Warwick Hellborg in de uitverkoop bij Thomann

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Warwick Hellborg in de uitverkoop bij Thomann

Bericht door Strabel »

Haico schreef: 15 feb 2019, 11:39 2 ringkerntrafo's. Hatsaaa
Plus (waarschijnlijk) nog een uitgangstrafo tussen de 2 ringkernen.
Om gelijk maar even in te haken over het verschil in klasse D versterkers en bijbehorende misverstanden.
Klasse D zegt wat over hoe de versterker werkt maar niet perse over de voeding.
Dit kan alsnog conventioneel (trafo) of "geschakelde"voeding (electronisch) zijn.
Mijn ervaring met klasse D met "geschakelde"voeding is,dat ze vaak toch niet de opgegeven "specs" behalen.
Dit heeft vaak te maken met het ontwerp en gebruikte onderdelen.
Bij klasse D + geschakelde voeding is ook vaak meer warmte ontwikkeling dan in een conventionele (met trafo),en hier gaat
het bij sommige versterkers dan ook wel eens mis wat betreft thermische "shutdown" omdat de koeling niet voldoende is.
Het grote voordeel bij klasse D + gesch..voeding is natuurlijk het gewicht.
Alleen bij goed doordachte kl-D +gesch .v ontwerpen (lees ook duurder) kom je op het niveau van trafo gevoede ontwerpen is mijn ervaring.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: Warwick Hellborg in de uitverkoop bij Thomann

Bericht door HaveBlue »

DominicMaertens schreef: 15 feb 2019, 12:46 Wat is eigenlijk het nut van die stereo eindtrap?
Stiekem een heel goede vraag. Voor bi-ampen is het systeem niet geschikt tenzij je een extra preamp gebruikt. Ik heb de stereo eindtrap gekocht vanwege het feit dat ik dan twee cabs op hun eigen volume kan aansturen hoewel ik mij afvraag of dat ooit echt buiten mijn thuisstudio ga gebruiken. En verder klinkt stereo natuurlijk beter. Net zoals een aftermarkt turbo badge een '01 Citroen Berlingo sneller maakt :D
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
rsint
Berichten: 291
Lid geworden op: 29 mar 2006, 19:39

Re: Warwick Hellborg in de uitverkoop bij Thomann

Bericht door rsint »

HaveBlue schreef: 15 feb 2019, 13:08
DominicMaertens schreef: 15 feb 2019, 12:46 Wat is eigenlijk het nut van die stereo eindtrap?
Stiekem een heel goede vraag. Voor bi-ampen is het systeem niet geschikt tenzij je een extra preamp gebruikt. Ik heb de stereo eindtrap gekocht vanwege het feit dat ik dan twee cabs op hun eigen volume kan aansturen hoewel ik mij afvraag of dat ooit echt buiten mijn thuisstudio ga gebruiken. En verder klinkt stereo natuurlijk beter. Net zoals een aftermarkt turbo badge een '01 Citroen Berlingo sneller maakt :D
En als ik hem ooit zat ben om mee rond te sjouwen zet ik hem thuis in als eindtrap voor de woonkamer stereo :jam:
"Ik ben nu echt G.A.S. vrij......... :roll: "
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Warwick Hellborg in de uitverkoop bij Thomann

Bericht door Strabel »

DominicMaertens schreef: 15 feb 2019, 12:46 Wat is eigenlijk het nut van die stereo eindtrap?
Okay, iets uitgebreider.
Stel, je hebt een kast 15inch 200w 8 Ohm en een 2x10inch 200w ook 8 Ohm.
De impedantie (8 Ohm) lijkt gelijk maar de "resonantie" impedantie is verschillend voor beide kasten.
Met andere woorden; De weerstandswaarde is niet gelijk bij bepaalde frequenties.
Dan is het beter om de kasten een eigen versterker te geven ,omdat er bij parallel gebruik er toch een "scheve"belasting
ontstaat en zelfs de impedantie soms op bepaalde frequenties te laag kan worden.
Bij gebruik van 2 dezelfde kasten is dit dus niet het geval.
Laatst gewijzigd door Strabel op 15 feb 2019, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
rsint
Berichten: 291
Lid geworden op: 29 mar 2006, 19:39

Re: Warwick Hellborg in de uitverkoop bij Thomann

Bericht door rsint »

Strabel schreef: 15 feb 2019, 12:50
Haico schreef: 15 feb 2019, 11:39 2 ringkerntrafo's. Hatsaaa
Plus (waarschijnlijk) nog een uitgangstrafo tussen de 2 ringkernen.
Ik denk dat die zwarte trafo in het midden de voeding is en dat die twee andere trafo's de uitgangstrafo's zijn.
"Ik ben nu echt G.A.S. vrij......... :roll: "
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Warwick Hellborg in de uitverkoop bij Thomann

