Zwaar rockbeest vervangen door lichtgewicht beest

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
nonkel26
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 apr 2008, 15:07

Zwaar rockbeest vervangen door lichtgewicht beest

Bericht door nonkel26 »

Hallo, graag even jullie input...
Al jaren speel ik over een Aguilar DB751 top met bijhorend Aguilar GS 412 cabinet. Op zich geen probleem want dit klinkt echt wel vet. Toch denk ik er al geruime tijd over om naar een lichtgewicht stack over te stappen maar dan zonder teveel aan geluid, volume en druk in te leveren. Ik word er nl. ook niet jonger op en mn rug zou er best blij mee zijn :-)
Ik gebruik meestal een 5-snarige Adamovic Soul bas en speel voornamelijk indie, nogal blues-achtig, soms wat rock en af en toe wat funky disco stuff.
Ik heb zo al wat rondgekeken op het net, bv Vanderkley Spartan en cabs, Mesa Subway,.... Paul van Bassmatters houdt het bij Trickfish...
Zelf heb ik weinig of geen ervaring met dit lichtgewicht spul en kan het ook niet ergens gaan vergelijken of in een band-situatie uitproberen want hij zou toch ook lekker door de mix moeten prikken. Dat is waar jullie invallen. Heeft er iemand van jullie al voor zulk dilemma gestaan of ervaring in dit soort dingen? Kunnen jullie me wat goede raad geven en een beetje sturen naar een goede lichtgewicht vervanger voor mijn "zware" stack? of is die er mss niet?
Elke ervaring of input is welkom,
Alvast bedankt!
Alleva Coppolo KBP 5
Wood & Tronics custom 5
Enfield Lionheart 5
maruszczyk 5 Custom

Aguilar DB751, Aguilar GS412
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 915
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Re: Zwaar rockbeest vervangen door lichtgewicht beest

Bericht door Galvanized »

Aangezien je al over aguilar speelt.. probeer de tonehammer amps met bijbehorende cabs eens!
MUSIC MAN STINGRAY 5
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Re: Zwaar rockbeest vervangen door lichtgewicht beest

Bericht door RobertG »

Ik heb diezelfde GS412, maar dan in combi met een Glockenklang Steamhammer. Gaat prima in mijn rock coverband; vette sound en nooit vermogen tekort (of zelfs maar in de buurt van de grenzen).

De 4-band eq met schakelbare frequentiepunten is erg functioneel bij het ‘door de mix prikken’ als standje ‘neutraal’ niet voldoende is. Ik heb vaak een boost rond de 800 Hz, zeker in kleinere ruimtes... dan hoor ik ‘m iets beter zonder dat het totale basgeluid te hard wordt.

Voordeel van deze amp is ook dat de eq in de ‘pre eq’ setting geen invloed heeft op het geluid dat via de DI naar de geluidsman gaat (want die heeft die 800 Hz bump niet nodig), terwijl het randje (erg functioneel en lekker!!) van de (voet)schakelbare drive functie WEL over de DI gaat. Bij de meeste amps heb je drive & eq allebei op je DI output, of allebei niet. Dat doet deze Glockenklang beter!

Overigens kijk ik weleens stiekem naar zo’n DB751... zou de perfecte amp moeten zijn voor de GS412 toch? Maar ja... hij weegt en kost wel wat. Weet je zeker dat je geen spijt gaat krijgen? ;-)

Verder vind ik die GS412 ideaal om te verplaatsen met z’n ingebouwde steekwagentje. Natuurlijk zijn er lichtere cabs, maar als je die op moet tillen waar je de GS412 lekker rond rijdt, schiet je er dan echt veel mee op? Ik doe ‘m voorlopig niet weg in ieder geval!!
nonkel26
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 apr 2008, 15:07

Re: Zwaar rockbeest vervangen door lichtgewicht beest

Bericht door nonkel26 »

Wat die GS412 betreft heb je inderdaad een punt Robert, ondanks zijn formaat en gewicht is hij zeer "hanteerbaar". En bij de vraag of ik er geen spijt van ga krijgen heb je wss ook een punt :-)
Alleva Coppolo KBP 5
Wood & Tronics custom 5
Enfield Lionheart 5
maruszczyk 5 Custom

Aguilar DB751, Aguilar GS412
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Zwaar rockbeest vervangen door lichtgewicht beest

Bericht door Muziekschuur »

De Trace Elliot Elf en twee 1x10 cabjes.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Zwaar rockbeest vervangen door lichtgewicht beest

Bericht door Rdatema »

of 1x10 ;-)

wil best een B-112 uitlenen maar ga er zelf niet over opgeven buiten ons commerciële topic. Zijn wel gebruikers hier.

