Het Grote Centrale Voorsteltopic

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Brokenstrings
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 nov 2017, 11:48

Re: Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Brokenstrings »

Deze “noob” is in december begonnen met bas,vanaf januari les genomen,en lekker onderweg, de theorie die je eigenlijk als gevorderdende bassist niet meer toepast interesseerd me juist.hoe zitten de noten in elkaar mineur,majeur # of juist b ,inmiddels zover dat je een nummer hoort dat je die in je hoofd al naar de juiste plek brengt en kan spelen,wel wat gebrekkig maar begin het plaatje te snappen. Wel de bedenker van bes tov # voor gek verklaard gezien dat makkelijk kan.maar lekker in de leer,wat een leuke hobby.
Zelfs motorhead komt er uit de speakers momenteel 🤣
Rickenbacker 4003s jetglo
Fender aerodyne 2014(non export Japan versie)

Bassist bij Total löss ; ons motto Hard & Vals... in Drents dialect,en heeft zeker potentie tot iets groots 😬
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Re: Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Niels »

Brokenstrings schreef: 17 mar 2018, 14:27Wel de bedenker van bes tov # voor gek verklaard gezien dat makkelijk kan.
Je bedoelt dat een A# logischer is dan een Bb? Beiden bestaan en klinken hetzelfde, maar welke je gebruikt hangt af van de toonsoort. In G mineur gebruik je bijvoorbeeld een Bb (G - A - Bb - C - D - Eb - F - G), maar in B majeur een A# (B - C# - D# - E - F# - G# - A# - B).

Welkom! :)
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Pedullist »

Wacht maar tot je bij de dubbele kruizen bent aanbeland :lol:

Afbeelding

Maar het heeft echt een logische achtergrond, en het wordt niet beter als je alles met alleen # aanduidt. Sommige dingen zijn nu eenmaal complex. Hier heb je gelukkig geen kwarttonen (tussen G en G# in), dat heb je in Turkse klassieke muziek.

Hoe dan ook, welkom!
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door JohnBoy »

Hierbij stel ik me even voor... JohnBoy, aangenaam. Man, midlife-passé, ex-fanatiek, nu nog slechts ongeveer maandelijks in groepsverband praktiserend. Ruimschoots ervaringsdeskundig maar inmiddels nauwelijks meer hechtend aan prestaties, meningen, oordelen en dergelijke. Desondanks hou ik jullie in de gaten. Gewoon omdat de bas een ding van belang in mijn leven blijft en taal ook; de combinatie geeft daardoor een prettige verstrooiing. Leuk om te zien dat er nog zoveel animo is voor een forum over de bas!
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Hagen »

Hoi Johnboy,
Dat klinkt als een relaxte levenshouding.
Welkom hier.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door CaptainSlow »

Aangezien ik nog wel langere tijd rond zal hangen zal ik me maar eens voorstellen.

CaptainSlow, leuk hier te zijn.
Zo tegen de vijftig, jarenlang gedrumd en basTUBA (=grote toeter) gespeeld, maar de laatste pakweg 20 jaar niks meer. Druk druk druk....

Ik had vage plannen om ooit nog eens een drumkit te kopen, tot ik een lezing van Prof. Scherder (DWDD) bijwoonde. Hij had het over het fit houden van je hersens om de geestelijke aftakeling af te remmen (vrij vertaald) door iets nieuws te leren zoals een muziekinstrument, en hij was op late leeftijd viool gaan spelen.
Ja, zeg, ik ga toch zeker geen viool spelen!
Drumkit kopen dan maar? Ik vele avonden op youtube rondhangen, en na alle drumvideos snapte ik opeens waarom niet: alle youtube videos gingen over drumtechniek, en eigenlijk niet over muziek maken.

Tuba? Meh. Maar de rol van de bas in de muziek snap ik maar al te goed. Ehh basgitaar dan?
Vele avonden basgitaarvideos op youtube verder: de videos werden alleen maar leuker.

Tja, welke bas dan?
Nou, deze youtuber was erg enthousiast over zijn Squier Precision Classic vibe:



Kwam er net eentje in de kleur Sonic Blue voorbij op marktplaats, snel gekocht.

Online lessen setje gekocht bij talkingbass. Leuk, kost weinig, maar dat werkt niet: geen terugkoppeling op mijn gepiel.

