Tips en truuks bij eerste optreden(in Mezz Breda)

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Dragon
Berichten: 169
Lid geworden op: 06 jun 2004, 21:51

Tips en truuks bij eerste optreden(in Mezz Breda)

Bericht door Dragon »

Bascollega's,

binnenkort ga ik voor het eerst met mijn huidige bandje optreden in het Mezz café in Breda. Aangezien ik er nog nooit heb opgetreden zou ik graag wat dingen van jullie willen weten. Ik ben 1 keer naar een optreden daar wezen kijken en vond het zaalgeluid redelijk goed. Mocht wat harder, maar goed.

Maar hoe is het gesteld met het podiumgeluid? Ik ben van plan om gebruik te maken van de backline, volgens mij een H&K Bassforce 300, welke ik niet echt ken. Het gaat maar om een optreden van een klein uur(ongeveer 12 nummers). Ik maak ook gebruik van een Boss GT6B.
Ik heb 1 slecht verhaal inmiddels gehoord van een collega, die zei dat het zaalgeluid afketste op de muur tegenover het podium, en dan vervolgens ook weer hoorbaar was op het podium, en dat i.c.m. monitoring en backline was een rommel...

Aangezien het mijn eerste optreden sinds tijden is, komt er heel wat volk kijken en wil ik eigenlijk(maar dat is altijd) zo lekker mogelijk spelen.

Oh ja, er speelt nog een bandje en als we pech hebben zijn we de tweede op de avond, en dat zou beteken een line-check i.p.v. een soundcheck...

Mijn vraag aan mensen met ervaring, hoe kan ik me het beste voorbereiden op deze try-out?

Alvast bedankt.
Fender bassen, Precision en Aerodyne
Shure GLXD draadloos systeem
Shure P3TRA PSM 300 in ear systeem
Rotosound en D'Addario snaren
Monster kabels
Line 6 Helix LT

www.phoenix-rockband.com
Gebruikersavatar
DiFontaine
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2007, 16:42

Bericht door DiFontaine »

Mijn vraag aan mensen met ervaring, hoe kan ik me het beste voorbereiden op deze try-out?

Jezelf vol gooien met drank . ( bier o.i.d ) :twisted: :twisted:
Laatst gewijzigd door DiFontaine op 14 jan 2008, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

haha doe dat maar niet,.. gewoon je tijd nemen voor je geluid ook al is het een line check,...

lekker je geluid afstellen en vragen wat je wil,... (wel voor het spelen,.. ik hou zeldf niet zo van muziekanten die tussen nummers door nog uren draaien of staan te zeuren)

daarn gewoon lekker spelen en genieten!! en verder niet bang zijn gewoon je ding doen,..!
Gebruikersavatar
livefastdieyoung
Berichten: 222
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:51

Bericht door livefastdieyoung »

Idd,

zeker geen schrik hebben om te overleggen met de mensen van het geluid, zodat je zelf vind dat je geluid goed afgesteld staat.

En voor het optreden zelf : gewoon genieten van de muziek en de aandacht!
Ibanez GSR-200
Peavey TKO 115
Boss ODB-3
DOD Envelope Filter
Gebruikersavatar
Gimpy
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 mei 2006, 11:50

Bericht door Gimpy »

Hee, het Mezz café daar ben ik wel eens wezen jammen, ook wel eens opgetreden in de zaal.. De PA daar in het café is redelijk goed, de mensen achter de tafel, die ik heb meegemaakt, doen het vaak best goed. Het enige wat mij in de Mezz tegenstaat, ook in het repetitiekot, zijn de versterkers. Hughes en kettner is nou niet echt mijn ding niet, vooral de basversterkers niet! Ik kreeg daar niets anders dan een geluid uit wat meer te maken had met 'de grote boodschap' dan met de bas. Maar dat is persoonlijk, en ook aan mijn bas te verwijten. Maar verder; toch geen verkeerde spullen en mensen met verstand.
Maar inderdaad. Gewoon zorgen dat je jezelf goed kan horen, en vooral hard genieten, dan komt het allemaal goed.
Maar wanneer moet je optreden? Altijd leuk om te komen kijken.
Warwick Fortress One V - Yamaha BBN5a - Markbass Little Mark 250 - Eden D-210-T
Gebruikersavatar
Lonnystingray
Berichten: 2879
Lid geworden op: 18 nov 2006, 18:21

Bericht door Lonnystingray »

En vantevoren even een babbeltje proberen te maken met de geluidsman van dienst. Dat wordt meestal erg op prijs gesteld door deze persoon, waardoor hij wat meer naar je wensen zal willen luisteren..

En niet teveel naar de foto rechtsboven de bar kijken, das van onze zanger, en da's me toch n'en lilike vent!
Ik krab waar het jeukt..

