Diverse fora gezocht voor oproepje band

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Bericht door Sander »

Je moet wat voor je hobbie overhebben hoor!

Wij oefenen altijd in een oefenruimte: zondagavond van half 7 tot 9 uur, en dan zijn we zo'n 13 euro p.p. kwijt. Ik kan me verdomme herinneren dat het nog 13 gulden p.p. was, en zo oud ben ik ook weer niet: 24 jaar!

Als je het optelt is het een boel geld, maar je speelt graag in een bandje of niet he. Bovendien, als je een avondje minder uitgaat, dan kun je dat geld spenderen aan een beter doel: je muziek. En inderdaad: samen spelen, daar leer je het meest van.

Wij hebben ook een soortement eigen oefenruimte, maar dat is verdomd klote man! We gaan we vanavond weer heen om even lekker te jammen en een fundament van een nieuw nummer op te nemen. Maar ik moet mijn SWR basic black 2 trappen omhoog sjouwen, mijn Fender Jazz in een grote koffer, en nog een tas met benodigdheden, zoals pedaaltjes, Tascam om op te nemen, drumcomputer enzovoorts.
En dat moet dan ook weer allemaal terug! Nu ik eraan denk, ik ga denk alvast mijn versterker beneden zetten, scheelt weel sjouwen :D

Maar: spelen in een band is veel en veel en veel en veel toffer en leerzamer en gezelliger enzovorts dan alleen in je kamer! Ik was een waardeoze bassist (lees: van oorsprong dus gewoon gitarist) en door met ervaren mensen te spelen heb ik het onder de knie gekregen!!! Is op zich ook kut om met hele goede mensen te spelen, want je krijgt er wel een minderwaardigheidsgevoel van...

Ik heb nu wel weer genoeg getikt, dacht ik zo.
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

dat is onzin, ik heb een kutversterker (stagg CA-20B) en zelfs toen ik nog mn Stagg BC300GBK had, was het nog om aan te horen. En ook zonder improviseren merk je al verschil als je vaak samen met een drummer en/of gitarist samenspeelt, dan leer je je plek in een band en leer je rekening te houden met mede-bandleden.
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Nou we hebben al es een keer gespeeld samen. Maar ik kon toen net zo goed met de stekker uit het stopcontact spelen. Je begrijpt um al he.

Maarja ik weet het dat je wat voor je hobby over moet hebben en ik heb er ook veel voor over. Alleen volgens mij zijn de andere niet zo gemotiveerd als mijzelf dus in je eentje in de oefenruimte staan heb je ook niets aan. Ik zou niets liever doen dan elke dag jammen! Maarja dat gaat niet altijd.
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Bericht door Sander »

Het is belangrijk om gemotiveerde mensen om je heen te hebben. Daar raak jij ook meer gemotiveerd van!

Dus ga niet samen spelen met ongemotiveerde mensen!!!

Zet oproepjes op fora e.d., zoek gemotiveerde mensen, als de sodemieter!!!!! :D
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Haha goede tip 8)
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Beestmens schreef:Nou we hebben al es een keer gespeeld samen. Maar ik kon toen net zo goed met de stekker uit het stopcontact spelen. Je begrijpt um al he.

Maarja ik weet het dat je wat voor je hobby over moet hebben en ik heb er ook veel voor over. Alleen volgens mij zijn de andere niet zo gemotiveerd als mijzelf dus in je eentje in de oefenruimte staan heb je ook niets aan. Ik zou niets liever doen dan elke dag jammen! Maarja dat gaat niet altijd.
Het is ook een deel EQ-en hoor......als jij je mids op je versterker boost zul je sneller hoorbaar zijn............dus volume is niet het enige...
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Ja dat weet ik ook wel. Maar met 15 watt kan je gewoon meteen inpakken.
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Beestmens schreef:Ja dat weet ik ook wel. Maar met 15 watt kan je gewoon meteen inpakken.
Das idd wel underkill..... :lol:
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Æ

Bericht door Æ »

Sander schreef: Maar: spelen in een band is veel en veel en veel en veel toffer en leerzamer en gezelliger enzovorts dan alleen in je kamer!
Het voordeel is wel dat je absolute vrijheid hebt (mits je bereidt bent andere instrumenten te leren spelen). Pasgeleden liet ik de bandleden van m'n oude band wat probeersels van m'n projectje (juist, wat ik in m'n eentje op m'n kamer in elkaar fröbel) horen en kreeg als reactie 'juist, nu begrijp ik waarom je bent weggegaan'. Het nadeel van een band is dat je rekening moet houden met verschillende mensen, en hoe eengezind ook, dat houdt in dat je toch min of meer compromissen moet sluiten. En daar ligt mijn probleem, ik wil doen wat ík wil doen, ook als dat volgens sommige mensen slechts 'lawaai' is, of te freaky, of juist te eentonig. Echter, het samenspel (dat wil zeggen: met echte mensen) is wel iets wat ik mis, want zelfs als je bast op een ritme uit je drumcomputer en bijhorende gitaarriff, het geeft toch niet hetzelfde gevoel die je krijgt in een oefenruimte.
Zoals een Wijze Man al eens zei: 'Ellek nadeel hep ze voordeel'. Maar omgekeerd ook. Om echter te stellen dat het altijd gezelliger en toffer is in een oefenruimte dan omringt te zijn met wonderbaarlijke klinken... I beg to differ. :wink:
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Zitten er geen mensen op je studie/werk die wat spelen?
Ik heb zo ongeveer voordat ik er erg in had een 5 mans band geformeerd en het enige wat ik er voor gedaan had was tegen wat mensen zeggen dat ik wat basgitaar speel (een beetje opscheppen helpt misschien ook wel :)).
Als het eenmaal loopt, je wat hebt opgetreden, mensen weten hoe je speelt etc. en je zit niet ergens midden op het platte land, dan moet het niet al te moeilijk zijn om iets te vinden eigenlijk. Gewoon in het begin niet al te kritisch zijn en overal op ingaan.

