Twijfel tussen 3 versterkers

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2016, 16:38

Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Gypscoprotheres »

Hallo allen,

Binnenkort is het zover: ik ga na jaren de wens te hebben gehad een basgitaar halen.
Én een versterker, maar welke..

Ik twijfel momenteel tussen deze drie:
-VOX Pathfinder 10 Bass 10W 2x5
-Hartke HD15 11 - 15 W
-Ibanez IBZ10BV2 10W

Ik ga er alleen thuis mee spelen/oefenen en wil vanalles spelen, maar voornamelijk de wat zwaardere metalvarianten.

De basgitaar die ik van plan ben te kopen is de Ibanez SR305EB

Van alle drie de versterkers zie ik redelijke reviews, maar als jullie kenners mij een bepaald merk kunnen adviseren, dan hecht ik daar meer waarde aan.
Haico

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Haico »

Met een 5 snaar voor de "zwaardere metalvarianten" zou ik die 3 lekker laten staan.

Misschien iets duurder... Ampeg BA-108. Deze kan je naar achteren zetten. Geeft een prettig geluid. Aansluiting voor koptelefoon. Ingang voor muziek uit computer/telefoon/tablet/...

Anders kijken of je een 2e hands Ibanez SW35 kan scoren.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Rieno »

Hoe meer lage frequenties je wilt horen, hoe meer vermogen er nodig is inderdaad, dus daar heeft Haico een goed punt!

Die SW-serie van Ibanez is zeker een goede kandidaat, maar ook Hartke maakt leuke dingen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Unlord »

Jongens, geen onzin praten. Juist thuis kun je prima uit de voeten met een klein versterkertje voor de ruwe metal. Met zware spullen ga je alleen je buren maar op de kaart jagen. Zeker als ie met distortion speelt, is het geen enkel probleem. Vraag is echter of ie dat doet. En dan nog. Thuis wil je jezelf gewoon een beetje kunnen horen. Met 10 watt zit je al prima in de mix als het volume van de plaat niet te hard gaat. Zorg liever dat er een koptelefoon uitgang en een succes ingang op zitten zodat je ook 's avonds na tienen door kunt.
Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2016, 16:38

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Gypscoprotheres »

Bedankt voor de reacties.

Ik ga de versterker inderdaad niet te hard zetten (i.v.m. buren).
Veelal zal ik met een koptelefoon gaan spelen en af en toe, wanneer ik wat beter ben, ga ik meespelen met m'n vrouw (die gitaar speelt).
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door JohnBoy »

Unlord schreef: 25 feb 2019, 13:16 Zorg liever dat er een koptelefoon uitgang en een succes ingang op zitten zodat je ook 's avonds na tienen door kunt.
Een succes ingang, en dan het liefst met succes 7.3
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4274
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Brinkmeister »

Gypscoprotheres schreef: 25 feb 2019, 13:22 Bedankt voor de reacties.

Ik ga de versterker inderdaad niet te hard zetten (i.v.m. buren).
Veelal zal ik met een koptelefoon gaan spelen en af en toe, wanneer ik wat beter ben, ga ik meespelen met m'n vrouw (die gitaar speelt).
Hetzelfde als ik dus. Ik weet niet waar je woont, maar ik heb die Pathfinder. Keertje proberen?
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Haico

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Haico »

Unlord schreef: 25 feb 2019, 13:16 Jongens, geen onzin praten.
Met zijn whopping 20 watts is de BA-108 nou ook geen echt een gigantische powerhouse. Het is niet dat ik een 8x10 + buizentop voorstel ofzo. :D :D :D


Het is niet dat ik zomaar wat roep. Ik heb een tijdje terug bij Keymusic een stuk of 5-6 van de kleinste combootjes naast elkaar geprobeerd. Wat ik nog weet...
- Voor laag volume vond ik de Ibanez Prometian P20 het lekkerst klinken. Fijn gebalanceerd geluid. Veilige keuze. Ging echter wel héél snel over zijn nek. Viel bij mij af omdat ik hem ook buiten huis wil gebruiken bij theaterrepetities.
- De kleinste Fender Rumble had het meeste laag, maar was niet echt strak. Meer een vintage geluid. Was wel heel erg te spreken over de vormgeving. Ook niet onbelangrijk! :)
- De Ampeg BA-108 deed mij het meeste aan als een klank van een grote versterker... maar dan in het klein en op laag volume. Eenzelfde punch en grom als een grote Ampeg. Deze werd het! Wat mij betreft die paar extra tientjes dubbel en dwars waard! 8)
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4274
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Brinkmeister »

Die Pathfinder gaat mee naar de Ouwelullenmeeting, kunnen jullie ook eens lachen.
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Gebruikersavatar
Martijnn
Berichten: 458
Lid geworden op: 13 jan 2019, 20:53

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Martijnn »

Ik heb zelf een ampeg BA-110 V2 (via MP) en bij blij dat ik niet voor minder ben gegaan. Ik speel geen metal oid, veelal relatief rustig maar zelfs dan is het wel lekker om een beetje "body" te hebben, ook op lagere volumes. Heb hiervoor een starterset in huis gehad met een ibanez 10 watt versterkertje erbij, maar dat was niks.
Squier FSR CV 60's Precision Bass Sonic Blue
SX-Fender-Squier 62 stacked knob parts Jazz Bass
Squier Affinity Jazz Bass V Olympic White
Squier Affinity Jazz Bass Burgundy Mist
Markbass Micromark 801
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door elrinden »

Als ik het over zou doen, dan zou ik persoonlijk beginnen met een 2dehands versterker. Heel veel combo's die aangeboden worden voor een fractie van de nieuwprijs.

Hoe ben je tot deze lijst gekomen?
Wat zijn je (functionele eisen)?
Wat is je budget?
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door padawatje »

elrinden schreef: 25 feb 2019, 17:33 Als ik het over zou doen, dan zou ik persoonlijk beginnen met een 2dehands versterker. Heel veel combo's die aangeboden worden voor een fractie van de nieuwprijs.

Hoe ben je tot deze lijst gekomen?
Wat zijn je (functionele eisen)?
Wat is je budget?
Goed idee, de tweedehands markt wordt overspoeld met van die kleine oefenversterkertjes. Soms kan je voor minder dan 50€ al prima zaken doen.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Strabel »

Haico heeft een goed punt.
Met een 5sn op een 10w versterker slokt de B snaar je vermogen op en het klinkt nergens naar .en waarom geen zwaardere versterker,er zit een volume knop op waarmee jij bepaald hoe hard je gaat en ook zoals anderen al aangeven,er is 2e hands genoeg te koop.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7179
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door HNZ »

Deze dus.
Gebruikersavatar
Arretje
Berichten: 646
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:11

Re: Twijfel tussen 3 versterkers

Bericht door Arretje »

Luister naar Haico!
Plaats reactie