Eerste aanzet tot bespelen basgitaar...

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
DaMaGe, Inc.
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 apr 2004, 22:37

Bericht door DaMaGe, Inc. »

Abathur schreef:(plectrums op een bas is net zoiets als patat uit een puntzak gaan eten met bestek. Onhandig, stijlloos en niet lekker.)
Haha, die moet ik onthouden. :P Ben het er ook helemaal mee eens. :mrgreen:
Gebruikersavatar
konijntjeluuk
Berichten: 707
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:41

Bericht door konijntjeluuk »

ik ben ook begonnen op de gitaar wat mij opvalt want er zijn er hier veel bassisten die begonnen zijn op de gitaar.
ik kon geen band vinden en zonder band ben je minder inspiratievol. een goede band met repertoire zocht een bassist. dus ik spelen op een geleende bas en na een halfjaar mn eerste bas gekocht yamaha bbg4aII.
die band (muse replicatie) is no more. nu in band zoals papa roach. alleen dan met betere baslijnen :lol:
Low
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2004, 09:53

Bericht door Low »

Ik ben meteen op bas begonnen, zo'n 2 jaar geleden, en ook vrijwel meteen in een band (Chased).
Eerste grote invloed was toch wel Fieldy, maar dat was na een tijdje ook wel weer over...
Nu is het meer Jason Newsted, Cliff Burton ('Tallica), Rex Brown (Pantera) en John Campbell (Lamb Of God).
...And Justice For All
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Ik heb een paar jaar bij een drumband gezeten (speelde dus alleen snaredrum), maar daar ben ik mee gekapt ivm het op straat moeten lopen in zo'n heerlijk uniform.

Ik heb altijd al 'echt' willen drummen, maar daar was nooit geld/ plaats voor. Toen ik wat meer in aanraking kwam met muziek waar veel gitaren in voorkomen ontdekte ik dat de bas samen met de drums ook vaak het ritme verzorgt. Bovendien leek me het eigenlijk wel leuk naast ritme ook wat meer melodie te spelen. Ik heb voor mijn verjaardag een bas gevraagd en die heb ik ook (deels) gekregen :D
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26364
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ik speelde vanaf m'n 13/14e samen met een schoolvriend wat gitaar. Hij had een krantenwijk en dus binnen de kortste keren geld voor een electrische gitaar. Volgende stap was dat hij in een bandje zat, en ik ging een keer mee naar een repetitie; we waren toen een jaar of 15/16. Ze hadden een echte bassist met een Fender Bassman 100 en een echte Hofner vioolbas!! Eén nummer was genoeg. Dat wil ik ook! Niks gitaar! Van mijn vakantiewerkcenten een Japanse Sakai (geen saké :wink: ) gekocht, en dat is nu 30 jaar geleden.....
Die Japanner heb ik al lang niet meer (jaaaren later overgedaan aan diezelfde vriend, die nog steeds een vriend is), maar ik ben wel helemaal vergroeid geraakt met die 4 snaren.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23046
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Eerste aanzet tot bespelen basgitaar...

Bericht door Angelo »

Even oprakelen, altijd leuk zulke verhalen...

Ik ben op mijn 14e verslaafd geraakt aan de muziek van Rush, en vooral het geluid van bassist/zanger Geddy Lee. 20 jaar later pas trok ik de stoute schoenen aan en ben ik zelf begonnen met bas spelen. Daarna is het nooit meer goed gekomen.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26364
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Eerste aanzet tot bespelen basgitaar...

Bericht door Hans58 »

Grappig om te lezen. Ik heb nu, zoveel jaar na dato, ook een Fender Bassman set én een Höfner vioolbas. En wat een heerlijke combi is dat. Kennelijk ben ik een late leerling. :D :oudezak:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Eerste aanzet tot bespelen basgitaar...

Bericht door AmericanIdiot »

Zoooo..... beste necrobump!

Geweldig, een van de eerste BGF topics. Gewoon 12 jaar oud....de tijd vliegt. Grappig om te zien dat een aantal leden hier nooit meer komen maar sommigen nog steeds online zijn. Leuk! :jaaaaa:
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Eerste aanzet tot bespelen basgitaar...

Bericht door Buster »

Samen met mijn broer en een neef zouden we een band gaan starten, omdat we muziekliefhebbers waren/zijn met overeenkomstige smaak:
neef toetsen
broer drums
ik bas
Zowel mijn broer als ik wilden drummen, maar ik was degene die bas ook leuk vond, dus dat werd het voor mij. Repertoire moest uit de hoek van de symphonische rock gaan komen.

