In ear

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Waarom laat je het laag dan niet wat boosten?
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Bericht door klaasvaak »

De geluidsman vertelde me dat het soms beter is om wat hoog erin te draaien om goed door de mix te komen. Dus heb ik er toen hoog ingezet.
Tegelijkertijd was toen het vermoeden dat ik last zou hebben van de sub van de PA. Dus voor mij wat laag eruit.

Zoals ik het nu zie heb je gelijk met je antwoord om er laag in te draaien. Thanks! Tjoepatjoep!
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2526
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Ik zou eerst storende dingen wat wegdraaien, misschien andere instrumenten wat zachter laten binnenkomen, en dan pas iets boosten als dat nog nodig is.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Daar heb je gelijk in. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat je basgeluid interfereert met de lage frequenties uit bijvoorbeeld gitaren, of erger: toetsen. Die zijn daar ook berucht om. Misschien dat ze daar ook iets uit kunnen wegdraaien. Zo maak je het geluid wat opener en laten ze wat ruimte voor de bas.
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Bericht door Digidesign »

Ik schakel op ieder kanaal de low-cut in behalve de kick en de bas, dan heb je al meer houvast en minder brei.
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Bericht door laagislaag »

Ik zelf probeer altijd iig om alles zo zacht mogelijk te zetten. Scheelt ellende voor je oren en scheelt je een hoop concentratie! Veel lawaai zorgt dat je snel moe wordt, en dan is alles moeilijker te horen en te onderscheiden.

Verder is het misschien interessant dat je oren op verschillende geluidssterktes gevoeliger zijn voor sommige frequenties. Bij hogere volumes is je gehoor gevoeliger voor lage (en hoge) frequenties. Dus als je eerst een goed geluid hebt zacht, dan zou je ofwel moeten zorgen (eerste keus) dat je hem niet te veel harder gaat zetten,
ofwel (meestal is het natuurlijk zo dat de drummer harder gaat slaan, de PA steeds beetjes harder gaat naarmate de avond vordert) dat je als je je geluid harder zet dat je minder laag in je geluid stopt en meer mid. (ong, 250-500hz zou ik zeggen). T hoog is niet heel interessant voor je definitie, alleen voor snaar geluiden en scherpte, wat meestal zoek raakt in gitaren, snaredrums etc)

Als je een stereo mix hebt op je doppen dan is het ook het proberen waard om daarmee te experimenteren. Bijv toetsen en gitaren iets naar links / rechts en je bas in t midden (of hoe je je dat zelf ook voorstelt). Dat maakt t ook makkelijker om de instrumenten/ geluiden te onderscheiden.

Maar voor alles, zo zacht mogelijk. Mijn ervaring is dat ik vroeger harder speelde (ongeveer gelijk aan t geluid met monitorboxen) maar nu veel en veel zachter. Dat is even wennen, maar echt de moeite waard!
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
Gebruikersavatar
Robert Homan
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34

Bericht door Robert Homan »

klaasvaak schreef:De laatste 3 jaar speel ik met mijn band in-ear. Ik probeer sindsdien nog steeds mijn geluid te vinden en nog niet gevonden $%%^^&.
Het probleem zit hem niet in de oortjes. ik heb UE 3weg geprobeerd, maar deze lieten al wat lucht door. Sindskort heb ik ACS oortjes een tweewegsysteem, waren goedkoper (mijn ervaring even goed al UE).
Het probleem dat ik heb is dat ik in de loop van de avond mijn geluid totaal kwijt raak. Het basgeluid valt weg. In het begin van de avond (1e set) is mijn monitormix perfect. Maar gaandeweg de avond hoor ik de bas niet meer.

