Boekingsbureau's

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
The Liszt
Berichten: 354
Lid geworden op: 06 aug 2006, 12:51

Bericht door The Liszt »

Rupert schreef:
The Liszt schreef:Een boekingsbureau mag nooit geld vragen aan een band voor het regelen van een optreden. Dit is bij wet zo geregeld. Een boekingsbureau is voor de Nederlandse wet namelijk identiek als een uitzendbureau: zij regelen dat jij werk hebt, en krijgen daarvoor een vergoeding van jouw werkgever, in dit geval de zaal.
Hangt het er niet vanaf hoe je het organiseert? Als je het boekingskantoor in dienst hebt werken ze toch eigenlijk als salesfunctie voor je band en kan je ze dus ook zodanig vergoeden (provisie of vast bedrag per order)?
Nee, want de nederlandse wet (lees: de belastingdienst) ziet een boekingsbureau hetzelfde als een uitzendbureau. Zij zorgen dat jij werk hebt. Zij worden daarvoor vergoed, en die vergoeding mag nooit ten koste gaan van jouw salaris, oftewel: die vergoeding komt bovenop jouw gage, en dient het boekingsbureau in rekening te brengen bij de werkgever (in dit geval: de concertorganisator).

De meeste uitzendbureaus nemen ook de salarisuitbetaling op zich, dus jij krijgt je geld van Randstad/Adecco/Vedior/etc. Dit hoeft echter niet. je kan je geld ook rechtstreeks van de werkgever ontvangen, en dit is wat er normaliter ook gebeurt bij een optreden: wij krijgen onze gage rechtstreeks van de concertorganisator, en onze boeker idem dito.
The Liszt
19-12 @ Groene Engel, Oss
06-02 @ W2, Den Bosch
14-03 @ 't Beest, Goes
11-04 @ De Klos, Emmeloord
erikjrnk
Berichten: 458
Lid geworden op: 27 nov 2003, 18:32

Bericht door erikjrnk »

Madmac schreef:De contacten die een boekings/managementbureau heeft zijn een grote stimulans voor mijn carriere.
Daar is een boeking niet mee bezig, jij en jij alleen zorgt voor die carriere. Het kantoor is enkel uit op geld verdienen op kap van jouw bekendheid. Ben je plots niet meer 'hip', dan zullen ze onmiddellijk naar een andere band switchen.

(Nu denk ik bvb aan The Spikes, waar een vriend van me in bastte)
klopt...
maar jij vergaart de bekendheid en verdient ook geld door hun ingangen op diverse podia....
het mes snijdt aan 2 kanten.

Het is heel kort door de bocht om te zeggen dat de boeker het bandje niet meer hip vindt en ze daarom niet meer boekt.
Op een gegeven moment na jaaaren draaien in hetzelfde commerciele circuitje kan het gebeueren dat de mensen wat anders willen. En als dan organisatoren een bepaalde band niet meer willen, dan kan een boeker nog zoveel doen maar dan wordt het toch heel moeilijk om die band aan het werk te krijgen.
Zoals o.a. met The Spikes is gebeurd. laten we eerlijk zijn: het is nog steeds een leuk bandje, maar niet meer een schim van wat het vroeger ooit was.
En zo zijn er nog zo velen die tot in den treure doorgaan....met dezelfde nummers en dezelfde grappen... zoals b.v. La Vita (Smile/The Hippies).
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Bij nader inzien zou ik opzich niet eens meer optredens hoeven door een boeker. We hebben nu vrij regelmatig optredens, met een boeker hoop ik vooral grotere, beter betaalde optredens te krijgen. Dat lijkt me in het belang van beiden.
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
Rupert
Berichten: 588
Lid geworden op: 05 dec 2005, 17:59

Bericht door Rupert »

The Liszt schreef: Nee, want de nederlandse wet (lees: de belastingdienst) ziet een boekingsbureau hetzelfde als een uitzendbureau. Zij zorgen dat jij werk hebt. Zij worden daarvoor vergoed, en die vergoeding mag nooit ten koste gaan van jouw salaris, oftewel: die vergoeding komt bovenop jouw gage, en dient het boekingsbureau in rekening te brengen bij de werkgever (in dit geval: de concertorganisator).

De meeste uitzendbureaus nemen ook de salarisuitbetaling op zich, dus jij krijgt je geld van Randstad/Adecco/Vedior/etc. Dit hoeft echter niet. je kan je geld ook rechtstreeks van de werkgever ontvangen, en dit is wat er normaliter ook gebeurt bij een optreden: wij krijgen onze gage rechtstreeks van de concertorganisator, en onze boeker idem dito.
Maar hoe zit het dan precies:
Stel je bent een band van 4 man (bijvoorbeeld een vof), 1 iemand van die band regelt de optredens en krijgt voor die extra inspanning een groter deel van het totale gage (de omzet), hij is immers ook meer tijd kwijt. Dat mag gewoon volgens de wet.
Maar nu is die persoon niet een muziekmakend bandlid maar een 'extra' bandlid die zich puur richt op de boekingen. Ook dan mag je m als band daar voor vergoeden uit je omzet.
Waarom mag je daar dan geen extern iemand/ partij voor inhuren? Is in mijn perceptie hetzelfde als ik voor mijn VOF een callcenter inhuur om orders te maken.
NB: jij huurt dus het boekingskantoor en niet andersom!

