bas versterker of pa set

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
catab
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2018, 14:20

bas versterker of pa set

Bericht door catab »

ik had al een ander topic aangemaakt met de vraag losse versterker of niet.
Aangeschaft heb ik nog niets, maar wil wel een losse versterker met cabinet, maar.
Waarschijnlijk gaan we over een paar maand voor het eerst optreden.
Er is geen p.a. dus dit moeten we zelf regelen.
Nu zag ik dat yamaha mooie powered mixers heeft.(emx5)
Kan mijn basgitaar op maar ook zang aansluitingen.
Dus wie gebruikt dit soort versterkers met mixers wel eens?
En wat is de ervaring.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: bas versterker of pa set

Bericht door phoerd »

Het ligt er een beetje aan wat je precies wil of het handig is. Meestal zijn dit soort powered mixers beperkt in hun mogelijkheden, maar het kan precies zijn wat je nodig hebt. Ik heb genoeg bandjes gezien die het op die manier doen.
Persoonlijk heb ik liever een losse mengtafel en gebruik ik powered speakers.
Zou het mogelijk zijn om te beginnen wat te huren, kun je je eigen ervaring opdoen zonder meteen veel geld uit te moeten geven.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Re: bas versterker of pa set

Bericht door Buster »

Ik heb een versterker met cabinet, die ik graag gebruik. Maar bij een caféetje waar we in mei weer spelen kunnen we elke vierkante decimeter gebruiken en speel ik over onze mixer met ingebouwde versterker.
Voor het publiek is dat prima. Ik gebruik een monitor voor mijn achtergrondzang en bas, of een klein combo voor de basmonitoring.
Een stevig gebouwde mixer met niet-klasse-D ingebouwde versterker is zwaar......dat mag duidelijk zijn. Wij hebben een Carlsbro Eclipse 12, 8 mic/lijn kanalen, daarnaast nog wat inputs, levert 300 Watt per kanaal op 4 Ohm. Is lekker sjouwen.

Mijn ervaring: voor ons ruim voldoende, we hebben 12" speakers en 15" ( hoe dat zo gekomen is, is een apart verhaal) . Zo kunnen we kiezen of zelfs combineren.
De drummer heeft een electronisch drumstel dus gaat er ook over heen.
Ons bevalt het best.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Re: bas versterker of pa set

Bericht door Niels »

Ik zou voor een eerste optreden met je band niet zelf een PA set gaan aanschaffen en al helemaal niet in plaats van een basversterker. Voor een beginnende band zou ik aanhouden:

- Zorg er voor dat alle bandleden hun eigen spullen op orde hebben.
- Koop als band geen gezamenlijke spullen, want dat levert geheid gedoe op als er iemand vertrekt of de band stopt.
- PA is de verantwoordelijkheid van de organisatie die je vraagt om te komen optreden. Ik heb zelf in de 15 jaar dat ik met bands optreed nog nooit zelf voor een PA hoeven zorgen, dat werd altijd geregeld door het café, festival e.d. waar we speelden.


Wij hebben wel als band een klein setje van Yamaha gekocht dat we wekelijks in de oefenruimte gebruiken (voor zang, akoestische gitaar en toetsen) en soms meenemen bij semi-akoestische optredens:
https://www.bax-shop.nl/speakersets/yam ... pa-systeem
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: bas versterker of pa set

Bericht door AmericanIdiot »

Wat betreft die verantwoordelijkheid voor een PA heb je weliswaar gelijk maar maak hier zeer goede afspraken over. Ik heb in de afgelopen 25 jaar het nodige meegemaakt. Dat varieerde van dat er gewoon niets geregeld bleek te zijn t/m een onbruikbaar DJ-setje en geen licht. Dan kun je als band wel in je gelijk staan maar op het moment supreme koop je daar niets voor; dat wordt een vervelende discussie en dat wil je juist voorkomen. Je wilt lekker spelen. Ook op festivals kan je verrast worden "ja alles is tiptop geregeld" en staat daar een onhoorbaar 40W oefencombo'tje.