Volume omhoogdraaien (beltpack) en meer bas op de tafel erindraaien heeft niet tot een goed resultaat geleid.
Spelen met inear vergt een ijzeren discipline van alle bandleden. Het belangrijkste is wel dat het volume waarop iedereen speelt enigszins constant is. De PA zal gedurende het optreden harder gaan, je moet er voor waken dat de bandleden niet hetzelfde doen met hun backline. Toetsenisten moeten dus eigenlijk met hun vingers van de volumeschuif afblijven (nooit gesnapt waarom die dingen op een keyboard zitten). Dit geldt ook voor de gitaarversterkers. Als een gitarist zichzelf op een gegeven moment niet goed genoeg hoort, moet 'ie dat oplossen via de monitortafel. Dus absoluut niet de versterker harder zetten, maar simpelweg het betreffende auxje iets meer opendraaien.

Een andere factor die enorm van belang is, is het podiumgeluid. Ik speel zelf in een band zonder backline waarbij de drummer ook nog eens achter plexiglas zit. Hierdoor is het relatief stil op het podium. Mijn ineargeluid is aan het einde van de avond vrijwel hetzelfde als tijdens het eerste nummer. Ik zou me kunnen voorstellen dat het bij bands met backline toch automatisch 'fout' gaat. Even de versterkers wat harder, een drummer die opeens gaat hakken, etc.

De hamvraag: Gebruiken jullie (bas)gitaarversterkers op het podium?
Laatst gewijzigd door Robert Homan op 18 jun 2012, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
...
Gebruikersavatar
andyeysbroek
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2009, 13:53

Bericht door andyeysbroek »

Krijg jij je basgeluid terug uit de PAmixer? Ik gebruik zelf een 6 kanaals 19"mixertje die VOOR de PA zit. Mijn eigen bass signaal gaat dus rechtstreeks uit mijn versterker in mijn eigen mixer, en mix het PA signaal (AUX) er apart bij. Zodoende kan ik altijd mijn bass bovenop het PA-signaal geluid zetten onafhankelijk van de geluidsman. Voor het podium geluid (als de andere muzikanten iets tegen me willen zeggen) heb ik ook nog een richtmicrofoon aangesloten op mijn eigen mixer. Als ik mijn bass niet goed meer hoor dan draai ik het PA signaal een beetje terug zodat ik weer bovenop de mix komt te liggen.

Het probleem kan ook zitten in het volume wat je op je oortjes gebruikt. Als je al begint met een hoog volume dan worden je oren "moe" en moet je steeds meer volume bij draaien om nog onderscheid te kunnen maken in de verschillende instrumenten. Probeer eens een optreden te beginnen met het volume lager dan dat je gewend bent. Toen ik mijn oortjes net had maakte ik de fout dat het volume vrij hard stond. Ik wilde ook de klank van mijn bass lekker dik en vol hebben, maar merkte dat ik na een uurtje spelen de noten niet goed meer kon onderscheiden.


Ik hoop dat je iets hebt aan deze info. Succes, Andy

klaasvaak schreef:De laatste 3 jaar speel ik met mijn band in-ear. Ik probeer sindsdien nog steeds mijn geluid te vinden en nog niet gevonden gaandeweg de avond hoor ik de bas niet meer.
Volume omhoogdraaien (beltpack) en meer bas op de tafel erindraaien heeft niet tot een goed resultaat geleid.


Alvast bedankt voor de reacties :!: :!: :!:
Dingwall Afterburner II 6-string, Gallien&Krueger 1001RB-II, Eden D212XLT + backup MarkBass F-series Little Mark + Avatar 2x10", Avatar 1x12"
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Bericht door klaasvaak »

Allemaal bedankt voor de reacties, ik kan er al weer een heel eind mee verder.
Vooral het lowcutten van de andere instrumenten is een hele goede. Het constant spelen qua volume zal er ook mee te maken hebben, onze drummer wordt vaak wat enthousiast.

Basversterker hebben we niet op het podium, toetsen gaan ook rechtstreeks en onze gitarist gaat binnenkort ook rechtstreeks in de mengtafel. Eigenlijk is alleen de gitarist en drummer die volume maken op het podium.

