Bassisten op North Sea Jazz

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
bassmart
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 mar 2007, 08:28

Bericht door bassmart »

ok ik ben de volledige drie dagen geweest ( en tot nu toe dit topic nog niet gezien ).
Wat me opviel aan de mensen die hier tot nu toe hun review hebben gepost, dat niemand een woord rept over Metro Special Edition ( met Randy Brecker op trompet ) of Buddy Guy.. Alhoewel we vooral in de grote zalen zijn blijven staan, toch veel leuks gezien.

Vrijdag:
Metropole Orchestra: Erg mooie nummers ( uiteraard van Zawinul, het was immers een Tribute ). Ik vond het erg mooi om te zien dat ze zijn oude nummers spelen, maar toch met een soort eigen touch. Op bas uiteraard Victor Bailey, en die speelde echt geweldig.

Zuco 103: geen fan van, meteen doorgelopen

Sergio Mendez: Klonk wel leuk, niet al te lang blijven hangen. De blonde zangeres vond ik niet zo heel geweldig, en kwam elke keer maar in beeld op de schermen in de zaal, terwijl ik dacht dat het toch echt een optreden van Sergio Mendez was :? ..

Herbie Hancock: Klonk heel erg goed, helaas niets van kunnen zien, het was gewoon veel te druk. Toen zijn we even naar De Gier gegaan, eventjes basgitaar gespeeld, teruggelopen om te kijken of het al wat rustiger was. Maar het was alleen maar drukker helaas.

New Cool Collective: Klonk goed, we kwamen aanlopen bij ( vind ik het leukste nummer ) Lang Lang, ik vond alleen dat het te veel klonk als op de cd helaas. Maar wat een energie had die Anton Goudsmit .. Hij hopste maar op het podium.

Angie Stone: Vond ik erg goed, lekkere soul. Toen ze een achtergrond zangeres liet soleren ( ene Ashley ) kreeg ik echt kippenvel.. Voor de rest niets over op te merken.

Bootsy Collins: Wat een aanfluiting, eerste 10 minuten verspilt aan het kijken naar een stel geplaybackte dansers. Elke keer gebazel van een of andere vrouw in een te strakke en hoge broek. Vervolgens kwam ineens een ( onstrakke ) band op t podium.. En nog 20 minuten verspilt van mijn tijd. En toen Bootsy dan toch EINDELIJK op het podium kwam was zijn band echt waardeloos, ze speelde alleen maar nummers van James Brown, waarom geen nummers van de tijd met Clinton.. En die drummer drumde echt als enige drummer op het hele festival niet strak.. Erg jammer, ik had me er op verheugt.

Zaterdag:

Victor wooten: 3 broers.. Waarvan er naar mijn idee maar een talent heeft, en dat is uiteraard Victor zelf. De andere bassist was ook erg strak. Helaas was het niet zo geweldig gemixt vond ik, te weinig laag. Ook bij het solo nummer ( wat echt goed was ) vond ik dat hij teveel in het hoge segment zat, als bassist hoor ik eigenlijk liever een goede lage Groove dan wat hoog gepiemel maarja. Zijn broers solo.. kom op.. dat was echt nergens voor nodig vond ik.

Chake Khan: Was echt heel erg sterk, goede band, goede zangeres(sen).. Echt een heel goed optreden. Ik las hier ergens dat iemand haar vals vond zingen, dat vond ik helemaal niet het geval.. Ik kreeg alleen een beetje het gevoel alsof ze haar zangeressen soms wat werk liet opknappen wat ze zelf niet aankan, maar dat kan aan mij hebben gelegen.

Metro Special edition: Erg strak, geweldige solo's op trompet en saxofoon. Randy Brecker moet misschien wat doen aan zijn gezichtsuitdrukkingen, maar man wat kan die vent trompet spelen. In het begin was er wat weinig publiek, maar daar kwam ook steeds meer bij.