Zorg dat je zelf een goede bas-set hebt waarmee je uit de voeten kan. Inderdaad idem dito voor de overige bandleden, niets zo ergerlijk als dat er gasten bijzitten die hun shit gewoon niet voor elkaar hebben. Been there done that, gitaristen met altijd rotte kabels en amps, ik ben er een keer door vertrokken.

Ik geef de voorkeur aan om een PA als band zelf te regelen, wij huren meestal een PA bedrijfje in of voor kleine cafe's huren we daar een zangsetje met eventueel 1 subkast. Iets gezamenlijk kopen is inderdaad niet altijd het beste, zeker niet als beginnend bandje.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: bas versterker of pa set

Bericht door Green Goblin »

Als je zelf geen PA kunt regelen en alleen kunt spelen wanneer de "organisatie" iest regelt beperk je jezelf in je speelmogelijkheden, Gewoon overleggen wat er mogelijk is en zorgen dat je zelf spullen kunt regelen als het nodig is. Als de organisatie het regelt, prima (en gemakkelijk), maar zoals gezegd, je kunt voor verassingen komen te staan (en daar zit je niet op te wachten). Op kleine optredens is het vaak gemakkelijk voor de organisatie als je zelf spullen regelt.

En wat AmericanIdiot zegt klopt van dat 40 watt combo'tje. En als je informeert naar de backline wordt er vaak in detail verteld uit welk jaar de Fender gitaarversterker is en of er Celestion-drivers in het cabinet zitten en houdt de informatie over jouw beoogde set op bij "er staat een basversteker....) ;-)
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: bas versterker of pa set

Bericht door phoerd »

Maar we dwalen af ... powered mixer ... ja of nee ... en waarom ...
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6144
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: bas versterker of pa set

Bericht door LemmyNL »

Buster schreef: 16 mar 2019, 14:07 Ik heb een versterker met cabinet, die ik graag gebruik. Maar bij een caféetje waar we in mei weer spelen kunnen we elke vierkante decimeter gebruiken en speel ik over onze mixer met ingebouwde versterker.
Voor het publiek is dat prima. Ik gebruik een monitor voor mijn achtergrondzang en bas, of een klein combo voor de basmonitoring.
Een stevig gebouwde mixer met niet-klasse-D ingebouwde versterker is zwaar......dat mag duidelijk zijn. Wij hebben een Carlsbro Eclipse 12, 8 mic/lijn kanalen, daarnaast nog wat inputs, levert 300 Watt per kanaal op 4 Ohm. Is lekker sjouwen.

Mijn ervaring: voor ons ruim voldoende, we hebben 12" speakers en 15" ( hoe dat zo gekomen is, is een apart verhaal) . Zo kunnen we kiezen of zelfs combineren.
De drummer heeft een electronisch drumstel dus gaat er ook over heen.
Ons bevalt het best.
Dat is ook ongeveer mijn insteek. Ik heb vroeger onwijs lopen slepen met van alles, maar kan nu het niet hoeven sjouwen best waarderen :D Bovendien spelen we ook niet op dusdanig niveau dat mensen zich heel druk maken over hoe ik klink, als ik maar te horen ben. Dan is elke gegeven optie een goeie. Gelukkig oefenen we tegenwoordig in een muziekcafe (buiten openingstijden) waar alles al staat... dezelfde tent waar we uiteindelijk het vaakst ook voor publiek optreden. Dus daar staat m'n 'main' spul vanzelf al.
Binnenkort weer eens buiten optreden. We hebben een PA set, ik zou daar ook bij kunnen als ik een kabeltje kan trekken, maar meestal sta ik op m'n eigen combo te spelen en wordt 't al niet eens uitversterkt. Ik maak me er niet druk meer om.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
catab
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2018, 14:20

Re: bas versterker of pa set

Bericht door catab »

