Wie heeft een Gallien Krueger 1001 RBII?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
corpii
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:55

Bericht door corpii »

André_84 schreef:heb de 700rb-II op mn verlanglijstje staan, k denk dat ik em maar eens ga bestellen ook al heb ik em absoluut nergens kunnen testen :oops: . k rbh cabs zijn me te duur en 2e hands vind ik ze niet. iemand een idee welke cabs hier leuk bij klinken? k kreeg laatst nog een eden 4x10 aangeboden. t liefst had ik iets van een 4x10 + 1x 15 set. haico had t wel eens over swr?
tja, bassmatters in nijmegen had er laatst staan... maar dat zal wel te ver zijn.

Overigens Haico: ik heb GK + ampeg, meer per toeval omdat GK cab's tweede hands niet te krijgen waren en de ampeg wel.
Gebruikersavatar
basgitaar282
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:08

Bericht door basgitaar282 »

Hey,

Heeft er iemand soms ervaring me een Gallien Krueger 1001 RbII op Ashdown ABM cabs?
Of is dit een combinatie die beter te vermijden is?

Bedankt
Haico

Bericht door Haico »

Afbeelding
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Zit er aan te denken om m'n MB112 combootje in te ruilen voor een MB200 head(je).
Één cab in de oefenruimte en één thuis en m'n 400RB gebruiken voor gigs only.
Maar die MB112 is zo'n heerlijk combootje... DILEMMEAAAAA!!! :shock:
Gebruikersavatar
basgitaar282
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:08

Bericht door basgitaar282 »

Haico schreef:Afbeelding
:mrgreen:
KDB
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2013, 08:53

1001 RBII & 2001

Bericht door KDB »

Hallo, ben nieuw op het forum maar lees al een tijdje mee.

Ik heb een GK 1001 RBII en heb lang gespeeld op een GK Neo 112 (serie I) cab met een Ibanez SR605 5-string. Dit was mijn eerste basgitaar en tweede versterker (de vorige was een Fender full-tube Showman van mijn vader). Aangezien mijn techniek op dat moment op geen ballen trok werd dit verder uitvergroot door deze set: door mijn geklungel was de set bijna onbespeelbaar en achteraf gezien zeker geen aanrader voor een beginner, daar waar ik op Fender er veel minder last van had omdat ik mezelf toch veel minder hoorde.

Na een jaar heb ik een GK Neo 212-II erbij gekocht want ik wou wat meer gedaver in de vloer (intussen lukte het spelen al wat beter :P ) en wou ik wat luider spelen.
Een zeer korte beschrijving van de sound van de 1001 met de Neo 212-II : clean, strak, luid.
Aangezien ik samen met mijn vader wat nummers van "The Shadows" speel is de klank in combinatie met de Ibanez ook vaak "te clean en 'te aanwezig' voor dit oudere muziekgenre. Laat ons zeggen dat ik moeite had om het geheel niet zo hard 'doorheen de mix te laten snijden'. 't was wat té present, ook met de contour op maximum niveau en de high mids op 9 (deze moesten echt naar beneden).
Wanneer de Fender Jazz-bass van mijn vader op deze set hing was het feest: alle tone controls op de gitaar open, de GK alles op de middenstand (geen boost/cut, controur & presence half open) en go for it: wat een sound, vibe & punch!
Mijn vader heeft nu de GK 1001 RB-II en de Neo 112 en we spelen erop voor de repetitie.

Ik heb intussen wat uitgebreid en heb een GK RB 2001 op de kop getikt en die stuurt een GK Neo 212-II & GK Neo 410.
De 2 versterkers klinken wel degelijk anders, de GK 2001 gaat erg makkelijk in grom en grit en hoe meer volume je maakt hoe meer grom en grit erbij komt en er komt haast geen einde aan. Op de Ibanez SR605 liggen al 1 jaar Flatwound Chromes en de combi met de GK set is erg lekker. De diepe krachtige klank past zowel bij de Shadows als bij hardere Metal à la "Crematory", "Lacuna Coil" of de live sound van Therion: gewoon iets meer volume geven en wat harder aan de snaren trekken en voilà.

Bi-amp nuttig of niet?
De hoorn blijft zuiver en werkt boven de 5000 Hz. Heb ik dat nodig met Flatwounds? JA! op de GK 2001 heb ik een horn-mute switch: de klank wordt instant doffer er meer retro en ik verdwijn op de achtergrond, de hoorn aan (zelf niet te luid) en hopla, de bassound trekt volledig open op een manier "hier ben ik" zonder ooit storend of opdringerig te worden. Bij de hardere muziekgenres jaag je de vermogenversterker lekker ver in de rode zone (makkelijk met de GK 2001 in dual momo mode 280 W of zo): de bass klinkt diep, krachtig, wild grommend, bulderend, daverend en als een beest maar blijft strak en onder controle en de finesse en de presence blijven gedefinieerd en goed hoorbaar. Je ka m.a.w. gek wild gaan maar je blijft op één of andere manier toch duidelijk controle over je klank behouden, of dat nu aan 90 dB is of aan 120 dB (heb je snel als je er een paar meter vanaf staat).

Binnenkort (of binnenlang) ben ik van plan een gedetailleerde beschrijving te maken van de GK met de diverse klanken van de 2 cabs inclusief video en klank fragmenten want er is erg weinig degelijke en concrete info te vinden over de zogehete GK-growl.
Mijn tip om hem te bekomen:
* Contour op half, bass op 3 uur, low mids op 3 uur, high mids op 9 uur, treble op 12 uur, Boost maximum, master maximum, speel de lage E of lage B op de bass hard en verhoog het volume tot op het punt dat de klank niet veel meer luider wordt maar serieus in distortion gaat, draai wat terug om het gewenste growl-niveau te hebben en voilà.
Dit is erg luid met de RB2001 in dual mono en is waanzinnig luid met de 1001 RBII, de meesten deinzen al terug lang voor ze de rails raken.

Het voordeel om met GK cabs te spelen op een GK is dat de frequenties van de regelingen, de filters in de versterkers voor de bi-amp en diens doel perfect gematched zijn met de akoestische eigenschappen van de speakers en hun cabinetten. Je hoort exact wat de bedoeling is die GK had wanneer ze de versterker ontworpen hebben. Dit kan mogelijk ook goed gaan met andere luidsprekers, weet ik niet, maar het is evengoed mogelijk dat de roll-off frequenties van de speakers niet overeenkomen met die van de versterker wat een positief effect op de klank kan hebben maar net zo goed een negatief effect.
Gebruikersavatar
SR5005E
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:30

Bericht door SR5005E »

Heb de 1001RB II en 2 SWR 4x10 cabs :mrgreen:
Wil niets anders meer
Wegens medische redenen gestopt met bassen
Plaats reactie