Barefaced zou ook passend kunnen zijn, en fearfull/fearless 1x12

Zo, even een edit nu ik thuis ben:

Lichtgewicht kan best logischer wijs geassocieerd worden met minder body of warmte in het laag/in de basweergave. Het is namelijk goed mogelijk dat een lichter plaatmateriaal ook wat minder stijf is, en derhalve wat energie verloren laat gaan. Ook kan er een andere reden zijn, die we aan de kant van speakerdesign tegenkomen: Neo magneten zijn vaak wat krachtiger, een sterk magnetisch veld, wat resulteert in een lagere waarde voor Qts. Vergeleken met een ferriet magneet wil de Neo versie, ondanks hetzelfde membraangewicht, dan een kleinere kast zien. En een hogere afstemming van de poort. En omdat hij ook nog een half dB-tje gevoeliger is, krijgt het karakter ook een tik. Het is minder rond, wat minder body, wat scherper of ieler, wat dynamischer maar ook analytischer. Dit zijn allemaal dingen die niet perse noodzakelijk horen bij Neodymium, maar wel bij een directe vergelijking en verwisseling van dezelfde familie van woofers, Ferriet vs Neodymium.

Bij het ontwerpen van een luidspreker kun je daarmee alle kanten op, maar commercieel gezien is het niet logisch de toegenomen gevoeligheid te verstoken in een filter dat hiervoor corrigeert. Fabrikanten wijzen dan op het karakter van een Neo serie, alsof je specifiek voor een Neo sound zou kunnen kiezen. Maar dat is een keuze van de fabrikant. Veel woofers worden helemaal niet ontwikkeld als basgitaar luidspreker, maar als kleine krachtige midwoofer voor topjes of (vloer)monitoren, die in max 20 liter vanaf 65Hz of hoger een forse geluidsdruk moet kunnen leveren.

Een goed voorbeeld is ontwerpen met de Eminence Kappalite 3012LF(A), zoals barefaced en Fearfull/Fearless die gebruiken. Een beest van een 12" woofer, die diep gaat in 50 liter en een zeer forse Xmax heeft. Nadeel is dat hij 93-94 dB gevoelig is, en veel merken mikken op 96dB+
Dan komt dus de Kappalite 3012 HO (High Output ipv Low Frequency) in beeld. Wellicht dat Barefaced die gebruikt, want hun specs duiden op een hoge gevoeligheid & grote Xmax. Hoe dan ook, het is een Neodym woofer van minder dan 3,5 kg en in een liter of 50 zijn de resultaten zeer fraai.

Het merk dat Acoustic Alignment gebruikt heeft dusdanig zware koellichamen rondom de Neodym magneten dat de gewichtsbesparing erg klein is.
Tenzij je gewichtsbesparing als hoge prio hebt, maar dan kun je minder kieskeurig zijn in de woofer die je kiest. En lever je dus in op een ander gebied.

Een kast met bracing kan gewoon heel stijf zijn. Ons grootste model weegt kaal 18 kg in berken, en 10kg in populier. We zijn van woofer overgestapt van bijna 13 kg naar ongeveer de helft. Dit bij elkaar telt mooi op, maar de soundtuning met het filter bepaalt de klank. En op die manier is er niet sprake van een bepaalde sound bij een Neodym versie van een model. Maar helaas zijn de onderdelen wel fors duurder, en de kast wat complexer.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Re: Zwaar rockbeest vervangen door lichtgewicht beest

Bericht door Wiro »

Ik denk dat ik in jouw geval voor het steekkarretje zou gaan. Zo'n Aguilar setje is helemaal top.
Wil je toch kijken naar alternatieven, dan:
Toen ik nog in een rockband speelde mocht ik eens het setje gebruiken van de hoofdact die avond. Hij had een Ampeg Portaflex 800 met een 210 en een 15 cab. In jouw geval zou ik voor twee keer 210 gaan denk ik. Deze blijven net even wat strakker met meer punch doorgaans. Niet het meest lichtgewicht setje, maar ik was blij verrast met de vele soundmogelijkheden.
https://ampeg.com/products/portaflex/
Waarempel, er is nog een filmpje van:


Wanneer geld geen rol speelt zou je ook de Bergantino Forté met twee HDN210's kunnen overwegen.
https://bergantino.com/product/forte-hp-bass-amplifier/
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Zwaar rockbeest vervangen door lichtgewicht beest

Bericht door arjan »

Ik zou lekker die top houden en door de zanger laten dragen😂
Verder kan ik Acoustic Alignement aanraden, al is het maar voor de levenslange garantie😁
Maar dat zijn lichte cabs met moddervet laag en je hebt nog wat bijzonders ook.
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
nonkel26
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 apr 2008, 15:07

Re: Zwaar rockbeest vervangen door lichtgewicht beest

Bericht door nonkel26 »

Ik ben al eens naar de site van Acoustic Aligment gaan kijken, mede door de reactie van Rdatema die me erg professioneel overkwam. Het zien er idd kasten uit die van gewicht best meevallen en waar over nagedacht is. Spijtig genoeg is Friesland een heel end weg om ze aan een test te onderwerpen.
Verder vrees ik dat onze zangeres de flightcase met DB751 en racktuner zelfs niet van de grond krijgt :-)
Alleva Coppolo KBP 5
Wood & Tronics custom 5
Enfield Lionheart 5
maruszczyk 5 Custom

