Het Grote Centrale Voorsteltopic

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2016, 16:38

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Gypscoprotheres »

Hallo allen,

Ik ben Stanley, 35 jaar, woon in Rotterdam en heb nog geen basgitaar. Al jaren lang denk ik erover om er een aan te schaffen, maar het is er nog niet van gekomen. Nu heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en ben ik mezelf eerst online aan het verdiepen. Zo ben ik dus ook op dit forum terecht gekomen. Wat een zee aan informatie!

Ik ga mezelf eerst even goed inlezen voordat ik jullie ga lastigvallen met mijn newbe vragen. Wel heb ik al een bas op het oog: een elektrisch-akoestische bas van Sigma (BMC-15E). Geen idee of dit de juiste keus is. Ik heb nog geen ambitie om in een band te spelen en zoek eigenlijk alleen maar een bas om thuis mee te oefenen en om samen te spelen met vrouw (zij heeft een akoestische gitaar). Hier en daar lees ik dat zo'n akoestische bas niet luid genoeg is.

Mijn muzieksmaak: Jazz (voornamelijk Bebop en Gypsy Jazz), Progressieve rock/metal (Pink Floyd, Dream Theater, Les Claypool), Death Metal, Trash Metal, Heavy Metal en waarschijnlijk vergeet ik nog iets. Les Claypool is wat bassisten betreft echt mijn held. Ook vind ik de basloopjes in Jazz echt geweldig.

Ik bespeel, naast de paar smoelschaven waar ik af en toe voor de lol op speel, geen instrumenten. Wel ben ik jarenlang zanger(ja, grunten wordt ook zang genoemd ;) ) van een Death Metal band geweest en heb ik de nodige optredens en opnames achter de rug.

Zo, en dan nu even het forum doorspitten!
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Erelid »

Welkom Stanley!

Of die Sigma bas iets is weet ik niet, ik ken 'm niet. Ik heb wel zo'n ding van een ander merk maar ik vind het zelf niet de makkelijkste bassen om op te leren ivm de dikke klankast, lage volume en vaak spelen ze niet zo lekker als de meeste elektrische bassen. Maar dat is persoonlijk en een kwestie van uitproberen in winkels. Je weet wel; Keymusic, Peter Verspuy (Bax), daar hangt genoeg. Neem anders iemand mee die weet waar het over gaat bij bassen. Er schijnen er hier op het forum ook een paar te zitten :wink:

Ik ben nog later begonnen met bassen dan jij, vanuit het niks, en ben begonnen bij de SKVR (gelieerd aan Codarts) in Rotterdam. Ze hebben daar popschool en jazzschool waar je instrument-les kunt krijgen EN bandles. Ik ben begonnen met instrumentles en een paar maanden later in een bandje. Je maakt dan een vliegende start speelt al heel snel in een bandje dat 2 of 3x per jaar optreedt ergens in Rotterdam met al die SKVR bandjes. Ze hebben 1x per jaar open dag. Dan kun je kijken hoe dat gaat want daar spelen dan de bandjes waar je zelf ook in zou kunnen spelen.

Zelf pielen thuis wordt niks.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Rieno »

Welkom! Dat laatste statement van Erelid is onzin, zolang je maar genoeg discipline hebt om bezig te blijven en moeite wilt doen de juiste dingen aan te leren. Les is wel beter, maar thuis kan ook :)

Een ander puntje: een akoestische basgitaar is nooit luid genoeg om met een akoestische gitaar mee te komen zonder versterking. Als dat je bedoeling is, gaat dat dus niet lukken.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Erelid »

Precies wat je zegt Rieno: discipline. En dat is altijd lastiger als je altijd alleen speelt en niet samen met anderen waarvoor je nou eenmaal wel MOET oefenen. Als de discipline wel hebt om het in je eentje te doen; prima.
Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2016, 16:38

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Gypscoprotheres »

Discipline heb ik. Ik ga pas over een paar maanden een bas kopen en ben nu dagelijks basloopjes aan het oefenen op een akoestische gitaar (is niet ideaal, maar is beter dan niets). :) Op Youtube staan ook een hoop interessante lessen zag ik.

Dat een akoestische basgitaar te zacht is heb ik vaker gelezen. Een semi-akoestische is dan wat in mij opkomt. Makkelijk voor wanneer je alleen gaat spelen en mocht je wat meer volume willen, plug je hem in.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door dr. Bassvibes »

Mwah, volgens mij is een akoestische basgitaar bijna nooit makkelijk...

Die krengen zijn groot en onhandelbaar wil je een klankkast hebben die ook echt iets doet. Je bent denk ik veel beter af met een degelijke elektrische bas. Als je helemaal op je uppie speelt zonder muziek aan hoor je je onversterkte elektrische bas ook, anders is het een héle kleine moeite om je versterker aan te zetten. :)
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Sjtevel 1984 »

Of een amplugje kan ook handig zijn.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Rieno »

Dat ben ik wel met herr doktor eens: een akoestische bas is door de grootte nooit handig (of ergonomisch). Je kiest ervoor om de sound die je eruit kunt krijgen, maar niet echt vanwege het gemak. Er zijn fantastische oplossingen om zelf even op de bank te spelen met een elektrische bas, zoals bijvoorbeeld die Vox Amplug gevalletjes.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15127
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door padawatje »

Ik treed de heren hierboven bij en zou zeker geen akoestische bas aanraden om mee te beginnen.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door dr. Bassvibes »

Amplug is inderdaad ook een goede optie! Heb zelf niet zo graag een koptelefoon op, dus ik zet altijd mijn versterker op een laag volume aan. Beiden meer dan prima natuurlijk. :)
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door tjoepatjoep »

Overigens is Sigma het onderwmrk van het welbekende Martin Guitars en beslist niks mis mee.
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2016, 16:38

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Gypscoprotheres »

Bedankt voor alle tips! Ik ben overtuigd: het gaat een elektrische basgitaar worden. De zoektocht kan beginnen. :P
Willem71
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2016, 12:54

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Willem71 »

Hallo allemaal. Ik ben Willem en ik ben net begonnen met bassen. Ik heb dit weekeind mn eerste bas gekocht. Een Inanez sr 700 limited edition uit japan. Transparant candy red. Ik zit natuurlijk vol vragen maar ga eerst het forum maar eens uitpluizen. Ik woon in de Bilt trouwens.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Erelid »

Ha Willem,

Welkom. Kijk vooral ook even bij Beginnerslinks onder Basgitaren :wink:

Waarschuwing: toen ik hier terecht kwam had ik 2 goedkope basgitaartjes. Dat zijn er nu wat meer en ze zijn wat duurder geworden ook. Ik heb hier een virus opgelopen denk ik... :facepalm:
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Hagen »

Welkom en veel plezier met bassen en lezen.
Plaats reactie