Hartke VX cabs

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
bassplayer
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:18

Hartke VX cabs

Bericht door bassplayer »

Hoi,
heeft er iemand ervaring met de cabinets uit de VX series van Hartke ? Zijn ze aan te raden....... of nou nee ?
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

ehhm, nou echt "ervaring" heb ik er niet mee. Maar ik heb ze wel een keer geprobeerd in de winkel en ik kan vertellen dat ze goed klonken (in mijn oren dan, smaak kan altijd verschillen). Daar moet ik wel bij vertellen dat ik op dat moment geen andere types van Hartke (of van andere merken) geprobeerd heb en dat ik dus niet een direct vergelijk heb kunnen maken. Tussen de VX serie en andere series/merken.

Maar het beste blijft natuurlijk om ze gewoon zelf ergens uit te gaan proberen!
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Heel even

Bericht door Wheezl »

Heel even had mogelijk interesse in Hartke Cab's, maar toen bleken dat ze geen 4 Ohm 4x10 hadden was het snel over.
bazzz
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 okt 2003, 10:23

Bericht door bazzz »

ik heb zelf een vx 410 met een hartke versterker en ben er erg tevreden over. ik moet er wel bij zeggen dat dit de enige kast is die ik ooit gebruikt heb. het is de goedkoopste kast die ik kon vinden (nieuw dan he), en dat was dan ook vooral de reden dat ik hm kocht, en ik heb er ook echt geen spijt van :)
dus als je niet veel meer geld hebt te besteden dan 400 euro (ik hadm voor 370) dan is dit een aanrader, als je een nieuwe kast wil uiteraard
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Zie ook andere post: peavey :), wel iets duurder, maar dat mag de pret niet drukken.
Maar tis idd zo ongeveer de goedkoopste 4x10 en er komt idd geluid uit, mocht je dit geluid mooi vinden dan ben je snel klaar :), misschien is variac trouwens nog goedkoper...
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Deal

Bericht door Bassfreak »

Yoo volk

Ik heb op The European Guitare Event Met volk van hartke lopen praten en min of meer een endorsementje met hun besproken,... dan zou ik zo'n Vx 4 x 10 Combo krijgen,... ik heb t' spul al een beetje lopen demonstreren daar, en het valt me op dat hij echt verdacht hard gaat,... Ik vond het echt te gek, ook het laag bleef strak!

In die combo zitten dezelfde speakers als in die combo, dus ik raad het je aan!

Groet'n erik
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

oh vet dat er in de combo de zelfde speakers zitten als in de combo...
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Dozo
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 okt 2003, 16:17

Re: Heel even

Bericht door Dozo »

Wheezl schreef:Heel even had mogelijk interesse in Hartke Cab's, maar toen bleken dat ze geen 4 Ohm 4x10 hadden was het snel over.
Wat is dan het voor of nadeel van 4 of 8 ohm :oops:
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

twee cabs van 8 ohm samen op 1 top aangesloten levert een gezamelijke weerstand van 4 ohm (de weerstand wordt lager als je twee "weerstanden" parallel schakelt).
Veel tops leveren het maximum van hun vermogen juist bij 4 ohm.. Dus als je 1 cab koopt van 8 ohm en je sluit alleen die cab aan dan kun je geen gebruikt maken van het volledige vermogen van de top. Vandaar dat mensen vaak opzoek zijn naar 1 cab van 4 ohm... (nadeel hiervan is dat je er later geen cab meer bij kan zetten omdat de weerstand dan té laag wordt)
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
bassplayer
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:18

Bericht door bassplayer »

Uhuh... helemaal meej eens. Vandaar dat de Hartke VX series niks voor mij zijn. Ik ben op zoek naar een 4 ohm speaker (4 x 10 )en daarna nog es een 15 inch speaker ook 4 ohm. Waarom ? Ik heb namelijk 2 eindtrappen ( heb een Hartke HA 5000) die per trap een vol vermogen leveren bij 4 ohm. En aangezien ik geen zin heb om 4 speaker cabs te kopen of sjouwen ben ik zoek naar een 4 ohm kast ! Owja... het gaat waarschijnlijk toch een Ampeg 410 HLF worden. Ondanks eerdere uitspraken over een Hartke of een Peavey 8)
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Yeah same here.. Ik heb 2 seconden Hartke VX Cab's overwogen, maar ze hadden geen 4 Ohms..

Snap niet waarom ze ze niet ook in 4 Ohm leveren
Fieldy
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 jan 2004, 10:52

Bericht door Fieldy »

begrijp ik het dan goed als je 2 cabs koopt (vb Hartke VX410), dan kan je wel gebruik maken van het volledige vermogen van een Hartke top (vb Hartke 3500) door ze beiden aan te sluiten ? :? :?:
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Bericht door Bassfreak »

jep
Fieldy
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 jan 2004, 10:52

Bericht door Fieldy »

neem nu bv die VX410

Die geeft 400W @ 8 ohm; hoeveel geeft die dan @ 4 ohm ?
ook 400W ?

Spreken ze hier trouwens over maximum vermogen,
of het aantal watt RMS ?

(Ja sorry jongens, mijn kennis op dit gebied is nul komma nul)
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Fieldy schreef:neem nu bv die VX410

Die geeft 400W @ 8 ohm; hoeveel geeft die dan @ 4 ohm ?
ook 400W ?

Spreken ze hier trouwens over maximum vermogen,
of het aantal watt RMS ?

(Ja sorry jongens, mijn kennis op dit gebied is nul komma nul)
Een cab heeft gewoon specificaties. De VX410 kan bijvoorbeeld 400 watt aan en heeft een weerstand van 8 ohm. Dat betekend bijvoorbeeld gewoon dat als je 2 VX410's parallel schakelt de totale weerstand 4 ohm wordt.

En de totale weerstand is weer belangerijk voor de top. Een top geeft hoe lager de weerstand is steeds meer vermogen. Maar er moet wel een minimum weerstand zijn anders wordt de versterker veel te heet en gaat 'ie kapot (bij een te lage weerstand zit zo'n versterker tegen kortsluiting aan, bij kortsluiting is de weestand in feite 0 ohm).

De meeste versterkers hebben hun minimum weerstand op 4ohm liggen (sommige op 2,6 of 2 ohm). Als je het maximum uit je top wilt halen moet je dus ervoor zorgen dat de totale weerstand van je speakers (bij het toevoegen van speakers wordt de weerstand LAGER) precies de minimum weerstand is die je versterker aan kan zonder kapot te gaan, dan geeft de versterker zijn maximum vermogen.

De fabrikant van een versterker geeft meestal bij 8ohm en bij 4ohm aan hoeveel vermogen de versterker levert (op papier moet de versterker bij 4 ohm 2x zoveel vermogen leveren als bij 8ohm, maar dat is door imperfectheden in praktijk niet altijd het geval).

Het vermogen dat een versterker levert wordt tegenwoordig altijd in RMS aangeduid. Als je dit vermogen vermenigvuldigt met 1.41 (om exact te zijn: de wortel van 2) heb je het piekvermogen van de versterker.
Laatst gewijzigd door RobertoEDB605 op 09 apr 2004, 19:09, 3 keer totaal gewijzigd.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Plaats reactie