hulp met metallica - seek & destroy

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
David jonasse
Berichten: 1175
Lid geworden op: 13 feb 2008, 15:13

hulp met metallica - seek & destroy

Bericht door David jonasse »

ben bezig aan het een goed uitzoeken van seek & destroy, aan de hand van dit filmpje, maar ik moet toch even een second (en third etc als het kan) opinion vragen over een paar stukken.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=pXZh-v5ZlKA[/youtube]

eerste onzekerheid gaat over ritme: bij ongeveer 3:40 word het refrein ietsje sneller herhaald, cliff speelt bij het stuk waar de gitaren de lage E pompen een ritmisch vaag stukje; totzover kom ik op dit:

G---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
D---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A------------------------------7------7----77-----77-----------------------------------------------------------------------------
E---3-3-333-22-11-00000-----00---0-----00------------------------------------------------------------------------------
waarna dit:
G---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
D-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A-------------------------------------------7-----7--77---77-----------------------------------------------------------------
E-3-3-333-22-11-------------------0000--000---0----00-----------------------------------------------------------------------
waarna hij de eerste van die twee volgens mij herhaald; er verschuift dus één noot: ipv EEEEEeEE word het EEEEeEEE (met e als octaaf E)

voor en na het snellere refrein is er een snel stuk- de laatste daarvan met gitaarsolo erdoorheen. van deze stukken weet ik ongeveer 80% zeker dat ik ze nu goed heb- maar ik zet mijn eigen tab hier toch maar, stel dat er een fout is dan ziet iemand hem misschien wel :mrgreen:
snelle stuk VOOR het snelle refrein:(3:29)
G-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
D--------7-----7-----------------7-----7-----------------7------7------------------------------------------------------------------
A--000----00----0--------000----00----0---------000----00----0------------320-----------------------------------------------
E-----------------------------------------------------------------------------320--------32-----------------------------------------
en die ERNA: (3:55)
G---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
D---------7----7-----5------7-----7---4----7-----7-------------------------------------------------------------------------
A---000---00---0------00----00---0---00---00----0-------320-----------------------------------------------------------------
E----------------------------------------------------------320------32--------------------------------------------------------------




tweede vraag gaat over een ander stukje, dat bij 1:28. daar speelt hij de eerste keer de gitaarriff mee, maar daarna komt er een snelle variatie, ik kom uit op dit:
G-------------------------------------------------------------75-----------------------------------------------------
D-------------------------------------5777----------------------765------------------------------------------------
A--------3-0-000-353-3-00-0570----------3000 353--------------765------------------------------------------
E----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
het gaat mij dus om het dikgedrukte stuk




ik zou het heel heel erg op prijs stellen als iemand er even naar zou willen kijken en luisteren of het klopt. ik vind de originele bastrack heel errug goaf, en ik wil het zo origineel mogenlijk spelen, al zal ik daar nog wel wat meer werk aan hebben :mrgreen:
BC Rich Mockingbird Heritage
Ibanez GSR205
Ashdown Little Giant 1000
London City LCG412c
EHX Bass Big Muff Pi
Cool RV-100 Digital Reverb
Cool BOD-I Overdrive
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Bericht door 4$ »

Flip?
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
Gebruikersavatar
BassandJim
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 apr 2009, 19:44

Bericht door BassandJim »

Voor je eerste vraag lijkt het idd of de tabs kloppen. tweede stuk moek nog ff luisteren.

doe je alles op oor? of kloppen je tabs niet zodat je stukjes zelf moet fixen aan de hand van die handige basstracks?
(zelf erger ik me dood dat alle metallica tabs meestal compleet anders zijn dan het origineel)
Squier P Bass Special - OLP Tony Levin - Dean Edge 09 - Yamaha G55A - Marshall B65 - Boss GT-6B - Random Effecten....
Gebruikersavatar
David jonasse
Berichten: 1175
Lid geworden op: 13 feb 2008, 15:13

Bericht door David jonasse »

BassandJim schreef:Voor je eerste vraag lijkt het idd of de tabs kloppen. tweede stuk moek nog ff luisteren.

doe je alles op oor? of kloppen je tabs niet zodat je stukjes zelf moet fixen aan de hand van die handige basstracks?
(zelf erger ik me dood dat alle metallica tabs meestal compleet anders zijn dan het origineel)
ik heb het nummer ooit geleerd van mijn gitaristen, en ik ben nu dus bezig met het verder uitzoeken (op gehoord dus) van de stukken waarvan ik nu weet dat ze niet kloppen, door deze track.

je moet nog best veel kloten voor die hele snelle stukjes; je hoort ze nl maar heeel even :mrgreen:

ik heb gister geloof ik 3 uur lang steeds een stukje herhaald, geprobeerd te spelen, nog een keer herhaald...todat ik het door had. en dan ging ik weer naar een ander stukje :)
BC Rich Mockingbird Heritage
Ibanez GSR205
Ashdown Little Giant 1000
London City LCG412c
EHX Bass Big Muff Pi
Cool RV-100 Digital Reverb
Cool BOD-I Overdrive
kingel
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2009, 11:53

Bericht door kingel »

Bij hele snelle stukjes laad ik meestal een mp3 in reaper (https://www.reaper.fm/" onclick="window.open(this.href);return false;) en daarna vertraag ik het (het blijft wel de juiste toonhoogte) Dat zoekt een stuk makkelijker uit.

