Het Grote Centrale Voorsteltopic

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

@ Bolobass

Ik houd niet zo van Rob Zombie, maar meer van zijn solo werk.

Maar goed even een actie foto dan maar:
AfbeeldingAfbeelding
Op de Cort van onze toenmalige bassist.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Welkom Anita, welkom John,
Wie zegt dat je als bassist de achtergrond moet kiezen? Leef je maar uit!
xtala
Berichten: 111
Lid geworden op: 17 sep 2014, 20:33

Bericht door xtala »

Na regelmatig meelezen toch maar een account gemaakt, het lijkt hier wel gezellig.
Ik ben Evert, 24, en officieel al 7 jaar in het bezit van een bas. In de praktijk absoluut nog niet zo lang actief ermee bezig.
Beetje te veel last van GAS, beetje te gevoelig voor koopjes, en volgens mijn band veel te veel fan van wacky geluiden die niet bruikbaar zijn.

Ik bepotel vaak:
- mijn heilige graal, een ATK305 (eentje uit '98 nog), twee jaar op zoek geweest maar dit jaar eindelijk gevonden
- een Squier VM Jazz (want die heeft iedereen)
- een Epiphone SG, omdat ik af en toe mijn horizon wil uitbreiden richting darkside
- ooit hopelijk een soort van zelfbouw Jaguar, maar das nog ver weg

Dit hele zootje gaat door een Ashdown MAG 300 4x10 combo met daaronder een 1x15 cab (hoewel die cab een veredeld tafeltje is tegenwoordig) en tussenin wat effectjes (pitchblack, bass synth wah, battering ram, joyo ultimate OD en een digidelay).

Foto's van mezelve op een podium heb ik niet wegens gebrek aan podium ervaring, foto'tjes van mijn gear moet ik maar eens maken :)
Gebruikersavatar
a-j
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2013, 15:52

Bericht door a-j »

Hoi Evert! Welkom!

Triest om te lezen hoe zwak je bent. Zelf ben ik gelukkig sterk en gedisciplineerd:
Ik ben Bert, 58, en officieel al 3 jaar in het bezit van een bas. In de praktijk absoluut nog niet zo lang actief ermee bezig.
Beetje te veel last van GAS, beetje te gevoelig voor koopjes, en volgens mezelf veel te veel fan van wacky geluiden die niet bruikbaar zijn. :mrgreen:

Khoop dat je het hier net zo leuk gaat vinden als ik.

bert
slol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2014, 17:11

Oudere beginner

Bericht door slol »

Hallo,

Ik ben Sietse. Ik ben 26 jaar jong. In het dagelijks leven ben ik wiskundedocent. In de afgelopen 15 jaar (begon als 11 jarige in de kerk) ben ik actief geweest als geluidstechnicus bij verschillende bands, kerken, congressen, festivals, theater- en dansgroepen e.d. heb ik zo'n beetje alles in het muziekwereldje wel meegemaakt. In de afgelopen 15 jaar heb ik zaaltjes van 30 tot 4000 man gedraaid. In het afgelopen jaar is alles op dit gebied stil komen te liggen.

Naast deze activiteiten heb ik jaren lang op redelijk niveau gesport. Door een blessure moest ik dit 4 jaar geleden opgeven. Daardoor kwamen er doordeweeks al drie avonden in de week vrij. Deze heb ik destijds gevuld met verschillende bands.

In het verleden heb ik op repetitieavonden wel eens bas in de hand gehad als er eens een bassist ontbrak. Lekker met een koptelefoon op mee proberen te komen. Dit lukte natuurlijk voor geen meter want ik heb geen enkele muzikale opleiding. Dus ik probeerde met wat logica (ik heb wiskunde gestuurd) de noten te plaatsen en af en toe raakte ik op die manier wel de juiste noot.

Doordat ik nu, mijns inziens, te veel avonden over heb ben ik opzoek naar een andere invulling. Nu ga ik de komende tijd mijn eerste lessen krijgen en ga ik aan het bassen. Ik heb geen enkele muzikale ervaring met het bespelen van instrumenten dus ben een absolute beginner. Nu ben ik opzoek naar een goede beginnersgitaar waar ik de komende paar jaar lekker op kan oefenen en wat toch een behoorlijk geluid heeft. Ik kwam op bax-shop de volgende basgitaar tegen: Ibanez GSR200B-WNF. Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Mochten jullie nog meer adviezen hebben dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
a-j
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2013, 15:52

Bericht door a-j »

Hoi Sietse,

Welkom!
Je vraag kan ik niet beantwoorden. De GSR180 zou ik niet ongezien kopen, maar met de GSR200 kan dat misschien wel. Neem het liefst iemand mee naar een winkel als het om minder dure bassen gaat, of vraag hier naar de veilige modellen voor Internet-handel.

Misschien is het beter als je de vraag nog een keer stelt op de afdeling Basgitaren; ik krijg de indruk dat veel meer mensen daar lezen dan hier.

Hoe dan ook: veel plezier met bas en BGF!

bert

Oh, en Riemann had gelijk. Kheb het alleen nog effe nie beweze, maar dat is een detail. Hij had gelijk. Punt uit. :lol:
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Welkom allemaal!