Maarten: Wat een ontzettende Stoere-Mannen Bas!

ikke!
Gebruikersavatar
pompompom
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 nov 2003, 10:35

Bericht door pompompom »

-eerst friet halen bij die frituur aan de overkant
-de koffiwinkel is aan het einde van de straat links

;)

In het café heb ik nooit gespeeld, in de zaal daarentegen wel.
"If the words "life, liberty and the pursuit of happiness" don't include the right to experiment with your own consciousness, then the Declaration of Independence isn't worth the hemp it was written on."
- Terence McKenna
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Tips :
dag ervoor goed slapen, handdoekje mee, banaantje eten vlak voor het optreden, dextro-energie mee, even opwarmen en stretchen...

Ach weet je wat, fuck it! Ga gewoon lekker spelen!
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Maak je niet te veel zorgen, geniet er vooral van!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Nefron
Berichten: 589
Lid geworden op: 17 jan 2006, 13:02

Bericht door Nefron »

Ik zou bij de basversterker een hoop mids indraaien en de tweeter zeker uit laten. Zo voorkom je een te modderig geluid met alleen maar heelveel laag, en een schel geluid.

Ik repeteer zelf ook wel eens in de oefenruimtes maar ik vind de versterkers ook maar bagger.

En verder inderdaad van te voren wat overleggen met de geluidsmensen en een stuk van een nummer spelen als soundcheck kan best hoor, werd laatst ook gedaan als ik mij niet vergis.
Ibanez sr765, Ibanez sr705, stagg heavy metal knutselbasje.
Peavey T-MAX - Fender BXR 300c
Peavey 4x12 - Eminence beta10 in zelfbouw kastje - Eminence delta12LF in zelfbouwkast
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

als je in een volle zaal speelt zul je over het algemeen geen last hebben van geluid dat terugkaatst.
Gebruikersavatar
IvanHo
Berichten: 135
Lid geworden op: 29 mei 2004, 00:50

Bericht door IvanHo »

laat zien dat je er plezier in hebt en ga van te voren nog iets leuks doen met de gehele band, zoals eten, biertje drinken (niet teveel) ontspannen. Dan moet het voor de rest ook goed komen
Later

IvanHo!!!

www.systemflatline.com
dejohan

Bericht door dejohan »

Is dat die halfronde zaal waar je moet spelen?
Heb ik ooit eens gespeeld en vond ik echt een super leuke zaal, makkelijk en direct contact met het publiek, wat ik persoonlijk echt top vind. Da akoestiek vond ik wel goed, geen klachten daarover. Eten was ook lekker.

Als je een soundcheck wil, bel dan met de organisator of geluidsmensen en vraag of je kan sounchecken. Meestal wordt er gesoundchecked in de tegenovergestelde volgorde van het optreden. Dus als je als tweede band speelt, moet je eerst soundchecken.
Kan er vb zo uitzien:
17 u: soundcheck TWEEDE band
19 u : Soundcheck EERSTE band (die hun materiaal gewoon laat staan).
20.30 optresen EERSTE band
21.00 optreden TWEEDE band


Over backline lenen: hangt er maar vanaf in hoeverre je er mee om kunt gaan, je zult de amp sowieso moeten afregelen. Heb je zelf een goeie versterker, gebruik dan die. Evetueel kan je de backline delen met de andere band, dat scheel tijd bij de soundcheck.


Mocht je schrik hebben voor terugketstend geluid: al eens aan gedacht op je versterker als side fill op te stellen? Je combo (of wat het ook is) op oorhoogte zo'n 2 meter (links of rechts, hangt er van af waar je staat) naast je zetten. Vraag een flightcase aan de geluidsmensen op hem op te zetten. Zo heb je verschillende vliegen in een klap: het geluid ketst niet terug, je hoort jezelf duizend keer beter dan wanneer je amp achter je staat, de geluidsman is blij want je amp komt niet door in de zaal, je moet niet op je monitor afgaan voor je basgeluid (sommige monitors kunnen echt geen fatsoenlijk basgeluis weergeven), en de andere bandleden horen jou ook rechstreeks.
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

andre van ham schreef: Ach weet je wat, fuck it! Ga gewoon lekker spelen!

Aha ! eindelijk een goed advies ! :wink:

Niet te druk maken joh ! gewoon lekker spelen ! enne effe doorgeven wanneer dan kom ik kijken !
Best wel, eigenlijk.
Spectorbass
Berichten: 1765
Lid geworden op: 22 jan 2006, 21:24

Bericht door Spectorbass »

Ik heb af en toe dat wanneer een optreden tot in de puntjes is voorbereid, er van alles mis gaat. Ik probeer zo onbevangen mogelijk te gaan spelen, dat werkt voor mij het best.
Plaats reactie