2x 12" + 1x 15"

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gesloten
Jos
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 dec 2003, 17:18

2x 12" + 1x 15"

Bericht door Jos »

Hallo,

Dit is mijn eerste onderwerp dat ik post. Ik heet mezelf dan ook hartelijk welkom...

Ik had een vraagje. Ik heb de topics al wat doorgelezen, maar hierover kon ik niet zo heel veel vinden.

Ik kan dus een 2 x 12" speakerkast kopen. Nou is dat wel leuk enzo, maar werkt dat goed in combinatie met 1 x 15"? Ik kan wel ergens begrijpen dat 2 x 10" beter is, maar kan de combinatie 2x12+1x15" ook?

Of zitten ze elkaar dan teveel in het vaarwater? Punt is dat ik voor weinig geld die kast kan kopen en voor een student is dat perfect natuurlijk. Ze komen op een 150 Watt top te zitten waarschijnlijk. De speakers zijn zelf ook 150 Watt RMS.

En dan mischien een 2e vraag. Ik heb weleens gehoord dat je een bepaalde "headroom" voor je versterker moet houden. Maar kunnen 2 150 Watt speakers zonder probleem op een 150 Watt top gezet worden? Of ga ik ze dan onnodig hoog belasten?

Thanx!

Jos
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Hoi Jos,

Welkom op het forum! (toevallig ook bekend als MxPX_Jos??)

Een 2x12" kast kan in principe goed met een 1x15" kast. Check wel even of het kan met Ohm's enzo.

150W lijkt me trouwens wel een beetje aan de lage kant voor een 15" + een 2x12".

Groeten Niels
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

nou.... hetgeen dat vooral het volume van het geluid bepaalt is het oppervlak van de conus(sen) die je gebruikt... bij 150 watt gaat het rendement van zóveel oppervlak misschien een beetje omlaag maar het kan best zo zijn dat deze opstelling meer dB's maakt dan een 250 watter met 1*15" speaker..

Wat betreft headroom: je moet zorgen dat op het moment dat je speelt je altijd nog wat vermogen overhoud zodat je versterker bij pieken in het signaal niet gaat vervormen (dit is zowel voor je versterker als voor je speakers slecht).. Op het maximum van je versterker spelen is dus niet goed omdat je versterker dan regelmatig gaat vervormen (als je bijvoorbeeld een keer harder aanslaat). Je moet dus gewoonweg je versterker niet té hard zetten. Je kunt dit natuurlijk ook oplossen door een hele dikke versterker te kopen en die altijd maar voor een kwart open te zetten (omdat je dan al de ruiten uit je huis trilt).. Maar je moet op een versterker dus nooit ver over de 80% van het maximale volume heen gaan zodat je 20% van je vermogen overhoud als headroom. Bij een heel erg dikke versterker zou je dus bijvoorbeeld 75% over kunnen houden maar dat is nooit nodig eigenlijk.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Jos
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 dec 2003, 17:18

Bericht door Jos »

Thanx.

Ik zal kijken of het wat wordt. Ik speelde eerst met een 120 Watter en dat was eigenlijk al genoeg volume zonder dat hij helemaal open stond, maar het geluid van die versterker was niet zo mooi.

Met 150 Watt moet het zeker lukken. Enige nadeel is denk ik dat de 2 baskasten redelijk groot zijn. En ik wou juist wat kleiners dan de combo die ik eerst had. Maar goed, alles is beter dan dat "ding"

Ik ben ook MxPx_Jos ja. Maar dat was op een ander forum. gitaarnetforum ofzo, wat nu niet meer bestaat. Of is dat hierheen verhuist?
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

MxPx is vet btw! 8)
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Jos schreef:Ik ben ook MxPx_Jos ja. Maar dat was op een ander forum. gitaarnetforum ofzo, wat nu niet meer bestaat. Of is dat hierheen verhuist?
Gitaarnet ligt eruit omdat ze wat problemen hebben met hackers en dat ze een beetje een erg hoge rekening hadden gekregen voor de hosting.

Dit forum is online gekomen ongeveer 2 weken voor het forum van gitaarnet offline ging en is eigenlijk bedoeld als vervanging van mijn oude prikbord (dus niet als vervanging van het gitaarnet forum :wink:). Ik verwacht eigenlijk niet dat dat forum op redelijke termijn weer terugkomt...

Groeten Niels
Gesloten