Volgens mij kan dat vertragen ook in Windows Media Player
 - squier vm jazz / ibanez atk405 - tc electronic rh450/rs210
Gebruikersavatar
David jonasse
Berichten: 1175
Lid geworden op: 13 feb 2008, 15:13

Bericht door David jonasse »

oh, dat is wel handig! ga ik vanmiddag is uitproberen..

wat heel handig is bij dit nummer, is dat hij heel veel octaafnoten gebruikt. vanaf die octaafnoten is het niet zo heel moeilijk om te 'navigeren' naar de juiste tonen.

het is voor mij de eerste keer dat ik zo iets uitzoek, is wel ff wennen
BC Rich Mockingbird Heritage
Ibanez GSR205
Ashdown Little Giant 1000
London City LCG412c
EHX Bass Big Muff Pi
Cool RV-100 Digital Reverb
Cool BOD-I Overdrive
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Bericht door FC Spoiler »

Ik zal me er even in verdiepen, heb deze nog niet 100% uitgewerkt... (ik kan nogal lui zijn :oops: )

Tip van Flip: Ik gebruik "Guitarpro" om dingen te oefenen, werkt geweldig :wink:
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
BassandJim
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 apr 2009, 19:44

Bericht door BassandJim »

FC Spoiler schreef: Tip van Flip: Ik gebruik "Guitarpro" om dingen te oefenen, werkt geweldig :wink:
Goede tip! :yes: ik gebruik ook guitar pro, en dit werkt veel sneller. want je kan zien waneer je welke noot moet spelen, dus je raakt nooit in de war.
Squier P Bass Special - OLP Tony Levin - Dean Edge 09 - Yamaha G55A - Marshall B65 - Boss GT-6B - Random Effecten....
kingel
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2009, 11:53

Bericht door kingel »

Maar met guitarpro moet je alsnog de guitarpro files hebben toch?
 - squier vm jazz / ibanez atk405 - tc electronic rh450/rs210
Gebruikersavatar
David jonasse
Berichten: 1175
Lid geworden op: 13 feb 2008, 15:13

Bericht door David jonasse »

kingel schreef:Maar met guitarpro moet je alsnog de guitarpro files hebben toch?
DIT is het probleem met guitarpro. guitarpro files zijn eigenlijk gewoon tabs die in een programma worden geladen - deze kunnen dus net zo goed fout zijn als elke tab.
BC Rich Mockingbird Heritage
Ibanez GSR205
Ashdown Little Giant 1000
London City LCG412c
EHX Bass Big Muff Pi
Cool RV-100 Digital Reverb
Cool BOD-I Overdrive
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Bericht door FC Spoiler »

en aangepast worden :wink:
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
David jonasse
Berichten: 1175
Lid geworden op: 13 feb 2008, 15:13

Bericht door David jonasse »

klopt, maar dat is zo irritant met hoe lang de tonen duren enzo. het punt is dat guitarpro hier totaal niet relevant is ; het gaat er niet om dat ik een tab wil leren, maar een goeie maken
BC Rich Mockingbird Heritage
Ibanez GSR205
Ashdown Little Giant 1000
London City LCG412c
EHX Bass Big Muff Pi
Cool RV-100 Digital Reverb
Cool BOD-I Overdrive
Gebruikersavatar
nls666
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 jul 2005, 22:28

Bericht door nls666 »

ik heb ooit een keer vier originele bass tab boeken gekocht van de eerste albums van Metallica (...AJFA niet, want daar zit geen bass op :) )... Ik kan Seek & Destroy well ff scannen als je wil, PM maar ff.
Go with the LOW
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Bericht door FC Spoiler »

Ik heb de boeken hier ook, maar daar heb je met de orginele tracks helaasch weinig aan...

Guitarpro lijkt me btw ook de beste manier om een goede tab te maken :wink:
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
nls666
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 jul 2005, 22:28

Bericht door nls666 »

FC Spoiler schreef:Ik heb de boeken hier ook, maar daar heb je met de orginele tracks helaasch weinig aan...
ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt... :?
die boeken zijn de originele bass tabs van de originele tracks. Of ze echt helemaal 100% correct zijn weet ik niet, maar naar mijn mening komen ze erg dicht in de buurt...
Go with the LOW
Plaats reactie