Versterking via computer

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sloefke
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jul 2004, 18:56

Versterking via computer

Bericht door Sloefke »

Aangezien ik blijkbaar nog een tijdje zal moeten wachten op mijn versterker, wil ik al wat geluid produceren via mijn computer (ik weet dat dat niet het beste is, dat het geluid niet optimaal is, dat niet dit en dat niet dat, maar het kost me niets en het is tijdelijk).
Ik heb het materiaal, zijnde een basgitaar, een jack-kabel, een omzetstuk jack->minijack, een geluidskaart met minijack-microingang, een geluidsinstallatie met subwoofer en vier speakers.

Als ik alles aansluit en mijn gitaar aansla, krijg ik echter geen geluid.
Via de geluidsinstellingen van Windows kan ik de "microfoon" testen en hier krijg ik wel wat 'resultaat'. Bij het testen van input verandert het balkje in de positieve richting als ik een snaar aanraak (dus de pc voelt toch al dat ik de snaar aanraak) en bij het testen van output krijg ik een zoemtoon en een fractie van een seconde heel heel heel stilletjes de toon die ik zou moeten horen (echt heel stil, ik moet naar mijn speaker toeleunen om het te kunnen horen).

Kan iemand mij helpen om een beetje deftig geluid uit mijn basgitaar te krijgen via mijn pc ?
Ondertussen gaat mijn zoektocht naar een versterkertje onverdroten voort :-)
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Gebruikersavatar
Sloefke
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jul 2004, 18:56

Bericht door Sloefke »

Veel wijzer maakt mij dat niet, tenzij misschien het feit dat ik hem op de line in moet aansluiten in plaats van op de microfooningang. Eens proberen.

-mod- : inderdaad, geen verandering. Ik sluit mijn kabel aan op de line in en ik krijg helemaal geen geluid, zelfs geen gezoem.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

in configscherm, geluiden en audioapparaten, tab volume, knop geavanceerd, lijningang activeren en helemaal omhoog gooien.

geluk
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Gebruikersavatar
Sloefke
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jul 2004, 18:56

Bericht door Sloefke »

roberto schreef:in configscherm, geluiden en audioapparaten, tab volume, knop geavanceerd, lijningang activeren en helemaal omhoog gooien.

geluk
Met "lijningang activeren" bedoel je toch zorgen dat hij niet op mute staat ? Wel, via de line in hoor ik nog altijd totaal niets, zelfs niet als ik het volume ervan helemaal opengooi.
Moest het niet van het gezoem op mijn microingang zijn, ik zou denken dat er een aan/uit-knop op mijn gitaar zat :/
Gebruikersavatar
Sloefke
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jul 2004, 18:56

Bericht door Sloefke »

Hm, zonet een verbazend stukje 'wtf' gemerkt. Ik dacht 'tiens, scheelt er iets met mijn apparatuur', haal mijn micro uit, plug die in, pruts wat met omzetstukken en al (kleine fiche -> dikke fiche -> kleine fiche), werkt perfect.
Ik plug mijn gitaar terug in ... en ik heb geluid. Ik snap er geen hol van. Gewoon zuiver gitaargeluid, geen bijgeluiden, geen vervormingen, opeens is het er.

Help :)

Nu goed, ik heb dus normaal gitaargeluid, moet ik nu nog iets van geluidsinstellingen veranderen ? Om te zien dat ik niets kapotspeel ofzo, geen goesting om mijn dure (kuch) pc-stuff om zeep te helpen. Ik lees overal van mijn inputniveau laag te houden, staat hier momenteel nog niet halfweg.
Mag ik veronderstellen dat alles in orde is zo ?
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Om zo weinig mogelijk ruis te hebben moet je juist het ingangssignaal zo hoog mogelijk houden in principe. Maar je moet inderdaad geen dingen gaan slopen. Nou zal dat wel meevallen, aangezien je bas een veel lager uitgangssignaal heeft dan typisch is voor line-in (normaal gesproken dan). Als je een actieve bas hebt is dat een stuk minder zeker. Zo lang je geen vervorming hoort kun je er aardig zeker van zijn dat het met je gitaar in de line-in wel goed gaat. Ik zou echter niet de grenzen opzoeken. Met bijvoorbeeld slappen krijg je hele scherpe pieken. Ik weet niet wat je pc daarvan vindt...
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Sloefke
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jul 2004, 18:56

Bericht door Sloefke »

Mja, gitaar steekt wel in de micro-ingang nu.
Nu ja, het is maar voor een paar dagen, nog een dagje of twee voor mijn weekje vakantie en dan een dagje of twee na mijn vakantie vooraleer ik mijn versterkertje heb 8)
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

je moet inderdaad alleen beetje uitkijken moet plotselingen pieken in het geluid, daar kunnen de goedkope opamps op je (waarschijnlijk) goedkope geluidskaart vrij warm van worden.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Bobby Cobra
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 jul 2004, 09:59

Bericht door Bobby Cobra »

Ik zou hem vooral ook niet te hard zetten, de meeste speakers zijn niet gebouwt op het lage geluid van een bas, ik heb (ookal had ik een versterker) een keertje gekeken of ik mijn bas via mijn (cheap) draagbare stereo kon versterken, klonk opzich leuk, maar toen ik hem wat harder zette konden de boxen het niet meer aan, resultaat: stereo naar de klote..
..::!!!Rock 'N Roll Rampage!!!::..
Plaats reactie