Een instrument was destijds relatief snel gevonden (ik praat nu over midden/eind jaren 1990) via zo'n geel krantje met advertenties. Die band is nooit van de grond gekomen, helaas.
Jaaaaren heeft die bas stof gevangen en weinig anders dan dat. Pas een jaar of 8 terug werd het stof verwijderd en ik nam les, zocht een bandje, werd eruit gezet ("Ga nog maar eens op les!"), oefende, kwam weer in een band enzovoort.

Spullen heb ik voor elkaar, kan een klein beetje bassen, vind het echt leuk om te doen en zit momenteel middenin het zoeken naar nieuwe zanger(es) voor de band.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8204
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Eerste aanzet tot bespelen basgitaar...

Bericht door Peachabell »

De eerste aanzet tot basgitaar spelen waren mensen uit m'n directe omgeving, om precies te zijn: degene die me voor het eerste bandje gevraagd had en een oud- huisgenoot.

Mijn aandeel in dat bandje was in eerste instantie de synthesizer en de rhythmbox.
Nadat de oud- huisgenoot ons door het kelderluik had gehoord, werd de gitarist later op de meegeluisterde oefensessie aangesproken.
Het gevolg van dat gesprekje was een donatie van oud spul, onder andere een Italiaanse basgitaar, die aan mij toegewezen werd.
In eerste instantie vond ik het maar een halfgaar ding, van snaarinstrumenten wist ik toen ook nog niet veel.

33 jaar later speel ik meer basgitaar dan synthesizer, dus iets zal me er wel aan bevallen.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Eerste aanzet tot bespelen basgitaar...

Bericht door Erelid »

In 1995, ik was toen 33, trouwde ik en op het feest wilde ik een goede band. Die kwam er en Henk Arts, lang bassist geweest bij Harry Saksioni, regelde de band en speelde er in. Dat was helemaal top en ik was onder de indruk van Henk's bas-spel. Dat wil de ik ook. Les genomen bij Henk en een basgitaar gekocht met hem. Kort daarop begon ik voor me zelf (ICT) en raakte door de drukte het bassen op de achtergrond. Ik had 2 lessen gehad geloof ik. In 2008, ik kreeg weer wat meer tijd, ging het bassen toch weer kriebelen. Ik hoorde van de popschool SKVR in Rotterdam en ging naar een open dag. Ik schreef me meteen in en heb daar een paar jaar in verschillende bandjes gespeeld. Je ontgroeid dat echter wel; 4 maanden oefen op 3 nummers om die dan uiteindelijk op het podium te doen. Een jaar of 2-3 geleden gestopt bij de SKVR en samen met een paar anderen van die popschool een bandje gevormd. Eerst akoestisch in de huiskamer, later toen we een drummer er bij kregen naar de oefenruimte elke week en een paar keer per jaar optreden op feestjes ed. De bas die ik met Henk kocht in 1996 (Squier multiplex jazzbass) is inmiddels weg en daarvoor zijn 10.. andere bassen in de plaats gekomen. Er zijn er de laatste 8 jaar zo'n 35 over de drempel gegaan hier.. :facepalm: Inmiddels het kopen/ruilen wel op een laag pitje gezet.
Schietschijfje
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mar 2016, 13:44

Eerste aanzet tot bespelen basgitaar...

Bericht door Schietschijfje »

Ik ben 2 jaar geleden begonnen op een klassieke gitaar. Een aantal maanden later kwam daar een Squier Strat bij.
Ik merkte dat ik een voorkeur had voor de lage E en A snaar. Dat hoge gepiel op de overige snaren vond ik maar niks. Om aanraden van een collega (gitarist) heb ik toen besloten om de collectie uit te breiden met een een basgitaar. Ik speel nu regelmatig samen met 2 collega's (gitarist en drummer)en ben blij dat ik voor de bas heb gekozen.

No more treble.
Lakeland Skyline DJ4 /Sadowksy preamp & Sadowsky jazz pups / La Bella 760FL
G&L L2000 Tribute / DR Lo Riders
Harley Benton Harley Benton JB-40FL Fretless / La Bella 760FS
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15138
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Eerste aanzet tot bespelen basgitaar...