George Benson: Echt een heel erg goede gitarist, hoe die man mee kan zingen met gitaar is echt wonderbaarlijk. Ik vond het wel jammer dat hij weinig nummers gitaar speelde, en dat hij af en toe iets te langzame nummers wil doen.

Tower of Power: Echt heel stoer, mijn broer had ze 2 jaar geleden al gezien, en me helemaal enthousiast gemaakt, en ik moet zeggen dat ze echt wel sfeer brachten. Ik las hier dat iemand het geluid van Francis niet zo geweldig vond, maar dat vond ik nog reuze meevallen. Misschien kwam het ook dat die markbass niet zo geweldig door de mix snijdt, maar dat is maar een simpele verklaring. Voor de rest vond ik de zang echt heel goed bij ToP, en uiteraard het dansje van Dr. Funk, echt briljant.

Zondag:

Zappa plays Zappa: Vond ik erg tegenvallen, ik heb het gevoel dat hij totaal zijn vaders naam gebruikt om tot het grote publiek te komen. Zijn solo's waren leuk, maar niet echt geweldig. Hier begon het hele probleem al van de zondag in de Maas: het was bij sommige uithalen echt veel te hard. Voor de rest vond ik de bassist van Zappa plays Zappa niet echt om over weg te schrijven, ik denk dat menig bassist hier op het forum het stukken beter doet dan die bassist. En ik weet niet of hij het snapt, maar als je interesant met je hoofd staat te bangen bij ''jazz'' dan wordt je spel daar echt niet beter van..

Gnarls Barkley: VEEEEEL te hard, ik vind de muziek zowieso niet zo heel briljant, en als die mensen dan het geluid ( vooral de zang ) zo hard zetten vind ik echt onnodig. Er zaten echt heel veel mensen in de zaal met vingers in hun oren, en de anderen hadden anders meestel wel oordopjes in. Zelfs helemaal bovenin achterin de zaal was het nóg te hard, totaal onnodig. Op zich waren hun liedjes wel leuk aangezien veel mensen konden meezingen.

The Mars Volta: Was wel vet, geweldige ritmes, waarbij de drummer echt heel goed was. Bassist ( op een mooie lakland ) was ook strak, Ik vond het alleen een beetje een oude jaren 80 metal band lijken, helaas. Na een tijd achteraan opgemerkt dat er toch geen hond in het publiek stond, dus maar vooraan gaan staan. Was wel vet vooraan, maar de zanger was echt gestoord.. Hij heeft vanalles omgegooid, en backstage gegooid naar een of andere zielige jongen die alles moest opruimen..

Maceoo!!: echt geweldig! Maceo is al echt heel erg goed, en dan nog met de WDR-bigband, Skeet EN Poogie Bell, echt briljant. Geweldige combinatie vond ik. Enorm strak repertoire, enorm goede uitvoering. Iedereen in het orkest kreeg zijn aandacht, echt heeeel goed vond ik. Die man die links stond in het orkest, met een soort zwarte fluit was ook echt heel goed ( weet iemand hoe dat instrument heet heel toevallig? )

Buddy Guy: geweldige afsluiter, 2 jaar geleden ook al gezien.. Toen was het wel veel te hard, en deze keer viel dat reuze mee. Hij liep uiteraard weer van het podium af, maar deze keer liep hij ook richting andere zalen, de tribune op aan de rechterkant.. Liet hij mensen meezingen, en dat terwijl hij een solo speelde van jewelste. Ik vond het echt geweldig :D.. erg goede band, zelf ben ik echt helemaal fan van die toetsenist.

