Snaar rekt uit?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Brm
Berichten: 260
Lid geworden op: 19 feb 2009, 09:17

Snaar rekt uit?

Bericht door Brm »

Gister tijdens de repetitie met de band waren we nog even de set het doornemen van Zaterdag. Tijdens het laatste nummer is een korte break en daarna vallen we met de hele band weer in. Op het moment dat ik in wil vallen blubberd mijn E-snaar volledig uit.
Onder bij de brug leek het erop alsof de winding als een veer uitgetrokken werd. De snaar kon ik weggooien.
Is dit een probleem wat vaker voorkomt of?
https://www.vortexsurfer.com

Fender, Ampeg, Fuzzy
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

De kern is gebroken... Tot nu toe alleen met een Fender E-snaar gehad en met een Rotosound E-snaar...

Hoewel... Nee, ook een paar keer achter elkaar met D-snaren... (DR Hi beams)

Meestal het gevolg van onzachte aanraking met een voorwerp, verkeerd opleggen van de snaren of gewoon slechte kwaliteit snaren...

Met D'addario, GHS, Ernieball en SIT nog niet gehad...
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Brm schreef:Gister tijdens de repetitie met de band waren we nog even de set het doornemen van Zaterdag. Tijdens het laatste nummer is een korte break en daarna vallen we met de hele band weer in. Op het moment dat ik in wil vallen blubberd mijn E-snaar volledig uit.
Onder bij de brug leek het erop alsof de winding als een veer uitgetrokken werd. De snaar kon ik weggooien.
Is dit een probleem wat vaker voorkomt of?
Niet zo heel erg vaak...het is een fenomeen dat ze snaarbreuk noemen :wink:
Wat je beschrijft is een breuk in de core van de snaar. De draad in het centrum van de snaar dus. De windingen zitten daar spiraalsgewijs omheen.
JE hebt of heeeeeel erg oude snaren, of de core beschadigd met opleggen of door een braam ofzo aan het brugzadeltje. (het kan ook een productiefout in de snaar zijn)
Voor je een nieuwe oplegt even voelen met een vinger of er een scherp randje of een braam op je zadeltje zit. Als dat zo is even vijlen voor je een nieuwe snaar oplegt.
Gebruikersavatar
Brm
Berichten: 260
Lid geworden op: 19 feb 2009, 09:17

Bericht door Brm »

Dank voor de goede uitleg.
De snaren hebben er 4 maanden op gelegen en waren Warwick snaren. Ik heb er nu Ernie Balls op liggen. Ben benieuwd.
https://www.vortexsurfer.com

Fender, Ampeg, Fuzzy
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Ik heb 't een paar keer achter elkaar met een D-snaar gehad, zie hierboven, steeds op dezelfde plek.

Had te maken met de troep in de koffer; waarschijnlijk de jackplug van een kabel die steeds op dezelfde manier tussen snaar en kofferdeksel kroop bij 't steeds op dezelfde manier volgooien van het busje.

Sindsdien hou ik m'n bas maar weer gewoon bij me in een gigbag en de kabels apart :)
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Ik gebruik al jaren Warwick red label snaren, nooit een probleem gehad ook al liggen de snaren er soms vele maanden achter mekaar op.
Gebruikersavatar
Brm
Berichten: 260
Lid geworden op: 19 feb 2009, 09:17

Bericht door Brm »

phoerd schreef:Ik gebruik al jaren Warwick red label snaren, nooit een probleem gehad ook al liggen de snaren er soms vele maanden achter mekaar op.
Ik heb me nooit echt verdiept in snaren maar zover ik weet kwamen deze warwicks in een gele verpaking. Origineel van een setje voor 5s.
https://www.vortexsurfer.com

Fender, Ampeg, Fuzzy
Gebruikersavatar
Yuomay
Berichten: 2553
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:03

Bericht door Yuomay »

Heb ik ook is gehad, ook op een generale repetitie :D laatste nummer lekker los. E snaar deraf of iig flubberend
Try something different.

Mentally Retarded Friend: Myspace; Facebook
Gebruikersavatar
Jolke
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 dec 2008, 22:42

Bericht door Jolke »

Ik zat me net af te vragen of het niet verstandig zou zijn om een reserve setje snaren in huis te halen. Ik zit niet in een bandje en ik denk niet dat bij mij vlug een snaar zal gaan flubberen ofzo, maar je kunt nooit weten.
Maar ik heb nog mijn Richwood slagschip staan. In geval van nood kan ik natuurlijk de snaren van hem gebruiken. Lijkt me.
Maak u regelmatig even geen zorgen.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik denk dat het WEL verstandig is :wink: .

Altijd handig, een reserve setje. Een snaar kan altijd weleens stuk gaan. En je zal zien dat dat dan precies op woensdag gebeurt.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Jolke
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 dec 2008, 22:42

Bericht door Jolke »

:no: Dat willen we niet. Ik moet me er toch maar eens in gaan verdiepen. Voorlopig heb ik dus in geval van nood nog de snaren die op de Richwood zitten. Ik speel daar toch niet meer op sinds ik mijn Ibanez :worship: heb.
Maar het is niet verkeerd als ik eens wat meer rondneus naar soorten snaren, welke diktes enz. I still have a lot to learn :dance: .
Maak u regelmatig even geen zorgen.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Jolke schreef::Richwood
Ik heb toch zulke foute associaties met die naam :)
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Jolke schreef::no: Dat willen we niet. Ik moet me er toch maar eens in gaan verdiepen. Voorlopig heb ik dus in geval van nood nog de snaren die op de Richwood zitten. Ik speel daar toch niet meer op sinds ik mijn Ibanez :worship: heb.
Maar het is niet verkeerd als ik eens wat meer rondneus naar soorten snaren, welke diktes enz. I still have a lot to learn :dance: .
bestaat er ook zoiets als het maximale aantal smileys dat je per post mag gebruiken? :D
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Nee! :cheer: :cheer: :cheer: :) :D :) :D :) :) :D :shock: :lol: :facepalm: :cheer: :cheer: :cheer: :) :D :) :D :) :) :D :shock: :lol: :facepalm: :cheer: :cheer: :cheer: :) :D :) :D :) :) :D :shock: :lol: :facepalm: :cheer: :cheer: :cheer: :) :D :) :D :) :) :D :shock: :lol: :facepalm: :cheer: :cheer: :cheer: :) :D :) :D :) :) :D :shock: :lol: :facepalm: :cheer: :cheer: :cheer: :) :D :) :D :) :) :D :shock: :lol: :facepalm: :cheer: :cheer: :cheer: :) :D :) :D :) :) :D :shock: :lol: :facepalm:
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

:D
Plaats reactie