GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Acoustic Image Flex preamp

Bericht door Wiro »

door Ed Friedland:

De preview:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=oMH7sT3BF-M[/youtube]

En de review:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=9Z9rUDrc2WU[/youtube]
Gebruikersavatar
-juliet-
djoe-lie-yet
Berichten: 2764
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:34

Bericht door -juliet- »

Het heeft even een paar jaar geduurd, maar ik heb nu besloten dat ik contrabas leuker vind dan cello. Dat betekent ook dat ik toch maar eens een contrabas moet gaan aanschaffen, ik leen er nu al een paar jaar een. Omdat ik mijn cello waarschijnlijk in kan ruilen ben ik wel redelijk gebonden aan vioolbouwers ipv particulieren, maar dat lijkt me niet zo'n probleem. Ik vroeg me nu dus af, waar ik bij contrabassen op moet letten en bij welke vioolbouwers ze goede bassen hebben.
Hoewel mijn hart ligt bij de contrabas, was ik daar zonder basgitaar nooit aan begonnen...
Gebruikersavatar
Eric Damstra
Berichten: 733
Lid geworden op: 19 jun 2008, 17:19

Bericht door Eric Damstra »

Juliet,

Lijkt me een goede keuze ;-)
Ik laat mijn contrabas onderhouden bij Pot en van Dalen in Breda. Die hadden laatst wel een aantal bassen staan maar ik heb ze niet bespeeld dus kan ook niets zeggen over de kwaliteit. Je kan ook overwegen om de cello in consignatie te laten verkopen maar ik denk dat inruilen voordeliger is.

Even een ander vraagje (je bent de enige contrabas strijker die ik ken). Ik speel nu als strijker mee in een musical en dat vindt ik erg leuk. Weet jij misschien hoe je een beetje in het strijkers wereldje terecht kan komen? Hoor wel dat je vaak auditie moet doen maar geen idee hoe dat werkt en wat ze dan verwachten. Ik zoek eigenlijk wat projectjes, dus paar maanden oefenen optreden en klaar. Heb jij daar ervaring mee?
"It takes a pretty great drummer to be better than no drummer" -Chet Baker
Verzameling
Gebruikersavatar
-juliet-
djoe-lie-yet
Berichten: 2764
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:34

Bericht door -juliet- »

Als ik van projectjes weet ben ik daar meestal voor gevraagd, dus ik weet niet echt hoe je ze moet zoeken... In het algemeen zijn contrabassisten vrij schaars, dus er zou wel wat te vinden moeten zijn. Wat ik je zou aanraden is om eerst eens een projectje van een muziekschool bij te wonen. Muziekscholen bieden vaak geen contrabaslessen aan, dus als ze een projectje hebben waar contrabas bij zou passen lijkt de kans me vrij groot dat er nog een plekje voor je is. Dan kom je waarschijnlijk vanzelf wel muzikanten tegen die ook wel eens in andere projecten spelen waar ze misschien ook nog wel een contrabas zoeken. Zo gaat het bij mij in ieder geval wel altijd, ik ben nog nooit door een bassist gevraagd of ik ergens contrabas wilde spelen :wink:
Hoewel mijn hart ligt bij de contrabas, was ik daar zonder basgitaar nooit aan begonnen...
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Even een commercial ertussendoor:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=cHpDXRoavZM[/youtube]
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Bedankt, die preamp kende ik nog niet. Zoiets kun je toch ook doen met een gewone EQ of een Fishman Platinum pre-amp bijvoorbeeld? Jammer dat je daar dan weer een tweede mid boost bij moet zetten, je zou zeggen dat die mid boost ook wel met die tri logic kan?

en hoe zit het met de input impedantie van deze tri logic? is dit 10M ohm zodat hij geschikt is voor piezo?
(edit: ik zie nu dat hij maar 1M ohm is)
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Voor het overzicht ook nog enkele interessante cabs voor contrabas:

https://www.masoundworks.com/manage.numo ... alog&cid=1

Afbeelding
Gebruikersavatar
fabian
Berichten: 877
Lid geworden op: 02 nov 2004, 10:38

Bericht door fabian »

Hoi!

Ik ben een tijd niet actief geweest op het forum. Ondertussen ben ik contrabas gaan spelen in een Rock 'n Roll bandje en ben een beetje opzoek naar de sound van Lee Rocker. In een interview lees ik dat hij gebruik maakt van EMG 4SW elementen maar ik kan die veder nergens terug vinden.

