BAM200

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Re: BAM200

Bericht door elrinden »

Rieno schreef: 08 jun 2019, 22:44 Dat is precies de manier waarop TC al jaren hun 'wattage' aangeeft: het heeft niks met vermogen te maken, maar met een vergelijking zoals zij het zien met andere versterkers van bepaalde vermogens.

Ze noemen het bijvoorbeeld 200W omdat een andere 200W even luid klinkt, terwijl TC een veel lager vermogen nodig heeft voor diezelfde luidheid...met een hele dikke al aanpassing aan het signaal, waaronder compressie.
Wauw, hoe kom je aan deze informatie. Er bestaat genoeg nonsens in de wereld van versterkers, maar als wat je hier beschrijft echt zo is... Overigens kan ik me bij combo's nog iets voorstellen, maar losse versterkers!? :roll:
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: BAM200

Bericht door Rieno »

Dat hebben ze zelf een aantal jaren geleden aangegeven. Ik kan wel eens zoeken of ik ergens de bron nog kan vinden.

EDIT: Dat was sneller te vinden dan ik dacht:
klik hier voor PDF
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Re: BAM200

Bericht door elrinden »

Thanks @Rieno, ga ik even rustig lezen!
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: BAM200

Bericht door Strabel »

Na het lezen van de pdf is mij nog niet geheel duidelijk of ook bij lagere volumes iets van "compressie"optreed zodat het effect van compressie over het gehele volume bereik optreed,dus eigenlijk een "meelopende"cq automatische tresshold.
Is het een soort compressie op de voeding? Of is het compressie op de versterker?
Het klinkt allemaal interessant maar roept ook wel weer wat vraagtekens op.
Wel goed discussie"voer"voor audio electronics techneuten.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: BAM200

Bericht door HaveBlue »

Strabel schreef: 01 jul 2019, 11:02 Is het een soort compressie op de voeding? Of is het compressie op de versterker?
Het gaat om compressie op het signaal (middels een ingebouwd IC) op bij benadering dezelfde manier waarop een buizenversterker dat van nature doet.

Is het volksverlakkerij? Sommigen zeggen van wel - op Talkbass werd er jaren geleden schande (EHRMAGERD!!1!) over geroeptoeterd. Ik vind het mooi gevonden en zou me er niet druk om maken zolang ik maar genoeg geluidsdruk kan creëren.
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: BAM200

Bericht door Strabel »

HaveBlue schreef: 04 jul 2019, 15:35 Is het volksverlakkerij? Sommigen zeggen van wel - op Talkbass werd er jaren geleden schande (EHRMAGERD!!1!) over geroeptoeterd. Ik vind het mooi gevonden en zou me er niet druk om maken zolang ik maar genoeg geluidsdruk kan creëren.
Ach,het is maar hoe je dingen beoordeeld,ik zou wel met zo'n "TC"versterker een vergelijk maken met een andere versterker die hetzelfde wattage heeft en daaruit proberen op te maken of er inderdaad weinig verschil is ,want als er per watt betaald moet worden
dan vind ik wel dat je dat geleverd moet krijgen.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: BAM200

Bericht door Rieno »

Ach, het hele idee dat je geluidsdruk zou kunnen uitdrukken in Watts is natuurlijk sowieso van de pot gerukt. Maar dat was met bijvoorbeeld gloeilampen ook de standaard geworden, dus door gewenning kun je wel een inschatting maken...en dat is nou net de achterliggende gedachte bij TC. En als het geluid je dan aanstaat en er komt genoeg lawaai uit (zoveel als je verwachtte), dan is er weinig aan de hand volgens mij :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: BAM200

Bericht door Strabel »

ach :lol: ,De relativatie zit hem in de details en voor de gemiddelde consument inderdaad ,ben ik met Rieno eens,niet belangrijk. Voor mij persoonijk met een technische achtergrond in electronica heb ik wel wat ??? bij,buizengeluid en
die compressie methode (dempings factor),en dat heeft inderdaad met persoonlijke voorkeuren te maken.Uiteindelijk is je gehoor de belangrijkste graadmeter.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7635
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Re: BAM200

Bericht door Maarten_E »

Vind het zeker bij buizenversterkers wel handig, dat de waarde wordt gemeten in Watt.
Als je buizen zo helder zijn als een 30 Watt lamp, zit ie op 30 Watt, zo helder als een 40 Watt dan zit je op 40 Watt enz. Makkelijk toch? ;)
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Re: BAM200

Bericht door butters »

deze levert het zelfde vermogen als de Elf, max 200 watt over 4 ohm... maar kost maar de helft van de Elf...
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: BAM200

Bericht door JohandeJong »

Sinds korte tijd heb ik de beschikking over de TC BAM200.
In een andere 'draad' heb ik toegezegd om mijn eerste ervaringen met dit versterkertje te delen en ik denk dat dit verslagje hier prima op zijn plek is.