Bericht door padawatje »

Copy/paste uit mijn persoonlijk topic :

Ik denk dat ik eigenlijk helemaal geen idee had wat een basgitaar was, tot ik ergens in de jaren '80 Mark King bezig zag in Wedden Dat, bij Jos Brink. En ik heb zowaar de beelden teruggevonden op Youtube:





Ik had toen onmiddellijk zoiets van "Whoaw, wat een cool instrument !" (Al zal het in die tijd wel een andere uitdrukking geweest zijn ipv. "cool")
Bleek toen dat het vriendje van mijn oudere zus ooit bas had proberen te spelen in een bandje. Zijn spullen lagen nog steeds in de garage van zijn ouders en mocht ik best hebben. De bas was een crappy "Kinor" shortscale, electronica kraakte en zoemde en niet alle tuners waren dezelfde !
Er was ook een buizenversterker bij met een (in mijn ogen toen) gigantische cab. Echt vintage spul, maar die hebben we niet meer aan de praat gekregen. Ik vrees dat de hele troep op de vuilnisbelt is terecht gekomen ... :oops:
Ik dus maar de bas ingeplugd in het enige beschikbare audio-apparaat in huis met een line-in: een (toen al antieke) Dual platenspeler ! Zo eentje:
Afbeelding
Een strap had ik niet, dus gebruikte ik een stuk autogordel, met aan weerszijde een gaatje in geknipt voor de strapbuttons. :lol:

Helaas, dit was eind jaren 80/begin jaren 90. Er was géén BGF, geen Youtube instructie-filmpjes, geen tabs om te downloaden en ik kende niemand die in een bandje speelde of mij kon leren bas spelen. Dus al gauw stond de bas werkeloos in de hoek en kreeg ik een vriendinnetje en andere interesses. De bas is toen naar het jongere broertje van mijn vriendin (nu echtgenote) gegaan. Die speelde al gitaar en had daar wél een versterker voor.

Fast forward 15 jaar later, naar 2009 :
Ik ben de Kinor bas nog eens gaan ophalen, maar ondertussen was de electronica hélémaal kapot. Hij is daarom terug gegaan naar de oorspronkelijk eigenaar (die ondertussen al lang met mijn zus getrouwd was) en die heeft hem nu, bij wijze van jeugdsentiment, aan de muur van zijn werkkamer hangen !
Afbeelding

Maar toen bleek dat plaatselijke muziekschool een afdeling Pop & Jazz had opgericht, waar je nu ook basgitaar kon leren spelen en begon mijn jongensdroom weer te kriebelen :)
Ik heb mij toen bij dit forum aangemeld, een derdehands bas + versterker gekocht en ben les gaan volgen.
Dat is ondertussen dus al zo'n 7 jaar geleden. En ondanks een redelijk ernstig ongeluk met mijn linkerhand een jaar of drie geleden, volg nog steeds les en heb ik al met een aantal bandjes/ensembles/orkestjes meegespeeld.
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 840
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Eerste aanzet tot bespelen basgitaar...

Bericht door ejp »

ooit begonnen in een schoolbandje ,13 jaar ... had een akoestische gitaar omgebouwd met 4 dikke snaren! want die bastonen vond ik prachtig! gitarist had er gewoon 6 , maar moest laag geluid bij, vandaar de ombouw. toen een fiets omgeruild voor mijn 1e electrische bas, een Eko shortscale.
ik luisterde naar Joy Division etc. wat een prachtgeluid maakte de bassist Peter hook, (hij speelde vrij hoge tonen omdat ie anders niet te horen was..) maar was lekker ritmisch. daarna veel nagespeeld van bandjes uit die tijd, Cure, Stranglers , Bauhaus, Echo and the bunnymen, Siouxsie and the Banshees.. dat genre.
. na een stop van 30 jaar de bas weer opgepakt en weer lekker "opnieuw" begonnen!

EJ
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
TCE Bam 200
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Behringer bxr1800h
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Eerste aanzet tot bespelen basgitaar...

Bericht door didi »

Volgens mij was ik vijftien en had net ' Live and dangerous" van Thin Lizzy in huis. Phil Lynott sprak wel tot de verbeelding al was ik niet zwart. Door smerig werk te doen in een hotel verdiende ik mijn eerste japanse tweedehandsje bij elkaar en kocht deze samen met een GEM versterker ( die overigens helemaal niet zo slecht was ). Met wat klasgenoten startte we een bandje. Ik deed maar wat, kon wel wat nummers naspelen: psycho killer, spanish stroll, en we verzonnen wat eigen nummers met teksten vol puberleed. Ik kon nog geen mineur- van een majeurakkoord onderscheiden maar dat maakte geen ruk uit. Ik speelde toch voornamelijk grondtoon kwint en octaaf.
Plaats reactie