Nieuw projectje.

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Nieuw projectje.

Bericht door Goose »

Met het oog op eventueel spelen in een "akoestische" band met weinig volume had ik een tijdelijk versterker setje gemaakt van wat ik thuis nog had staan.
https://www.dropbox.com/s/kr37p3qsuqhvu ... 5.jpg?dl=0
2 oefencombotjes van Orange, 1 bas en 1 gitaar. Kan qua volume prima mee. De band heeft geen drummer en bestaat voor de rest alleen uit een elec. gitarist, akoestische gitarist, viool en 2 tot 3 zang. En nu dus bas erbij.
Maar met dit setje is het wel een beetje behelpen qua geluid. En ook niet echt handig om volume af te stellen, oo 2 verschillende amps. De "echte" versterker is een mosfet van 500 watt die wel behoorlijk beperkt moet worden qua volume. Nu las ik hier op BGF van Rdatema dat je ook laag rendement (lage gevoeligheid in db's) kan nemen die dan met een hoogvermogen amp weer genoeg laag uit een kleine kast kan krijgen. Tenminste, als ik alles goed heb gegrepen en goed heb onthouden.
Dan zit ik namelijk te denken aan een oude kast van bv fender met 2x12" in een ondiepe cab.
Op marktplaats zag ik tekoop dicht bij mij in de buurt de Soundlab L041C. Ze kosten bijna niks en kan dus wel een gokje wagen.
Waar moet ik rekening mee houden voor de rest? Is de Soundlab iets (ja ik weet dat het een budget merk is maar het zal ook niet hard gaan) of is bv een fane 12/100 CT een betere keuze? Dat denk ik zelf niet want de Fane is een gitaar type en de Soundlab een bas.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Nieuw projectje.

Bericht door Rdatema »

waarmee je rekening kan houden is dat van een Woofer de T/S parameters bekend zijn. Soundblab valt daar denk ik niet onder.
Bij Thomann worden voor 49,- ook 12" speakers verkocht die heel sterk lijken op een monacor. Maar vanwege net andere T/S Parameters is het qua afstemming soms totaal wat anders en bij een paar Watt al over z'n nek aan het gaan...

hoeveel liters heb je tot je beschikking?
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Haico

Re: Nieuw projectje.

Bericht door Haico »

Dat Orange combootje is in zijn eentje niet goed genoeg?

Begrijp ik goed dat je een kastje wil gaat timmeren, Goose?
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Nieuw projectje.

Bericht door Goose »

De Orange wilt toch wel te snel over zijn nek gaan wat dat betreft. Plus dat het enkele speakertje net iets te neuzelig is qua klank. De 2 bij elkaar maakt het al een stuk beter. Een cab zelf maken kan, maar een bv 2x12 gitaar cab kan ook denk ik. Rradema had het al over de t/s parameters, maar het is echt laag volume. En een beetje gitaarcab zou toch wel wat moeten kunnen hebben lijkt mij.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Haico

Re: Nieuw projectje.

Bericht door Haico »

Ik vraag mij af wat ongeveer hetzelfde zou kunnen bereiken met een gesloten 1x12 auto-subwoofer kist. Die kisten zijn (net als gitaarcabs) vrij ondiep. Er staat er 1 op bol.com voor 34 Euro. 27 liter. Flink wat BAF erin om de effectieve inhoud wat op te rekken. Dan een cheapie 12" full range speaker erin hangen.

Geen idee hoe dat zou kunnen klinken. Denk sowieso wel luid genoeg voor een akoestische band.
Laatst gewijzigd door Haico op 14 mei 2019, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Nieuw projectje.

Bericht door Goose »

Maar de looks is ook wel een ding. Zo'n vintage 2x12 ziet er beter eruit dan zo'n auto sub kast.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Haico

Re: Nieuw projectje.

Bericht door Haico »

Ja maar dát had je er niet bij gezegd! :D
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Nieuw projectje.