Voor thuisgebruik, dus oefenen op zeer laag volume, is de BAM200 prima bruikbaar. De EQ-regeling is ook ruim voldoende. Wel is er een minpunt. Er zit geen AUX-aansluiting op.
Vervolgens in de oefenruimtes. Ik heb de BAM200 aangesloten gehad op een EBS 112CL en op een Aguilar SL112 in een wat kleinere oefenruimte met uitstekende (lees: gortdroge) akoestiek en in een wat grotere oefenruimte met waardeloze (lees: veel galm) akoestiek. In die laatste oefenruimte wordt wat harder gespeeld met o.a. een drummer die er wel van houdt om er af en toe even stevig op los te timmeren en een saxofonist die ook heel wat lawaai uit die grote toeter weet te halen.
Wat betreft vermogen heeft de BAM200 op één 12inch cabinet van 8 Ohm, dus bij lange na geen vol vermogen, meer dan voldoende power om mee te kunnen komen. Echt verbazend wat er uit zo'n klein kastje kan komen.
De sound is ook bruikbaar en niet echt onaardig te noemen totdat........

Als je gedurende zo'n oefensessie overstapt van de BAM200 naar, in mijn geval, een EBS Reidmar 250/470 of een Eich T900 dan is er toch wel een groot verschil.
De EBS heeft een heel eigen karakter (welke ik heel erg mooi vind) en de Eich heeft een heel vol, warm, clean en vooral clean (had ik dat al gezegd) geluid, nog meer dan de EBS dat heeft. Ook is het geluid van beide versterkers heel, hoe noem je dat precies, gedefinieerd. Ja, deze versterkers zijn wel vele malen duurder (tot bijna 8x) dan de BAM200 dus wat wil je nu eigenlijk? En de heerlijk kleine maatvoering van de BAM kunnen ze ook bij lange na niet aan tippen. Maar gebruik ze niet vlak nadat je de BAM hebt gehoord want dan wil je echt niet meer terug.

Het kan zijn dat je de sound van een TC juist wel mooi vindt. Of je hebt een zwaarder TC broertje en wil een backup versterkertje. Dan heeft de BAM200 naar mijn mening meer dan voldoende power.
Maar ja, ik ben misschien wel teveel verwend door de EBS en de Eich. Voor mij is de sound van de BAM200 niet overtuigend. Het verliest voor mij teveel volheid, warmte en definitie (vooral dat laatste) om als vervanger (backup) te kunnen dienen.
Voor thuisgebruik, behalve dan het gebrek aan AUX, is deze TC wel prima bruikbaar.
Dat is voor mij echter niet voldoende dus deze stuur ik terug.
Hoewel ik er geen ervaring mee heb wellicht ook prima te gebruiken als DI apparaatje en dan heb je de versterker er bij.

Ok, dit alles naar mijn mening en bevindingen. Doe ermee wat je wilt.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: BAM200

Bericht door Muziekschuur »

Super. Ff lijntje naar de P.A. En dan zou het geluid alsnog wel eens heel deftig kunnen klinken.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: BAM200

Bericht door JohandeJong »

Muziekschuur schreef: 17 dec 2019, 17:18 Super. Ff lijntje naar de P.A. En dan zou het geluid alsnog wel eens heel deftig kunnen klinken.
Ongetwijfeld. Probleempje, de DI-out is niet schakelbaar dus altijd 'post'.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: BAM200

Bericht door Muziekschuur »

Hmja, vind ik persoonlijk niet zo’n ramp. Ik bedoel, er zit al een Di op. Vind ik al heel wat.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: BAM200

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik zag zojuist deze foto voorbij komen. Ik benieuwd hoe hij staat op mijn VDK stackje. :facepalm:
5F866DA3-C317-4F76-9F40-CE85DBA99FCA.png
5F866DA3-C317-4F76-9F40-CE85DBA99FCA.png (2.12 MiB) 1306 keer bekeken
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Plaats reactie