De pa set wou ik zelf aanschaffen dus daar kan geen discussie onderling over bestaan. Zoals het er nu uit ziet zijn onze eerste 2 optredens allebei dusdanig dat we zelf overal voor moeten regelen. Beide onder de 100 personen.En zo goed als gratis. Dit blijven we natuurlijk niet doen maar we zien het nu eerst als een ervaring.
De reden is ook transport. Of ieder lid met hun eigen apparatuur. (busje huren)Of een handzaam setje.
Ik merk dat ik mijn bas nu beter vind klinken op een actieve pa luidspreker dan op mijn hartke 50.
Ik zal er eens met mijn mede bandleden over hebben hoe zij er over denken.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: bas versterker of pa set

Bericht door Concorde »

Wij regelen altijd zelf het geluid. Om bovenstaande redenen. We willen niet afhankelijk zijn van goedbedoelde underpowered geluidssetjes. En het is altijd: oh, zingen jullie met z'n vieren.... ik heb maar 2 microfoons/monitoren enz... Want als de boel niet voor elkaar is, sta je mooi met de kl#ten voor het blok! Je zal tóch moeten spelen die avond (of middag). Kun je beter eerst wat lappen en iets huren. En proberen wat los te krijgen bij de organisatie. :wink:

Ik zou geen powered mixer kopen. Zwaar, duur. Wij begonnen met een Yamaha MG166CX tafel met een setje actieve tops en actieve monitoren.
Prima voor zang en 2 monitorgroepen. Ik zou er geen bas over spelen... Zeker niet zonder sub.
Kijk ook eens naar een tweedehands geluidsset, vaak heb je dan alles kompleet.
Zorg dat iedereen z'n spul voor elkaar heeft, en zorg zelf voor een bas-set die de tent kan vullen. Amp+cab of dikke combo.

Zorg in het geval van (achtergrond) zang ook voor een monitor, of zorg dat je jezelf kunt horen... (tip: Behringer Powerplay P1 + goede walkmandoppen; voor €55/60,- heb je altijd een inear-monitor bij je!)
Later kun je altijd geluid inhuren; dit doen wij nu, na 6 jaar. Zorg ervoor dat je een adresje hebt waar je kunt huren, liefst 2 adressen. En wees duidelijk wat je wilt. Wij tellen deze kosten bij de gage op; communiceren dit ook naar de zaaleigenaar.

We hadden tot een aantal maanden terug zelf een komplete geluidsset, met digitale tafel, backdrop en licht. Maar de meeste bandleden (iets met democratie) waren het beu om de moeten sjouwen met de zooi. En je verzamelt wat.... En alles van de zolder naar beneden, 3 auto's vol, opbouwen en vice versa.
We hadden de afspraak dat wanneer een bandlid zou vertrekken, die een bepaald bedrag mee zou krijgen. Maar nu dus alles in goed overleg verkocht en de pegels verdeeld.
Nu komen we op de locatie aan en het geluid en licht staat er. Setje neerzetten, DI/mic aansluiten, eigen zang-mic erop, soundcheck en gaan met die banaan.
Kost wat, heb je ook wat.

Een busje huren is eerst nog niet nodig, een beetje stationwagon past wel een geluidsset in... :wink:
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: bas versterker of pa set

Bericht door rensbass »

Misschien een rare vraag, maar hoe oefenen jullie als band?
K heb jaren in verschillende bandjes gespeeld met gewoon backline en een zangversterkersetje bij optredens. Geen subs, gewoon 2 topjes waar alleen de zang over heen gaat. Als je als band je geluid onder controle hebt, hoef je alleen de zang in te regelen. Als je geen geluidsman hebt, zou ik zo min mogelijk doorversterken.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: bas versterker of pa set

Bericht door phoerd »

