E snaar klinkt vreemd op bepaalde locaties

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: E snaar klinkt vreemd op bepaalde locaties

Bericht door MR. LEE »

Als het net zo bagger klinkt door een koptelefoon , dan ligt het aan het instrument/snaren/intonatie.

Als het door de luidspreker met een goede versterker waardeloos klinkt , dan ligt het aan slechte akoestiek van de betreffende ruimte.

( als de skills goed zijn )
Gebruikersavatar
wouty
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 apr 2010, 14:40

Re: E snaar klinkt vreemd op bepaalde locaties

Bericht door wouty »

Haha drank en drugs, drie biertjes doe ik standaard (na het spelen wat meer)! Ik ben sinds kort overgestapt op flatwounds, denk dat dat er ook wel wat mee te maken heeft. Net terug van een optreden en wat hiervoor werd gezegd veel bas eruit gedraaid en mid erbij plus beetje op monitor. Vanavond geen last van gehad, ik denk dat het vooral de akoustiek is en dat die flatwounds ook wat wiebelen in het laag ofzo. Vind flatwounds wel mooi voor onze muziek trouwens. Dank voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: E snaar klinkt vreemd op bepaalde locaties

Bericht door MR. LEE »

:thumbsup: .
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: E snaar klinkt vreemd op bepaalde locaties

Bericht door Tutu »

Ik heb ook eens gehad dat op de E snaar de G# dood klonk en de rest niet. Bleek dat mijn cabs op de grond stonden ipv op een trolley....opgelost. Weer op de wieltjes gezet! G# is er weer!
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1910
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: E snaar klinkt vreemd op bepaalde locaties

Bericht door CaptainSlow »

MR. LEE schreef: 13 mar 2019, 10:25 Als het net zo bagger klinkt door een koptelefoon , dan ligt het aan het instrument/snaren/intonatie.

Als het door de luidspreker met een goede versterker waardeloos klinkt , dan ligt het aan slechte akoestiek van de betreffende ruimte.
En ik dacht altijd "zal wel meevallen, die akoestiek".
Nou, niet dus, kan dus echt tegenvallen.

Ik ben nu bezig met evalueren van een paar cabs.
Ik merk dat ik op sommige posities in de kamer een zweving heb op bijv. de laagste snaar van bijna een halve toon.
En het sterkste was toch wel dat ik een paar octaven aansloeg (Carwash - Rose Royce)..... en ik hoorde alleen de laagste toon van het oktaaf. De laagste grondtoon overheerste volledig de toon van 1 oktaaf hoger, het was alsof ik 2x dezelfde toon aansloeg. Echt weird...

Met deze akoestiek kan ik niet eens de cabs beoordelen, dus ik zit me nu al 2 avonden in te lezen in basstraps, panelabsorbers en helmholz resonators. :?
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: E snaar klinkt vreemd op bepaalde locaties

Bericht door Goose »

Pasgeleden voor het eerst geoefend bij Jacobiberg (Arnhem). In de Pinkpop. Merkt daar dat de A beduidend harder door kwam dan de rest van de tonen.

P.s. als je daar wilt oefenen met eigen apparatuur, check even of ze een lift hebben. Het zijn aardig wat trappen omlaag.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: E snaar klinkt vreemd op bepaalde locaties

Bericht door klaasvaak »

Hoe is de kick (van het drumstel) gestemd?
Luister eens in welke toon deze gestemd is, het kan dat deze jouw toon vervormd. Vooral als ie net wat vals gestemd is.
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
rsint
Berichten: 291
Lid geworden op: 29 mar 2006, 19:39

Re: E snaar klinkt vreemd op bepaalde locaties

Bericht door rsint »

Ja, akoestiek van een ruimte is vooral voor de bassist weer duidelijk merkbaar. Mijn oefenruimte heeft een A als eigen frequentie als ik er te veel bas in gooi dan gaat die echt walmen. Wat enorm scheelt is dat je de speaker uit de hoek en van de muur af plaatst. Ook uit de buurt blijven room “nodes”, die zitten meestal op 1/3 en 2/3 van de lengte van de muur. Dus als je op de helft van de lengte gaat staan met je speaker en dan ongeveer een hakve meter van de muur dan verbeter je al een hoop problemen. Als je dan ook nog een verhoging kan gebruiken onder je speaker dan heb je alle boundaries wel zo’n beetje gecanceld. In het begin zal dat wat laag missen voor je gevoel........maar nu kan je dus wel mooi je eq gebruiken. :dance:
"Ik ben nu echt G.A.S. vrij......... :roll: "
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: E snaar klinkt vreemd op bepaalde locaties

Bericht door MR. LEE »

CaptainSlow ,...betonnen , harde ( en relatief kleine ) ruimtes zijn funest.

Verbeteringen zijn te behalen door :

Flinke 2 + 3 zits stoffen bankstel , zware gordijnen , tapijt op vloer , goedkope rol ( opgerold ) tapijt ( miskleur/coupon ) in een hoek van de kamer , etc.

Als er galm in een ruimte optreedt bij spraak of handklap ( = test ) ,...dan heb je dus een probleem en kun je dat met spullen , zoals hierboven beschreven heel sterk verbeteren.

Ga NIET in de weer met polystyreen ( piepschuim platen ) !!! ,.....dit doet op akoestisch gebied helemaal niks !!!
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: E snaar klinkt vreemd op bepaalde locaties

Bericht door JohnBoy »

En piepschuim schijnt een regelrechte ramp voor het milieu te zijn...
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6144
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: E snaar klinkt vreemd op bepaalde locaties

Bericht door LemmyNL »

Tja, ik klink in de ene venue heel anders dan bij het andere buitenoptreden. Maar dat bedoelde je niet?
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: E snaar klinkt vreemd op bepaalde locaties

Bericht door JohnBoy »

Nee het gepiep... Vreselijk.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 907
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Re: E snaar klinkt vreemd op bepaalde locaties

Bericht door Galvanized »

😂😂😂
MUSIC MAN STINGRAY 5
Plaats reactie