Leraar gezocht.
De 1e leraar gaf me inzicht dat de bas een solo instrument is: zoek je weg maar binnen het akkoord van de maat. En op een bas gaat het daarom over patronen. Hee, dat is leuk! Vroeger toeterde ik braaf de nootjes van papier zonder te snappen waarom, maar nu begon ik muziekstructuur te snappen.
Maar er was wel een probleempje dat we verder geen klik hadden. Hij was een gitarist en basgitaar "doe je er bij". Hmmm, na 6 lessen ben ik er maar mee gestopt.

Andere leraar gevonden, een basgitarist, en daar is de klik wel.

Doel: lekker bas leren spelen. Een baslijn neerzetten vind ik mooi, techniekhoogstandjes (van de slap-giganten als Mark King en de rest) vind ik minder belangrijk.
De solo van Michael League in Young Stuff (vanaf 4:45, maar luister vooral het hele nummer/CD) is pure schoonheid.



Nu is het nivo van Michael League een pietsie :) hoog gegerepen, maar het zou mooi zijn als ik weer het nivo haal dat ik kan spelen wat ik wil zonder er bij na te hoeven denken.
Zover ben ik nog lang niet, dus aan de slag!
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8205
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Mach1 »

Super leuk verhaal! Veel plezier met je mooie bas!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Hans58 »

Welkom aan boord,Captain, leuk verhaal inderdaad. En zo'n Classic Vibe is een fijne bas; ik heb er ook een gehad in Sonic Blue.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Hagen »

Welkom Captain,
Dat bassen gaat volgens mij wel goedkomen. In mijn eerste band ( bigband) stal ik vaak lijntjes van de Euphoniumspeler naast mij. (euphonium is een soort kleinere tuba)

Veel plezier met bassen!
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Re: Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door tjoepatjoep »

Welkom alhier!
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
tantalus
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 nov 2018, 11:58

Re: Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door tantalus »

Hallo allemaal,

ook ik wil me graag even voorstellen.

Vandaag heb ik me aangemeld, omdat ik het bassen steeds leuker ga vinden en ik graag eens wat meningen hoor en contacten leg.
Op dit moment speel ik op een Squier J-bass ( een blauwe natuurlijk).
Eigenlijk ben ik gitarist, maar bass vind ik steeds leuker, en voor bas zijn er best wel mogelijkheden om samen te spelen met anderen.

Een van mijn favoriete bassisten is Abraham Laboriel, maar ook Geddy Lee vind ik een kei, oftewel: ik luister allerlei soorten muziek door elkaar.

Op dit moment ben ik bezig met het loopje van Sir Duke onder de knie te krijgen:

https://www.youtube.com/watch?v=wXrkg_DweRs

:cheer:
My name is groot
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8205
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Mach1 »

Welkom op dit leuke en leerzame forum en veel plezier met bassen!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Hagen »

Welkom hier en veel plezier!

Tip 1 ken je al: blauwe bassen klinken beter :D
Gebruikersavatar
tantalus
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 nov 2018, 11:58

Re: Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door tantalus »

:nono: :nono:
My name is groot
Smullie
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 mar 2019, 18:58

Re: Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Smullie »

Ik ben Stijn en ik ben in het midden van mijn midlifecrisis (39). Ik ben op mijn 28 begonnen met gitaar. Ik heb vrij snel daarna ook een bas gekocht, maar aangezien ik nagenoeg altijd alleen speelde heb ik die periode toch vooral gitaar gespeeld.
Sinds een dik jaar huur ik samen met 4 vrienden maandelijks een ruimte in een studio om samen te spelen. Aangezien we allemaal kinderen hebben en/of op een appartement wonen was dat de enige manier voor ons om muziek/lawaai te maken en bijkomend voordeel is dat daar een drumstel staat dat we mogen gebruiken.
Samenstelling:
- zanger die ook af en toe akoestische gitaar speelt
- lead-gitarist op elektrische gitaar
- nog een gitarist, ook elektrisch, die ook goed dwarsfluit speelt (Denk Jethro Tull)
- drummer
- bassist (ik zelf dus)

Initieel speelde ik bas aangezien ik de enige met basgitaar was, maar al heel snel wist ik weer waarom ik toen die basgitaar gekocht had. Bas is het instrument dat veruit het best bij mij past...

Ik ben ondertussen ook wat (privé -) les aan het volgen om wat beter te begrijpen wat ik speel.

Ik heb momenteel (naast een paar elektrische en akoestische gitaren en gitaarversterkers) een witte Sterling Sub 4 en een rode Squier Jaguar SS vintage modified, een Roland bass Cube (50w of zo) en een Hugher en Kettner van 200w in langdurige bruikleen.
Plaats reactie