Kortom: erg veel gezien, heeel erg veel leuks. Één tegenvaller wat mij betreft, en dat was Bootsy..
Fender/Gibson/Bravewood/Music Man/Tokai
Aguilar/TC-Electronic/Ampeg
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22639
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Bedankt voor je kommentaar en de moeite die je je daarvoor getroost hebt ...
Opvallend inderdaad hoe weinig laag Wooten heeft .. het is allemaal erg spectaculair maar ik mis vaak ook eens wat superlage grooves.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Pian0maN
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 jul 2006, 03:42

Bericht door Pian0maN »

bassmart schreef:New Cool Collective: Klonk goed, we kwamen aanlopen bij ( vind ik het leukste nummer ) Lang Lang, ik vond alleen dat het te veel klonk als op de cd helaas. Maar wat een energie had die Anton Goudsmit .. Hij hopste maar op het podium.
Hij heeft echt een fenomenale stagepresence... als je 'm zo op straat zou zien lopen zou je absoluut niet kunnen vermoeden hoe energiek hij op het podium is :D
Afijn, laat-ie fijn zijn.
Gebruikersavatar
Dunk
Berichten: 330
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:13

Bericht door Dunk »

wombatboter schreef:
Dunk schreef:
Aan de andere kant kunnen ze ook veel meer laid-back spelen dan wij. Dat is volgens mij precies wat er ontbrak aan dat McComb-bandje. Onze pocket gaat niet zo diep.
Goed omschreven... ik denk dat het zelfs wat met frivoliteit en niets-te-verliezen te maken heeft. Ik denk dat ik en vele anderen het vaak toch nog te rationeel bekijken en best degelijk kunnen spelen maar dat het een andere meer correcte feel heeft en dat laid back niet zo heeft.
Doet me denken aan hoe de brazilianen de samba spelen. Hard, bot en met een oerfeel. Europeanen spelen de samba vooral correct.....
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Gelukkig maar dat smaken verschillen ;) Ik vond Chaka Khan best goed, maar die hoge uithalen haalt ze echt niet meer...
Metro heb ik ook gezien, maar dat vond ik zielloos noten poepen, eerlijk gezegd.

Hey, en de baritonsaxofonist van ToP heet niet Dr. Funk! Schaam je! Hij heet Stephen "The Funky Doctor" Kupka!

Over Zappa: die bassist was technisch niet hoogbegaafd, maar wel enorm groovy, vond ik dan :)
The Mars Volta kun je veel over zeggen, maar níet dat het op een jaren '80 band lijkt. Daar is het veel te briljant en te modern voor. Zeker ook als je naar de platen luistert, dan hoor je de genialiteit van Omar Rodriguez Lopez en companen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
bassmart
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 mar 2007, 08:28

Bericht door bassmart »

Haha, klopt ook.. Ik schaam me :oops: gewoon iets te snel getypt denk ik.

En over Mars Volta, ik heb De-Loused in the comatorium hier liggen. Ik vind het ook echt goede muziek. Maar ze hebben meer zo'n act als een jaren 80 metalband ( vond ik dan ).. Qua muziek bedoelde ik het ook echt niet zo hoor ;)
En die bassist van Zappa plays Zappa, ja die had wel een goede groove. Maar ik vond dat zijn solo's echt niet zo briljant waren. En dan die saxofoniste die had echt geen longinhoud ofzo, op zich de noten die ze speelde waren goed. Maar de noten kwamen op een of andere manier niet 'overtuigend' over vond ik. En waar waren die keyboard's voor nodig? :lol:
Fender/Gibson/Bravewood/Music Man/Tokai
Aguilar/TC-Electronic/Ampeg
groevie
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 okt 2004, 16:33

Bericht door groevie »

@bassmart, dat zwarte ding (fluit) is een electrische saxofoon en heet een EWI .

Weet overigens iemand iets over die bassynthesizer waar Richard Bona op speelde?
https://www.johnklaver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Dat was een Roland GK-3, ingebouwd in zijn Fodera, door één of andere midi-controller.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
groevie
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 okt 2004, 16:33

Bericht door groevie »

BassAgent schreef:Dat was een Roland GK-3, ingebouwd in zijn Fodera, door één of andere midi-controller.
Thanks! :D
https://www.johnklaver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie