Randall RB200X 4X10-combo

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1135
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Randall RB200X 4X10-combo

Bericht door Gerth »

Hoi allen!

Ik kocht gisteren bovenvermeld Randall-combo voor 70 euro. Zeer gebruikte maar esthetisch nog verantwoorde staat :D dus denk ik wel ok voor "power on a budget".

Behalve het feit dat de jacks beetje los staan (en blijkbaar uitwendig niet vast meer te draaien), dat de contour-regeling blijkbaar niet (meer?) werkt mag ik zeker niet klagen over de basisklank waar ik het "directe" van een 4X10 onmiddellijk herken (bv. in vgl met een 15).

Toch had ik de volgende vraagjes voor de meer ervarener onder jullie:

- de passieve én actieve ingang klinken even luid, dus geen hoorbaar verschil in impedantie in principe stoort mij dat niet gezien de instelbare gain maar hoeft dit een fundamenteel probleem te zijn dat moet nagekeken worden of kan ik daarmee probleemloos verder?

- op termijn zou ik de cab gewoon houden zonder de amp, want die gaat uiteindelijk toch eerder de geest geven; ik kan dan in de uitsparing een lichtgewicht head leggen (en dan natuurlijk uithalen bij verplaatsingen); is dit een goed idee en weten jullie welke luidsprekers er in die cab zitten? Ik las al iets van Jaguar en Eminence maar ik vind hierover geen uitsluitsel. Het cabinet is volgens de handleiding 8 ohm dus het zou in elk geval over 32-ohm- speakers moeten gaan.

Alvast bedankt!
Haico

Re: Randall RB200X 4X10-combo

Bericht door Haico »

Gefeliciteerd met je aankoop.

Als je de ingang niet over de zeik krijgt, dan zou ik het lekker negeren dat er geen verschil zit tussen de passieve en actieve ingang.

Het kunnen even goed 8 ohm speakers zijn. 2 in serie... en die 2 lussen weer parallel. Maar... dat maakt niet uit. Belangrijkste is wat de versterker "ziet". En dan kan je meten op de kabel. Dat zal wel 8 ohm zijn. Grote kans is dat de versterker die je erop zet krachtiger is dan de Randall versterker die er nu in zit. Dus wel even rekening mee houden dat je een 500 watt topje niet voluit gaat zetten op die speakers. :D
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1135
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Randall RB200X 4X10-combo

Bericht door Gerth »

Bedankt, behalve een kapotte rug kan ik er weinig slechts aan overhouden :-). Zwenkwieltjes komen eraan...

Ok, negeren dus... komt in orde!

Ja, idd, had niet gedacht aan het eerst in serie schakelen... weer iets bijgeleerd!

Qua topje zou het toch iets draagbaar van rond de 200 watt worden, TE Elf, Markbasje, TC Electronic of zoiets, als het maar strak is.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1135
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Randall RB200X 4X10-combo

Bericht door Gerth »

Ik bedacht zo net dat ik die toekomstige kleine head eigenlijk met velcro zou kunnen bevestigen in de uitsparing van de oorspronkelijke amp gezien die dingen toch maar een goeie kilogram (of minder) meer wegen tegenwoordig maar ik ben waarschijnlijk niet de eerste met deze ingeving...
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1135
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Randall RB200X 4X10-combo

Bericht door Gerth »

Heb zelf eens gekeken naar de speakers (en ze dan ook meteen eens deftig vastgeschroefd... ): het zijn "Randall Performance"-speakers, zonder enige vermelding van ohm of wattage... witte producten dus :-).
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1135
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Randall RB200X 4X10-combo

Bericht door Gerth »

Gezien de grote interesse in dit topic :-) wou ik toch even melden dat ik Randall gemaild heb om de weerstand en het wattage (en eventueel het gewicht... ik weet het, en "very long shot"... ) te weten te komen wat allemaal handig is om te weten bij het eventueel vervangen van de head en de speakers.
Haico

Re: Randall RB200X 4X10-combo

Bericht door Haico »

Whoohoo!

Impedantie kan je benaderen door DC weerstand te meten. DC weerstand is rond de 80-85% van impedantie.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1135
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Randall RB200X 4X10-combo

Bericht door Gerth »

Dank je, ik heb die interessante informatie eergisteren trouwens ook nog eens nagelezen op jouw stickie m.b.t. versterkervragen. Heel interessant!

Heb intussen antwoord gekregen... het enige wat ze mij bij Randall (Marshall... ) nog kunnen meedelen is dat de speakers individueel "waarschijnlijk" 8 ohm zijn waaruit ik dan kan afleiden dat ze "waarschijnlijk" bedraad zijn zoals jij in dit topic al wist op te merken.

