Monitor set

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rupert
Berichten: 588
Lid geworden op: 05 dec 2005, 17:59

Monitor set

Bericht door Rupert »

Wij hebben met de band wat budget "over" en willen al heel lang graag een monitor set kopen zodat we altijd op zijn minst goed podium geluid hebben. Het zaalgeluid is vaak of al geregeld of huren we.

We hebben wel onze eigen mengtafel waar we normaal 4 monitor groepen op draaien. Het liefst willen we een set met passieve monitors, zodat we eventueel later kunnen upgraden. Het budget is ongeveer tussen de 1000e en 1500e.

Nou gaat onze vaste geluidsman ons helpen met uitzoeken maar ben ook heel benieuwd naar jullie mening; Wat zouden jullie aanschaffen voor dat bedrag (versterkers, monitors, extra app.) nieuw of 2ehands? en wat heb je minimaal nodig in eerste instantie?
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Spelen jullie veel in zalen waar je monitoring kwijt kan?
Wij huren ze gewoon met de hele pa mee. De podia waar we spelen zijn veelal niet groot genoeg voor uitgebreide monitoring, en zeker niet voor een aparte podium-mixer.
Persoonlijk zou ik dat geld in in ears steken, als je al iets zou willen aanschaffen....heb dat een paar keer uitgeprobeerd en vond het fantastisch.
Met mijn coverband huren we tegenwoordig voor de zangeres een in -ear systeem mee. Die had vaak problemen met de monitoring, en dat is met die set super opgelost.
Als je voor elke muzikant dan een eigen mix kan maken op die in-ear is het helemaal fantastisch.
Het schept op kleine podia ook nog eens extra ruimte, je hebt èn geen mega backline nodig, èn je hebt geen monitorspeakers in de weg staan.
Wij komen toch regelmatig tegen dat je met een 5 koppige band wat krap op het podium staat.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Mijn eerste vraag is of jullie 4 apparte monitor-mixen willen of dat het desnoods 4 keer hetzelfde mag zijn.

Er vanuitgaande dat je toch 4 verschillende mixen wilt kunnen maken zijn dit ruwweg de keuzes :

1) 4 passieve monitoren met twee versterkers
2) 4 actieve monitoren
3) 2 in-ear setjes met bij elk 2 beltpacks

Elk heeft z'n voor en nadelen, het ligt aan je eigen voorkeuren waar je voor gaat.
Ga je voor traditionele vloermonitoren, dan is de standaard vaak een 10" of 15" monitor, je hebt echter ook kleinere monitoren zoals van TC Electronics (VSM serie) die prima voldoen.
Persoonlijk ben ik erg blij met de in-ear set welke we hebben voor de zangeressen. Ik heb daarnaast ook nog 11 andere monitoren staan, waarvan 5 actief (3x10", 2x6,5") en 6 passief (2x10" en 2x15" en 2x6,5"), maar behalve de 6,5" monitoren gaan die zelden mee.
Gebruikersavatar
Rupert
Berichten: 588
Lid geworden op: 05 dec 2005, 17:59

Bericht door Rupert »

Kan me niet herinneren dat we ooit ergens gespeeld hebben waar we geen monitors kwijt kunnen...
Meeste waar we met deze band spelen zijn studentenfeesten, bruiloften, feesten op locatie etc. Daar huren we altijd zaal versterking en monitors etc. Maar we willen ook graag gaan repeteren via die monitors (nu een oud zangversterkertje aangestuurd via dezelfde tafel) dus dan wordt het alweer handiger om aan te schaffen.

Met inear ben je toch veel meer kwijt?

Wij zijn trouwens een 6 koppige band (zanger, zangeres/saxofoniste, gitaar, bas/zang, toetsen en drums).
Gebruikersavatar
Rupert
Berichten: 588
Lid geworden op: 05 dec 2005, 17:59

Bericht door Rupert »

phoerd schreef:Mijn eerste vraag is of jullie 4 apparte monitor-mixen willen of dat het desnoods 4 keer hetzelfde mag zijn.