Welke passage van de belastingwetgeving verbiedt het om een externe salesfunctie in te huren?
Gebruikersavatar
The Liszt
Berichten: 354
Lid geworden op: 06 aug 2006, 12:51

Bericht door The Liszt »

Rupert schreef:Maar hoe zit het dan precies:
Stel je bent een band van 4 man (bijvoorbeeld een vof), 1 iemand van die band regelt de optredens en krijgt voor die extra inspanning een groter deel van het totale gage (de omzet), hij is immers ook meer tijd kwijt. Dat mag gewoon volgens de wet.
Klopt. Jer bent namelijk zelf actief op zoek naar werk, zonder arbeidsbemiddeling van een extern bureau.
Rupert schreef:Maar nu is die persoon niet een muziekmakend bandlid maar een 'extra' bandlid die zich puur richt op de boekingen. Ook dan mag je m als band daar voor vergoeden uit je omzet.
Klopt ook. Wie er in die VOF de brieven schrijft doet niet terzake, net zo min het terzake doet of IK mijn sollicitatiebrief schrijft of dat mijn vrouw dat voor mij doet (mijn uiteindelijke salaris zal ik toch aan haar moeten afdragen, maar da's weer een ander verhaal ;-)
Rupert schreef:Waarom mag je daar dan geen extern iemand/ partij voor inhuren? Is in mijn perceptie hetzelfde als ik voor mijn VOF een callcenter inhuur om orders te maken.
NB: jij huurt dus het boekingskantoor en niet andersom!

Welke passage van de belastingwetgeving verbiedt het om een externe salesfunctie in te huren?
Je mag er wel een extern bureau voor inhuren, hoor! Er is niemand die dat verbiedt, en dat heb ik ook nergens gezegd.

Een boekingsbureau is echter voor de Nederlandse wet hetzelfde als een Randstad, Start, Vedior, etc. Het zijn arbeidsbemiddelingsbureaus.
En zo'n bureau bemiddelt natuurlijk niet voor niets. Die willen ook betaald worden.
De Nederlandse wet zegt echter dat een bureau dat bemiddelt in werkverschaffing de vergoeding niet mag aftrekken van het salaris (oftewel jouw gage) van de werkzoekende. Dus:
- het uitzendbureau krijgt zijn fee van jouw werkgever
- het boekingsbureau krijgt zijn fee van de concertorganisator.

Het feit dat ik een boeker "inhuur" om voor mij optredens te regelen is identiek aan dat ik een uitzendbureau "inhuur" om voor mij werk te zoeken. Zowel boeker als uitzendbureau hebben het recht mij te weigeren als ik in hun ogen "onbemiddelbaar" ben.

Snapte?
The Liszt
19-12 @ Groene Engel, Oss
06-02 @ W2, Den Bosch
14-03 @ 't Beest, Goes
11-04 @ De Klos, Emmeloord
Gebruikersavatar
Rupert
Berichten: 588
Lid geworden op: 05 dec 2005, 17:59

Bericht door Rupert »

:jaaaaa: Ik snap het...
Hoewel ik dan denk dat je misschien beter een "manager" of zaakwaarnemer in dienst kan nemen (die vroeger bij een boekingskantoor heeft gewerkt voor de contacten :wink: ). Dat houdt het volgens mij wat transparanter voor jezelf.
Gebruikersavatar
Jandalenmeijer
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 okt 2005, 14:19

Klopt,

Bericht door Jandalenmeijer »

Maar dam wil die persoon er waarschijnlijk ook weer een percentage hebben, daarnaast weet je niet of hij zijn netwerk ook voor jou kan gebruiken zonder dat zijn boekingsbureau hem steunt.
Voor een zaal is hij dan gewoon een "boeker/manager" van "een"bandje...
-xxx-'jes
Pieter
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

Madmac schreef: - Met eigen muziek maak je pas kans als je eerst op de radio een milde hit gescoord hebt.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor, ik ken zat bands die nooit of weinig op de radio te horen zijn geweest maar ondertussen wel de hele wereld rondtouren met hun band.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

En dit moest precies een jaar later nog opgedregd worden? :lol:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Jandalenmeijer
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 okt 2005, 14:19

Haha

Bericht door Jandalenmeijer »

Lol, ik had het jaartal nog niet goed bekeken :p
Ik ben vanwege de onvrede die Madmac uit over boekingsbureaus na 6 jaar voor een boeker gespeeld te hebben mijn eigen boekingsbureau aan het opzetten. Vandaar dat ik hier uitkwam :)
Kijken of ik ook zo eindig als andere bureaus :p
-xxx-'jes
Pieter
Plaats reactie