Effectief lichtere speakers zouden mij ongeveer 125 euro per stuk kosten wat komt op een netto-kost van 500 euro en een geschatte gewichtwinst van "slechts" 4 kg. Gezien ik eerst de head (als ie het begeeft of toch te onbetrouwbaar blijkt te zijn) zou vervangen door pakweg iets van TC-Electronic kan ik dan evengoed nadien een cab kopen van hun K-reeks: betaalbaar en toch licht... De 212 kost 299 en de 410 399, wat nog altijd minder is dan de speakers in mijn cab vervangen die dan nog een stuk meer zal wegen...
Haico

Re: Randall RB200X 4X10-combo

Bericht door Haico »

Het is typisch een combo wat je in de oefenruimte laat staan, ja. :)

Leuk dat je wat info hebt kunnen halen uit die stickie die ik jaaaaren terug heb samengesteld.

Je zou nog kunnen bekijken wat je aan de combo zou kunnen aanpassen om hier een los cabinet van te maken? Met andere woorden: kan je het versterkercompartiment eraf zagen? Dat lukt vast. Misschien het cabinetgedeelte afwerken aan de bovenkant met een plaatje multiplex. Misschien is triplex genoeg. Met een spuitbus matzwart erover. Speaker terminal maken aan achterkant kast.
Eenzelfde plaatje aan de onderkant van versterkerbehuizing die je eraf heb gezaagd. Draaghengsel eraan. 4 Rubberen pootjes eronder. :D

Schroef de versterker eens los. Dan krijg je alvast een idee wat gewichtsbesparing kan zijn als je de 2 componenten los maakt. :)
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Randall RB200X 4X10-combo

Bericht door StingRay85 »

Is deze combo die moeite waard?
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1135
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Randall RB200X 4X10-combo

Bericht door Gerth »

@ Haico: had daar ook al aan gedacht op termijn (eerst moet de standaard Randall-head het begeven :-)) maar had dan wel het idee om de vrijgekomen uitsparing te gebruiken als veilig plaatsje voor de nieuwe (sowieso lichtere en kleinere head). Het stukje versterkercompartiment en een headje van 1 à 2 kilo zal qua gewicht niet zoveel uitmaken durf ik denken... Ik zou dan werken met een "losse" speaker terminal die uitkomt in het versterkergedeelte.

@ Dominic: heb hem enkel nog maar thuis kunnen gebruiken, dus niet in een grote ruimte in bandverband op constant groter volume, dus kan daarover nog niets zeggen. Wat ik wél weet is dat hij het typische "multi-10-inch-geluid" heeft dat ik herken van mijn vroegere (en véél duurdere) originele Trace Elliot 4X10-combo of mijn (ook vroegere... jammer genoeg) Markbass 2X10). Randall is als merk een concept dat het moet hebben van de metal-wereld dus ik hoop dat ie voorzien is op lekker beuken; als dat lukt voor metal zal dat voor funk ook wel lukken :-). Voor de 70 euro die ik eraan gegeven heb kan ik niet bedrogen zijn; enkel als cab is ie dat geld dubbel en dik waard...
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2177
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Randall RB200X 4X10-combo

Bericht door Goose »

Is niet eens zo'n longshot. Ik heb pasgeleden nog contact gezocht ivm mijn RB500. Binnen een paar dagen had ik al een reactie.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Randall RB200X 4X10-combo

Bericht door StingRay85 »

Sowieso is 70€ voor een 4x10 combo geen geld. Maar ik zou er niet zomaar nieuwe speakers in gaan leggen. Zolang het vermogen van je nieuwe head niet hoger is dan die van de oude, zullen de speakers het wel houden. Zeker als het een klasse D versterker is.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1135
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Randall RB200X 4X10-combo

Bericht door Gerth »

Inderdaad, nieuwe speakers is geen optie gezien pakweg 500 euro voor 4X10 neodymiums (anders blijft ie zwaar... :-)) is te veel gezien er voor dat geld al wat nieuwe cabinets te scoren zijn.

Het zal dus op (onvoorspelbare) termijn een nieuwe (lichte) head worden en in een later stadium een lichtere cab.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1135
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Randall RB200X 4X10-combo

Bericht door Gerth »

Ere wie ere toekomt: alerte forummers hebben wsslijk gemerkt dat deze combo even te koop heeft gestaan voor een knutselprijsje met de eerlijke vermelding van "gefart" van de speakers.

Na online hulp van Haico heb ik de 11 (!) scheuren behandeld met houtlijm en dan met goeie medische tape grondig dichtgeplakt. Probleem opgelost!

Zoals ik al zei, ere wie ere toekomt, nogmaals bedankt aan Haico, deze reparatie maakt voor mij een wereld van verschil!
Plaats reactie