Je geluid onder controle hebben als band is altijd een voorwaarde voor een goed optreden. Wanneer iedereen in een band voor zichzelf bezig is kun je daar als geluidsman ook niet tegenop te schuiven.
In eerste instantie zou ik zorgen dat je een goede basversterker hebt. Daarna heb je een keuze, ga je zelf je geluid regelen of huur je altijd iemand in.
Voordeel van inhuren is dat je geen investering hoeft te doen en niet hoeft te slepen. Zeker na een optreden ben je altijd nog bezig met weer alles netjes afbreken, inladen, uitladen en weer opbergen. Dat is niet altijd fijn. Voordeel van een eigen set vind ik zelf dat je ook nog wat verdient bij kleinere optredens waarbij het budget minder is en die daarmee makkelijker kunt doen zonder geld toe te moeten leggen.
Doe je het zelf, dan is de keuze wat je nodig hebt. Wat wil je allemaal kunnen uitversterken, hoeveel monitor-mixen wil je kunnen maken, wil je misschien makkelijk multitrack-opnames kunnen maken van je optredens, heb je effecten nodig en welke dan ?
Qua boxen, hoe groot zijn de zalen doorgaans waar je wil/gaat spelen ? Mijn keuze was hierbij dat ik een set wilde hebben waarmee ik makkelijk café’s en zalen tot ruwweg 100 man moest kunnen doen. Als de zalen groter worden is er meestal genoeg budget om dan toch het geluid in te huren, je wil niet zelf slepen met sets waarmee je een volle sporthal van geluid kunt voorzien.
Bedenk ook dat je microfoon-standaards, kabels, microfoons, DI’s, verlengsnoeren, box-statieven etc nodig hebt (een kabeltester is ook altijd handig om bij je te hebben voor last minute trouble-shooting).
Tenslotte, een paar led-lampjes om niet in het donker of onder de altijd mooie tl-lamp te hoeven staan is een pre. Ziet er ook leuker uit voor het publiek.
Genoeg keuzes om te maken. Wel leuk. Als geluidstechniek je interesseerd al helemaal.
Succes !
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: bas versterker of pa set

Bericht door Strabel »

Phoerd geeft echt goed advies en als (ex) geluidsman zou ik willen toevoegen (als het financieel ook een beetje uitkomt natuurlijk),ga voor kwaliteit spullen,dus goede boxen,micro,s,kabels,mengpaneel of tablet tegenwoordig.
Er zijn veel keuzes te maken met een eigen installatie en uit ervaring kan ik zeggen dat goede spullen (dus roadproof,mogelijkheden en geluidskwaliteit,handelbaarheid (compact) ) je een hoop kopzorgen/ellende bespaard.
Er is veel te koop op geluidsgebied maar ik raad aan veel in te lezen op forums die hier over gaan,bvb TALKBAS heeft
ook zo'n topic over PA en je kan er een hoop van opsteken over de do en not done dingen.
Altijd lastig met betrekking tot de haalbaarheid/kostenplaatje,maar op den duur verdien je goede apparatuur altijd terug.Iets langer sparen voor betere spullen loont.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
catab
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2018, 14:20

Re: bas versterker of pa set

Bericht door catab »

We oefenen nu met een actieve speaker daar is een erg eenvoudige mixer op aangesloten.
Daarnaast een losse gitaar versterker en losse basversterker en nog een versterker voor onze elektronisch drumstel.
We willen niet vaak optreden,ook niet voor grote massa mensen denk aan fam. feestjes en verengingen tot ongeveer 100 personen, we zijn al op middelbare leeftijd en hebben geen zin om iets te moeten.Dus langzaam voorbereiden en dan een optreden en een paar maand later weer 1.
voor eind dit jaar staan er 2 op programma, dit vinden we voor dit jaar genoeg.
Maar we krijgen eigenlijk geen geld hier voor dus iets huren vinden we jammer van het geld.
Geld is altijd belangrijk maar is ook zeker niet doorslaggevend.
Eigenlijk gewoon minimaal wat nodig is aanschaffen goede kwaliteit, beetje reserve spul en dat is het dan.
Trouwens fijn dat iedereen een beetje wil meedenken.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: bas versterker of pa set

Bericht door rensbass »

Als ik t zo hoor, dan blijf ik erbij dat je met n simpel zangsetje (2 topjes en misschien 1 sub) prima uit de voeten kan. De rest is leuk, beter, maar niet echt nodig.
Verder iedereen zn eigen spulletje op orde natuurlijk.
Failure is always an option.
Plaats reactie