Eden WT400

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Eden WT400

Bericht door kade »

Nu we zo'n 3 weken stil liggen met de band wil ik mijn Eden top onder handen nemen , G.A.P in Hoogerheide heeft pas in january tijd dus wil ik kijken of ik het zelf kan doen.
Enige tips zijn welkom.

mijn master volume plopt nogal als ik er aan draai , dat doet hij tot ongeveer stand 2.
Ook een aantal potmetertjes van de eq kraken iets maar dat is minimaal.
Zal een kwestie kunnen zijn van schoonmaken , maar hoe kan ik dit het beste en veiligste doen.

Gr.Kade
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 838
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Re: Eden WT400

Bericht door ejp »

Hi. Wat ze in de audio wereld gebruiken is ipa ( schoonmaak alcohol) daarmee potmeter spoelen en daarna een speciale potmeter vet (spuitbus) om de potmeter intern te smeren.
Indien de koolbaan versleten is , wordt het een ander verhaal.
Een potmeter inspuiten met reiniger helpt vaak maar voor korte duur. Daar heb je wel speciaal spul voor.

Of een paar x de knop helemaal van links naar rechts draaien. Dan slijpt de loper het vuil er wel af. Dat ontstaat omdat men de knop niet altijd volledig gebruikt! Vaak maar tot de helft.. dan krijg je vuil.

Grt. Ernst
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Re: Eden WT400

Bericht door kade »

thx maar wat bedoel je met spoelen?\\Kade
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 838
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Re: Eden WT400

Bericht door ejp »

spoelen van de potmeter werkt echter alleen lekker als je hem makkelijk kan uitbouwen.. anders toch maar met een potmeter reiniger inspuiten en veel draaien aan de knop. kan je er makkelijk bij? hebben de potmeters een opening/ gleufje? daar moet je dan wat inspuiten. volgens mij staat er genoeg over op het web. alleen verkeerde middelen kan de boel beschadigen!! (dus GEEN WD40 gebruiken bijvoorbeeld...). Kontakt 60 wordt wel veel gebruikt, maar weet niet zeker of dit heel schadelijk is.
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Eden WT400

Bericht door MR. LEE »

Er is eigenlijk niet 1 perfecte contact-reiniger op de markt. :nono:
Alle contactreinigers laten in meer-of-mindere-mate een agressief residu achter.
Dit residu kun je dan weer wegspoelen met isopropyl-alcohol.

Nieuwe potmeters voelen "soliede" aan als je er aan draait ,....maar na gebruik van contact-reiniger en isopropyl-alcohol is dat soliede gevoel weg.
Dit komt omdat de assen fabrieks-af met kabelvet gesmeerd zijn , wat taai en plakkerig is.
Dit taaie vet is na gebruik van de schoonmaak-middelen verdund ( of totaal weg gespoeld ) , waardoor de potmeters ineens super-licht draaibaar zijn.
Dit laatste blijft dan helaas permanent zo bestaan.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Re: Eden WT400

Bericht door Rob66 »

Ik geloof helemaal niet in reinigers; als je pots kraken en je draait een paar keer en het is dan nog niet opgelost dan kan je er bijna van uit gaan dat ze versleten zijn of de koolbaan is aan het verpulveren. Gewoon de pots vernieuwen blijft dan over.
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Eden WT400

Bericht door MR. LEE »

Die stelling is eigenlijk ook maar halve waarheid.
De apparatuur trekt (organisch) vuil aan wat in de lucht zweeft.
Vooral nicotine-aanslag wat neerslaat op die koolbanen is vaak de boosdoener.
Nicotine isoleert elektrische contacten ,....en aangezien dit gevoelige plaatsen zijn waar heel erg weinig stroom loopt , heeft dit z'n vervelende uitwerking.
Dit is wel op te lossen met een goede cleaner.

Natuurlijk is slijtage van de koolbanen niet te vermijden ,...en is er dus ook sprake van maximale levensduur.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Eden WT400

Bericht door AmericanIdiot »

De beste cleaner die ik ken: contactclean van Innotec.

Slechte ervaring met alle andere contactsprays, het lijkt even alsof het over is en daarna komt het terug en meestal erger. Vaak zit er iets vettigs in die sprays dat achterblijft en weer vuil aantrekt.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Eden WT400

Bericht door MR. LEE »

Dat "vettige" is het probleem niet ,...er zit niet zelden een corrosie bevorderende stof in die de boel op termijn doet verslechteren.
"Kontakt 60" is bijv. zo'n linke spuitbus.
Het beste is om er niet overdadig mee tekeer te gaan , en om het overvloedige weg te spoelen met isopr. alcohol
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Re: Eden WT400

Bericht door kade »

Allen bedankt voor deze reacties , dan zit er maar 1 ding op om alsnog een andere potmeter erin te zetten , maar daat laat ik dan wel doen :-)
Ben niet zo handig met solderen , 1 draadje vast en de rest los :-)
Plaats reactie