Serie/parallel switch voor cabinet met 4 speakers

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Serie/parallel switch voor cabinet met 4 speakers

Bericht door StingRay85 »

Zijn deze systemen ergens te koop? Ik heb een cabinet met 4 speakers waar ik de optie wil inbouwen om parallel (2 ohm) en serie+parallel (8 ohm) te kunnen switchen. Dat dit redelijk wat extra bekabeling zal vragen is geen probleem. Of eventueel dit systeem voor 2 speakers, kan ik dit ontdubbelen en met twee aparte inputs werken. De Ampeg V6-B (215, 4/16 switch) had deze optie.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Serie/parallel switch voor cabinet met 4 speakers

Bericht door Rieno »

Denk dat je dat zelf even uit zal moeten tekenen en implementeren.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Re: Serie/parallel switch voor cabinet met 4 speakers

Bericht door Suske »

Een dubbele wisselschakelaar en een beetje vernuft zal de klus kunnen klaren.
Ik heb het zelf ook ooit bij een speaker zo gemaakt.
En dit vraagt bijna geen extra bekabeling.
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Gebruikersavatar
riotriot
Berichten: 1708
Lid geworden op: 02 jan 2007, 17:18

Re: Serie/parallel switch voor cabinet met 4 speakers

Bericht door riotriot »

Riot riot, it doesn't matter who!
Riot riot, what are you gonna do?
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Serie/parallel switch voor cabinet met 4 speakers

Bericht door StingRay85 »

Ik heb het anders opgelost met men Acoustic 408. Twee connecties gebruikt. 4 ohm per twee speakers, dus wel 2 kabels gebruiken voor 2 ohm alle vier speakers. In geval van men 4 ohm heads zijn enkel de twee voorste speakers in gebruik, geen bas projectie in dat geval

En met bi-amp moet ik nog eens testen, distortion op de voorspeakers, en toch vette bas blazen doorheen het midden
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Serie/parallel switch voor cabinet met 4 speakers

Bericht door MR. LEE »

Dan heb je eigenlijk iets gemaakt wat dan hooguit per-ongluk goed/aardig functioneert , want geen speaker-fabrikant zal voor zoiets kiezen. :D

De speakers die dan niet meedoen gedragen zich dan als passieve membranen , en krijgen een werking als van een gewijzigde tunnel.

( dus dat is eigenlijk een beetje "tra-la-la" - , en "gok-werk" :D )

Hieronder een foto'tje van zo'n kast-constructie :
Bijlagen
Acoustic 408 constructie.jpg
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 31 jan 2019, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Serie/parallel switch voor cabinet met 4 speakers

Bericht door StingRay85 »

Inderdaad dat is het design van de 408
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Serie/parallel switch voor cabinet met 4 speakers

Bericht door Strabel »

Met een 3 dubbele wisselschakelaar moet het lukken,dus 2 Ohm parallel ,8 Ohm serie ,bij 8 Ohm speakers. :wink:
Feeling the groove is everything.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Serie/parallel switch voor cabinet met 4 speakers

Bericht door Rdatema »

MR. LEE schreef: 31 jan 2019, 17:42 Dan heb je eigenlijk iets gemaakt wat dan hooguit per-ongluk goed/aardig functioneert , want geen speaker-fabrikant zal voor zoiets kiezen. :D

De speakers die dan niet meedoen gedragen zich dan als passieve membranen , en krijgen een werking als van een gewijzigde tunnel.

( dus dat is eigenlijk een beetje "tra-la-la" - , en "gok-werk" :D )

Hieronder een foto'tje van zo'n kast-constructie :
Klopt, heb dit regelmatig gemeten bij een basreflex waarbij je maar 1 woofer aansluit. Bijvoorbeeld een 2x 10 meten aan maar 1 woofer. Dan zie je een laagafstemming van de poort en een laagafstemming van de passieve woofer, meestal ongelukkig en veel hoger dan de basreflex afstemming. Het uitslingergedrag van het geheel is, gelet de impedantieplot, dan echt beroerd. Veel druk of controle zou ik daarom niet verwachten van zoiets. Bij 4x 15" speelt dit wellicht allemaal ietsje minder, die kunnen zelfs zonder kast nog laag weergeven, maar het is niet optimaal. Ik zou bij 2 units kiezen voor een voorzijde en een binnenzijde, die dezelfde behuizing deden.