Dus mijn vraag luid: Iemand tips en/of tricks in het verkrijgen van deze elementen of elementen gelijk aan deze?

Mijn dank is groot!

Greeds Fabian.

*Edit : Waar een nacht dienst al goed voor is! Ik ga een Schaller 411 Pickup proberen!
dyslectisch
Gebruikersavatar
Eric Damstra
Berichten: 733
Lid geworden op: 19 jun 2008, 17:19

Bericht door Eric Damstra »

Lee Rocker heeft een instructie video waarin hij zijn systeem uitlegt.

Ik dacht dat hij twee elementen gebruikte. De ene was een omgebouwd precision element (net dus zoiets als de shaller). Een magnetisch element voor de toon dus.
Daarnaast had hij nog een piezo element op de onderkant van de toets geplakt. Deze laatste was ervoor om de klik/slap goed weer te geven.
"It takes a pretty great drummer to be better than no drummer" -Chet Baker
Verzameling
Gebruikersavatar
fabian
Berichten: 877
Lid geworden op: 02 nov 2004, 10:38

Bericht door fabian »

Daarnaast had hij nog een piezo element op de onderkant van de toets geplakt. Deze laatste was ervoor om de klik/slap goed weer te geven.
Kijk! Das handige info!

Dank je wel.
dyslectisch
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Bedankt Wiro! daar heb ik me vandaag kostelijk flink mee vermaakt. Eens in de zoveel tijd moet ik gewoon weer wat Stanley Clarke dingen uitzoeken. Ik vind zijn versterkte contrabas sound niet altijd even mooi (op plaat vaak wel) en soms veel dezelfde trucks en nummers maar hij inspireert me altijd weer. Ook altijd erg vet die slapsound van die Alembic.
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Sinds zondag mijn upright in huis......maar man, wat is dat zwaar voor de handen...
Nu is de door mij aangeschafte bas niet helemaal top afgesteld, kam kan veel beter en er zitten behoorlijk straffe snaren op.....De actie is ook hoog (voor mijn vingers).
Eerst eens een set soepelere snaren testen....en anders waarschijnlijk toch een keer naar de bouwer voor een goeie set-up.
Iemand enig idee wat dat kost? Het zou dan gaan om een nieuwe kam snijden (of de oude bijwerken) en mogelijk de stapel stellen.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Ja jôh, je moet er wel wat voor over hebben. Je kunt niet verwachten dat je binnen een maand al volwaardig mee kunt doen met de routiniers.
Setup en/of snaren kunnen oorzaken zijn van het zware spelen. (Het ontbreken van) een goeie techniek (linkerhand: Vingers gracieus gebogen, precies op 't hart van de snaar. Rechterhand: Snaren meetrekken en loslaten ipv. aanslaan) kan ook een belangrijke factor zijn.

Er zijn goedkope stapels en kammen van zachthout. Niet doen. Hiermee krijg je nooit een lekker geluid, laat staan volume.
Hardhouten kammen en stapels zijn prijzig. Reken op een paar honderd euro inclusief inbouwen en afstellen.
Vergeet de topkam niet. Als deze een fractie te hoog is speelt het vreselijk zwaar. En als ze toch bezig zijn: Gelijk de toets laten bijwerken.
Al met al is 't de moeite en 't geld dik waard.

In deze clip komen de meeste aspecten van het vakkundig afstellen & speelklaar maken aan bod:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=MXC7TnErjPU[/youtube]
Gebruikersavatar
Irma
Berichten: 213
Lid geworden op: 20 mar 2004, 22:22

Bericht door Irma »

Hi allemaal,

Ik heb een extra element onder de toets zitten en verbind deze direct met mijn versterker (een in de passieve en de ander in de actieve input). Ik zou dit extra elementje graag apart willen kunnen regelen ivm het slap-effect. Heeft iemand hier ervaring mee? Eigenlijk zou het helemaal mooi zijn als ik een soort splitter/kastje voor 2 kanalen heb (geen idee hoe je zoiets noemt eigenlijk :facepalm: ), zodat ik maar 1 input nodig heb... en als het kan met zo min mogelijk knopjes :lol:

Hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is...
Plaats reactie