Ik heb info nodig over MIDI / Samples / toetsen !!

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
*Pieter*
Berichten: 266
Lid geworden op: 03 jan 2006, 14:29

Ik heb info nodig over MIDI / Samples / toetsen !!

Bericht door *Pieter* »

Beste mensen,

Toetsenman is weg, zonder toetsen gaat t ook prima, maar soms hebben we iets nodig als opvulling.

Ik dacht aan werken met samples e.d. Ik kan toetsinstrumenten bespelen (beetje piano, beetje accordion) maar weet NIKS van synths, MIDI enz. Wie helpt me aan wat basis-info?

Wat ik wil is een simpel keyboardje om dan af en toe wat dingetjes (live) er in te kunnen 'mixen' zeg maar, en ook nog wel 'in sync' met de drummer......heb je dan ook een click track nodig? Nogmaals, ik weet niks, licht me voor aub!

Mijn dank is groot! :D
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

https://www.synthforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
sickpunk

Bericht door sickpunk »

Voor wat jij wilt zou ik een sampler( of rompler als je standaard geluiden wilt OF een echt synth module) in combinatie met voetpedaal halen.
Zo kan je je je samples starten of je basslijnen/accoorden spelen met je voeten terwijl je verder bezig bent met bassen, op deze manier loop je ook in sync met de drummer tenminste qua starten... Verder is het te hopen dat als je met samples werkt je ook een strakke band hebt, maar dat is mijn ervaring.
Peter

Bericht door Peter »

Ik heb onlangs de stap gezet om basspedals aan te schaffen icm twee synth-modules, midi-gestuurd. Maar, echt gedaan om dikke TaurusII sounds en dikke tapijten te leggen onder de partijen van de huidige toetsenist.

Mocht je dus drukkere partijen willen spelen en/of aansturen, zou een sampler een goede uitkomst zijn die je aanstuurt met basspedals zoals hierboven al gezegd wordt.

Mijn basspedals, Roland PK-5:
Afbeelding

Rackje met synth-modules, rackmixer en EQ, helemaal klaar om in de tafel/PA in te prikken (nog wel DI ertussen).
Afbeelding

Samplers heb ik mezelf nog niet in verdiept, daar kan het synthforum idd een goede vraagbaak zijn. Wel is 't zo dat je band retestrak moet kunnen spelen, als je samples gebruikt, want niets is zo erg om idd niet meer in sync te spelen dan, is ook mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8203
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

*Pieter* schreef: Ik dacht aan werken met samples e.d. Ik kan toetsinstrumenten bespelen (beetje piano, beetje accordion) maar weet NIKS van synths, MIDI enz. Wie helpt me aan wat basis-info?

Wat ik wil is een simpel keyboardje om dan af en toe wat dingetjes (live) er in te kunnen 'mixen' zeg maar, en ook nog wel 'in sync' met de drummer......heb je dan ook een click track nodig? Nogmaals, ik weet niks, licht me voor aub!
Als je met MIDI wil werken is een tonegenerator als de MU5 misschien iets.
Afbeelding
Aangesloten op een MIDI-sequencer of een MIDI-sampler/sequencer heb je een grote hoeveelheid
midi geluiden in een speeldoos met 16 sporen tot je beschikking.
Anders een klein keyboard met ingebouwde sequencer (en e.v.t. sampler), daar kan je in de meeste gevallen genoeg geluiden uit krijgen die bruikbaar zijn voor hetgeen je van plan bent.
Nadeel is wel dat je voorlopig zoet bent met het leren bespelen en programmeren van dat spul,
daar heeft niet iedereen voldoende belangstelling voor.

Edit; Akai Miniak Performance en Production Synthesizer:
Afbeelding
Dit apparaat heeft sequencer + drumcomputer in een kast, dat hebben veel andere types ook,
dus het is maar een voorbeeld van wat je ongeveer op het podium kan hebben staan.
Bv;
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Peachabell op 03 jan 2010, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
*Pieter*
Berichten: 266
Lid geworden op: 03 jan 2006, 14:29

Bericht door *Pieter* »

Dank alvast!
:D
Gebruikersavatar
MazeMouse
Berichten: 714
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:03

Bericht door MazeMouse »

WIj hebben bij Sorrows Edge op dit moment de complete toetsenpartij onder sample hangen en spelen het af via de macbook van de drummer.
(Hij krijgt dan een Click-track op zijn koptelefoon en tikt ons af en verder veranderd er eigenlijk niks aan hoe we de nummers spelen behalve dat we dus alles altijd retestraks spelen :D)
Abathur schreef:Plectrums op een bas is net zoiets als patat uit een puntzak gaan eten met bestek. Onhandig, stijlloos en niet lekker
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Hoe langer de sample, hoe lastiger het is. Je moet als band wel verdraaide strak spelen dan.

Mocht je alleen wat leuke tapijten willen ter opvullig dan zijn pedals (Zoals Peter al zei, maar ik heb ze ook) een geweldige oplossing.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Plaats reactie