Ik zou geen enkele bas blind kopen. Naast kwaliteitsaspecten (er kan een rot exemplaar tussen zitten) moet hij ook prettig voelen: gewicht, breedte/dikte van de hals, wel of geen neckdive. Kijk ook eens naar tweedehandsbassen in de buurt, via de bekende kanalen als Marktplaats en natuurlijk via de aanbiedingen van BGF-leden. Aanbiedingen op andere sites worden hier ook gespot. Kun je er gelijk vragen over stellen. Tweedehands scheelt je geld en met een beetje mazzel lange autoritten of retourzendingen naar webwinkels.
Het is makkelijker als je denkt.
slol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2014, 17:11

Bericht door slol »

[quote="MaartenV"]Welkom allemaal!

Ik zou geen enkele bas blind kopen. Naast kwaliteitsaspecten (er kan een rot exemplaar tussen zitten) moet hij ook prettig voelen: gewicht, breedte/dikte van de hals, wel of geen neckdive. quote]

Het woord neckdive ken ik nog niet. Kan je dit uitleggen?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

'Neckdive' is de neiging van een bas om naar beneden te duiken met z'n hals. Kopzwaar dus, waardoor je steeds met je frethand (en arm) de hals omhoog probeert te houden in de goede positie.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
slol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2014, 17:11

Bericht door slol »

Rieno schreef:'Neckdive' is de neiging van een bas om naar beneden te duiken met z'n hals. Kopzwaar dus, waardoor je steeds met je frethand (en arm) de hals omhoog probeert te houden in de goede positie.
ohh zo. Thanks.
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Bericht door Kaasbaas »

@ Sietze

Er zijn duizende goeie beginnersbassen, dus de vraag "is dit een goede bas" is niet echt relevant. Daarnaast bestaat er zoiets als meningsverschil (en dat is maar goed ook). De ene bas kan helemaal geweldig zijn en helemaal passen bij jou, en de andere bas die misschien wel veel beter aangeschreven staat kun je niks aan vinden.
Naast of dat je t geluid, de hals, het uiterlijk, het gewicht, de prijs etc helemaal bij je past is t ook maar de vraag of de bas goed afgesteld is of niet. Een perfecte bas die slecht afgesteld is ga je niet naar omkijken, terwijl het dus een waanzinnige bas zou kunnen zijn behulp van een schroevendraaier of inbus.

Natuurlijk helpt dit je helemaal niet om de keuze makkelijk te maken. Maar dan heb ik wel de volgende tips:
- Ik ben niet zn fan om dit soort dingen bij Baxshop of Thomann te bestellen. Ga liever naar een winkel. Dan betaal je wellicht 2 10tjes meer maar dan krijg je advies en (de meeste winkels) stellen de bas goed voor je af. En als een bas in de winkel echt aanzienlijk duurder is dan online dan overleg je wat en 9 van de 10 keer kan er wel wat met de prijs gedaan worden.
- 2de hands is eigenlijk het aller beste. Want bevalt t niet, dan verkoop je weer door voor hetzelfde geld.
- Je moet de bas wel mooi vinden, want je moet mn met plezier pakken om op te spelen. Dat versimpelt wellicht de keuze wanneer je in de winkel staat. (wel moet je er dan op letten dat redelijk wat bassen ook in een ander kleurtje verkrijgbaar zijn).

Succes :p
En welkom op t forum. (=
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
HilkoBass
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 nov 2014, 21:40

Voorstellen..

Bericht door HilkoBass »

Hallo

Mijn naam is Hilko ik ben 26 en kom uit Groningen. Ik speel nu ongeveer 2,5 jaar bas.
Ik speel al vanaf mijn 10de op de drums maar vond al snel dat basgitaar ook interessant was. ik heb op mijn +/- 16e met een oude bas een beetje uit zitten vinden maar was er toen nog niet echt serieus mee bezig. toen ik ging studeren kwam er niet zoveel meer van muziek dus lag dit op een laag pitje. Ongeveer 2,5 jaar geleden heb ik het weer opgepakt en ben wat serieuzer gaan spelen. Boek gekocht om mezelf wat beter te leren spelen.

Gear:
Ik heb een paar verschillende basjes gehad maar speel nu op een imitatie van een 5 snarige musicman (OLP).
Deze bevalt mij erg goed moet ik zeggen.
Amp en cabs zijn van Hartke: XL115, XL210 en een HA2500.
Wat effecten betreft ben ik nog ea aan het proberen en verzamelen. Heb een halfjaartje een multi effect gehad om ea uit te proberen. Ben nu mijn pedalboard aan het verzamelen en indelen.Heb tot nu toe: Hartke Bass Attack, Century volume pedaal, EHX crying bass, EHX the Mole, EHX Steel Leather, EXH LPB-1 booster (om de buis van de bass attack te oversturen) GLX bass chorus.

groet
hemdee666
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 nov 2014, 13:45

Bericht door hemdee666 »

Goeie avond iedereen,
Ik ben Marc, 54 jaar oud, relatieve beginner, en reeds enkele weken lid van BGF zonder me voor te stellen. Dus bij deze. Ik heb wel al enkele pics geplaatst op het Trace Elliot topic. M'n gear op dit ogenblik : lefty Warwick Fortress 5-string; TE amp + cabs : AH350X + 1048 + 1518; Boss TU 3 + EBS Unichorus. Ik ben momenteel een gelukkig man, van de buren weet ik't niet. Heb wel GAS naar een EBS Unicomp. Grtz. :lol:
Laatst gewijzigd door hemdee666 op 23 nov 2014, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
187mph!!!
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Welkom Hilco en Mark! :D
EDIT: sorry, ik bedoel Hilko en Marc.
HilkoBass
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 nov 2014, 21:40

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door HilkoBass »

thnx voor de edit :D , is een veel gemaakte fout die C
Plaats reactie