Bericht door Goose »

Haico, je bent bassist, dan draait alles toch om de looks? Anders was je wel gitaar gaan spelen....
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Re: Nieuw projectje.

Bericht door Lacertus »

:lol: :worship:
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Haico

Re: Nieuw projectje.

Bericht door Haico »

Goose schreef: 14 mei 2019, 12:59 Anders was je wel gitaar gaan spelen....

Waarom ga je dan een gitaarcab gebruiken voor bas? :shock:
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Nieuw projectje.

Bericht door Goose »

@Haico
1- Omdat over het algemeen de gitaarcabs een meer vintage/ouwelullen look hebben tov de bascabs. En dat past wel bij deze band.
2- Omdat er bijna geen bascabs te vinden zijn die 16 ohm zijn. En mijn amp kan wel een 16 ohm aan en leverd dan 170 watt ipv 500 watt bij 4 ohm. Dat helpt dan gelijk weer het volume een beetje binnen de perken te houden.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Haico

Re: Nieuw projectje.

Bericht door Haico »

Maar je impliceert eventjes terug dat het bij gitaar juist NIET om de looks gaat. :D

Als het om looks gaat... dan wil je dus eigenlijk een Ampeg SVT 210 AV?
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Nieuw projectje.

Bericht door StingRay85 »

Ik heb nog twee lege 2x12 cabs liggen met baspoort. 6 Duvels per stuk voor BGF leden ;-)
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Nieuw projectje.

Bericht door Rdatema »

Goose schreef: 14 mei 2019, 15:47 @Haico
1- Omdat over het algemeen de gitaarcabs een meer vintage/ouwelullen look hebben tov de bascabs. En dat past wel bij deze band.
2- Omdat er bijna geen bascabs te vinden zijn die 16 ohm zijn. En mijn amp kan wel een 16 ohm aan en leverd dan 170 watt ipv 500 watt bij 4 ohm. Dat helpt dan gelijk weer het volume een beetje binnen de perken te houden.
Wat een ontzettend gekke aanpak, ik zou dan direct kijken naar een pre-ampje of mixertje, als je de boel niet zachtgenoeg kunt zetten.
Bij een laag volume zou je eigenlijk een speaker met een hoge Qms moeten hebben, dan blijft er nog wat hoorbaar van details.

Een kleine kast pakken en een fullrange pakken is het recept om herrie te maken, niet om laag te verkrijgen.

Ons kleinste model, de E-100 heeft 2x 3". Vraag Nangyala maar eens, of Rodi, of Rogier, die hebben erop gespeeld. Dat is echt lachen als het niet hard hoeft.

2x 12" voor de looks, ja, dat begrijp ik dan weer wel. Maar koop dan een replacement unit van de GK MBX-112, die kan in 14 liter gesloten prachtig spelen, kost 75,- euro. Hoef je geen 2x12" voor te kopen, fake kan achter het rooster ook 'anders' opgebouwd worden, namelijk 1x12" met die woofer.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Nieuw projectje.

Bericht door Goose »

Het hoeft niet perse klein. Vandaar een 2x12 zodat er met een gitaarcab ook nog wel wat laag over blijft. En ook omdat ik is wil kijken of ik dan kan laten knikken in het midden. In het midden iets naar achteren zodat de straling van het geluid wat spreid naar buiten. En als ik helemaal gek wil doen misschien ook achterover.
Ik heb wel eens vaker vroeger over gitaar versterkertjes gebast. Door omstandigheden en als nood oplossing en voor de gein. En als je het qua volume binnen de perken houdt valt het allemaal nog wel mee, en in dit geval is dat dus ook zo.
Ook omdat mijn amp 16 ohm aan kan en de cabs due ik ken van 16 ohm gitaarcabs zijn. Alles bij elkaar wel de moeite waard om het uit te proberen. En mocht het niet werken of klinken dan gaat hij weer zo weg naar een gitarist.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie