvanB
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2018, 21:09

versterker bouwen die aansluit bij Boss ME-50B

Bericht door HenkvanB »

Hallo lezers,
Ik heb jullie advies nodig.

Ik heb sinds kort een Boss ME-50B multi effects met o.a. de opties volume, low-, mid- en high regelaar die ook op mijn Bas combo zitten (Ampeg BA-110 V2).

Aangezien er op de Boss ME-50B multi effects een volume, low-, mid- en high regelaar zit, zou ik de Boss het liefst rechtstreeks op een bass cabinet aansluiten. Ik ga de Bos ME-50B in combinatie met een cabinet voor thuis en in de oefenruimte gebruiken maar mag best zwaarder zijn dan het vermogen van de Ampeg (Vermogen: 40 W, Impedantie: 4 Ohm en Ampeg Custom 10" Speaker).

Ik heb echter begrepen dat de boss te weinig uitgangsvermogen heeft om hem rechtstreeks op een Bass cabinet aan te sluiten (volgens beschrijving: nominale output niveau -10 dBu en output impedantie 2 k Ohm). Er moet dus wel een versterker tussen en ik zoek dus een versterker die eigenlijk alleen het signaal versterkt zonder volume-, low-, mid- en high regelaars en andere effecten die je normaliter wel op een amp of combo hebt.
Bestaan dergelijke versterkers en hoe heten dit soort versterkers? bv voorversterker en kun je eventueel zo'n versterker zelf bouwen?

Jullie reactie en advies is van harte welkom, alvast bedankt
Groet,
Henk
Laatst gewijzigd door HenkvanB op 31 okt 2018, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: versterker bouwen die aansluit bij Boss ME-50B

Bericht door Rieno »

Wat je zoekt is een 'eindversterker' of 'eindtrap'. Dat is enkel een versterker die van een klein signaal een groot signaal maakt :) Wat je zou kunnen doen om het gewicht laag te houden, is het bouwen van een klasse-D versterkertje. Daar zijn genoeg kits voor te vinden die je behoorlijk simpel een flinke versterker in elkaar laten zetten (denk bijvoorbeeld aan Hypex, om Nederlands te blijven). Helemaal zelf bouwen is wel een monnikkenwerkje, maar ook dat kan prima; zelf wel eens wat mee gedaan, maar dat vraagt wel kunde.

Maar: uiteindelijk win je er vrij weinig mee. Het blijft allemaal even zwaar (de eindtrap is verreweg het zwaarst) en als je niet aan de equalizer draait op de bestaande versterker...dan doet ie ook niks ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: versterker bouwen die aansluit bij Boss ME-50B

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik prik zelf mijn pedalboard op de poweramp in/effects return van mijn versterker. Mocht er iets fout gaan met mijn plankje, kan ik alsnog omprikken naar de preamp van de versterker.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
WWillem
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2018, 15:25

Re: versterker bouwen die aansluit bij Boss ME-50B

Bericht door WWillem »

Herkenbaar, ik worstel er ook weleens mee. Heb een EQ op mn basgitaar, op mn multieffect én op mn versterker. Wat ik doe is 2 van de 3 zo neutraal mogelijk zetten en met de derde regelen. Liefst regel ik op mijn gitaar, want die heb je toch bij de hand :P
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: versterker bouwen die aansluit bij Boss ME-50B

Bericht door deevit »

Ik heb het gevoel dat je hier een heel ingewikkeld idee hebt voor iets wat 'normaal' prima functioneert. Zoals eerder aangegeven is een EQ op een versterker prima op een neutrale stand te zetten (op veel versterkers kan hij ook uit) en qua sound vind ik de ME-50B persoonlijk niet zo goed of hoogstaand dat je die als stand alone preamp gebruikt. Ik zou zelf eerder de EQ van de Boss laten voor wat het is en het gewoon op een fijne versterker regelen. Je kunt wel een hele mooie eindversterker gaan kopen of bouwen, maar zelf zou ik de Boss dat niet waard vinden.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: versterker bouwen die aansluit bij Boss ME-50B

Bericht door dr. Bassvibes »

:stupid:

Tenzij je het erg leuk vindt om te knutselen. :)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: versterker bouwen die aansluit bij Boss ME-50B

Bericht door Goose »

Misschien kan je beter ipv zelf bouwen een 2e hands eindversterker kunnen kopen. Bv iets van Crown. Die hebben jaren terug een erg grote naam gehad in eindversterkers voor basgitaar. Was toen nogal een hype op Talkbass om een losse preamp te hebben in combi met een Crown.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
HenkvanB
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2018, 21:09

Re: versterker bouwen die aansluit bij Boss ME-50B

Bericht door HenkvanB »

Allereerst hartelijk dank voor het advies. Ik ben een stuk wijzer geworden en heroverweeg mijn wens om een losse eindversterker aan te schaffen. Groet, Henk
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: versterker bouwen die aansluit bij Boss ME-50B

Bericht door AmericanIdiot »

Goose schreef: 01 nov 2018, 19:21 Misschien kan je beter ipv zelf bouwen een 2e hands eindversterker kunnen kopen. Bv iets van Crown. Die hebben jaren terug een erg grote naam gehad in eindversterkers voor basgitaar. Was toen nogal een hype op Talkbass om een losse preamp te hebben in combi met een Crown.
Zie onderschrift... 8) Nog steeds tevreden!
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie