2 verschillende 15" mixen in 1 cabinet.

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: 2 verschillende 15" mixen in 1 cabinet.

Bericht door Goose »

Is het dan misschien interessant om ook eens te kijken naar speakers die anders opgebouwd zijn? Bv conus van keflar of aluminium?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: 2 verschillende 15" mixen in 1 cabinet.

Bericht door Rdatema »

DominicMaertens schreef: 19 nov 2018, 21:12 Allemaal goed en wel, waarom raadt JBL dan voor 2x E140 een kast van 226L (8 Cu FT) met afstemming op 40 Hz aan? Toch niet om een slecht resultaat te krijgen. Die speakers kostten stukken van mensen
Dat is me echt een raadsel, T/S parameters zijn er niet voor niets. JBL heeft trouwens voor echte laagweergave de E145 op de markt gebracht. De E-140 was vooral een punchy en heldere speaker. Ik wil wel geloven dat ze goed klinken. We hebben met prototype E-112 exact dezelfde klankbalans gemeten als een GK 12" woofer had, maar het klonk totaal verschillend. Dus een SPL grafiek zegt ook niet of het lekker klinkt.

Ik heb even gezocht, als we een 2x15 zouden willen maken met vrij krankzinnige specs dan is dit wel wat:
https://www.usspeaker.com/eighteensound-15MB700-1.htm

Maar, het advies van Eminence, de Legend CB15, is nog steeds ook erg goed!

Edit: de E-140 is krankzinnig gevoelig, alleen de 18sound 15MB700 (103dB gevoelig) komt in de buurt, met ook nog ietwat gunstigere laagafstemming (zie dikke lijn, de E-140 is de onderste slinger met de hoge gevoeligheid bovenin)
JBL E140 dubbel 7.png
JBL E140 dubbel 7.png (81.77 KiB) 1498 keer bekeken
In het laag (niet gesimuleerd hier) is de Oberton 15MB500 ruim in het voordeel met z'n gigantische Xmax voor een hooggevoelige woofer.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: 2 verschillende 15" mixen in 1 cabinet.

Bericht door MR. LEE »

Oberton vervaardigd de "L" - versie . deze zijn veel geschikter voor basgitaargebruik indien het geen 2 weg , of 3 weg systeem betreft.

Ik hoop echt van NIET, dat de importeur er misschien een leegverkoop-policy op na houdt , want ik had op de site al gezien dat de 15-L-400 uit het lever-programma is verdwenen. ( terwijl de 12 - L -300 er nog in zit )

De verkoop-prijzen zijn volgens mij nu lager ? ? ? dan een paar jaar geleden.

Het zijn echt super-kwaliteits-luidsprekers :!: :!: :!:

https://www.lautsprechershop.de/pdf/obe ... 15l400.pdf
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 20 nov 2018, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: 2 verschillende 15" mixen in 1 cabinet.

Bericht door StingRay85 »

Rdatema schreef: 19 nov 2018, 23:44
DominicMaertens schreef: 19 nov 2018, 21:12 Allemaal goed en wel, waarom raadt JBL dan voor 2x E140 een kast van 226L (8 Cu FT) met afstemming op 40 Hz aan? Toch niet om een slecht resultaat te krijgen. Die speakers kostten stukken van mensen
Dat is me echt een raadsel, T/S parameters zijn er niet voor niets. JBL heeft trouwens voor echte laagweergave de E145 op de markt gebracht. De E-140 was vooral een punchy en heldere speaker. Ik wil wel geloven dat ze goed klinken. We hebben met prototype E-112 exact dezelfde klankbalans gemeten als een GK 12" woofer had, maar het klonk totaal verschillend. Dus een SPL grafiek zegt ook niet of het lekker klinkt.

Ik heb even gezocht, als we een 2x15 zouden willen maken met vrij krankzinnige specs dan is dit wel wat:
https://www.usspeaker.com/eighteensound-15MB700-1.htm

Maar, het advies van Eminence, de Legend CB15, is nog steeds ook erg goed!

Edit: de E-140 is krankzinnig gevoelig, alleen de 18sound 15MB700 (103dB gevoelig) komt in de buurt, met ook nog ietwat gunstigere laagafstemming (zie dikke lijn, de E-140 is de onderste slinger met de hoge gevoeligheid bovenin)
JBL E140 dubbel 7.png
In het laag (niet gesimuleerd hier) is de Oberton 15MB500 ruim in het voordeel met z'n gigantische Xmax voor een hooggevoelige woofer.
Tja echt laag, als het echt laag moet zijn ben je toch beter af met een 18?
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: 2 verschillende 15" mixen in 1 cabinet.

