Gehoorbescherming

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Gehoorbescherming

Bericht door Sander »

Hallo medebassisten,

Ik zit in een band en we spelen nogal harde muziek. Mede omdat de drummer zo vreselijk hard op zijn kit slaat, gaan de versterkers van de gitarist en mij weer een stukkie harder. En natuurlijk kan de zanger niet achterblijven. Het gevolg is dat we echt snoeihard spelen. Nu leek het mij niet geheel onverstandig om een stel gehoorbeschermers te kopen (verdomme 30 euro!) en ik kan niet anders zeggen dan dat ze top zijn. Je merkt dat je gehoor beveiligd is en je kunt de muziek goed horen.
Maar tijdens het schrijven van nummers komen de problemen. Als band speel je een riff en dan soms moet er gestopt worden om verbaal te communiceren en dat gecommuniceer is behoorlijk lastig met gehoorbeschermers. Als er gepraat wordt doe ik ze uit, maar dan gaan we een nieuw stukje weer oefenen en dan moet ik ze weer indoen, dat is echt een gedoe als je een nummer schrijft want dan kun je ze wel in en uit blijven doen!

Heeft iemand tips of weet ik het? Want nu laat ik die gehoorbeschermers uit bij het schrijven van nummers maar ja je moet die dingen wel consequent gebruiken natuurlijk.

Sander
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

het lijkt me toch echt dat jullie misschien wat zachter moeten gaan staan. een beetje zachter meppen kan geen kwaad, scheelt vellen, cymbalen, gehoor, irritatie, keel, tweeters, woofers enz enz

hand langs je keel is toch wel een veel voorkomend begrip om meteen te stoppen met spelen.

groet

roberto
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Bericht door Sander »

Ik heb al diverse malen 'subtiel' tegen de drummer gezegd dat ie veel te hard slaat en dat het zachter kan. Maar dat werkt dus niet. Het kost hem eigenlijk nauwelijks vellen, maar wel ontzettend veel stokken!

Die hand langs je keel halen is geen probleem, maar dat bedoel ik niet zozeer. Ik bedoel gewoon het bespreken van dingen tijdens het schrijven, dan zitten die gehoorbeschermers toch echt in de weg.

„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Dopjes.. ALTIJD!!!

Bericht door Wheezl »

Ik gebruik al vrij lang custom oordopjes van confoor. Zijn duur, tegen de 125 Euro, maar bij bij verre de allerbeste investering voor een muziekant. Er zitten verwisselbare filtes in, voor verschillende niveus van demping. Alles word in goede verhoudingen gedempt. Bovendien kun je er perfect mee communiceren wanneer iedereen stil is..

Voor alle duidelijkheid, al zou je drummer minder hard slaan, dan kan het nog steeds slecht voor je gehoor zijn... Vrij lage volume niveaus over een lange tijd blootstelling kunnen net zo slecht zijn.. Naar mijn mening is een stel dopjes op zak altijd goed.. Of het nou voor een concert is waar het beste plekje toevallig net naast de PA is, een oefensessie of wat dan ook..

Wat betreft je drummer.. We hebben 1 van mijn drummers een tijd proberen te overtuigen dat ie zachter moest slaan.. In het begin werd ie er minder strak door, maar nu niet meer.. We laten hem nu alsnog niet bij voorbaat zacht slaan.. Zacht slaan is leuk om dynamiek aan te brengen.. Verder laten hem gewoon zijn gangetje gaan..

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Bericht door Sander »

Het ging mij niet zozeer dat ik twijfelde aan het feit of ik gehoorbescherming moest gebruiken. Dus als de drummer zachter zou slaan, zou ik alsnog mijn gehoor beschermen.
Ik heb gehoorbescherming van Alpine en vond 30 euro al veel geld, maar die 125 euro slaat werkelijk alles. Ik heb bij Google gezocht naar Confoor maar helaas vindt hij niks.
Misschien moet ik gewoon even wennen om te praten met gehoorbescherming tijdens bijvoorbeeld het schrijven van nummers. Backing vocals met oordopjes in is ook vreemd, want je hoort jezelf heel raar terug.
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Beter Horen

Bericht door Wheezl »

Nee, de altijd dopjes was ook meer int algemeen bedoelt denk.. Anyways.. Alpine doen het ook wel goed hoor. Tis maar net hoeveel waarde je hecht aan een juiste balans en natuurlijk gevoel..

Voor info ben ik gewoon naar zo'n beter horen winkel gegaan, na aanraden van een vriend/gitarist, die met zijn gehoor zijn brood verdient..
Michiel
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 okt 2003, 09:54

Gehoorbescherming

Bericht door Michiel »

Hoi alle muzikanten,

als je je gehoor wilt beschermen en alles goed wilt horen, ik adviseer de gehoorbeschermers van Elacin. Ik heb ze nu zelf al een aantal maanden en de demping is nagenoeg vlak. Super! -/- 15 Decibel met behoud van klankkleur.

Kost een rib uit je lijf (ca 160 euro), maar dat scheelt dan ook een berg batterijen voor je gehoorapparaat dat je anders over 10 jaar mag kopen.

https://www.elacin.nl of via Groeneveld opticiens

Dit is echt de moeite waard!
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

Backing vocals met oordopjes in is ook vreemd, want je hoort jezelf heel raar terug.
Ik gebruik trouwens ook custom oordoppen, ik kreeg ze toevallig via m'n werk. Ik doe ook backing vocals, ik versta mezelf eindelijk eens een keer!!! dus zo vreemd is het niet, je moet alleen eraan wennen (de oordoppen en je eigen stem :wink: )
Best wel, eigenlijk.
Gebruikersavatar
arabesque-bass
Berichten: 577
Lid geworden op: 15 okt 2003, 08:31

Bericht door arabesque-bass »

Ik ken het probleem met hard meppende drummers. Ik heb oordoppen op maat laten maken en die koste 150 Euro maar je hebt maar 1 paar oren en op = op!
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Mijn oren piepen altijd na de repetitie...
Vooral als ik m'n bass distortion veel gebruikt heb. :lol: :?
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Æ

Bericht door Æ »

Heel verstandig, had onze gitarist ook. Die is nu -zelf ontkent hij het- halfdoof ('Hé... ? Wat zeggie?'). Tip: gebruik oorbescherming, ik neem aan dat je nog lang wilt genieten van je gehoor.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

achja, zolang iedereen maar lol heeft!
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Plaats reactie