rack preamp vraagje...

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
iglo
Berichten: 346
Lid geworden op: 17 nov 2003, 23:16

rack preamp vraagje...

Bericht door iglo »

ik heb in m'n rack binnenkort nog een plaatje over (zit nu een Behringer rackcompressor in, maar die doet niet echt waar ik'm voor gekocht heb), en dat brengt het GAS symptoom weer tot leven...

nu zat ik te denken om 's een preamp aan te schaffen...
Aguilar, Eden of misschien zelfs wel dat nieuwe Fender geval

hoe zou ik dat ding nou icm m'n HA3500 moeten gebruiken??
plug je in in de preamp, en gaat die dan in de effect-loop,
of inpluggen in pre, en een "out" van de pre in de "in" van de Hartke??
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

De "in" van de Hartke is de ingang van de preamp. Daar moet je dus geen andere preamp op aansluiten. De effects return is wel een goede optie. Deze zit doorgaans tussen de preamp en de poweramp in. Het is dus als het ware de ingang van de poweramp.

Je kunt dan trouwens ook overwegen om de Hartke in te ruilen voor een "echte" poweramp.
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Venomer schreef:Je kunt dan trouwens ook overwegen om de Hartke in te ruilen voor een "echte" poweramp.
Je bedoelt een losse poweramp?
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
iglo
Berichten: 346
Lid geworden op: 17 nov 2003, 23:16

Bericht door iglo »

RobertoEDB605 schreef:
Venomer schreef:Je kunt dan trouwens ook overwegen om de Hartke in te ruilen voor een "echte" poweramp.
Je bedoelt een losse poweramp?
een losse eindtrap is dan uiteindelijk ook wel de bedoeling,
maar ik weel eerst eens een beetje vogelen met een andere preamp en de Hartke als eindversterker gebruiken

is ut niks, verkoop je'm gewoon weer
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Inderdaad, een losse poweramp. Kies maar uit:

https://www.zzounds.com/cat--Power-Amps--2747
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
iglo
Berichten: 346
Lid geworden op: 17 nov 2003, 23:16

Bericht door iglo »

nu we toch bezig zijn...

moet je bij de evt aanschaf van een eindtrap nog kijken naar speciale specs, speciaal voor bas, ivm lage frequenties of zo???

(je zou zeggen van niet, aangezien de poweramp alleen maar het signaal van de preamp hoeft te versterken)
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Volgens mij zijn er geen speciale poweramps per toepassing. Poweramps worden ook gebruikt voor PA's en moeten dan o.a. subwoofers aansturen, maar ook bekkens kunnen weergeven. Volgens mij hebben ze een breed bereik.

Voor een willekeurige poweramp vond ik :

Frequency response:

Stereo mode, both channels driven +0, -1dB @ 1W RMS, 4 ohms: 20Hz to 20kHz

+0,-3dB @ rated output, 4 ohms: 5Hz to 50kHz
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
iglo
Berichten: 346
Lid geworden op: 17 nov 2003, 23:16

Bericht door iglo »

Venomer schreef:Inderdaad, een losse poweramp. Kies maar uit:

https://www.zzounds.com/cat--Power-Amps--2747

eigenlijk niet eens zo'n slecht idee als je zo die prijzen bekijkt...
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

He Lui,

Ik heb goeie verhalen gehoord over Crown eindversterkers. Schijn voor bass erg goed te zijn omdat ze het laag lekker strak en vol houden.

Greets Lex.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Goose schreef:He Lui,

Ik heb goeie verhalen gehoord over Crown eindversterkers. Schijn voor bass erg goed te zijn omdat ze het laag lekker strak en vol houden.

Greets Lex.
ja inderdaad, vergis je niet door "zomaar" een eindversterker te kopen. Ze kunnen dan wel van hoog tot laag weergeven, maar veel van die eindversterkers zijn helemaal niet zo goed! Subwoofers sturen ze meestal niet aan trouwens, want die hebben vaak hun eigen versterker.
SWR maakt volgens mij trouwens ook losse eindtrappen... en die zijn zeker geschikt voor gebruik bij een basgitaar.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
iglo
Berichten: 346
Lid geworden op: 17 nov 2003, 23:16

Bericht door iglo »

RobertoEDB605 schreef:
Goose schreef:He Lui,

Ik heb goeie verhalen gehoord over Crown eindversterkers. Schijn voor bass erg goed te zijn omdat ze het laag lekker strak en vol houden.

Greets Lex.
ja inderdaad, vergis je niet door "zomaar" een eindversterker te kopen. Ze kunnen dan wel van hoog tot laag weergeven, maar veel van die eindversterkers zijn helemaal niet zo goed! Subwoofers sturen ze meestal niet aan trouwens, want die hebben vaak hun eigen versterker.
SWR maakt volgens mij trouwens ook losse eindtrappen... en die zijn zeker geschikt voor gebruik bij een basgitaar.
alle "basmerken" maken eindversterkers, SWR, Eden, Aguilar Ampeg en natuurlijk Trace (r.i.p!!)
alleen zit er door dat naamplaatje ook een prijskaartje aan, wat gelijk meestal een 4-cijferig (voor de komma) eindbedrag leverd...
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Bericht door Bassfreak »

Ik heb heeel lang voor mijn sweet 15 combo een roland pre ampje gehad... Gewoon vanuit de uitgang van de preamp naar de instrument input van me combo...En dat ging harstikke goed! ik zou eerst de preamp gewoon met je hartke proberen, want het moet gewoon goed werken... Het enige wat je kan krijgen is wat extra ruis... maar daar heb ik nooit echt last van gehad...

groeten Erik!
Gebruikersavatar
iglo
Berichten: 346
Lid geworden op: 17 nov 2003, 23:16

Bericht door iglo »

Bassfreak, vraag ik me toch iets af als je dat zo schakelt...
om signaal naar je eindversterker te krijgen, moet je dan de pre op je combo toch iets opendraaien...
heb je eigenlijk niks aan je "pre-pre"...of ben ik nou duuuuuhhhhhh
Lakland JoBo5 + J-retro
MarkBass CMD121P + NY121
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Inderdaad, zo krijg je wel een erg sterk signaal in je Warwick. Ook krijg je alles dubbel (voorversterkerkleuring, equalizing...)
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Bericht door Bassfreak »

Ik heb de pre amp gekocht omdat ik een vette mid sound wilde, die ik niet uit eq van mijn warwick kreeg, maar wel uit die pre amp toen ik h'm probeerde... en hij stond te koop voor 100 gulden... gewoon gekocht, en in die schakeling klonk het lekker vet... En ja je hebt idd 2x eq + pre amp... Dus? Het klonk lekker dan is het tog goed...? En bovendien vond ik het wel handig, de basissound vanuit de roland, en dan gebruikte ik de eq van de warwick als finetuning... nooit ergens last van gehad... waarom zou ik het dan niet doen?

Btw, waarom wil eigenlijk je zo'n preampje hebben als ik vragen mag...? niet tevreden met die van je hartke...?

Groeteen Erik!
Plaats reactie