Het beste is gewoon om in 2 of 3 bandjes te spelen die compleet verschillen qua stijl. Zo leer je het meest, hou je het interessant voor jezelf en het blijft natuurlijk leuk.

13 euro voor 2,5 uur p.p. is trouwens wel wat aan de vele kant. Je hebt ze ook voor rond de 25 euro (incl. versterkers) voor 4 uur hier...
Maar momenteel zijn de oefenruimtes voor mij min of meer gratis :) (1tje in de garage van een vriend in een vrijstaand huis en 1tje in een sociëteit).
Æ

Bericht door Æ »

Q. schreef: Het beste is gewoon om in 2 of 3 bandjes te spelen die compleet verschillen qua stijl. Zo leer je het meest, hou je het interessant voor jezelf en het blijft natuurlijk leuk.
Mag ik dan wat tijd van jou lenen? Op zich een goed idee, alleen wil ik aan iets wat ik doe ook voldoende tijd en aandacht besteden. Helaas heb ik een nogal tijdrovende studie, en nog een andere hobby wat ook aardig wat investering vergt én werk. Pfoe, ik zou er bijna moe van worden... :P
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Bericht door Sander »

Tuurlijk staat het spelen in een band gelijk aan compromissen sluiten. Er is sprake van een relatie, en in een relatie is sprake van geven en nemen.

De muziek die we met de band spelen vind ik niet altijd even tof, maar dat hoort er gewoon bij. En als je het vaak genoeg speelt, begin je het wel leuk te vinden haha. Maar ieder heeft een eigen stijl, een eigen smaak enzovoorts. De drummer bijvoorbeeld houdt erg van statische metal en ik begin me meer te ontwikkelen op funk bijvoorbeeld. HEt is maar een klein voorbeeld, maar ja. Je moet gewoon proberen beide muziekstijlen proberen te mengen. Van te voren je bandleden subtiel cd'tjes geven van bands die jij tof vindt. Heb ik gedaan met Infectious Grooves.

Kortom: je hebt andere mensen nodig. Alleen in je kamertje stelt het natuurlijk geen ruk voor. Wat is daar de lol van? En absolute vrijheid als voordeel? Als je je gevangen voelt in een band moet je idd weggaan haha. Maar ik krijg de indruk dat jij jouw ding wilt doen en verder niemands ding soort van. Dat is toch merkwaardig? Veel plezier iig op je kamertje :D
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Æ

Bericht door Æ »

Sander schreef:Maar ik krijg de indruk dat jij jouw ding wilt doen en verder niemands ding soort van. Dat is toch merkwaardig? Veel plezier iig op je kamertje :D
Inderdaad, ik wil mijn ding doen. Maar, ik wil zeker wel iemand anders z'n ideeën ook best doen (zolang ik het maar acceptabel vind natuurlijk :wink: ). Het nadeel is dat ik van experimenteren hou, en in een band die alleen metal speelt, of alleen pop, of alleen jazz, voel ik me al snel opgesloten. Als je dan (voorzichtig uiteraard) voorstelt om een ritme iets anders te spelen, of een accent net even anders te leggen, en er wordt continu 'nee, klinkt niet, dat willen we niet, dat klinkt niet, dat is toch raar' op geroepen, dan heb ik het ook wel gezien. Niet omdat ik mijn ideeën niet aan iemand anders kan slijten, maar omdat er maar weinig muzikanten zijn (of ik kan de juiste gewoon niet vinden) die voor een experimentje in zijn. Die zowel jazz en metal of funk en salsa in één nummer willen.

Je zegt zelf dat je de muziek die je band speelt niet altijd leuk vindt. Dat lijkt me logisch, maar als het juist andersom is, is er toch wat mis. Voornamelijk was ik me aan het ergeren aan de muziek die ik speelde. Een nummer moet voor mij ook interessant blijven na honderd keer spelen.
Het gevoel dat ontstaat tijdens jammen met muzikanten van vlees en bloed is niet te beschrijven. Gelukkig heb ik nu een band waar ik vocaal m'n ei in kwijt kan, het baswerk hou ik voorlopig even lekker voor mezelf, om de wereld over een tijdje verstelt te doen laten staan met een werelds stuk.

Zo, en nu wil ik Fanta. :lol:
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Haha, gelukkig willen beide gitaristen waarmee ik wel eens jam alles (iig alles wat ik leuk vind) spelen......metal/punk/rock/ska.... 8)
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Bericht door Sander »

Maar geen funk; anders had je je q-tron nooit weggedaan :P
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Plaats reactie