Er vanuitgaande dat je toch 4 verschillende mixen wilt kunnen maken zijn dit ruwweg de keuzes :

1) 4 passieve monitoren met twee versterkers
2) 4 actieve monitoren
3) 2 in-ear setjes met bij elk 2 beltpacks

Elk heeft z'n voor en nadelen, het ligt aan je eigen voorkeuren waar je voor gaat.
Ga je voor traditionele vloermonitoren, dan is de standaard vaak een 10" of 15" monitor, je hebt echter ook kleinere monitoren zoals van TC Electronics (VSM serie) die prima voldoen.
Persoonlijk ben ik erg blij met de in-ear set welke we hebben voor de zangeressen. Ik heb daarnaast ook nog 11 andere monitoren staan, waarvan 5 actief (3x10", 2x6,5") en 6 passief (2x10" en 2x15" en 2x6,5"), maar behalve de 6,5" monitoren gaan die zelden mee.
We willen idd graag alle 4 groepen benutten...

Ik zat zelf ook aan optie 1 te denken die je aangaf, maar heb je dan verder eigenlijk niets nodig naast die 2 versterkers? zoals EQ, crossover ofzo(ben er niet zo in thuis daarom vraag ik het, wil niet volledig vertrouwen op de geluidsman omdat second opinion altijd goed is :wink: )

Stel dat je het nieuw koopt, wat zouden jullie dan kopen voor 1000/1500 e?
En ik zie ook veel 12" monitors ipv 10 of 15, is dat dan niet het beste van 2 werelden of juist net niets?

ps. Weet iemand toevallig ook goede site waar je hierover kan lezen?
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Zelf gooien we meestal enkel de zang en een heel klein beetje keyboard over de monitor, de rest komt wel uit de eigen versterkers. Daar hebben we verder geen crossover of EQ tussen staan, maar het kan wel natuurlijk. In dat geval zou ik gaan voor een EQ, heb je meer aan dan een crossover. Een crossover is voornamelijk bedoeld om ervoor te zorgen dat je lage tonen naar je subs gaan, mids naar je mid-boxen (als je ze hebt) en hoog naar je tops. Heb je betrekkelijk weinig aan voor monitoren. Met een equalizer kun je lastige frequenties uit je monitoren halen zodat het niet gaat rondzingen en een beetje boosten waar nodig om goed de mix te komen.
Je zou dan voor jullie setup 4 mono equalizers nodig hebben of twee stereo. Liefst 31-bands anders heb je nog vrij weinig controle over je geluid omdat dan de bandbreedtes per slider te groot zijn.
Gebruikersavatar
Rupert
Berichten: 588
Lid geworden op: 05 dec 2005, 17:59

Bericht door Rupert »

Dank!

Dus jij zegt: 4 monitors + 2 versterkers + 31 bands Eq voor elk kanaal (als het budget dat toelaat)

Heeft iemand toevallig ervaring met die HK audio monitors van 12 inch? deze
En welke versterkers zouden jullie kunnen aanraden?
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

HK audio is een prima merk, zeker binnen jullie budget. De prijs bij feedback voor deze monitoren is nog wel wat te hoog. Kort checken bij Thomann gaf een prijs van 177 euro per monitor.
4 van die monitoren is dus ruwweg 720 euro (inclusief verzending), dan heb je nog kabels nodig wat laten we zeggen 80 euro kost, dan 2 equalizers a 100 euro per stuk (bv een Alesis DEQ-230)
Voor je versterkers heb je dan 500 euro over, wat 250 euro per versterker is.
Dan kom je ongeveer uit bij een Mackie FRS-1300 of een Crown XLS 202-D. Samson, Tapco (Mackie), Peavey hebben daarnaast ook goedkopere en relatief goede versterkers.

Natuurlijk is er de 2e hands markt. Met een beetje speuren kun je vergelijkbare spullen aanschaffen voor ruwweg 60% van jullie budget. Wel even testen vooraf natuurlijk.

Neem in ieder geval de tijd om een keuze te maken, ga luisteren en mocht je in 1 winkel een set compleet vinden, laat het ze dan eens allemaal aansluiten zoals je het zou willen gebruiken.

O, als laatste (bijna vergeten) zou ik ook 2 flightcases erbij nemen zodat je het allemaal makkelijk mee kunt nemen (en voorbedraad). Elke case dan 1 versterker en een stereo equalizer.
Waarom twee ? Omdat je dan ook een klein setje mee kunt nemen wanneer dat voldoende is.

Succes
Gebruikersavatar
Rupert
Berichten: 588
Lid geworden op: 05 dec 2005, 17:59

Bericht door Rupert »

Bedankt voor je hulp!
We waren sowieso van plan om 2e hands te kijken, sowieso voor de versterkers want die worden massaal aangeboden. Monitors is lastiger om 4 dezelfde te krijgen (oog wil ook wat op t podium :wink: ), want dat scheelt idd een hoop knaken!
(die link naar FB was alleen om het type aan te geven btw, koop daar liever geen spullen)

Goede tip om het in 2en te verdelen qua cases, had ik zelf niet verzonnen!
Livius
Berichten: 137
Lid geworden op: 22 aug 2009, 18:44

Bericht door Livius »

Hey Rupert,

ik ben persoonlijk eerder te vinden voor actieve monitors, minder gesleur en als je er over nadenkt eigenlijk even goed te upgraden, want als je je passieve monitors gaat willen upgraden ga je hoogst waarschijnlijk toch meer vermogen willen zodat je ook je amps gaat moeten vervangen. Tenzij je natuurlijk meteen voor een klassebak eindtrap met veel vermogen gaat, maar dan zit je weer met het mogelijke gevaar je (eerste) monitors op te blazen..

Ik zou zeker eens zien naar de Mackie SRM 450, daar is pas een nieuwe versie van uit en de eerste staat hier en daar voor een zachter prijsje te vinden, zelfs nieuw (vb; Thomann.) De JBL Eon reeks zit wat in hetzelfde schuitje, goed materiaal, nieuwe reeks,...

Deze twee opties hebben echt vermogen te over voor podiummonitors, zijn redelijk licht/compact en je kan ze bijvoorbeeld ook perfect inzetten als zanginstallatie voor repetities en kleinere café-gigs..

Ze zijn natuurlijk iets prijziger dan die HK's (en dan passieve in het algemeen) maar dan heb je ook meteen degelijk materiaal, waar je de voglende 10 jaar nog intensief kan van genieten..

Grtz.
Gebruikersavatar
bor
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:51

Bericht door bor »

Rupert schreef:Dank!

Dus jij zegt: 4 monitors + 2 versterkers + 31 bands Eq voor elk kanaal (als het budget dat toelaat)

Heeft iemand toevallig ervaring met die HK audio monitors van 12 inch? deze
En welke versterkers zouden jullie kunnen aanraden?
Die HK monitors zijn uit de powerworks serie van HK. Bij mij op het werk gebruiken we meerdere sets van deze speakers en ook andere speakers uit de powerworks serie. Ik heb ze ook al meerdere keren meegehad met de band en ik ben erg enthousiast over de speakers. Die RS122 gaat erg hard (hoog rendement), vervormt amper en heeft een erg helder geluid. Bij uitstek erg geschikt voor zang. Voor muziek missen ze te veel bas maar dat is eenvoudig te compenseren met een extra (actieve) sub. NB Deze serie is er ook actief.
Jazzbas USA Fender
Fender Nate Mendel Precision
OLP MM3 5 snaar
Squier VM Precision
EBS Fafner
SWR Goliath III 4x10
Maruszczyk Barabass
Gebruikersavatar
Rupert
Berichten: 588
Lid geworden op: 05 dec 2005, 17:59

Bericht door Rupert »

Ik hoor van veel mensen goede verhalen over die HK's, en die zijn echt best goedkoop vind ik! Goede optie dus:)

Wij willen toch liever een passieve set om meerdere redenen:
- je bent wat flexibeler als je of de monitor wilt vervangen of de versterker.
- Als er bijv. een probleem is met de versterker kan je de monitors gewoon blijven gebruiken (welliswaar op 2 groepen mx, maar toch)
- het scheelt weer wat kabels op het podium omdat er alleen maar een speakon heen gaat en geen stroom. Bovendien spelen we best wel eens in zaaltjes waar er niet echt een hoog podium is en wil er nog wel eens heftig gedanst worden met bier in de hand, dan is stroom voorop het podium niet zo'n lekker idee :)

en qua meer gesleur valt t wel mee denk ik. 2 casejes met een versterker en eq, dat is alles. Bovendien zijn de monitors weer een stuk lichter:)
Plaats reactie