Oefenversterker + Grote Versterker

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Oefenversterker + Grote Versterker

Bericht door basswasp »

Afgelopen vrijdag had ik een optreden met m'n band in een soos in Winsum. Alleen de zang werd uitversterkt, dus ik had veel lawaai nodig. M'n SWR schiet door de transistorvoorversterker al snel in 't rode gebied (clipping) en geeft voor mij niet genoeg laag. De oplossing is dus er een 8 ohm 15" kast onder gooien, maar eerst ging ik zoiets maar eens proberen met m'n Hartke B90 oefencombootje.

Uiteindelijk stond er dit op 't podium:

SWR Workingman's 4004 (260 watt op 8 ohm)
Hartke B90 op z'n kant (90 watt door een 15")
SWR Workingman's 4x10T

Op de SWR stond het laag maximaal geboost en het volume half open.
Op de Hartke stond de 'bass'-knop op 9 en het volume ook op 9 :)

Het resultaat: een superdik geluid dat ook nog prima slapbaar was. Een beetje oud, dik en vet geluid, maar wel met de strakheid van het transistorspul. De Hartke zorde voor veel wind in m'n rug en een laag dat overal te voelen was op 't podium. De SWR zorgde voor het eigenlijke volume en het midden en hoog.

Kwa volume was dit optreden het hardste dat we ooit gespeeld hebben, als je aan de hand van m'n basspullen nog niet geloofd dat 't hard ging:
-zangeres met 2 x 550 watt actieve speakers op max.
-Marshall TSL60 met 4x12" bijna op 10
-Fender Twin Amp op 5
-Oordoppen in voor mij :)

Uiteindelijk komt er een (waarschijnlijk tweede hands) 1x15" kast bij die door m'n SWR aangestuurd wordt (Peavey 115BX BW, Trace Elliot of iets dergelijks). Maar tot die tijd werkt dit ook wel lekker. Natuurlijk hebben we wel met de band afgesproken dat we dit volume niveau niet vaker moeten halen.

Misschien heb ik hiermee iemand op ideeën gebracht of vermaakt m'n verhaal :)



Wat vage foto's van de avond waarop m'n versterker nog een beetje te zien is:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Als je een stevig geluid wilt, probeer de bas van de equalizer dan eens juist niet op max te zetten. Als je de mid-laag wat hoger zet, dan krijg je een veel "punchier" geluid.

Maar smaken verschillen, dus als dit jou goed bevalt...
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Bericht door Trigger »

Ha! Je brengt mij inderdaad op een idee, basswasp! Ik ga voortaan ook harder spelen! :D :D Cool dat je enthousiast bent over je sound, ik kan me er iets bij voorstellen...


Meestal klinkt mijn rig ook vrij luid:
Afbeelding
Ampeg: 300 tube-watts met 8x10"
Afbeelding
Marshall: 200+ tube-watts met 2x15"

Me like.

Overigens heeft Venomer gelijk, mid-laag is beter dan sub-laag voor definitie én punch. Bovendien scheelt dat ook in de prullaria die je naar beneden laat denderen...
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Venomer: het mid-laag stond ook op max ;)
Inderdaad krijg je dan wat meer punch, maar daar was ik niet echt op zoek. Eerder zocht ik een enorm dik geluid. Om definitie maak ik me niet zo'n zorgen, met een passieve bas en transistorversterkers is het geluid al heel erg direct en helder.
Bij een dikke mid-laag boost krijg ik zo'n 'Ampeg-SVT-met-8x10-gevoel', maar dat heeft niet dat extreme laag.

Trigger: Jij nog harder? Ergens las ik dat die Ampeg zo hard moest dat je eindbuizenoversturing kreeg? Hoe hard moet dat wel niet zijn dan? :shock:

In ieder geval zal jij ook wel een vet geluid hebben 8)
Een 8x10 met 2x15 lijkt me wel de ideale combinatie, maar 't geheel moet ook nog een beetje te versjouwen zijn en in de auto van m'n pa passen... Eerst maar eens op naar de 1x15 + 4x10 met een buizensound (Ampeg SVP-CL, Fender TBP-1 of Traynor YBA-200 erbij 8))
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

basswasp schreef:Een 8x10 met 2x15 lijkt me wel de ideale combinatie,
Ga je in De Kuip optreden ofzo? :shock:
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Ik zei ook niet dat zo'n combinatie nodig was ;)

Natuurlijk is dat te veel voor elk optreden als je gaat kijken hoeveel maximaal lawaai je eruit kan krijgen, maar je kan beter een grote set zacht hebben staan dan een 1x12" combootje vol open. Om maar eens iets te noemen :)

Veel speakers = veel geluidsdruk
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Trigger welke top heb jij van Ampeg?
En bevalt ie goed?
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Tja.... ik heb op het podium het geluid liever niet op oordopjes nivo....voorheen natuurlijk veel voorgekomen, maar tegenwoordig niet meer, alles is nu altijd met monitoren en pa, ook al is het een cafe...toch een pa, dan is alles op het podium relaxed....als alles heel hard staat wen je eraan, dan wordt het op de avond meestal alleen maar nog harder,hahaha.

Ovigerens is het altijd toppie om een je instalatie open te schroeven tot absurd hard....maar niet de hele avond
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Ps basswarp, ik heb-- als je intresse heb-- nog een 15 inch bassgitaarspeaker staan van Eminence...zit in een kassie, maar was om het geluid te proberen, kast is niks en ziet er niet uit, expirimentje...maar als je een kassie heb voor een 15 inch...hij is 4 ohm, maar wel 420 0f 450 watt rms...kan dus vrij hard, ook mede door hood rendement vd speaker.
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

... ik kan lekker typen...alleen de fouten hahaha
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

dope man!

ik zit er ook al lange tijd over te denken een 1x15 erbij te kopen.
krijg je veel meer drukkend/vet laag erbij!
en zekers met die stereo eindtrap dinges wat ik heb.

kwa power heb ik het niet nodig eigenlijk

maar tegerlijkertijd denk ik: we hebben geen bus :(


:roll:

:arrow: :arrow: ben stiekem wel tevreden met mn set.
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Dirk schreef:Trigger welke top heb jij van Ampeg?
En bevalt ie goed?
[Triggermode]

Een Ampeg SVT2-Pro uit 1993 met Sovtek 6550 buizen ;)

( www.nubluz.com )

[/Triggermode]
superbas42 schreef:Tja.... ik heb op het podium het geluid liever niet op oordopjes nivo....voorheen natuurlijk veel voorgekomen, maar tegenwoordig niet meer, alles is nu altijd met monitoren en pa, ook al is het een cafe...toch een pa, dan is alles op het podium relaxed....als alles heel hard staat wen je eraan, dan wordt het op de avond meestal alleen maar nog harder,hahaha.

Ovigerens is het altijd toppie om een je instalatie open te schroeven tot absurd hard....maar niet de hele avond
Monitoren en PA is altijd wel handig, als je het goed afsteld hoor je iedereen goed en is alles van het drumstel goed vet te horen (vooral bassdrum en snareclicks zijn anders wat zacht). Eventjes hard is inderdaad wel leuk :)
superbas42 schreef:Ps basswarp, ik heb-- als je intresse heb-- nog een 15 inch bassgitaarspeaker staan van Eminence...zit in een kassie, maar was om het geluid te proberen, kast is niks en ziet er niet uit, expirimentje...maar als je een kassie heb voor een 15 inch...hij is 4 ohm, maar wel 420 0f 450 watt rms...kan dus vrij hard, ook mede door hood rendement vd speaker.
Ik ben zeeeeker geïnteresseert in een 15", maar dan wel 8 ohm eigenlijk, want ik wil 'm samen met m'n 4x10" (8 ohm) gebruiken. M'n versterker heeft een minimum van 4 ohm...
Clunk schreef:dope man!

ik zit er ook al lange tijd over te denken een 1x15 erbij te kopen.
krijg je veel meer drukkend/vet laag erbij!
en zekers met die stereo eindtrap dinges wat ik heb.

kwa power heb ik het niet nodig eigenlijk

maar tegerlijkertijd denk ik: we hebben geen bus :(


:roll:

:arrow: :arrow: ben stiekem wel tevreden met mn set.
Tsja... ik heb dan geen stereo maar ach, zonder werkt het ook goed genoeg verwacht ik. Kwa power heb ik het op zich niet nodig, maar op hoge volumes wordt bij mij het geluid steeds slechter. Niet echt dat 't beroerd klinkt, maar het gaat wat meer naar het Hartke-aluminium-geluid toe (veel midden/hoog-mid).

En hier staat ook nog geen bus voor 't huisje... maar wel auto waar nog wel een kast bij past (als 't aan mij ligt dan ;))

Stiekem... of eigenlijk niet zo stiekem zoals hier wel uit blijkt, ben ik nooit tevreden met m'n geluid. Misschien nog een keer bi-ampen met m'n SWR voor strak laag en een buizenbak voor de 4x10 en dan bla bla bla bla bla :)
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

die van mij is 4 ohm, dan kan het inderdaad niet, de reden was toen om een speaker te hebben die aardig wat kan hebben als "stand alone" op het podium
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Okee, bedankt alsnog :)

Overigens... ik heb liever een té hard geluid met oordoppen dan een normaal geluid zonder oordoppen. Oordoppen maken het geluid vaak voller en halen die schelle hoge tonen weg.
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

Gelukkig is de shit van de meeste podia waar ik optreed goed verzorgd.

Al dat gesjouw met al die zooi is niks voor mij ("lazy" hè :wink: ).
Plaats reactie