Wie gebruikt z'n tone knop?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!

Gebruik je de tone knop van een passieve bas?

Ja! Erg nuttig!
68
51%
Alleen als de snaren nog nieuw zijn...
3
2%
Helemaal open en gaan!
63
47%
 
Totaal aantal stemmen: 134

Gebruikersavatar
LinkWray
Berichten: 689
Lid geworden op: 09 aug 2005, 09:55

Bericht door LinkWray »

Altijd helemaal open behalve bij sommige beatlenummers dan gaat hij helemaal dicht.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Mijn Esh Stinger kan beide. Dat is een actieve bas die ook passief geschakerld kan worden. Er zit helemaal géén EQ op, maar wel een tone knop die zowel actief als passief werkt. De truc zit hem in de routingsmogelijkheden. Er zit een schakelaar op waarmee je alle electronica kunt omzeilen. Dus de pickups direct naar de output. Dat geeft het minst belaste en dus meest eerlijke signaal. In de praktijk merk je er heel weinig van, want ook mét tone knop ingeschakeld klinkt ie prima. Echt een optie voor de puristen, vind ik. Dus ik stem mét toneknop. Dat geeft je behoorlijk wat mogelijkheden qua passieve sound.
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

Die twee mensen die op 'alleen als de snaren nog nieuw zijn' hebben gestemd... was dat omdat de optie 'vol open en gaan' er nog niet was?
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

Vol open en gaan, Nikki Sixx heeft begrepen hoe het moet! Gebruik mijn actieve Ibanez zelfs passief
Gebruikersavatar
Njits
Berichten: 197
Lid geworden op: 17 mei 2007, 16:52

Bericht door Njits »

Op mijn Squier P - Open en GAAAAAAN!
Op mijn Stingray-5: Soms iets terug, ligt eraan wat ik speel, jazzy mag het iets wolliger, maar met de band: open!
Ze zijn allebei passief dus heb geen mooie EQ en magneetjes in zadeltjes, zoals mijn leraar... opzicht lijkt het me vet om te hebben, maar zal ik het vaak gebruiken? dat vraag ik me af
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

The Fourth Horsemen schreef:Die twee mensen die op 'alleen als de snaren nog nieuw zijn' hebben gestemd... was dat omdat de optie 'vol open en gaan' er nog niet was?
Ik heb daarop gestemd omdat ik de optie 'nee, die gebruik ik niet' er niet bij zag staan ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
SURVIVOR
Berichten: 318
Lid geworden op: 03 sep 2005, 00:43

Bericht door SURVIVOR »

.
Bij optredens en repetities gebruik ik de toonknoppen niet (=helemaal neutraal)... M'n bas heb ik dan ook in de passieve stand staan...

Alleen bij het maken van opnames/demo's draai ik de Low helemaal open en de Mid + High laat ik neutraal, in het midden... M'n bas heb ik dan dus in de aktieve stand staan...
.
Basses

-Fender American Standard Jazz Bass
-Warwick FNA Jazzman
-Maison Prodigy
-SigmaGuitars BMC-1STE


Amps + Cabinets

-Hevos 400D
-Hevos Power 2 x 10" + tweeter
-Hevos Power 1 x 15"

-Fender Rumble 75
-Ampeg BA108 Bass


Pascal Keyner
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Ik vind het geluid van m'n nieuwe P bas echt niet vet als ik de tone helemaal open gooi. Ik heb hem juist altijd helemaal dicht en soms een beetje open. Als ik met een plectrum speel vind ik het wel vet als het geluid wat ruiger is, dan gaat ie dus wat open. Maar verder dan 15 a 20% volgens mij nooit.
Doodndoodit, dah, dt-dt-dah
Gebruikersavatar
Spinal Tap
Berichten: 3039
Lid geworden op: 22 jan 2005, 12:57

Bericht door Spinal Tap »

Verschilt per basgitaar.

Precision: Toneknop helemaal dicht (lekker dof)
JazzBas: - Funk/slap helemaal open
JazzBas: - Jaco: toneknop beetje dichtgedraaid
Gebruikersavatar
Essy
Berichten: 491
Lid geworden op: 12 mei 2005, 22:55

Bericht door Essy »

Ik heb al mijn knopjes altijd openstaan, behalve als ik mijn bas zachter wil hebben en geen zin heb om naar de versterker te lopen.
Tant pis!
Gebruikersavatar
Weylin
Niks
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 jan 2007, 04:22

Bericht door Weylin »

De mijne staat eigenlijk altijd open. Alleen bij Black Velvet niet, omdat 'ie dan net een tikkie anders klinkt. Niet dat dat trouwens zo gruwelijk veel verschil maakt bij de mijne ;) Hoef alleen iets minder aggressief te dempen.
Gebruikersavatar
Riza
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 mei 2007, 17:33

Bericht door Riza »

Als het mechanisme het toelaat dan sloop ik alle toonknoppen er altijd uit.
Dan zitten ze er alleen nog voor de sier op.
Haico

Bericht door Haico »

"Helemaal open en gaan!" is helaas niet hetelfde als "Eruit slopen en gaan!"

Ik moet nog steeds een handje vol van deze hebben:
https://www.guitarelectronics.com/product/CPNL1

Op mijn fretloze prefereer ik een tone schakelaar. 8)

EDIT: ik koos voor "Ja! Erg nuttig!"
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

dat is ook wel iets leuks...
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Op m'n actieve Dean staat de toneknop neutraal (kan cutten en boosten, staat nu precies op de helft dus zeg maar). Op mijn Adonis P altijd helemaal open.
Plaats reactie