Hartke VX cabs

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Je kan er vanuit gaan dat ze rms bedoelen. Je versterker bepaalt het aantal watt, niet je box... zo lijkt het uit je bericht te komen. Een box van 8 ohm blijft dus een box van 8 ohm (tenzij je 'em mod, maar daar gaan we het maar niet over hebben). Hoeveel watt er wordt afgegeven hangt dus af van je versterker.
Bij een versterker die 400 watt geeft op 4 ohm zal dit ruw gezegd iets meer dan de helft zijn (rond de 220 watt op 8 ohm).
Dit is genoeg voor een 4x10 hoor, je kan er alleen meer uithalen als je een 4 ohm kast pakt das alles, maar er zijn zat mensen die alleen op één 8 ohm 4x10 spelen, dan heb je later altijd nog de luxe om er een extra 8 ohm kast bij te plakken. Bij een 4 ohm kast heb je dit al een stuk minder, omdat de meeste toppen een minimum impedantie van 4 ohm hebben.
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Bericht door Bassfreak »

dag dude's

maar wat is dan het verschil tussen piek en rms vermogen?

Groeten Erik
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Heel snel gezegd is rms wat je kast sowieso altijd kan verwerken ook al speel je er 24 uur of langer op. En een peak is dus zo ongeveer de absolute top van wat 'ie kan verwerken, daar boven gaat het fout.
Ga dus niet boven het aantal watt van de rms zitten en dan moet alles goed gaan.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Ongeveer goed...

RMS is het gemiddelde vermogen over de tijd... Er loopt namelijk een wisselstroom door de speaker en het vermogen dat dus geleverd wordt varieert dus tussen "peak" en 0. Het gemiddelde hiervan is het RMS vermogen.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Bericht door arjan »

Maar op mijn ebs hd 350 zitten 2 speaker aansluitingen van 4 ohm, dan kan ik er toch vanuit gaan dat ik er dan ook 2 cabs van 4 ohm aan kan hangen? (zonder vuurwerk te creëren) :oops:

In een bepaalde muziekzaak in Leeuwarden :shock: zeiden ze in iedergeval van wel maar of je alles moet geloven wat die gasten je vertellen....
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

ja als je twee eindtrappen hebt dan kun je inderdaad 2x 4 ohm eraan hangen...

(of 4x 8ohm :twisted: )
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

RobertoEDB605 schreef:ja als je twee eindtrappen hebt dan kun je inderdaad 2x 4 ohm eraan hangen...

(of 4x 8ohm :twisted: )
*Kwijlt bij de gedachte aan een 8*10 een 4*12 een 1*15 en een 1*18 stack.......* :roll:
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Surferboy schreef:
RobertoEDB605 schreef:ja als je twee eindtrappen hebt dan kun je inderdaad 2x 4 ohm eraan hangen...

(of 4x 8ohm :twisted: )
*Kwijlt bij de gedachte aan een 8*10 een 4*12 een 1*15 en een 1*18 stack.......* :roll:
Neej joh!! 4*8*10" :twisted:
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

hee andere roberto,

ik zal het ongetwijfeld verkeerd hebben maar volgens mij zei jij dat als je 2 8ohm kasten parallel zet je weer op 4 ohm uitkomt. bedoelde je daar niet serieel mee?
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

roberto schreef:hee andere roberto,

ik zal het ongetwijfeld verkeerd hebben maar volgens mij zei jij dat als je 2 8ohm kasten parallel zet je weer op 4 ohm uitkomt. bedoelde je daar niet serieel mee?
als je ze serieel schakelt telt de weerstand bij elkaar op. als je ze parallel schakelt is de uiteindelijke weerstand als volgt:

(R1*R2)/(R1+R2)

waarbij R1 en R2 de weerstanden van de twee kasten zijn...
Als je dus een 4 en een 8 ohms kast parallel schakelt gaat dat als volgt:

(4*8)/(4+8) = 32/12 = 2,67 ohm

De totale weerstand is trouwens altijd KLEINER dan de kleinste van de twee weerstand als je parallel schakelt (sommige mensen hebben daar wel 'ns hun twijfels over, maar het is echt zo).
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Om het nog wat te verduidelijken:

https://www.student.tue.nl/P/r.j.w.d.groot/bassamp.gif

Op dit plaatje zijn de cabs in de bovenste situatie parallel geschakeld, de totale weerstand is in dit geval 4 ohm.

In de onderste situatie zijn de cabs serieel geschakeld en is de totale weerstand in dit geval 16 ohm.



Je kunt het vergelijken met water, stel je de cabs voor als dunne buizen waar een hele hoop water door heen moet (de stroom), het water is sneller door die twee buizen heen (het moet door die twee buizen heen omdat alle bij de cabs geluid moeten gaan maken, het maakt in feite niet zoveel uit HOE dat water door die buizen gaat!) als je het water verdeelt over die twee buizen en het er tegelijk doorheen laat lopen (parallel) dan wanneer je die twee buizen achter elkaar zet en het water er dan doorheen laat lopen (serieel). De kracht die het kost om het water door die buizen te persen is vergelijkbaar met de weerstand bij een stroom.

Ik hoop dat het zo allemaal wat duidelijker wordt.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

RobertoEDB605 schreef:


Je kunt het vergelijken met water, stel je de cabs voor als dunne buizen waar een hele hoop water door heen moet (de stroom), het water is sneller door die twee buizen heen (het moet door die twee buizen heen omdat alle bij de cabs geluid moeten gaan maken, het maakt in feite niet zoveel uit HOE dat water door die buizen gaat!) als je het water verdeelt over die twee buizen en het er tegelijk doorheen laat lopen (parallel) dan wanneer je die twee buizen achter elkaar zet en het water er dan doorheen laat lopen (serieel). De kracht die het kost om het water door die buizen te persen is vergelijkbaar met de weerstand bij een stroom.

Ik hoop dat het zo allemaal wat duidelijker wordt.
Aaargh nu klink je als mijn natuurkunde leraar!! :roll: :wink:
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

bedankt, helder
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Surferboy schreef:
RobertoEDB605 schreef:


Je kunt het vergelijken met water, stel je de cabs voor als dunne buizen waar een hele hoop water door heen moet (de stroom), het water is sneller door die twee buizen heen (het moet door die twee buizen heen omdat alle bij de cabs geluid moeten gaan maken, het maakt in feite niet zoveel uit HOE dat water door die buizen gaat!) als je het water verdeelt over die twee buizen en het er tegelijk doorheen laat lopen (parallel) dan wanneer je die twee buizen achter elkaar zet en het water er dan doorheen laat lopen (serieel). De kracht die het kost om het water door die buizen te persen is vergelijkbaar met de weerstand bij een stroom.

Ik hoop dat het zo allemaal wat duidelijker wordt.
Aaargh nu klink je als mijn natuurkunde leraar!! :roll: :wink:

Alleen legt 'ie dit soort dingen niet uit aan de hand van amps en cabs... :wink:
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Neej, maar wel met water :wink:
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Plaats reactie