Bericht door Strabel »

Kan ook het geval zijn. :wink:
Als je het echt wilt weten moet je het schema kunnen inzien.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: Warwick Hellborg in de uitverkoop bij Thomann

Bericht door HaveBlue »

rsint schreef: 15 feb 2019, 13:11 En als ik hem ooit zat ben om mee rond te sjouwen zet ik hem thuis in als eindtrap voor de woonkamer stereo :jam:
De voorversterker is zo flexibel dat zelfs 'gewone' muziek er goed door klinkt. Ik heb die video van Larry Carlton bekeken met de audio over de pre en dan via DI en mixer op koptelefoon :worship: Geen 192kHz/24-bit HD ervaring natuurlijk maar het komt goed uit de verf.
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: Warwick Hellborg in de uitverkoop bij Thomann

Bericht door HaveBlue »

Strabel schreef: 15 feb 2019, 13:18 Kan ook het geval zijn. :wink:
Als je het echt wilt weten moet je het schema kunnen inzien.
:wink:
Afbeelding
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
rsint
Berichten: 291
Lid geworden op: 29 mar 2006, 19:39

Re: Warwick Hellborg in de uitverkoop bij Thomann

Bericht door rsint »

HaveBlue schreef: 15 feb 2019, 13:19
rsint schreef: 15 feb 2019, 13:11 En als ik hem ooit zat ben om mee rond te sjouwen zet ik hem thuis in als eindtrap voor de woonkamer stereo :jam:
De voorversterker is zo flexibel dat zelfs 'gewone' muziek er goed door klinkt. Ik heb die video van Larry Carlton bekeken met de audio over de pre en dan via DI en mixer op koptelefoon :worship: Geen 192kHz/24-bit HD ervaring natuurlijk maar het komt goed uit de verf.
Ik denk dat je daar wel mee op moet passen als je gewoon zo'n jack naar minijack verloopje hebt gebruikt. https://silentsky.net/wordpress/archives/624
"Ik ben nu echt G.A.S. vrij......... :roll: "
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Warwick Hellborg in de uitverkoop bij Thomann

Bericht door Strabel »

Flexibel maar wel MONO. :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Warwick Hellborg in de uitverkoop bij Thomann

Bericht door Strabel »

HaveBlue schreef: 15 feb 2019, 13:21
Strabel schreef: 15 feb 2019, 13:18 Kan ook het geval zijn. :wink:
Als je het echt wilt weten moet je het schema kunnen inzien.
:wink:
Ik denk wel dat je gelijk hebt;2 uitgangs trafo's. :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
rsint
Berichten: 291
Lid geworden op: 29 mar 2006, 19:39

Re: Warwick Hellborg in de uitverkoop bij Thomann

Bericht door rsint »

Hoe werkt dat eigenlijk als hij gebrugd staat? speel je dan over allebei de trafo's? Dat zou wel het verschil in impedantie opties tussen gebrugd en stereo verklaren.
"Ik ben nu echt G.A.S. vrij......... :roll: "
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Warwick Hellborg in de uitverkoop bij Thomann

Bericht door Strabel »

Ja ,over beide trafo's,want zo werkt dit systeem nu eenmaal.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: Warwick Hellborg in de uitverkoop bij Thomann

Bericht door HaveBlue »

rsint schreef: 15 feb 2019, 13:23 Ik denk dat je daar wel mee op moet passen als je gewoon zo'n jack naar minijack verloopje hebt gebruikt. https://silentsky.net/wordpress/archives/624
Via mijn mixer die via USB aan mijn Mac hangt. Verloopjes stellen altijd teleur :jaaaaa:
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
rsint
Berichten: 291
Lid geworden op: 29 mar 2006, 19:39

Re: Warwick Hellborg in de uitverkoop bij Thomann

Bericht door rsint »

HaveBlue schreef: 15 feb 2019, 13:32
rsint schreef: 15 feb 2019, 13:23 Ik denk dat je daar wel mee op moet passen als je gewoon zo'n jack naar minijack verloopje hebt gebruikt. https://silentsky.net/wordpress/archives/624
Via mijn mixer die via USB aan mijn Mac hangt. Verloopjes stellen altijd teleur :jaaaaa:
Voor de input neem ik aan? Die summed de stereo naar een mono xlr gok ik.
"Ik ben nu echt G.A.S. vrij......... :roll: "
Plaats reactie