Bas PodXt als preamp wat nog voor live geluid?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Dugie
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 aug 2004, 22:51

Bas PodXt als preamp wat nog voor live geluid?

Bericht door Dugie »

Hi,

Ik ga deze maand een basgitaar aankopen ( dacht een ibanez sr200).
De bedoeling is van veel thuis op een appartement te spelen met een hoofdtelefoon. ( enige tips voor goede headphones?)
Ik ben ook gitarist en gebruik hiervoor de PodXt waarover ik zeer tevreden ben. Omdat ik ook het floorboard etc heb dat ook past op de Bass PodXt wil ik deze ook kopen. Dan ben ik wel gesteld voor thuis, maar uiteraard wil ik in de toekomst ook gaan jammen. Nu wou ik de Pod als voorversterker gebruiken. Ik ken werkelijk niets van Bas cabs dus zou ik graag weten of er iemand hier dit ook doet (of met de V-amp) of ze er tevreden van zijn, welke goede cabs zijn, waar ik op moet letten.
Meerdere speakers, hoeveel watt etc. Ik heb ook met de gitaar enkel ervaring met combo's, kan ik de pod rechtstreeks aansluiten op een cab, moet er nog iets tussen? zoja over welke prijsklasse spreken we als ik 300 W wil?

Plz help.

Thx Wilbert voor de link
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Re: Bas PodXt als preamp wat nog voor live geluid?

Bericht door Wilbert »

Dugie schreef:Thx Wilbert voor de link
Graag gedaan en welkom op ons forumpje :D
Pas op, achter je!!
Dugie
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 aug 2004, 22:51

Bericht door Dugie »

Bedankt,

Er is een link gezet op het grootste Belgische muziek forum :wink:
Tja klein in vergelijking met Nederland uiteraard, maar wel fun om te zijn.

Dus voor jullie ook

https://forum.offstage.be
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Je zegt het eigenlijk zelf al, de pod is een voorversterker. Je zal dus nog een eindversterker nodig hebben om geluid uit je cabinets te krijgen.
Verreweg de meeste versterkers zijn echter compleet (ze bestaan al uit een voor- en eindversterker). In de praktijk zal het erop neer komen dat je gewoon een goed combo of een aparte amp + cabinet moet zoeken wat aan je eisen voldoet (zoek tweedehands). Hierop kan je dan eventueel je pod aansluiten.
De prijsklasse van 300 watt versterkers kan heel erg verschillen. Meestal zijn combo's goedkoper. Een 4x10" kast is ook weer duurder dan een 1x15" of een 2x10". Ik heb een keer een 300 watt combo gekocht (tweedehands) voor 300 euro en dat is redelijk goedkoop.... het viervoudige is ook mogelijk, en alles daartussenin.
Peavey is goed spul en relatief vrij goedkoop, hartke is ook best goedkoop en behringer is nog goedkoper. Over de ibanez gsr200 ben ik trouwens niet echt te spreken, maar goed.
Dugie
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 aug 2004, 22:51

Bericht door Dugie »

Een andere startersbas van rond de 250 € die je wel leuk vind?

De Yamaha RBX270 is me ook aangeraden, maar ik vond de ibanez precies iets soepeler.
Ik ben als gitarist geschoold, dus ik kan mischien wel op de verkeerde dingen letten.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Naar mijn ervaring is Cort veel bas voor weinig geld. Maar ik heb zelf ook een Cort, dus je moet het niet voor waar aannemen. Het zijn echter hele fijne basjes (zowel qua geluid als qua hals). Ga eens in Nijmegen bij bassmatters langs als je de kans hebt https://www.bassmatters.nl en kijk daar wat je wilt... of koop anders een 2ehands basje. Dan heb je meer waar voor hetzelfde geld...
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Zelf vind ik de goedkopere soundgears te weinig voor het geld bieden. Het hout is slecht, de nek is dun, plat en hoekig (er schijnen mensen te zijn die hier van houden... oke, maar bedenk wel dat een dunne nek van slecht hout sneller krom kan trekken). Verder is de hardware ook niet echt om over naar huis te schrijven.
Yamaha en peavey vind ik persoonlijk betere alternatieven (milestone III bijvoorbeeld) en er zullen er nog wel meer zijn (er zijn ook goede verhalen over vintage, kijk eens op bassmatters.nl, een vintage ejm96 voor 240 euro incl. hoes, draagband en snoer). Maar mijn mening is niet zaligmakend... (ik heb slechte ervaringen gehad met een soundgear 300dx en ben sindsdien geen fan meer van goedkope ibanezzen).
Dugie
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 aug 2004, 22:51

