Twee versterkers tegelijk

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Twee versterkers tegelijk

Bericht door RobertG »

Effe een hele stomme vraag tussendoor...

Hoe sluit je je basgitaar aan op twee versterkers? Dus als je bijvoorbeeld twee cabinets van 4 ohm wil aansturen met twee Hartke HA2500 toppen of zo.

Kan je dan gewoon een "hard verloop" van contra-jack naar twee keer jack solderen of krijg je dan problemen vanwege de actieve electronica of zoiets?

Bedankt!!!!

Robert
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Zou moeten kunnen zonder verdere problemen. De vraag die echter wel bij me opkomt is waarom ?
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Bericht door RobertG »

Zelfs in rode letters! :D

Nou, om een kleine set (2*10) die al draait op 4 ohm uit te breiden met een extra cabinet (dat dus niet meer op de huidige versterker erbij kan omdat die al op 4 ohm draait en niet met een lagere weerstand belast kan worden).
Gebruikersavatar
Robert Homan
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34

Re: Twee versterkers tegelijk

Bericht door Robert Homan »

Je moet geen ingangen van pre-amps aan elkaar hangen, dat gaat niet goed komen met de ingangsimpedantie van die tops. De beste manier om twee versterkers aan te sturen is doorlussen van de tops. En daarmee bedoel ik niet de line-out van de één aan de ingang van de andere hangen...

De beste methode is via de effect send/return. Van de send van de ene naar de return van de andere. In dat geval gebruik je simpelweg de pre-amp van de 'hoofdtop" en de eindtrappen van beide amps. Groot voordeel van deze constructie is dat de beide stacks exact hetzelfde zullen klinken.

Maar ook ik kan me helaas niet inhouden en ik vraag me dan ook af: Waarom???

Edit: Oh, daarom :-)
...
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Wat je ook zou kunnen doen is het maken van een speciale kabel die zorgt voor een seriele verbinding van je cabinetten. Twee cabs van 4 Ohm geven dan een totaal van 8 Ohm. Toegegeven, de output van je versterker is dan wel wat lager, maar het kan. Hoe zo'n kabel gemaakt moet worden kan wel op internet worden teruggevonden.
Gebruikersavatar
Hillie
Berichten: 460
Lid geworden op: 13 jun 2006, 19:25

Bericht door Hillie »

Of even scheiden d.m.v. een transformatortje, dus de ene ingang "direct", de andere via die transformator. Vergelijkbaar met wat er in een DI zit, dus je kunt kiezen tussen goedkopere onderdelen of een allejezusdure Jensen. ;)
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7361
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

phoerd schreef:Zou moeten kunnen zonder verdere problemen. De vraag die echter wel bij me opkomt is waarom ?
Ik zou zoiets doen om mn Rick O sound te gebruiken en elk element een andere versterker/klank te geven.
Gebruikersavatar
Pyroman
Berichten: 1714
Lid geworden op: 19 sep 2006, 16:48

Re: Twee versterkers tegelijk

Bericht door Pyroman »

RobertG schreef:Effe een hele stomme vraag tussendoor...

Hoe sluit je je basgitaar aan op twee versterkers? Dus als je bijvoorbeeld twee cabinets van 4 ohm wil aansturen met twee Hartke HA2500 toppen of zo.

Kan je dan gewoon een "hard verloop" van contra-jack naar twee keer jack solderen of krijg je dan problemen vanwege de actieve electronica of zoiets?

Bedankt!!!!

Robert
Ge hebt een aktieve splitter nodig...
Vb een tonebone(met groundlift)
Gebruikersavatar
Nefron
Berichten: 589
Lid geworden op: 17 jan 2006, 13:02

Bericht door Nefron »

Of je zou iets als een v-amp kunnen gebruiken, daar zitten 2 jack uitgangen op.
Ibanez sr765, Ibanez sr705, stagg heavy metal knutselbasje.
Peavey T-MAX - Fender BXR 300c
Peavey 4x12 - Eminence beta10 in zelfbouw kastje - Eminence delta12LF in zelfbouwkast
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

gewoon een simpel ab/y boxje van een paar tientjes en klaar ..
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Pyroman
Berichten: 1714
Lid geworden op: 19 sep 2006, 16:48

Bericht door Pyroman »

Dat gaat niet want dan krig je ruis(niet RUIS) vanwegen de aardingen. Een aktieve splitter dus....
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

Pyroman schreef:Dat gaat niet want dan krig je ruis(niet RUIS) vanwegen de aardingen. Een aktieve splitter dus....
Als je op die manier een ground loop krijgt (wat dus niet per definitie hoeft) kan je een van de 2amps zonder aarde aansluiten en loopt de aarde via de ander en ben je ook van de loop af.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Durk fan Titanium
Berichten: 622
Lid geworden op: 05 nov 2005, 13:49

Bericht door Durk fan Titanium »

Of je ruilt die beide 2500 tops in voor één 5500, die heeft al twee eindversterkers. 8)
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Bericht door RobertG »

Dat wist ik niet...


Het meest interessante vind ik de optie om van de effects out van de ene naar de effects return van de andere te gaan.

Een vraag is dus: stuurt een versterker nog steeds signaal naar de cabinets als je een plug in de effects send duwt, maar niets in de return van diezelfde amp? Wordt het signaal dan niet onderbroken zeg maar?

Grtz. Robert
Gebruikersavatar
Gerbren
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 okt 2006, 18:30

Bericht door Gerbren »

dat hangt er vanaf of hij serie of parallel staat(de send/return)
als hij serie staat komt er geen signaal op de speakers, omdat hij alleen in de send zit, en níet terug komt bij de return..
parallel werkt het wel, dan kun je de return mixen dmv een potmeter.
een deel van het signaal word door de send verstuurd nar de andere versterker, en het andere deel gaat gewoon door naar de eindtrappen
Plaats reactie