Fan vervangen Glockenklang Soul II

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1910
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Fan vervangen Glockenklang Soul II

Bericht door CaptainSlow »

Ik heb sinds kort een Glockenklang Soul II

De fans maken toch wel een tikkie teveel geluid.
Bij aanzetten gaan de fans in toerental er even vandoor - maar worden weer teruggeregeld, naar een redelijk toerental.
Maar het klinkt mechanisch, of de lagers niet lekker meer lopen.

Originele fans kan natuurlijk, maar ik kan ook wat meer state-of-the-art / stillere fans proberen te vinden.
Iemand ervaring met zoiets? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Thanks
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Fan vervangen Glockenklang Soul II

Bericht door Muziekschuur »

Openmaken. Zijn waarschijnlijk van die computer fans. Waarschijnlijk 3 pin of 4 pin. Dan een stel nieuwe bestellen. Er zijn er in vele kwaliteiten. Er zijn er die veel stiller zijn.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Haico

Re: Fan vervangen Glockenklang Soul II

Bericht door Haico »

Leuk projectje! Ik ben er fan van. ;)

Je kan er donder op zeggen dat een beetje moderne computerventilator stiller is. Hopelijk zitten de fans verbonden aan de PCB via connectoren. Zo niet, dan is het even aan de slag met een multimeter om polariteit te checken. En wellicht staat de benodigde info (spanning, vermogen, rpm) op de fan gedrukt.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Fan vervangen Glockenklang Soul II

Bericht door Rdatema »

Michielll heeft bij een TC amp een temperatuur sensor aan de fan gekoppeld, is in principe stil en bij aan de bak moeten wordt ie wel overstemd.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
www1702
Berichten: 1427
Lid geworden op: 29 dec 2018, 12:06

Re: Fan vervangen Glockenklang Soul II

Bericht door www1702 »

Heb al vaker zo'n fan uitgebouwd, helemaal gereinigd, dan het stickertje los peuteren (goed bewaren ivm specs), op de as/lager wat alcohol laten lopen, rond draaien en droog blazen, dan wat kruip/fiets olie (niet te dun) op lager/as laten lopen en weer rond draaien, zelf plakker knippen van tape om de as/lager weer lucht dicht af te sluiten. Draaien dan vaak weer een hele tijd ok.

En let op met stiller, deze draaien vaak minder hard dus minder koeling. Dus airflow nieuwe liefst gelijk aan de oude fan.
A shim a day keeps the fret buzz away... Proud Hondo owner... :koffie: This is the Way, oh no, this is the P... Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze...
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Fan vervangen Glockenklang Soul II

Bericht door MR. LEE »

Op die fans staan spanning- en stroom waarde vermeld .
Stillere type fans zijn voor rekening van de lagering en vorm van de rotor-bladen.
De goedkope troep zit in "made in China" spul en in computertroep.
Hierbij geldt : Alle waar naar z'n geld.
Ik heb ooit 'ns een hele berg industriele schakelende voeding-units overgenomen na een magazijnopruiming bij een technisch bedrijf.
Hierin zitten dus industriele fans , degelijk gelagerd met kogel-lagertjes ,...en zo stil als maar kan . ( en deze gebruik ik waar maar kan en nodig is als vervanger wanneer de specs overeen komen .)

Goedkope fans zijn gelagerd met simpele nylon busjes.
Deze kun je wel 'ns redden dmv een druppeltje siliconen-olie . ( en geen kruipolie , geen naaimachine-olie oid , ...daar kunnen nylon busjes niet tegen en dan kan de boel zwaar gaan draaien tot zelfs vastlopen. )

Fans die in kogellagertjes draaien ,....en herrie gaan maken , hebben gewoon hun levenseinde bereikt.
Een druppie olie lost het probleem maar heel erg kort op , want dit verdunt het ingesloten lagervet ( als dat er nog in zit ).
Gewoon in de kliko gooien en vervangen !

Zet NOOIT een luchtspuit ( compressor ) op een fan om deze schoon spuiten , waardoor de rotor vrijelijk een enorm hoog toerental kan gaan gieren.
Je hebt met zo'n actie de lagertjes namelijk al meteen onherstelbaar vernield.
Plaats reactie