Ik zal er weer eens goed voor gaan zitten, want ik weet dat het moet kunnen om een fijn goed geluid te creeeren op mn oren.
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Bericht door klaasvaak »

Gisterenavond weer gespeeld met in-ear. Ik heb jullie tips ter harte genomen en ben even goed gaan zitten voor de instellingen (alhoewel daar weinig tijd voor was).
Ook heb ik nog eens nagedacht over het verloop van het geluid in de avonden voorheen. In het begin staat alles goed en heb ik goed geluid, naarmate de avond vordert zakt mijn bas steeds verder naar de achtergrond. Het geluid van de bas is dan weg, op de PA niet. Deze staat dan vollop te blazen. De zang werd steeds harder en ook de drums. Conclusie voor mij was dat als ik de zang uitzet en ook de drums onder mijn geluid zet. Het een stuk beter moet worden.

De instellingen zijn nu als volgt geworden:
Het hardst hoor ik mn bas :D ;
toetsen (direct via DI);
gitaar;
kick, hihat;
zang en tweede zang;
Snare pakte ook rest vh drumstel.

Zoals jullie zien heb ik alles wat direct geluid oppakt zacht gezet. Het resultaat was dat ik tot halverwege de derde set kwalitatief een beter geluid had dan ooit voorheen. Ik zit nu nog te twijfelen om de kick iets boven de gitaar te zetten, maar denk ook dat de mic veel geluid oppikt van de zaal. Dus hier kijk ik de volgende keer weer naar.


Voor nu iedereen bedankt voor het meedenken van mijn inear-probleem!!! helemaal top! :worship:
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Vandaag krijgen mijn custom in-ears hun live debuut! Ben benieuwd!
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

shure

Bericht door KoenB »

Heeft iemand ooit in-ear oortjes van shure geprobeerd? Ik zit te denken om de (niet custom) SE425 te kopen (2-weg, ongeveer €240) maar van wat ik in dit topic gelezen heb heeft bijna iedereen wél custom in ears.. Ik wil er max €300 aan uitgeven dus dit is voor mij niet echt een optie.
Van die SE425 heb ik ook een paar reviews gelezen waar in staat dat er niet veel bas doorkomt, maar dit kun je met eq toch ook gewoon aanpassen?
Gebruikersavatar
Kosygin
Berichten: 1317
Lid geworden op: 30 aug 2007, 09:14

Bericht door Kosygin »

Ik heb de shure 535, goeie oortjes.
Wil op den duur wel over naar custom made, maar op dit moment het geld niet voor.
Neemt niet weg dat ik zeker niet ontevreden over mijn huidige oortjes ben.
Heb ze besteld via ebay, nieuw, en heb er geloof ik iets van 250 euro voor betaald.
Dus ik zou nog ff goed rondkijken iig!
MTD 535 --> Line 6 G30 --> Avalon U5 --> Crowd!
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Bericht door KoenB »

Kosygin schreef:Ik heb de shure 535, goeie oortjes.
Wil op den duur wel over naar custom made, maar op dit moment het geld niet voor.
Neemt niet weg dat ik zeker niet ontevreden over mijn huidige oortjes ben.
Heb ze besteld via ebay, nieuw, en heb er geloof ik iets van 250 euro voor betaald.
Dus ik zou nog ff goed rondkijken iig!
Bedankt voor je reactie! Hoe is het afsluiten van omgevingsgeluid en het doorkomen van bas? En blijven ze goed zitten als je beweegt?
Gebruikersavatar
Kosygin
Berichten: 1317
Lid geworden op: 30 aug 2007, 09:14

Bericht door Kosygin »

Ik heb geen ervaring met op maat gemaakte oortjes, kan alleen met andere universele oortjes vergelijken.
Dit zijn de beste universele oortjes die ik tot nu toe heb gehad (naast sennheiser, andere shure oortjes etc)
Sluiten voor mij prima af van de omgeving en blijven bij mij goed zitten.
Wat ik ook fijn vind is dat ze niet zo'n eind uit je oor steken als andere (ultimate ears) universele oortjes.
MTD 535 --> Line 6 G30 --> Avalon U5 --> Crowd!
Plaats reactie