Bericht door Dugie »

Vermits ik vanmiddag een uurtje vrij had heb ik niet meer gewacht op je antwoord :)

Ik ben de muziekwinkel binnengestapt en heb de Yamaha 170 de Ibanez srg200 geprobeerd. Zelf speel ik ook op een Gibson LP, je kunt begrijpen dat ik niet echt onder de indruk was. Maar er hing ook een Cort B4. Eigenlijk was het dus op een paar seconden beslist, deze lag goed in de hand en voelde erg goed aan. Ook de klank vond ik als leek beter, je moet dus niet vragen.
Wat ik wel niet weet is: er zit een actief passief switch op, is dit gewoon meer volume? Ik weet dat bij EMG de HZ ten opzichte van de EMG81 bagger klinkt, maar ik had nog niet van een zowel actief als passief element gehoord.

Ik ben dus voor de bas ietsje boven men budget gegaan dus zal ik iets langer moeten wachten voor ik mijn eindversterker heb.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Actief is zeker niet alleen meer volume. Ik weet niet of ik het zo goed verwoord, maar het is een combinatie van wat ik ervaar en wat me verteld is. Als je actieve elementen hebt wordt je geluid al in je bas voorversterkt. Dit zorgt ervoor dat het geluid veel rijker en warmer klinkt. Mij is wel eens verteld dat je daardoor het hout beter hoort, en of het nou zo is of niet, die uitleg komt wel overeen met wat ik ervaar. Je moet maar kijken wat je zelf wilt. Maar als je kunt switchen is t natuurlijk altijd super. Ik heb even naar de specs van die (Artisan?) B4 gekeken. Da's een mooi basje, wat moettie kosten?
Pas op, achter je!!
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Wilbert schreef:Als je actieve elementen hebt wordt je geluid al in je bas voorversterkt. Dit zorgt ervoor dat het geluid veel rijker en warmer klinkt.
Hehe, je elementen zijn niet actief maar er zit een pre-amp in je bas. Da's het enige verschil. Je kan meestal dan iets meer dingen regelen als met een passieve bas (zelf kan ik bas, mid en treble boosten of cutten) en hebt dus iets meer toonvariatie. Meestal dus ook meer output (daarom zitten er meestal ook 2 inputs op basversterkers -> eentje voor hoge output en eentje voor lage).

Passieve bassen klinken over het algemeen genomen wat warmer dan de meeste actieve bassen (die wat moderner klinken). Weet niet goed hoe ik het moet zeggen, maar probeer het gewoon eens uit.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

even de technische kant:

wat een EQ eigenlijk is, is een regelbaar filter. Je kunt dus de mate van verzwakking van bepaalde frequenties (beter gezegd, een "band" van frequenties) regelen. Als je nu achter deze EQ ook nog een versterker zet die juist die frequenties verstérkt ipv verzwakt, en deze in werking laat treden als je door het "nulpunt" heen gaat, kun je dus "boosten" en "cutten". Laat je echter de versterker achterwege, dan kun je alleen "cutten" (en heb je dus passieve elektronica).

Aangezien het filteren/verzwakken van een signaal geen energie kost, maar het versterken wel, zit er in een actieve bas ook een batterij die de energie voor het versterken levert.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

En vergeet niet je snoer altijd uit je bas te halen als je niet speelt, anders gaat je batterij wel heel snel op... dat vergeten ze er nog weleens bij te zeggen in de winkel.
Dugie
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 aug 2004, 22:51

Bericht door Dugie »

Bedankt voor de uitleg en de tips.

@Wilbert ik heb hem 450 € betaald. Ik vond hem nergens anders om de prijs te vergelijken, enkel op harmony central en daar stond ie steeds rond de 550.
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Roberto schreef:Aangezien het filteren/verzwakken van een signaal geen energie kost, maar het versterken wel, zit er in een actieve bas ook een batterij die de energie voor het versterken levert.
Ik heb alleen een passieve bas, maar vraag me af of het met een actieve dan ook geen of minder stroom kost als je alleen frequenties cut, of alles neutraal houdt. Anyone?
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Het blijft energie kosten, zelfs als je niet speelt (en wel het snoer erin hebt). Ik denk wel minder, maar dat weet ik niet. Als je een switch hebt waarmee hij passief wordt wordt het een ander verhaal. Dan is het hele systeem gebypassed en verbruikt het geen stroom.
Pas op, achter je!!
Plaats reactie