BAM200

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

BAM200

Bericht door Green Goblin »

Her lijkt verrekte veel op de Trace Elliot Elf: de TC Electronic BAM200' Verschil: deze is te koop (nieuw!) Voor maar € 130....

Iemand hem al bekeken/geprobeerd?

Zou het zich een beetje houden naast een drummert en twee gitaristen?
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: BAM200

Bericht door Rieno »

Dat ligt erg aan hoe goed die andere muzikanten zich in kunnen houden. Ik heb best een tijd met een Randall 15" 65W bakje gespeeld en dat ging eigenlijk best ok voor repetities. Optreden in een grotere ruimte vraagt toch wel wat meer power om het laag echt uit te dragen denk ik.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: BAM200

Bericht door Goose »

@Rieno, 65 watt en 200 watt is wel een groot verschil.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: BAM200

Bericht door Rieno »

In geluidsdruk? Niet echt...een verdubbeling van vermogen levert je grofweg 3dB extra op, dus dit is net iets meer. Voor het gehoor is voor '2x zo luid' zelfs al 10dB nodig.

Je bereikt dan al meer met een efficiënte kast erbij. Op eenzelfde kast ontloopt het elkaar dus niet eens zo gek veel (al zal je gevoel idd iets anders zeggen).
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: BAM200

Bericht door Goose »

Ik heb anders altijd geleerd dat 3db een verdubbeling is van het volume. Net nog even snel gegoogled en kom ook zo snel niks anders tegen. Hoe zit dit dan?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: BAM200

Bericht door Rieno »

3dB is een verdubbeling van geluidsdruk, dus dat klopt zeker :) Maar onze oren horen het geluid niet op die manier, waardoor het niet dubbel zo luid klinkt..bij lange na niet zelfs. Er is een onderzoek geweest waarbij puur op waarneming van de proefpersonen is vastgesteld dat 10dB meer in geluidsdruk wordt ervaren als '2x zo luid'. En het verschil tussen 3 en 10dB is kijkend naar benodigd vermogen echt fors door de logaritmische schaal. Reken op 10x het vermogen voor dat effect.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: BAM200

Bericht door aap »

Leuke ampjes die TC en Trace en beide lijken identiek. Of je ermee kan repeteren licht ook aan de speaker die je gebruikt. TC heeft ook weer de BQ250 en die lijkt mij weer beter, zowiezo denk ik dat TC teveel producten in die prize range heeft. Verder is er over de BAM niet veel te vinden online en de Trace krijgt over het algemeen lovende kritiek.

Ik ben ook aan het kijken na zo een klein bakkie voor repetities. Ik neem nooit mijn eigen amp mee met 2*12 en speel dan altijd in te kleine ruimtes op gare versterkers met 15inch speakers. Ik zou persoonlijk voor de Trace gaan vanwege de goeie kritieken en de optie dat de gain ook als compressie functioneert en blijkbaar een goeie DI heeft.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: BAM200

Bericht door Goose »

Alleen al het feit dat de gain ook compressor werkt zou voor mij juist de reden zijn om hem niet te nemen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: BAM200

Bericht door aap »

Meningen verschillen gelukkig. Zullen ze beide niet dezelfde class D eindtrap hebben?
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: BAM200

Bericht door Goose »

Als je ik goed begrijp krijg je bij meer volume meer compressie en bij minder volume minder?
Wat nu als je meer volume nodig hebt maar niet van compressie houdt?
Of dat je wel van compressie houdt maar weinig volume nodig hebt?
Snap je waar ik heen wil? De combinatie werking van de knop vind ik niet handig. Ik zou liever een aparte knop voor beide willen hebben.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: BAM200

Bericht door Rieno »

Dat is precies de manier waarop TC al jaren hun 'wattage' aangeeft: het heeft niks met vermogen te maken, maar met een vergelijking zoals zij het zien met andere versterkers van bepaalde vermogens.

Ze noemen het bijvoorbeeld 200W omdat een andere 200W even luid klinkt, terwijl TC een veel lager vermogen nodig heeft voor diezelfde luidheid...met een hele dikke al aanpassing aan het signaal, waaronder compressie.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: BAM200

Bericht door aap »

Het gaat juist om de trace, die heeft op de gain compressie zitten, als je de gain tot 12 uur draait is er niks aan de hand maar tegen het clippen aan zit een een compressie op.

Maar misschien dat de BAM wel standaard compressie op je signaal gooit om het allemaal voller te laten klikken of zoals hun adverteren "true tube sound"
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: BAM200

Bericht door basloze fret »

Heeft hier iemand ervaring met de BQ of BH serie? Hoe verhouden die zich weer tot de BAM qua sound? Zit er veel verschil onderling in de series behalve de wattages en de extra opties met Toneprint etc. of gebruiken ze bij alle amps dezelfde elektronica en onderdelen in basis?

En hebben deze amps wel genoeg headroom?
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 838
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Re: BAM200

Bericht door ejp »

ik heb de BH250. dat is een prima bakkie! voldoende vermogen voor in de oefenruimte. ik speel over een 1 x15 inch en 2 x 10 inch , samen 4 ohm.

alleen met een 8 ohm redt ie het net.. op 4 ohm geeft ie zijn volle vermogen af.

ook heb ik de bg250 208 met een bh250 ingebouwd, die trekt het in zijn eentje net niet, daar moet een 8 ohm cabinet bij voor in de oefenruimte.

ik kan helaas niet vergelijken met een BQ/ BAM serie amp, ik vermoed wel dat de eindtrappen niet veel van elkaar verschillen qua sound en vermogen ten opzichte van de BH serie .

ik heb vroeger de RH450 gehad op een RS210 van TC, die set kon mij echter niet bekoren....

EJ
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2580
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: BAM200

Bericht door jorren »

Green Goblin schreef: 18 mei 2019, 17:28 Her lijkt verrekte veel op de Trace Elliot Elf: de TC Electronic BAM200' Verschil: deze is te koop (nieuw!) Voor maar € 130....

Iemand hem al bekeken/geprobeerd?

Zou het zich een beetje houden naast een drummert en twee gitaristen?

Ik heb um!
Top versterkertje. Kan aardig luid spelen met een goeie punch. Momenteel alleen in gebruik bij een popkoor als basversterkert. Ik heb er nog niet de bc108 cab bij gekocht(die er wel komt) maar ik speel over een PA monitor van 15”.
Morris SG bass 30”
Squier FSR (Late 50s) Precision
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Plaats reactie