Bericht door Rdatema »

MR. LEE schreef: 20 nov 2018, 10:30 Oberton vervaardigd de "L" - versie . deze zijn veel geschikter voor basgitaargebruik indien het geen 2 weg , of 3 weg systeem betreft.

Ik hoop echt van NIET, dat de importeur er misschien een leegverkoop-policy op na houdt , want ik had op de site al gezien dat de 15-L-400 uit het lever-programma is verdwenen. ( terwijl de 12 - L -300 er nog in zit )

De verkoop-prijzen zijn volgens mij nu lager ? ? ? dan een paar jaar geleden.

Het zijn echt super-kwaliteits-luidsprekers :!: :!: :!:

https://www.lautsprechershop.de/pdf/obe ... 15l400.pdf
Wij gebruiken met Acoustic Alignment ook wel Oberton, al hebben we vanwege gewicht en 4-8-16 ohm mogelijkheden ook weer verder moeten zoeken, en ze zijn inderdaad heerlijk voor basgitaar. Alleen nooit licht, ook de neo's niet, want die hebben een giga koellichaam.
React stopt met de distributie, wellicht kan men via ons nu het beste inkopen als het met een bestelling mee moet (MOA 3000,- ex vat :facepalm: )

Eerlijk is eerlijk, ik had hem vergeten in de zoekvergelijking mee te nemen Mr. Lee. Hij is inderdaad 102,5dB gevoelig, maar heeft vrijwel geen spreekspoel overhang. Voor basgitaar vind ik dit wel bezwaarlijk, al kun je vrij luid voordat het feest voorbij is.

Die 15L400 kost een tientje minder dan de 15MB500 en heeft als enige voordeel dat hij 2,5dB gevoeliger is. Dat is wel een groot voordeel, ware het niet dat de 15L400 echt een midwoofer is met nadrukkelijke kwaliteiten in het middengebied. De spreekspoel steekt maar 1mm uit de magneetsleuf, dus de (door Oberton's eigen methode berekende) 3,25mm Xmax is in de praktijk voor een 15" redelijk beperkt. Omdat de spreekspoel zo kort is krijg je de 102,5dB gevoeligheid, maar hij gaat niet hoger dan een 15MB500.
Bij 2x 15L400 kun je er binnen 170Watt totaal in steken, met als resultaat 124dB. Voor die geluidsdruk met de 15MB500 (dubbel) heb je 305 Watt nodig.

Wil je met de 2x15MB500 Xmax bereiken dan heb je 825W nodig, en dan zit je op 129dB. Feitelijk zul je dat niet snel nodig hebben, maar dit is met een 10Hz lagere -3dB frequentie (ca 55 om 45 hz) en dat is wel fors merkbaar. 129dB vanaf 45Hz is compleet wat anders dan 124dB vanaf 55 Hz denk ik. Als je versterkervermogen genoeg hebt is die 10 euro meerprijs per 15" wellicht goed besteed. My 2cts.
JBL E140 dubbel 8.png
JBL E140 dubbel 8.png (61.33 KiB) 1429 keer bekeken
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: 2 verschillende 15" mixen in 1 cabinet.

Bericht door Goose »

Wel apart dat de Oberton 15MB nogal verschilt tussen de verschillende versies.
500: tot 3000 hz
600: tot 2000 hz
700: tot 2500 hz
Waarschijnlijk pin ik mij er teveel op vast maar een speaker waarvan de responce wat hoger gaat lijkt mij dat hij wat beter kan articuleren dan 1 die minder hoog kan.
Wat dat betreft lijken mij de Eminence iets beter, correct me if I'm wrong.
Ik zie ook nog wel betaalbare Kappa pro15's op MP die ik eens zou willen uitproberen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: 2 verschillende 15" mixen in 1 cabinet.

Bericht door Rdatema »

Wij hebben er om eerlijk te zijn weinig ervaring mee. In een Hevos Donar zat een heel gevoelige 15" (wij weten precies het type en de afstemming etc) en die doet het gewoon heel goed, behalve in het diepe laag. Die woofer had een relatief lage Xmax en was verder vergelijkbaar met de 15MB500.
Arjan K(ook op dit forum actief) noemde de 15MB500 als beste optie wat hem betreft, en hij had al veel uitgeprobeerd. Wij moeten het nog ontdekken, maar een 15" gaat vrijwel altijd even hoog, vanwege de bundeling die bij een conus van die diameter hoort. De axiale meting is alleen relevant als je hem precies op je oor richt, in alle andere gevallen zul je onder 15-45 graden spelen, en dan verschilt het niet heel erg allemaal.

Dat een unit oploopt in gevoeligheid wil niet zeggen dat je dan een beter geluid hebt, klankregeling heb je altijd bij de hand dus die oploop kun je vrijwel welke 15" geven. Wat een driver goed maakt is zijn impulscontrole, mogelijkheid goed af te stemmen in een box, homogene klank doordat er geen gekkigheden optreden. En bijvoorkeur een hoge gevoeligheid, maar niet ten koste van alles. Een zeer korte spreekspoel is een schijngevoeligheid, je levert in het laag enorm in. Een woofer met een lagere gevoeligheid kan in het laag alsnog meer doen, en dan compenseer je midhoog eenvoudig met 1 a 2 tandjes midhoog erbij draaien. Het leeuwendeel van het vermogen zit onder 600Hz, daar moet je versterker en box het meeste werk verrichten.

Op basis van specs is het moeilijk te zeggen wat goed is. Maar an sich kun je wel zien wat goede specs zijn. Wij bieden voor een roadtest 2x 15MB500 aan, zo lang er maar een zinnige feedback komt is het voor ons een leuke coöperatie.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: 2 verschillende 15" mixen in 1 cabinet.

Bericht door Muziekschuur »

Ik denk daarom dat juist de aluminium dustcover/stofkap juist het verschil van lokalisatie op het podium voor de bassist betekent waardoor dat lekkerder klinkt dan een tweeter of alleen een 15 inch.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: 2 verschillende 15" mixen in 1 cabinet.

Bericht door MR. LEE »

Lex ,.....je moet zelf maar zien wat je d'r nou in gaat timmeren .


Je hebt een uiteenzetting van Rdatema , die hier zondermeer de professor op het gebied van de luidsprekertjes is. :!: :!: :!: :!:
( we mogen dankbaar zijn dat 'ie dat zo uitgebreid en netjes hier allemaal publiceert )

Die 15-L-400 , daar zweer ik zelf bij ,...omdat ik die al zelf weer een flinke poos gebruik ,...en zo nuchter als de klere ben en altijd zo eerlijk als maar mogelijk is wil berichten
( Overigens,....ik kreeg in beginne die 15-MB-500 gewoon eventjes mee van de importeur om die thuis uit te testen.
Deze heb ik een dag later terug gebracht om vervolgens die 15-L-400 mee te nemen.
Deze speaker beviel me qua overall sound en gevoeligheid beter waarna ik een tweede exemplaar meenam en deze twee speakers direct afrekende )

Ik gebruik ze i.c.m. met een vermogen van zo'n 350 Watt RMS , ...zowel i.c.m. met 1 box met 15" , als met 2 boxen met 15" elk.

Natuurlijk valt er over "smaak" niet te twisten .
De laag-winnaars onder de speakers spreken altijd als eerste bij 't uittesten het meeste aan , maar zijn na inbouw dikwijls teleurstellend vanwege een meestal gepaard gaande slechte verstaanbaarheid in band-verband. ( en voor jezelf ,....als je pal voor je eigen box staat ).

Als het kut is , dan schrijf ik met het grootste gemak dat het kut is , .....en als het goed is , dan schrijf ik dat het me goed bevalt ,....zo simpel werkt het gewoon bij me. ( M.a.w : Ik zal nooit me eigen spullen publiekelijk verdedigen als het "bagger" is :D )

In mijn eigen rubriekje hier op BGF heb ik hier al eens een test/vergelijkings-verslagje icm een summiere testopstelling over gepubliceerd.
Ik ben dan wel meer een man van de praktijk dan van de theorie .
Zoek het zelf maar eens op als je daar interesse in hebt . ( Re: op de reparatie-tafel van MR. LEE
Bericht door MR. LEE » 05 sep 2017, 20:50 )

Die Eminence 15" Kappa Pro , die je weer ergens hebt zien staan op MP,.....dat is m.i. geen optimaal type speaker voor basgitaar-gebruik.

Het zit er zo , wbt mijn portie aan advies , wel zo'n beetje op.

ik hoop i.i.g. dat je er iets aan hebt gehad mbt de afwegingen over wat je er in gaat timmeren.
Plaats reactie