Heb je al eens een schema uitgetekend voor je vraag?
Wij hebben met prototype E-112 getracht 4, 8 en 16 ohm aansluiting te maken. Er zit een dubbelspoels 12" unit in, maar de schakeling kon niet eenvoudig met een 3 polige switch. Je moet dan dingen met elkaar verbinden die voor een andere schakeling fysiek onderbroken moeten zijn. Dus, externe sterkkers, jumpers of zoiets is dan slimmer. Een soort Tri-amp speaker terminal aansluiting met een jack of banaanplug die je doorverbindt zou ook kunnen werken.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Serie/parallel switch voor cabinet met 4 speakers

Bericht door Goose »

1-pas op met 2 ohm, lang niet alle amps kunnen 2 ohm hebben.
2-waarom zou je willen switchen?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Serie/parallel switch voor cabinet met 4 speakers

Bericht door StingRay85 »

Rdatema schreef: 31 jan 2019, 23:00
MR. LEE schreef: 31 jan 2019, 17:42 Dan heb je eigenlijk iets gemaakt wat dan hooguit per-ongluk goed/aardig functioneert , want geen speaker-fabrikant zal voor zoiets kiezen. :D

De speakers die dan niet meedoen gedragen zich dan als passieve membranen , en krijgen een werking als van een gewijzigde tunnel.

( dus dat is eigenlijk een beetje "tra-la-la" - , en "gok-werk" :D )

Hieronder een foto'tje van zo'n kast-constructie :
Klopt, heb dit regelmatig gemeten bij een basreflex waarbij je maar 1 woofer aansluit. Bijvoorbeeld een 2x 10 meten aan maar 1 woofer. Dan zie je een laagafstemming van de poort en een laagafstemming van de passieve woofer, meestal ongelukkig en veel hoger dan de basreflex afstemming. Het uitslingergedrag van het geheel is, gelet de impedantieplot, dan echt beroerd. Veel druk of controle zou ik daarom niet verwachten van zoiets. Bij 4x 15" speelt dit wellicht allemaal ietsje minder, die kunnen zelfs zonder kast nog laag weergeven, maar het is niet optimaal. Ik zou bij 2 units kiezen voor een voorzijde en een binnenzijde, die dezelfde behuizing deden.

Heb je al eens een schema uitgetekend voor je vraag?
Wij hebben met prototype E-112 getracht 4, 8 en 16 ohm aansluiting te maken. Er zit een dubbelspoels 12" unit in, maar de schakeling kon niet eenvoudig met een 3 polige switch. Je moet dan dingen met elkaar verbinden die voor een andere schakeling fysiek onderbroken moeten zijn. Dus, externe sterkkers, jumpers of zoiets is dan slimmer. Een soort Tri-amp speaker terminal aansluiting met een jack of banaanplug die je doorverbindt zou ook kunnen werken.
Ik twijfel, volgens mij had ik toch besloten het op die manier te doen. Een aansluiting per compartiment, net om die reden. Bij bi-amp de OD van boven, de cleane bas vanonder.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Serie/parallel switch voor cabinet met 4 speakers

Bericht door StingRay85 »

Goose schreef: 02 feb 2019, 04:54 1-pas op met 2 ohm, lang niet alle amps kunnen 2 ohm hebben.
2-waarom zou je willen switchen?
De cab is 2 ohm. Door om te leggen naar 8 ohm verlies ik veel te veel vermogen in mijn heads. Ook merk ik een verschil in sound, sommige heads klinken beter op een 2 ohm belasting. Enkel men low power heads kunnen geen 2 ohm aan, en wil toch die cab kunnen gebruiken thuis. Ook kan ik met deze enkele cab nu bi-ampen als ik zou willen
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Serie/parallel switch voor cabinet met 4 speakers

Bericht door Goose »

Dus als ik het goed begrijp wil je voor thuis gebruik hem geschrikt maken voor je kleinere amps. De cab is 2 ohm op fullrange? Dan is hij voor bi-amping dus geen 2 ohm meer. Dan kan je toch een ingang van de bi-amping gebruiken? Dan heb je ook minder speakers in gebruik wat ook weer volume scheelt.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Serie/parallel switch voor cabinet met 4 speakers

Bericht door StingRay85 »

Hij heeft nu twee 4 ohm ingangen, dus het is een 2 ohm of 4 ohm cab. Je kan in principe twee heads erop zetten en elk ervan in een deel van de cab steken.

Voor mij is dit vooral speelgoed en leuke verzameling opbouwen. Wie weet start ik over een paar jaar met verhuren van ACC backlines ;-)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Serie/parallel switch voor cabinet met 4 speakers

Bericht door Goose »

Maar dan is het toch opgelost? Hoef je niks in te bouwen of om te bouwen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie