Eerste aanzet tot bespelen basgitaar...

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Bassmeister Che
Berichten: 285
Lid geworden op: 06 mar 2004, 16:34

Eerste aanzet tot bespelen basgitaar...

Bericht door Bassmeister Che »

Misschien een beetje beschamend om te zeggen, maar ik ben begonnen met bassen toen onze bassist de band verliet. Op dat moment speelde ik gitaar in die band en besloot dat het goed was voor de band, wanneer ik basgitaar zou gaan spelen, aangezien ik en de drummer de juiste interactie hadden.

Al spoedig merkte ik dat de rock die we speelde met de band niet echt uitdagend was voor de basgitarist(had ik eerder nooit zo door gehad). Ik besloot veel flea, miller, pastorius te gaan luisteren op aanraden van een aantal basgitaristen die ik kende en verzon nieuwe, groovende lijnen onder de bestaande nummers, die de stijl van de band compleet veranderde. Ik merkte al snel dat de nieuwe nummers, vooral op de basgitaar en drums gingen 'staan', wat de insteek van de gehele band veranderde. Waar we eerder moeite hadden met het schrijven van nummers, bleek nu ineens geen moeite meer te zijn. De nieuwe stijl, funkrock, bleek beter bij de band te passen.

Mijn liefde voor de bas werd fataal na een aantal maanden. Ik raakte mijn gitaar alleen nog aan om wat te pingelen en als ik dit deed, merkte ik dat ik baslijnen speelde. De basgitaar bleek beter bij mijn 'handen te passen' en daarnaast ook beter bij mijn persoonlijkheid. Het hele idee van 'basgitaar is saai' verdween en ik was verkocht. Ik merkte ook dat ik hele andere muziek ging luisteren. De powerchord-rock en punk maakte plaats voor groovende funkrock, funk, soul, blues en jazz.

Ik zou graag willen weten hou jullie erop kwamen bas te gaan spelen. Had je het gevoel dat het bij je paste? Was er een basgitarist waar je idolaat van was? Of was het puur uit noodzaak, net als in mijn geval?
"Wie achterom kijkt, wordt geen meeloper."
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Ik was bijna 16 en zag Queen: Live at Wembly (op tv). Het leek me geweldig om voor zoveel mensen op te kunnen treden en ik wilde dan ook zo snel mogelijk in een band spelen. Ik ben geen briljant zanger en wat Roger Taylor deed zag er het simpelst uit (en zijn baslijnen blijven nog steeds briljant). Na drie weken zeuren kreeg ik een basgitaar met versterker van mijn ouders. Het oersimpele baslijntje van shea seger - clutch sterkte me om mijn basdroom te verwezenlijken. Met dat 15 watt versterkertje zat ik weer een weekje later in mijn allereerste bandje. Later heb ik mezelf wijs gemaakt dat ik altijd al verliefd was op de lage tonen en een goede groove, maar misschien is dat ook pas later gekomen. Ik ben in de eerste plaats bas gaan spelen om muziek te kunnen maken en om in bands te spelen en dat is nu nog steeds zo.
Ach ja, die goeie ouwe tijd :).
Wel jammer dat het oude wembly niet meer bestaat.
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

ik zag fieldy...

ik vond die dude wel cool :oops:

EDIT:
heb altijd willen drummen, maar drumstel mocht nooit van mn ouders.
vriend van mij had een cd van korn... vond ik eerst niet zoveel aan, maar in de clip van freak on leash ofzo zag ik die kerels allemaal wack doen...
waaronder de bassist,,...
en jaja fieldy drumde op zn bas.
dat was uiteraard stoer en cool...
ik was altijd met ritme en 'grooves' bezig...
toen dacht ik, tja, laat ik een bas kopen.
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Ik ben (ook) begonnen als gitarist omdat ik helemaal idolaat was van alle muziek waar maar gitaar in voorkwam, maar al gauw kwam ik erachter dat ik er weinig talent voor had. Tot ik op een braderie in Drenthe een kraam tegenkwam van een restaurateur van oude (bas)gitaren, waarop een oude Guild bas lag. Ik was er gekgenoeg verliefd op vanaf het moment dat ik hem zag en kon hem voor de lieve som van 800 gulden kopen. Me erin verdiept, ding flink verbouwd (verbeterd) en heerlijk aan het spelen, tot ik me bedacht dat ik mijn gitaren nauwelijks meer aanraakte. Inmiddels ook steeds meer basgeorienteerde muziek gaan luisteren (soul, funk) en in Les Claypool, Rocco Prestia, Chris Squire, Victor Wooten en (natuurlijk) Stanley Clarke regelrechte idolen gevonden. Via een DeArmond Pilot Deluxe en een oude Fender Precision doorgestoten naar het 'boutique' segment (ik ben echt een sucker voor mooi hout namelijk) en helemaal Alembic-fanaat geworden door een gelukkige koop van een N.O.S. Orion, die nog steeds mijn absolute nummer 1 is. Inmiddels de instrumentencollectie flink uitgedund, daardoor eigenlijk veel meer tijd voor spelen, leren, ontdekken en genieten gekregen, en opeens blijk ik er toch ook 'enig' talent voor meegekregen te hebben... That's it! 8)
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Q. schreef:Ik ben geen briljant zanger en wat Roger Taylor deed zag er het simpelst uit (en zijn baslijnen blijven nog steeds briljant)
Ik denk dat je het over John Deacon hebt:)
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Squire schreef:
Q. schreef:Ik ben geen briljant zanger en wat Roger Taylor deed zag er het simpelst uit (en zijn baslijnen blijven nog steeds briljant)
Ik denk dat je het over John Deacon hebt:)
En ik denk dat jij gelijk hebt. Op één of andere manier haal ik altijd John Deacon, Roger Glover en Roger Taylor door de war, vraag me niet waarom en vraag me ook niet waarom Roger Glover in dat rijtje staat.
Gebruikersavatar
Slapdash
Berichten: 1069
Lid geworden op: 07 aug 2004, 14:06

Bericht door Slapdash »

Ik hoorde altijd als ik na muziek luisterde zware tonen en wist nooit wat dat was ik hoorde mijn vader wel altijd praten over zware bassen in muziek maar had geen besef.pas op mijn 11 of zo wist ik dat ben op mijn 16e begonnen met zingen in een band en hoorde de bassist een basslijn spelen die mij bekent voor kwam (ik had het eerder gehoord in een muziek stuk maar ik wist niet dat het werd bespeelt door de bassist ) toen begon ik me echt te verdiepen in het bassen ik pakte altijd zijn bas tijdens onze pauzes.
om een beetje te kijken hoe het instrument werkte
ben toen 2 jaar later een bas voor mijn zelf gaan kopen,en speel in februari 5 jaar bas

:lol:
______________________________
De bassist speelt nooit fouten akkoorden/noten :lol:
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Ik wist niet echt waar ik mee bezig was toen ik begon. Wou wel iets van muziek doen, maar wist niet echt wat, en had geen zin in die blokfluit opstap van muziekscholen, of akkoestich gitaar ofzo.
Toen kwam ik bij een klasgenootje thuis die gitaar deed en die gast had ook een basje staan. Bleek dat je daar zo mee kon beginnen, en het feit dat ie maar 4 snaren had was ook wel lekker makkelijk. (luiheid rules :D ) Was toen 13 btw. Tijdje lessen gehad, en de lol er wel in verloren intussen.
Later heb ik voor de lol een drumstel gekocht en ben daar wat op gaan kutten. Toen in een bandje gaan drummen, en via via die band een jaar of 2 later en gitarist tegengekomen die een band op wou richten in de stijl die wel aansprak qua bas, en daar verder mee gegaan (dat is Haggis geworden). Toen pas heb ik het bassen eigenlijk een beetje serieus opgepakt, en GAS ontwikkelt. Was toen een jaar of 16 geloof ik.
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Ik wilde dingen kunnen spelen waar ik altijd naar luisterde en ik wil altijd graag anders zijn dan de 'rest'. En ik had al door dat iedereen gitaar wil spelen. Ook spoelde ik altijd een paar keer de stukjes terug waarin je enkel de bas en drum hoorde, dat vond ik altijd te gek. En ja bassen zien er mooier en groter uit :) En het hele idee dat je met je vingers speelt waardoor je dus meer met gevoel kan spelen dan wanneer je met een plectrum op 6 snaren tegelijk loopt te rammen. Dus de keuze was snel gemaakt.
Yamaha RBX JM2.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

Kool & The Gang.
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

bij mij is niet echt een band daar verantwoordelijk voor geweest..
meer toen ik voor het eerst zo`n ding van dicht bij zag en de eerste lage toon hoorde.. toen dacht ik echt..vvvvetttt
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

eigenlijk was mijn inspiratie om te bassen Level 42, toen was ik ongeveer 14 of zo en hoorde ik op de radio lovegames van ze en dacht : he....rare bassound en manier van spelen....kende ook toen nog niet Stanley en noem die andere basgrootheden maar op....thuis speelde mijn vader al gitaar en ik pingelde ook wel eens wat op gitaar....ben toen een goedkoop basje gaan kopen en geprobeerd dat allemaal te spelen...en ook andere nummers van de radio, en ben er zo ingerold bassist te worden....en bevalt me nog steeds!!
let's JayDee !
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Het was bij mij zover toen ik door vrienden in een band werd gevraagd om te bassen. Ik had net een half jaartje geleden de Aria Pro II (die Bassssplayer nu in bezit heeft) van de moeder van m'n beste vriend op de bassischool gekregen. (Zijn vader was aan Alzheimer overleden...erg trieste situatie, hij is maar 43 jaar geworden)

Ik speelde al jaren gitaar en ik dacht 'dat flik ik wel ff'. Ik wist van toeten nog blazen en door dat bandje werd ik wakker geschud qua totale muziekinvulling. Ik stond op het podium op de bandavond van de middelbare school en ik weet nog steeds een aantal setlistnummers. Echt een te gekke ervaring om achter een grote speakerkast te staan (Trace Elliot met een dikke kast eronder) en de tonen in je benen voelen. Heerlijk.

Toen had k de smaak te pakken, van The Police naar Sting en naar de jazz. En nu raak ik alleen nog maar mijn accoustische gitaar aan voor ideetjes op te doen. Die doe ik ook wel op op mijn bas. Ik heb veel geleerd sinds ik bas ben gaan spelen en met gitaar stond ik een beetje stil qua ontwikkeling. Als ik die bas niet had gekregen had ik nu vast nog steeds mijn electrische gitaar in de kamer gehad, zonder beter te weten. ;)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14274
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

bij mij was het pure noodzaak. Was eigenlijk zanger/toetsenist in mijn eerste twee bandjes, en in het begin ook nog in m'n huidige band. We kwamen er toch al snel achter dat we de keys niet gebruikten/nodig hadden, en dat ik eigenlijk helemaal niet kan zingen.Toen, bij gebrek aan een bassist had ik maar een basgitaar aangeschaft met het idee van "het kan nooit moelijker zijn dan poepen" en "we zien wel of het wat wordt" en dat is nu zo'n vier jaren geleden, en ik wil nooit meer anders!!!!!!
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

De Teng schreef:bassischool
Cool, had ik daar maar les gehad :)

Nouja ik weet niet meer precies waarom ik ben gaan bassen, hoewel het nog maar tweeënhalf jaar geleden is (ik was 16). Het was rond de tijd dat ik veel van de Peppers begon te luisteren, maar ik weet niet meer wat eerst kwam, die cd's of mijn bas.
Eigenlijk gaf mijn broertje me het idee. Mijn ouders zijn er altijd erg vóór geweest dat ik me zegmaar muzikaal ontwikkelde. Ik heb dus vroeger blokfluit gespeeld enzo wat ik best leuk vond, en daarna twee jaar piano waar ik net goed in begon te worden.. toen had ik opeens geen zin meer. Vervolgens vijf jaar niks gedaan (maar wel veeeeel muziek geluisterd) en toen dus op aanraden van mijn jongere broer, die gitaar speelt, de bas opgepakt.
Ik wilde trouwens ook drummen net als Clunk, maar dat gaat niet bij ons thuis, en net als Beestmens zag ik het overschot aan gitaristen.
Plaats reactie