Aguilar DB751, Aguilar GS412
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Zwaar rockbeest vervangen door lichtgewicht beest

Bericht door Rdatema »

We zitten in Noordhorn (Gr) en Lelystad, en uitproberen mag rustig een maandje. Sturen we een kast op, of brengen we hem langs. We verwachten van een cab dat je er langere tijd van wil genieten, dus moet je uitgebreid kunnen testen waarvoor hij bedoeld is. De eerste serie was erg goed - zie review in de bassist #41 (op onze site te lezen) maar echt te zwaar. Dus inmiddels is gewicht ook een ontwerp eis bij een aantal producten, en dan is het ineens mogelijk erg licht te bouwen. Keuzes ;-)
Een aantal gebruikers in regio Rotterdam is ook enthousiast en bereid mensen te ontvangen die het aan de tand willen voelen.

Wanneer iemand ver bij ons vandaag is, zien we dat als kans op uitbreiding van ons netwerk. Omdat onze kasten klein zijn is verzending van een demo model best denkbaar.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Kunk
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Zwaar rockbeest vervangen door lichtgewicht beest

Bericht door Kunk »

Mijn advies voor wat het waard is zou ik zeggen ga voor de Acoustic Aligment cab. Heb nu zelf de B-112 op proef maar het lijkt erop dat de proef periode iets word voor onbepaalde tijd.
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
nonkel26
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 apr 2008, 15:07

Re: Zwaar rockbeest vervangen door lichtgewicht beest

Bericht door nonkel26 »

Welke top gebruik je op je Acoustic Aligment cab? Ik heb wel graag wat wind in mn rug tijdens he
t spelen :-)
Alleva Coppolo KBP 5
Wood & Tronics custom 5
Enfield Lionheart 5
maruszczyk 5 Custom

Aguilar DB751, Aguilar GS412
Kunk
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Zwaar rockbeest vervangen door lichtgewicht beest

Bericht door Kunk »

nonkel26 schreef: 19 jun 2019, 20:33 Welke top gebruik je op je Acoustic Aligment cab? Ik heb wel graag wat wind in mn rug tijdens he
t spelen :-)
Ampeg SVT 3 PRO
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Zwaar rockbeest vervangen door lichtgewicht beest

Bericht door Rdatema »

nonkel26 schreef: 19 jun 2019, 20:33 Welke top gebruik je op je Acoustic Aligment cab? Ik heb wel graag wat wind in mn rug tijdens he
t spelen :-)
viewtopic.php?f=5&t=73796#p1590489

Hier gaf Kunk ook antwoord op die vraag, waarschijnlijk nog niet gezien.

Wij hebben er ook een antwoord op: met 175W aan 8 ohm bereik je de onvervormde 112dB (vanaf de lage B, vandaar dus de naam). Als je op dat moment nog geen ruzie met je technicus hebt sta je waarschijnlijk ergens buiten te spelen.
De B-112 geeft onderin zo veel thuis dat we merken dat een E-118 (meer conventionele afstemming, kan 118dB met 150Watt) bij lange na niet zo veel headroom heeft als een B-112. Die doet het redelijk gemakkelijk allemaal voor een 10" woofer, met de diepgang van een goede 15". Dus het zit hem echt in de diepe afstemming met de volledige geluidsdruk (-6dB @ 37Hz en dan echt, niet sprookjes specs) wat maakt dat je in de praktijk met een kleine kast toch weinig of niets te kort komt.

91dB gevoelig maakt hem hongerig, maar vanaf ca 200W begin je toch al in het gebied van vervorming te komen, dus de 600W muziekbelastbaarheid en 900W mechanische belastbaarheid maken dat het alleen stuk gaat als je echt heel graag wil.
Lang verhaal kort, zeg 250Watt zou echt al een redelijk asociale duw in de rug kunnen geven...
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Zwaar rockbeest vervangen door lichtgewicht beest

Bericht door Rdatema »

nonkel26 schreef: 19 jun 2019, 20:33 Welke top gebruik je op je Acoustic Aligment cab? Ik heb wel graag wat wind in mn rug tijdens he
t spelen :-)
Zie nu pas 4x12 en die dikke versterker.... Tja there is no substitute for.... :lol:
Maar mocht je willen downsizen dan is een B-129 een forse stap in de richting van compact en krachtig: kleiner dan een 4x10, krachtiger dan 2x15.
Alleen is deze nog niet volledig doorontwikkeld. Versie 2 staat in de steigers dus dat wordt een zomerproject. Gewicht zit rond de 25kg, 3-weg met 18" 4 Ohm woofer. Met 750W @ 4ohm kom je op 124dB uit, heb je nog ca 2kW headroom :mrgreen:

Al kun je natuurlijk ook 4xB-112 achter je stapelen, haal je ook 126dB met jouw 975W aan 2 ohm :no: :jam:
Laatst gewijzigd door Rdatema op 11 okt 2023, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Plaats reactie